Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo defect?

vragen over de T5
Plaats reactie
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

turbo defect?

Bericht door offroad »

Hallo,
Bij mijn T5 (132pk) van 2004 is bij 60.000 km de turbo vervangen, omdat hij in de noodloop schoot. Gelukkig had ik verlengde garantie bijgekocht, dus kon ik die aanspreken. Afgelopen zomer, bij 120000km, deed hij dat eenmalig weer, maar nadien geen problemen gehad. Wel hoor ik nu als ik de motor uitzet de turbo kort, maar zeer nadrukkelijk, nadraaien. Geeft een wat schraperig geluid. Mijn vragen:
- is dat nadraaigeluid normaal
- mocht de turbo kapot zijn, kun je nog coulanche claimen omdat hij pas 60000km heeft gedraaid
- moet er altijd een nieuwe in of zijn er goede revisiebedrijven (tips?)
- als er een nieuwe in moet, heeft iemand een naam/adres waar dat beter en goedkoper dan bij de VW-dealer kan gebeuren.
Alvast bedankt.
Gr.
Peter
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: turbo defect?

Bericht door pieters »

Hallo,
Gemiddeld is het wel heel erg snel als je turbo,s zo snel het loodje leggen.
Ik kan niet beoordelen waar je vorige turbo aan overleden is ,of het hoe en wat.
Maar, als je lagerschade hebt gehad en je turbo is aangelopen dan kan er behoorlijk wat ellende meegegaan zijn richting intercooler.enz. Smering wel goed? juiste olie?

Maar aan de andere kant zo maar klakkeloos een nieuwe turbo steken als je niet weet hoe en wat is ook veel te vroeg.

Is je vorige turbo aan lagerschade overleden dan is het raadzaam je inlaattraject behoorlijk te reinigen. Er zijn genoeg mensen die dan ook zeggen, nieuwe intercooler ook maar gelijk.
Eerst duidelijk constateren wat de reden is en dan handelen.

Succes.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: turbo defect?

Bericht door Multivan Generation »

schraapgeluiden? ---> dat klinkt niet goed!

Download anders dit eens:

http://www.turboworld.nl/paginas/downloads/handboek.pdf

Lees het eens door en bel ze eens op...
Misschien kunnen ze door de telefoon een diagnose stellen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

Re: turbo defect?

Bericht door offroad »

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Interessant artikel over de turbo's. Ik weet niet waaraan de vorige turbo is overleden. VW vertelt niet graag wat er fout gaat met hun producten. Mijn auto wordt keurig onderhouden en bereden. Ik geef de motor ruime tijd om op te warmen en de turbo altijd tijd om af te koelen. Verder gebruik ik longlife olie en tank ik altijd de dure diesels (Shell en BP). EGRklep is afgesloten. Ik rij zo rustig dat ik na 123.000km nog met mijn eerste remblokken en remschijven rijd. Doe met de voorbanden 45.000km, dus aan mijn rijstijl ligt het niet. Overigens heb ik geen vermogensverlies (behalve in mijn portemonnee) of rare uitlaatgas kleurtjes. Ik ga hier en daar eens even wat kontakten leggen. Voorlopig zeker niet bij VW want die willen maar al te graag iets vervangen, mits je inmiddels uit de garantieperiode bent.
Gr.
Peter
Plaats reactie