Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vlotter schoonwatertank california

vragen over de T4
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door J.F.A. »

Goede morgen Jasper
Bedankt voor het e-mailadres. Dit was mij ook bekend.Was alleen benieuwd hoe deze persoon het uit elkaar halen heeft gedaan omdat het een lange rvs uitvoering betreft. Maar alsnog bedankt

JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door J vd Pal »

Graag gedaan!

Ik lees
Fokko Brandsma schreef: 29 okt 2020, 14:31 IPV kunststof pijp RVS gekozen.
dus van van plastic naar RVS.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Fokko Brandsma
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2019, 09:21

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door Fokko Brandsma »

Wat uitleg van mijn bezigheden...

1.
Sensor uit de watertank gehaald. De schroefdop bestaat uit twee doppen: in de grote zit nog een kleine waarmee je de sensor uit de grote dop kunt halen. De grote dop terug geplaatst met wat afdekking, kun je er in ieder geval op uit.

2.
Als je de sensor verwijdert trek je de connector van het ding direct boven de sensor los. Test 1: op het deel wat aan de bus vast zit, kun je nu proberen met losse weerstanden of de indicatie bij de binnenspiegel naar behoren werkt. De waarden staan op het VW document -zie wiki- maar ze hoeven niet exact te zijn. In de buurt is goed genoeg. Dat leverde in ieder geval de zekerheid op dat dat deel OK was: het aantal 'streepjes' op de display varieerde naar behoren met de weerstanden.

3.
Sloop de sensor! Met een mesje het buisje stukje voor stukje gesloopt. De siliconenvulling brokkelde er vanzelf uit. Voorzichtig doen. Je ziet vanzelf de smalle lang print te voorschijn komen met daarop 3 reed-relais en 3 weerstanden. Bij mij waren de poten van de reedrelais doorgeroest (daarom gaf hij ook onzin weer...), de rest was gaaf. De buis is 12mm in doorsnede. Tot de dop is die goed weg te snijden. Ik heb de dop daarna met de kolomboor met 12mm uitgeboord zodat ook de rest van de pijp dus verwijderd is.

4.
Sensor weer opbouwen: 3 bi-directionele reed-relais gekocht bij Okaphone in Groningen. Type: KSK1E85-BV740. Op een bi-directioneel reed-relais zit een klein magneetje geplakt. Dit zorgt er voor dat het relais bij elke passage van de drijver (waar een ringmagneet in zit) maakt of breekt. Het magneetje op het reed-relais is daarom essentieel. De nieuwe relais gemonteerd. Test 2: plaats een ohm meter op een aansluitingen van de print en haal de print door de drijver. Als ook de weerstanden op de print OK zijn moet de ohm meter nu de weerstandwaarden aangeven zoals die op het wiki-document vermeld staan: 6.2kOhm, 1,62 kOhm, 0,72 kOhm en 0 kOhm. De print is nu weer OK!

5.
Ik heb de print vervolgens in de print-lak gespoten, dat dicht fijn af. Vervolgens een stuk doorzichtig krimkous er om heen. 42 cm RVS pijp, 12mm rond voorzien van een plastic eind-dop. De buis eerst in de lijm gestoken (krijg je een prop op het einde) en vervolgens de dop er op. Lijm: PolyMax van Bison. Had ik nog liggen en voldoet denk ik uitstekend. Steek vervolgens de print in de buis. Dat past dan redelijk precies. Ik heb hem verder niet vast gezet: hij kan er makkelijk weer uit... De drijver weer om de pijp gedaan. Test 3: hang de ohm meter weer aan de sensor en schuif de drijver over de RVS pijp: het werkt (nog steeds)! De De RVS pijp paste dermate moeilijk in de plastic tankdop dat ik daar geen lijm gebruikt heb, maar dat kan natuurlijk wel. De bovenkant van de RVS pijp -die dus boven de tankdop uitsteekt- heb ik voorzien vaan een rubber tule. Hier steken de draden daar naar buiten. De boel past zo redelijk nauwkeurig in elkaar.

6.
De snesor weer in de tank gemonteerd, connector weer gekoppeld en voilà: ik heb weer een werkende vers-water-indicatie!

Het is deels een priegelwerkje maar goed te doen. Met name het monteren van de bi-directionele reed-relais was lastig: de poten zijn al omgezet maar niet op een manier dat die in de bestaande gaatjes van de oude relais passen. Ik heb met de printboor een paar nieuwe gaatje geboord, de printsporen zijn er lang genoeg voor. Er zijn ook wel andere types van dit soort relais die misschien beter passen.
Let op: de sensor van de Exclusive is 42cm, die van de pop-top is korter.

Succes!
Sensor reparatie.jpg
Laatst gewijzigd door Fokko Brandsma op 04 nov 2020, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 California Exclusive 2003
Gebruikersavatar
Fokko Brandsma
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2019, 09:21

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door Fokko Brandsma »

Nog even bij de foto:
De tube spreekt voor zich.
Links de plastic dop die op de 12mm pijp past (bouwmarkt. De RVS pijp kwam bij Hornbach weg).
Daarnaast het bi-directionele relais. Het magneetje zit er op gemonteerd. Rechts het zakje van het relais.
VW T4 California Exclusive 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door Multivan Generation »

Superduidelijk uitgelegd zeg.

Bedankt. :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door fredBe »

Ik had toch nog vragen over de magneetjes bij het reed relais. Ik ben deze namelijk kwijtgespeeld met het verwijderen van de silicone...

Jasper gaf aan dat ze ongeveer 4 mm doorsnede, ongeveer 1 mm dik en donkerbruin zijn.

Wat ik niet begrijp is het volgende:

De reedcontacten hier gebruikt zijn standaard NO of Normal Open, dus onderbroken als er geen magneet in de buurt is. In dit geval dienen de magneetjes om de werking om te keren naar NC (Normal Closed) en gaat open als er een magneet in de buurt is (want die magneet van de drijver lost het magnetisch veld van de kleine magneetjes op).

Maar op de watersensor lijkt het dat het bovenste reedcontact om aan te geven dat de tank vol is geen extra magneetje nodig heeft, want als je die sluit met NC reed contact, dan krijg je dus 0 Ohm en is de tank plots vol...

Kan het zijn dat er dus enkel bij de twee onderste reed contacten een magneet zit om het contact van NO naar NC om te toveren?

Kan ik andere magneetjes gebruiken maar hoe zorg ik dan voor de juiste sterkte van het magnetische veld? Op welke locatie zitten die magneetjes exact aan de reed contacten?
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door fredBe »

Moet ik dit topic opnieuw starten in T4 camper? :politie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vlotter schoonwatertank california

Bericht door J vd Pal »

Volgens mij worden de reedschakelaars door het magneetje open en dicht gehouden na passage van de drijver waar een magneet inzit. Ik heb de magneetjes met hete lijm op het glas geplakt. De exacte plek en afstand was een paar keer proberen. Magneetje vastplakken, print in de buis, drijver erlangs en met een multimeter kijken of de waarde verandert en klopt. Paar keer proberen en uiteindelijk allemaal op de juiste plek.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie