Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlezen standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Mijn Eberspächer D4WS geeft geen teken van leven, na wat gespeur met google vermoed ik dat hij in storing is gegaan en gereset moet worden,
dat kan met het orginele klokje (die met de rode startknop,thnx Roger verderop in een ander topic) of met het programma KD 2000 van de fabrikant.

Nu heb ik geen van beide maar als ik het aansluitschema van VW erbij pak zie ik dat daar de kachel is aangesloten op de diagnoselijn. Dan zou je zeggen dat hij uit te lezen zou moeten zijn met VAG-com, toch..??
Heeft iemand zoiets al eens gedaan of weet een oplossing hiervoor?

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ie in storing gegaan is heeft ie dus al een aantal startpogingen gedaan zonder resultaat ( meen 5 of 10 dat het er zijn) dus heb je sowieso een probleem. waarschijnlijk vervuilde branderruimte of defecte gloeikaars. of een defect pompje.

ik vermoed dater ook wel iets met vagcom uit te lezen is, maar nooit geprobeerd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

In de reparatiehandleidingvan Eberspächer die ik vanmiddag gevonden heb staat 10x herstart, ik vermoed dat dat ook gebeurd is.
Ik heb dat ding anderhalf jaar geleden ingebouwd, in eeste instantie als zuheizer (nooit echt getest of ie wel werkte) maar ik wil hem nu als standkachel gaan gebruiken, ik heb de kleppen in het koelsysteem al ingebouwd met als hoogtepunt ff de kachel opstarten maar geen teken van leven :muur

Het pompje werkt, gloeikaars weet ik niet maar pompje zou toch moeten gaan tikken bij starten, ik meet ook maar een paar mA stroomververbruik dus hij zal in storing staan vermoed ik. In de handleiding van E. staat dat dit te resetten is met KD 2000, dit gebruikt overigens hetzelfde ISO protocol als vagcom, dus vraag ik me af of hier mogelijkheden zijn met het wissen van een mogelijke storing.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Oskar 725 »

Je kunt de kachel resetten door de spanning er af te halen.
Als ik je verhaal zo lees is de gloei bougie defect, de kachel start door met lucht de verbrandings kamer te spoelen, dan gaat er stroom lopen door de bougie,en dan als er een spannings verschil wordt gemeten gaat het brandstof pompje werken.
Het meest voor de hand liggend is de gloei bougie maar de elektronica in het boven deksel van de kachel kan ook stuk. :winter
Succes,
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

en kleppen?? de mijne was ook omgebouwd naar standverwarming, maar daar zaten geen kleppen in de waterleidingen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Oskar 725 schreef:Je kunt de kachel resetten door de spanning er af te halen.
Als ik je verhaal zo lees is de gloei bougie defect, de kachel start door met lucht de verbrandings kamer te spoelen, dan gaat er stroom lopen door de bougie,en dan als er een spannings verschil wordt gemeten gaat het brandstof pompje werken.
Het meest voor de hand liggend is de gloei bougie maar de elektronica in het boven deksel van de kachel kan ook stuk. :winter
Succes,

Bedankt voor het meedenken, de kachel zou dus eerst de verbrandingskamer moeten spoelen maar dat doet ie dus niet, ik ga komend weekend maar dat motortje en het bougietje om te beginnen doormeten, zucht was makkelijk geweest als ik de storing uit kon lezen, anders trek ik de print eruit en controleer die op breuk o.i.d.
Ik heb trouwens de spanning er ook vanaf gehad met het doormeten van de bedrading dus het is goed mogelijk dat ie na 10x herstarten dus echt alleen softwarematig gereset kan worden .
De verbrandingsruimte is ook schoon want ik heb het hele ding nog uit elkaar gehad toen ik em kocht, destijds heb ik alles nog doorgemeten maar niet getest :bonk


Roger B. (11)61 schreef:en kleppen?? de mijne was ook omgebouwd naar standverwarming, maar daar zaten geen kleppen in de waterleidingen.
Bij de originele standheizung(T4 met climatronic) zitten er 2 kleppen in het koelcircuit, klep N273
http://www.t4-wiki.de/wiki/Ventil_N273_ ... bsperrung) en klep N214. De eerste dient om de radiateur af te sluiten en N214 doet hetzelfde met het motorblok.
Of en hoe ik klep n214 ga gebruiken weet ik nog niet, je wilt toch ook de motor mee verwarmen, misschien met een timertje of zo, eerst wil ik niet hoeven krabben

Groeten Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

de mijne had dan wel geen climatronic... maar de zuheizer is af fabriek geleverd en later omgebouwd tot vorheizer/standheizer.

radiateur wordt door de thermostaat al (vrijwel helemaal) afgesloten, dus die klep is niet nodig en ik vind motor verwarming belangrijker dan interieurverwarming. Daarbij werd het volgens mij zo geregeld dat pas bij een koelwatertemp van 35 graden de aanjager aangestuurd werd

De mijne had in pakweg 30 minuten branden de motor op pakweg 60 a 70 graden en het interieur warm genoeg om schone ramen te hebben en niet koukleumend achter het stuur te zitten. In de winter liep ie meestal 45 minuten voor vertrek en dan had ik na pakweg 3 km de temp. meter op de normale stand staan. en dat zonder al die kleppen die alleen maar stuk kunnen.

(bij de T5 schrijft VW dat ook voor, maar de achteraf ombouw van Webasto werkt zonder die kleppen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

De bedoeling lijkt me dat de kleppen zorgen dat het circuit zo klein mogelijk word om zo snel mogelijk warmte in de warmtewisselaar te krijgen, zoals ik al zei wil ik toch ook wel graag de motor op temperatuur hebben dus dit word ff bekijken hoe het nu het beste functioneert.
Het is ook in de eerste plaats een uitdaging geboren uit hobby :love , ik heb die dingen ooit gekocht en nu zitten ze er dan eindelijk in.

Ik heb ook niet de orginele schakelklok maar wel eentje liggen van Webasto (uit het merk met de ster :knipoog ) maar die doet verder precies hetzelfde, ik wil de kachel sowieso met mn gsm schakelen, dit doe ik al heel lang met m'n luchtstandkachel en werkt perfect.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

via een echte GSM module waar je kaartje in stopt en een ode per SMS stuurt, of met zo'n bouwpakketje dat met een oude GSM werkt en reageert op de verlichting van de GSM?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Geen van beide, module is me te duur en de de 2de noemen ze geloof ik een terroristenkitje lol
Ik heb een oude 3310, torretje aan het trilalarm, solid state relaisje die een 2de relais hoog houd, daarmee de kachel schakelen.
Ik wil nu met de 3310 een micrcontrollertje (AVR) aansturen zodat ik ook iets geinigs met de kleppen kan doen, met een timer of tempsensor o.i.d.

Er heeft laatst wel in 'n een of ander vakblaadje(Circuit Cellar geloof ik) 'n schema van een module gestaan, misschien leuk om eens beter te bekijken.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is kwa bedieningsprobleem dus hetzelfde als die terroristenkit........ik wil dus absoluut niet dat ie aan kan zonder verzenden van een code, als je anders iemand hebt die je nummer per ongeluk belt (een getal verkeerd ingetoetst) gaat je kachel aan...... tegen de tijd dat ie op de spanningsbeveiliging uit gaat krijg je de motor niet meer gestart (bij de hydronic in mijn Discovery 200TDI niet, bij de eberspächer D3W in de T4 niet, en bij de Webasto in de huidige Disco ook niet)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Endebendebus »

Roger B. (11)61 schreef:de mijne had dan wel geen climatronic... maar de zuheizer is af fabriek geleverd en later omgebouwd tot vorheizer/standheizer.

radiateur wordt door de thermostaat al (vrijwel helemaal) afgesloten, dus die klep is niet nodig en ik vind motor verwarming belangrijker dan interieurverwarming. Daarbij werd het volgens mij zo geregeld dat pas bij een koelwatertemp van 35 graden de aanjager aangestuurd werd

De mijne had in pakweg 30 minuten branden de motor op pakweg 60 a 70 graden en het interieur warm genoeg om schone ramen te hebben en niet koukleumend achter het stuur te zitten. In de winter liep ie meestal 45 minuten voor vertrek en dan had ik na pakweg 3 km de temp. meter op de normale stand staan. en dat zonder al die kleppen die alleen maar stuk kunnen.

(bij de T5 schrijft VW dat ook voor, maar de achteraf ombouw van Webasto werkt zonder die kleppen)
Roger, had je de verwarmer op de huishoudaccu of op de startaccu? Ik wil ook graag een ombouwsetje inbouwen, maar de kachelboer vreest voor een stroomprobleem al je dit alleen op de startaccu laat lopen. Anders moet ik eerst een huishoudaccu installeren :winter
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Oskar 725 »

Als de kachel geschakeld wordt via de originele T4 klok brand hij maximaal 60minuten en schakelt dan uit.
Is je accu zo slecht dat ie het niet een uur vol houdt start je bus in de winter sowieso niet.
er zijn ook hele mooie afstand bedieningen van Eberspächer te koop voor je stand kachel, werken tot op een kilometer afstand.
De functie van een D4-WZ in een 150Pk is twee zijdig 1ste: Zuheizer (bij verwarmer) 2de: standkachel en dan wordt er gebruik gemaakt van je bestaande koelvloeistof naloop pomp en dat maakt het noodzakelijk dat je radiator afgesloten wordt omdat deze juist gebruikt wordt voor de na-koeling (zomerse rit)
zonder deze afsluiting gaat je standkachel in de winter dus de inhoud van je radiator opwarmen. :toppie :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Endebendebus schreef:Roger, had je de verwarmer op de huishoudaccu of op de startaccu? Ik wil ook graag een ombouwsetje inbouwen, maar de kachelboer vreest voor een stroomprobleem al je dit alleen op de startaccu laat lopen. Anders moet ik eerst een huishoudaccu installeren :winter
ik had de kachel gewoon op de startaccu, het was geen camper, ik had geen huishoudaccu.

zoals Oskcar al zei, een uur moet de kachel ook op je startaccu kunnen branden.

ik had een klokje waar de brandduur tot ik meen 120 minuten ingesteld kon worden, gewoon eberspächer weekklokje.


voor zover ik weet is er geen origineel VW ombouwset voor de bijverwarmer (van de webasto uit de T5 beweert VW zelfs dat het niet kan (en webasto levert er een ombouwset voor))
Oskar 725 schreef:er zijn ook hele mooie afstand bedieningen van Eberspächer te koop voor je stand kachel, werken tot op een kilometer afstand.
Ja, 1 kilometer in de folder, en 100m als je pech hebt en vanuit een modern betonbouw huis in de binnenstad je standkachel wil aanzetten. De eberspächer dealer waar ik mijn Hydronic kocht gaf aan dat die kilometer alleen bij gunstige omstandigheden in het open veld en met katsvolle batterijen te halen was....

Oskar 725 schreef: De functie van een D4-WZ in een 150Pk is twee zijdig 1ste: Zuheizer (bij verwarmer) 2de: standkachel en dan wordt er gebruik gemaakt van je bestaande koelvloeistof naloop pomp en dat maakt het noodzakelijk dat je radiator afgesloten wordt omdat deze juist gebruikt wordt voor de na-koeling (zomerse rit)
zonder deze afsluiting gaat je standkachel in de winter dus de inhoud van je radiator opwarmen. :toppie :winter
dat is dan het verschil tussen de achteraf ombouw of de fabrieks standverwarmer op de motor... bij de achteraf ombouw wordt een extra pomp geplaatst en wordt de doorstroming door de radiateur beperkt zoniet geblockt door de thermostaat, bij mij had je er in elk geval niet echt last van.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Oskar 725 »

@ Roger: Kleine aanvulling op het klokje; als deze is uitgevoerd met een draaiknopje kan het twee standkachels aansturen een water of een lucht stand kachel of beide tegelijk, het draaiknopje dient als thermostaat instelling voor de lucht standkachel.

Als er een "zuheizer"in de auto zit is dit een D3WZ, en deze worden omgebouwd tot standkachel. Bij de ombouw set zit dan een elektronische regeling een pompje en een 3-weg klep om bij standkachel bedrijf de toegang naar het motorblok af te sluiten, je motor thermostaat sluit inderdaad je radiator dan af.
Best wel over nagedacht! :love

@ Dijk, nog even over het uitlezen met VAG com.in het keuze menu kan je met "AUXILIARI HEATING" kijken of hij je kachel herkend alleen dan is hij uitleesbaar, hangt een beetje van het bouwjaar van je kachel af.
Dat je kachel niet met "spoelen" begint (het laten draaien van de inwendige ventilator) duidt op een groter probleem dan de gloeibougie,zelfs als deze volledig stuk is begint de kachel toch met "spoelen"
Succes,
Groet, Oskar.
Plaats reactie