Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

accu uitval

vragen over de T4
krowi
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 feb 2010, 21:20

accu uitval

Bericht door krowi »

mijn T4 van 2000 is dit jaar 2x stilblijven staan nadat we enkele dagen zonder stroom hebben gekampeerdmet regenachtig weer.De huishoudaccu zonder problemen maar starten niet meer mogelijk. wat kan de oorzaak zijn? heb alleen de radio aangehad en telefoon opgeladen.

alvast bedankt voor eventuele tips.
wim
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: accu uitval

Bericht door Leo45 »

Je autoradio trekt ongeveer 3 a 4A dus per uur 3 a 4 Ah uur, als je dat ongeveer 15 uur doet ben je al aardig op de helft van je accu.
Langer dan is de accu dus leeg genoeg om de motor niet meer aan de praat te krijgen.
Ik gebruik als ik langdurig stil sta gewoon een radio op batterijen of sluit 'm aan op de 12V van de camperaccu. Je kan ook proberen je radio op de 12V te krijgen van je huishoudaccu maar dat is lastig.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: accu uitval

Bericht door Multivan Generation »

De suggestie om de autoradio via de huishoud accu te laten lopen,
zou ik zelf ook serieus over nadenken :toppie
Al mijn extra verbruikers lopen via de 2de accu, behalve de radio..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: accu uitval

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:De suggestie om de autoradio via de huishoud accu te laten lopen,
zou ik zelf ook serieus over nadenken :toppie
Al mijn extra verbruikers lopen via de 2de accu, behalve de radio..
Dat is bij mij ook zo , de versterkers enz zitten aangesloten op de huishoudaccu , de radio zit gewoon op de startbatterij . Soms staat dat ding uuuuuren te spelen , en nog nooit startproblemen mee gehad . Een autoradio zelf verbruikt niet veel stroom hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu uitval

Bericht door Roger B. (11)61 »

Leo45 schreef: Je kan ook proberen je radio op de 12V te krijgen van je huishoudaccu maar dat is lastig.
Leo
wat is daar lastig aan? kwestie van twee draadjes vanaf de HH-accu naar de radio trekken, eentje met een schakelaar erin om hem aan te zetten en een voor de constante spanning.
radio-op-huishoudaccu.gif
(8.03 KiB) 713 keer gedownload
wil je het luxe houden, dan gebruik je de huidige geschakelde spanning achter de radio om een relais aan te sturen dat middels een wissel contact kiest tussen geschakelde spanning van de nieuwe schakelaar of constante spanning van de HH-accu naar de geschakelde draad van de radio.

Als je de schakelaar op het dash wil kun je zelfs volstaan met één draad van HH accu naar de radio en de rest allemaal achter de radio leggen.

Wel even vlak bij de accu de draad afzekeren.
===================================

Als enkele dagen de radio de hele dag gespeeld heeft kan dat, zeker met een niet al te sterke accu zeer zeker de enige oorzaak zijn.

Als je zekerheid wil moet je gaan meten, accu loskoppelen, ampére meter ertussen en kijken hoeveel stroom er loopt en als dat teveel is een voor een de zekeringen uit de zekeringkast verwijderen en kijken wat het effect is op de afgenomen ruststroom.

Denk hierbij wel aan de binnenverlichting (uitschakelen) en als je een 1900 hebt dat bij openen van de bestuurdersdeur het gloeisysteem al in werking treedt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: accu uitval

Bericht door Leo45 »

Het lastige is niet het electrieke maar het in de praktijk uitvoeren.
Het is nogal een gepiel om dat via de stijlen en gaten voorelkaar te krijgen.
Voorin ligt geen 12V van je HH-accu dat zit bij een CC helemaal achterin, de dichtstbijzijnde is de 12V plug onder de B-stijl.
Maar goed ik hou me aanbevolen voor suggesties, ik vind een losse radio op wat batterijen makkelijker omdat het toch niet om het volume gaat. Te hard stoort de buren. Overigens trekt een autoradio wel behoorlijk wat stroom 3 a 4A is niets, rendement is geen item bij die dingen want vaak heb je stroom zat alleen bij campers enzo gaat dat mis.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu uitval

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik had dan wel geen camper, maar bij mij ging bedrading van voor naar achter of omgekeerd onder de vloerbedekking door.... instapbak eruit en je komt een heel end hoor.....

en verder...... ik weet niet waar je accuscheidingsrelais zit, maar als dat vooraan zit (lijkt mij het meest logisch om dat relatief dicht bij de dynamo te plaatsen, bij de startaccu dus) heb je na dat relais dus de accuspanning van je hh accu........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: accu uitval

Bericht door Leo45 »

Relais zit helemaal achterin onder de koelbox, bij een camper met standkachel e.d. en een vaste vloer is het erg lastig.
Ik heb bij mijn vorige camper wat uurtjes her en der gekeken of het lukte maar kon alleen gaatjes vinden voor 0,5mm dikte dat is te weinig voor de radio. Dat was via de B-stijl omhoog en dan via de A stijl weer naar beneden onder het dashboard was een mogelijkheid. Uiteindelijk een oplossing gevonden dat de startaccu ook geladen wordt als je aan de 220V staat want dat is ook niet standaard het geval. En als ik vrij sta dan wordt het gewoon op penlight accu's die ik dan op de 12V van de hh-accu kan laden.
Wat de filosofie is van VW om het relais zo dicht mogelijk bij de service accu te zetten weet ik niet want op die manier moeten ze ook een lange draad van de D+ trekken om het relais te schakelen. Ik zou als ik een camper zelf ging bouwen dat relais gewoon onder de motorkap zetten of beter nog vervangen voor een electronische die helemaal geen D+ nodig heeft maar gewoon beide accu's laadt als er spanning voldoende aanwezig is.
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu uitval

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja vw bouwt dat camperdeel niet, dat doet westfalia, carthago of wie dan ook... dus de plaats van dat relais, is ook geen VW keuze.

Maar als je in de B-stijl zit met je stekker, dan ben je otch ook bij de voorste instapbak en kun je die wegnemen en de kabel onder de vloerbedekking naar voren leggen..... ik zie niet in waarom je bij de Bstijl nog naar boven zou gaan om dan weer via de Astijl naar beneden te komen....is volgens mij meer werk dan onder de vloerbedekking tussen stoelconsole en de instapbak naar voren gaan, die instapbak is er zo uit, en dan kun je zo de B-stijl in...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: accu uitval

Bericht door Dirk/970 »

Mijn radio werkt ook op de HH accu, op de manier zoals Roger beschrijft, maar dan op de eenvoudigste manier: alleen 2 draadjes door de instapbak voor constante en schakelspanning, radio heeft altijd stroom. Aan en uit met het knopje op de radio of alleen frontje eraf. Accu staat onder de linkerstoel, draadjes apart afgezekerd in zekeringblok bij accu. Er zit wel een accuspanningbeschermer tussen tegen leegtrekken.

Radio uitzetten vergeet ik nooit, muziek is ingebouwd waarschuwingssignaal :lach en eerder nog krijg ik van achteruit de opdracht "muziek uit!" als ik de motor uitzet :adhd
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu uitval

Bericht door Roger B. (11)61 »

in jouw geval had je met één draad dus genoeg gehad, en bij de radio geschakelde draad en constante draad op die ene draad knopen :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: accu uitval

Bericht door Dirk/970 »

Tsja, helemaal true :goodidea maar ik had nog een bos dubbeladerig snoer van fatsoenlijke diameter liggen...
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
thomas.rengersen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2012, 16:29

Re: accu uitval

Bericht door thomas.rengersen »

Dirk/970 schreef:Tsja, helemaal true :goodidea maar ik had nog een bos dubbeladerig snoer van fatsoenlijke diameter liggen...
Ik heb het op dezelfde manier gedaan maar loop nu tegen het volgende aan:
- of het is domme pech en mijn huishoud accu's zijn gewoon stuk gegaan, het waren immers de originele accu's uit 1995
- of hierdoor zijn mijn accu's versnelt kapot gegaan door de lek stroom die de autoradio heeft omdat de geschakelde plus en continue plus met elkaar verbonden zijn op 1 draad.

Ik heb inmiddels twee nieuwe exide 85a gel accu's besteld maar wil het risico dat ze snel stuk gaan niet lopen...

Een oplossing is een massaschakelaar maar volgens mij werkt de geheugen functie dan ook niet meer... Is het mogelijk om een dashboard schakelaar te plaatsen als vervanger voor het contactslot? Of mag je een plus draad niet met een schakelaar onderbreken ivm vonken?
Ik heb trouwens als 12v bron de 12v sigarettenaansluiting achter de bestuurdersstoel gebruikt, hierdoor is volgens mij het plaatsen van extra zekeringen nodig omdat deze reeds gezekerd is...

Gr
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: accu uitval

Bericht door chv »

@Roger:
Westfalia's hebben vanaf het verhoginkje voor het bestuurdersdeel naar achteren toe geen vloerbedekking in de vorm van tapijt dat je effe optilt maar stevige platen. Dus een draadje leggen naar achter die uit het zicht is kan nog best een klus zijn.

Overigens houd ik liever mijn huishoud accu's lang in leven dan mijn start accu, die is stukken goedkoper.
En als die van een tijdje de radio aan hebben al uitgeput raakt, dan is het toch echt tijd voor een nieuwe start accu.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: accu uitval

Bericht door Harry 341 »

chv schreef:@Roger:
Westfalia's hebben vanaf het verhoginkje voor het bestuurdersdeel naar achteren toe geen vloerbedekking in de vorm van tapijt dat je effe optilt maar stevige platen. Dus een draadje leggen naar achter die uit het zicht is kan nog best een klus zijn.

Overigens houd ik liever mijn huishoud accu's lang in leven dan mijn start accu, die is stukken goedkoper.
En als die van een tijdje de radio aan hebben al uitgeput raakt, dan is het toch echt tijd voor een nieuwe start accu.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Er is bij een scheidingsrelais toch de mogelijkheid om in geval van nood (lege startaccu) de huishoud accu te gebruiken om te starten?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie