Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laatste sleutel!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

Laatste sleutel!!

Bericht door pieter k 1167 »

Hallo,

Dit weekend gecampeerd in Munchen :proost en ja hoor het kleine damens sleuteltje verloren. :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur
Nu heb ik nog maar 1 sleutel, met responder.
Had al een x bij VW nagevraagd wat het zou kosten om een derde sleutel te bestellen.
55 euro voor nieuwe sleutel en over de 100 euro voor inlezen ed.

Net al wat gevonden met de zoekfunctie maar nog niet echt verhelderend.

Wie weet waar ik een gewone sleutel zonder cv kan kopen waar ze ook de responder kunnen copieren?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Pascal-141 »

pieter k 1167 schreef:Hallo,

Dit weekend gecampeerd in Munchen :proost en ja hoor het kleine damens sleuteltje verloren. :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur
Nu heb ik nog maar 1 sleutel, met responder.
Had al een x bij VW nagevraagd wat het zou kosten om een derde sleutel te bestellen.
55 euro voor nieuwe sleutel en over de 100 euro voor inlezen ed.

Net al wat gevonden met de zoekfunctie maar nog niet echt verhelderend.

Wie weet waar ik een gewone sleutel zonder cv kan kopen waar ze ook de responder kunnen copieren?
dus 155 eur voor een sleutel ??? :muur

Ik heb een jaar of 2 terug iets van een 60eur of zo betaald in een officiele VW garage ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik meen dat inleren niet per definitie door de dealer gedaan hoeft te worden, dus dan zit je op 55 euro en wat je er bij een medeweetjeweller voor betaald......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door HenkK »

misschien kun je hier zelf iets mee

http://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%BCssel" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:ik meen dat inleren niet per definitie door de dealer gedaan hoeft te worden, dus dan zit je op 55 euro en wat je er bij een medeweetjeweller voor betaald......

die tijd is geweest, de code krijgt de dealer ook niet te zien, kunnen ze je dus niet geven. wordt online geregeld via de database van de fabriek. Gaat dus alleen bij de dealer, en 100€ is belachelijk, het is 10 minuten werk, inclusief bak koffie.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

euhh we hebben het over een transponder inleren op het startblokkeringssysteem, niet over het heraktiveren van de radio.... (dat dat alleen via de verbinding met wolfsburg kan en dus bij elke spanningswegval opnieuw moet en dus telkens 50 euro kost vind ik overigens echt absurd! ?(en die 50 euro krijgt de dealer grotendeels berekend van volkswagen uit)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

effe helemaal lezen, de RADIOCODE moet tegenwoordig ingevoerd worden bij VW via de testkast en wordt dan vanuit wolfsburg via internet ofzo naar de radio gestuurd en is dan dus nog steeds niet bekend bij de dealer, dealer krijgt de rekening voor dit vrijgeven en berekend dat (uiteraard) door aan de klant.

Als je dan de week erna je accu kapot hebt en dus weer je code nodig hebt kun je die kosten wederom dokken.

dat ging dus NIET over het inleren van een transponder. Daarbij moet de testkast aangeven dat de transponder die bij de antenne gehouden wordt als veilig geaccepteerd wordt, dat gaat volgens mij niet vanuit wolfsburg, omdat ze daar natuurlijk niet weten welke transponder jij gaat inleren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Roger B. (11)61 schreef:euhh we hebben het over een transponder inleren op het startblokkeringssysteem, niet over het heraktiveren van de radio.... (dat dat alleen via de verbinding met wolfsburg kan en dus bij elke spanningswegval opnieuw moet en dus telkens 50 euro kost vind ik overigens echt absurd! ?(en die 50 euro krijgt de dealer grotendeels berekend van volkswagen uit)
wat is hier niet duidelijk aan omschreven?



wat wordt er dan ingeleerd? krijgt de transponder een code die vanuit de fabriek op chassisnummer behorend bij jouw motormanagement hoort? of ??

als ik toch een transponder bestel of koop, en die zou dan door mijn motormanagement herkend moeten worden dan moet je dat toch in je motormanagement inleren welke transponder je hebt...... wat moet de fabriek daar dan tussen, die weet toch op afstand niet welke transponder ik heb?

enige wat dan nog overblijft is dat het motormanagement alleen in inleerstand kan als er verbinding is met de fabriek.....lijkt me voor de oudere modellen stug (hoe deden ze dat in 96 dan?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Pascal-141 »

jan2009 schreef: Maar bij het inlezen van de nieuwe sleutel werd wel degelijk ook via internet een connectie naar VW opgebouwd.
Stond er bij en keek ernaar .

Toen ik een nieuwe sleutel (met AB) liet inlezen bij VW , werd dit gedaan met de grote VW computer/kast ,en die was niet verbonden met internet hoor. Was in een paar minuten gefixt. Dus volgens mij is die verbinden met VW-Duitsland echt niet nodig.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan me voorstellen dat die netwwerkverbinding standaard aangesloten is bij sommige dealers....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:kan me voorstellen dat die netwwerkverbinding standaard aangesloten is bij sommige dealers....
De sleutel heeft 2 functies, er zit een chip (erwt) in voor de startblokkering, en een zender voor de afstandbediening.

starblokkering op een nieuwe sleutel chip syncroniseren is altijd online met de database van de fabriek, hoe je het wend of keert. Anders zou je het met vag-com ook kunnen doen.
Het (kon) tot zo'n 4 jaar terug met vag-com, met de code's die voorheen bij de dealer opgevraagd konden worden. Helaas is dat niet meer, vw geeft geen code's meer vrij. Uitgezonderd via de online verbinding via haar dealernetwerk. In de code loopt een truck mee met versleuteling op datum, dus een eventuele "oude" code gaat niet meer werken.

Alle andere methodes om de code te kraken behoren tot software hacken; en is illegaal en niet hier op deze site te beschrijven. (of je moet graag een cursus vw stelen geven willen)

Afstandbediening voor de deurvergrendeling is wat anders, gaat tot mei 2000 gewoon door wat handelingen in de auto, na deze datum alleen met testkast. Dat red je met vag-com en zonder onlineverbinding ook.

nog iets over de transponders (chip of erwt), eigenlijk kun je het systeem elke willekeurige transponder aanleren; het enige is dat je de code om de ecu vrij te schakelen om dit aanleren mogelijk te maken niet hebt, en die code is dynamisch. Dat is dus het hele probleem van dit vraagstuk.
Laatst gewijzigd door repelsteeltje op 04 okt 2010, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door repelsteeltje »

Pascal-141 schreef:
jan2009 schreef: Maar bij het inlezen van de nieuwe sleutel werd wel degelijk ook via internet een connectie naar VW opgebouwd.
Stond er bij en keek ernaar .

Toen ik een nieuwe sleutel (met AB) liet inlezen bij VW , werd dit gedaan met de grote VW computer/kast ,en die was niet verbonden met internet hoor. Was in een paar minuten gefixt. Dus volgens mij is die verbinden met VW-Duitsland echt niet nodig.

ook daar wordt w-lan gebruikt :nuts
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar WAT wordt er dan vanuit de fabriek verzorgd?..... bij de aktivering van de radio is dat duidelijk...de radio code...

maar als ik een transponder koop, is dat een bepaalde codering die in de transponder zit, dat weet de fabriek dus niet want die weet niet welke transponder ik heb gekocht...

de codering van de transponder moet in de auto geprogrammeerd worden in de computer..... wat stuurt de fabriek dan naar de auto dat je nodig hebt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Multivan Generation »

sleutel aanleren kost 5 seconden tijd...
Als je de juiste software hebt. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Laatste sleutel!!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Peter, is dat dan ook de transponder,of alleen de afstandbediening?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie