Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bearlock

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Bearlock

Bericht door gijsplas »

Als het goed is is mijn bus vanaf morgen goed verzekerd - wat gebeurt er dan morgen ?
Morgen wordt de camper-bus geïnspecteerd en getaxeerd t.b.v. de cascodekking voor mijn verzekering.
Dus niet meer verzekerd voor "dagwaarde" (dág waarde) - hij stamt uit 1995 - maar voor de meer reële werkelijke waarde zodat ik, als er iets gebeurt in ieder geval een redelijk bedrag krijg uitgekeerd en de bus in geval van schade niet zo snel (economisch) total loss is of, als dat toch zo is of bijvoorbeeld bij diefstal dat je dan toch een bedrag krijgt waarmee je een soortgelijk exemplaar zou moeten kunnen aanschaffen.
Of dat echt zo is moet je altijd maar afwachten natuurlijk, maar het geeft toch een wat geruster gevoel.
Nu heb ik al enige tijd lopen denken om ook een Bearlock slot aan te laten brengen.
Mijn verzekeraar vereist dat niet (vindt de startblokkering al voldoende) maar ik zit niet te wachten op een verzekeringsclaim bij diefstal, ik zie liever dat de bus helemaal niet gestolen wordt. En dat stelen zou een heeeel stuk lastiger moeten zijn met een Bearlock slot. Ik geloof dat we het daar wel over eens kunnen zijn.
Ik hik nog wel tegen de kosten aan, de prijzen die ik hoor en lees lopen zeer uiteen, maar ik ga binnenkort toch nog eens serieus nadenken en de knoop doorhakken.
Wat ik wel vind van die sloten is wat ik ook zo af en toe een beetje van anti-virussoftware vind.
Huu ?
Ik bedoel dat het er soms op lijkt dat slimme automatiserings jongens een virus ontwikkelen en dan vervolgens een anti virusprogramma op de markt brengen om datzelfde virus te bestrijden. En Jan de consument gaat dat programma natuurlijk aanschaffen. En da's natuurlijk lekker verdienen voor die slimme automatiserings jongens.
Maar waar zit nou die vergelijking met Bearlock ?
Ik heb inmiddels ontdekt waar die sloten worden gemaakt: Bearlock in Polen, net als een soortgelijk slot waarvan ik de naam nu even niet paraat heb. Een ander versnellingsbakslot is van Construct en dat komt uit Tsjechië.
En zijn dat nou net niet die Oosteuropese landen waarvan we zeggen dat daar al die gestolen VW bussen naartoe gaan ?
Dat is natuurlijk niet zo hoor (net zo min als dat de antivirus industrie zelf de virussen ontwikkelt (nee toch ?) ) - maar ik dacht het wel even ...

Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Bearlock

Bericht door frank884 »

Ik heb mijn bearlock er in Polen in 2006 in laten zetten
bij-----bearlock------in LUBON (een dorp aan Poznan)

destijds 123 euro inclusief montage
en het ding werkt nog steeds perfect
in Polen hebben heel veel mensen een Bearlock
iedereen in mijn schoonfamilie heeft zo'n ding.

als ik toch mijn schoonfamilie ga bezoeken dan zou ik gek zijn als ik het ding in Nederland
laat monteren, dit ook met gepland groot onderhoud
zoals de distributieriem en dat soort dingen
Berdychowski VW Dealer Poznan (maar er zijn er nog 6 oficiele rond de stad)
Laatst gewijzigd door frank884 op 26 okt 2010, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Bearlock

Bericht door Otty_01 »

Ik snap dat je een vergelijk maakt met virussen en hun makers. Toch denk ik dat het deze keer niet op gaat.
Misschien is deze beter,"met boeven vang je boeven". :T4politie Hoe meer er gejat wordt hoe beter je beveiliging tegen jatten moet zijn. Het blijft tenslotte altijd een race tegen het criminele volk dat ook niet stil zit. Ik heb zelf een bearlock en als je kijkt naar de diverse keuringsinstanties die hem goedkeuren dan maakt het, denk ik, weinig uit dat hij in het (voormalige) Oostblok gemaakt wordt.
Ik heb er alle vertrouwen in dat hij zal werken als het nodig is. Mijn T4 krijg je niet normaal meer van zijn plek af, je hebt echt een takel of een lepel wagen nodig :politie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bearlock

Bericht door gijsplas »

Voordat het lijkt dat ik iets tegen Poolse, Tsjechische of andere Oosteuropese medemensen heb: dat is dus niet zo.
Ik ken weliswaar niet heel veel Poolse mensen maar degenen die ik ken (ca 10) zijn wel, gewoon vriendelijke hardwerkende mensen, net als gelukkig het merendeel van de mensen uit welk land dan ook. Helaas zit er in elke groep mensen, groot of klein, en waar dan ook vandaan altijd wel een gedeelte waarvan je het gedrag kunt afkeuren.
Maar nu terug naar de Bearlock sloten.
Ik had op het forum al gelezen dat ze in Polen zelf voor 123 Euro's gemonteerd en wel te krijgen zijn. Ik heb inmiddels ook gezien dat de fabriek nu niet bepaald net over de grens staat en daarom valt deze optie voor mij af. Ik vind het gewoon te ver weg. Jammer maar helaas.
Maar als je toevallig toch in de buurt bent dan zou je wel gek zijn om er niet eentje te laten monteren.
En misschien weet iemand wel een goed adres wat wel net over de Duits/Poolse grens ligt ??
Dan houd ik me toch wel weer aanbevolen.
Dat ze uit Oost Europa komen zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat er daar (waarschijnlijk) wat meer auto's worden/werden gestolen - en dat vraagt weer om betere beveiliging, zoals een Bearlock of soortgelijk slot.
Ik twijfel trouwens ook niet aan de kwaliteit van de hedendaagse Oosteuropese produkten hoor. Vroeger kwam er misschien veel troep vandaan maar tegenwoordig laat zo'n beetje elke multinational zijn produkten mede produceren in een Oosteuropees land. Dat zouden ze niet doen als de kwaliteit beneden peil zou zijn.

Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bearlock

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb ook al gehoord dat er een soort lopers zouden zijn die de bearlock zó open maken, als het dievengilde die in bezit hebben is een bearlock ook ineens een stuk minder veilig natuurlijk.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Bearlock

Bericht door Harry62 »

Die Bearlock is ook bedoeld als vertraging. Het is niet dat ze hem niet kunnen stelen.
Als ze willen nemen ze hem toch mee.

Veel belangrijker is wat topic starter aangeeft om je T4 te laten taxeren.
Als je verwikkelt raakt bij schade ook zonder dat je schuld hebt krijg je uitgekeerd naar de dagwaarde
En dat is echt veel minder dan je denkt :ie

Bij sommige verzekerings maatschappijen eisen ze dan een Bearlock (met certificaat van inbouw)
De taxatie kost dan meestal ook wat minder. Ik vind dit wel een aanrader.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bearlock

Bericht door gijsplas »

Nou de bus is getaxeerd.
Werd gedaan door iemand die gespecialiseerd is in campers en aanverwante voertuigen.
Taxatiewaarde is 9000 Euro geworden, en dat is een beetje meer dan ik heb betaald, en daarmee voldoende om mocht het nodig zijn (bij diefstal of total loss schade, wat ik echt niet hoop, maar je weet maar nooit) een soortgelijk voertuig te kunnen kopen. Even voor alle duidelijkheid, ik heb het dus over een WA + volledig casco dekking.
In geval van schade betekent dit ook dat mijn bus niet zo snel total loss verklaard zal worden en dus eerder (nog) gerepareerd wordt.
Ik geloof dat ik de naam van de firma waar ik mijn campertje heb verzekerd niet mag noemen (als dat wel zo is dan doe ik dat later wel - of stuur me een PB dan geef ik het even door) maar ze geven een aardige korting op de taxatie (kost me 37.50 Euro ipv 150 Euro) en de taxatie geldt voor maar liefst 5 jaar.
Volgens mij is dit voor veel camper eigenaren onder ons het overwegen waard.
Zeker als je camper al wat ouder is en voor de gangbare maatschappijen niet veel meer waard is.
Je wilt niet weten wat de normale dagwaarde is volgens de meeste verzekeringsmaatschappijen en helaas kom je daar pas achter als er schade wordt geclaimd en je te horen krijgt dat het je duizenden Euro's gaat kosten omdat je niet de volledige schade krijgt uitgekeerd. Let wel: de premie die je daar betaalt is meestal ook nog eens op de originele verkoopprijs voor een nieuwe auto gebaseerd en dus hoog !
Da's dus nog een voordeel: de premie is veel lager dan wat die zou zijn bij de normale maatschappij waar ik mijn gewone personenauto heb verzekerd.
Kortom: beter verzekerd en minder premie - wie wil dat niet ?
Overigens: de verzekerings firma verzekert volgens mij alleen campers en dus gaat deze vlieger waarschijnlijk niet op voor gewone bussen - misschien zijn daar andere maatschappijen / tussenpersonen voor.
Doe er je voordeel mee.

MVG
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bearlock

Bericht door gijsplas »

Ik heb geen foto's van de inrichting maar het betreft een T4 uit 1995 met standaard Multivan inrichting +Westfalia hefdak, na invoer in Nederland uitgebreid met eenvoudig keukenblokje achter passagiersstoel. Dit keukenblokje ga ik overigens nog aanpassen of vervangen.
Ondanks de leeftijd van 15 jaar ziet hij er van binnen nog heel netjes uit en is ook compleet zoals hij origineel is uitgerust (verlichting, gordijntjes, bovenbed, 2e accu etc).
Van buiten wat roestplekjes op de bekende plaatsen maar verder OK.
1.9 TD motor, originele VW lichtmetalen velgen, standkachel (en/of zuheizer, daar moet ik eigenlijk nog achter komen) 2 airbags, Fiamma luifel, Omni Bike fietsdrager en verder weet ik eigenlijk niks bijzonders te melden.
Hier een paar fotootjes van de bus tijdens onze recente trip naar Duitsland en Luxemburg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: Bearlock

Bericht door Adrie 260 »

Ik heb zelf ook een camper, en ben op de zelfde voorwaarden verzekerd, ik vraag me alleen af waarom je de naam van die verzekeringsmaatschappij niet mag vermelden, mooiere reclame is er toch niet, of zie ik dat verkeerd??
Mijne is overigens van 1992 en verzekerd bedrag van € 8000,-
Bijlagen
DSC03015a.JPG
De groewten uut Sommersdiek
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bearlock

Bericht door gijsplas »

ik vraag me alleen af waarom je de naam van die verzekeringsmaatschappij niet mag vermelden, mooiere reclame is er toch niet, of zie ik dat verkeerd??
Op veel fora mag je dit soort dingen niet noemen en ik dacht dat het ook voor dit forum geldt. Zo niet misschien kan de moderator dat even laten weten dan zal ik mij verzekeraar bij naam noemen.
Standkachel is toch te herkennen aan de uitblaasopening achter de bijrijdersstoel ? voorverwarming (zuheiser) zit uitsluitend onder de motorkap dacht ik met uitlaatje bij linkervoorwiel
Ik ben niet a-technisch maar wel nieuw in de Volkswagen T4 wereld. Dat van die kachels is me dan ook nog niet helemaal duidelijk - eerlijk gezegd vind ik de instructieboekjes hierover ook nogal (heel erg) vaag. Maar ik heb zo'n uitlaatje bij het linkervoorwiel en ook een uitblaasopening achter de passagiersstoel (ik zeg "ik"maar ik bedoel dat de bus dat heeft natuurlijk).
Heeft mijn bus dan én een standkachel én voorverwarming ?
Ik zou zeker een taxatie laten doen tenzij de verzekeringsmaatschappij zwart op wit geeft dat je voor een x bedrag (wat de werkelijke dagwaarde is) bent verzekerd.

BTW: Ik besef dat wat ik hiervoor heb geschreven af en toe wel heel erg op een reclamepraatje lijkt. Ik heb echter geen enkele binding met welke verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon dan ook.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bearlock

Bericht door Roger B. (11)61 »

gijsplas schreef: Ik ben niet a-technisch maar wel nieuw in de Volkswagen T4 wereld. Dat van die kachels is me dan ook nog niet helemaal duidelijk - eerlijk gezegd vind ik de instructieboekjes hierover ook nogal (heel erg) vaag. Maar ik heb zo'n uitlaatje bij het linkervoorwiel en ook een uitblaasopening achter de passagiersstoel (ik zeg "ik"maar ik bedoel dat de bus dat heeft natuurlijk).
Heeft mijn bus dan én een standkachel én voorverwarming ?
Ik denk dat het noemen van de verzekering hier niet zo'n probleem zal geven. Wel reclame uitingen met aanbiedingen en dergelijke zijn niet gewild. Ook laster-achtige berichten worden niet gewaardeerd. En probeer niet in elk bericht een bedrijf aan te prijzen :knipoog

De kachels:

Uitlaatje onder voorbumper links voor is de zuheizer, deze brandt bij temperaturen onder een graag of 7 als de motor loopt en koelwatertemp lager is dan pakweg 75 graden. Er bestaan ombouwsetjes om van deze bijverwarmer een voorverwarmer te maken waarbij je ook het interieur kunt voorverwarmen.

Uitblaasopening in de instapbak bij passagiersstoel is een aanzuigopening voor de middenkachel, deze zit onder de auto en wordt vanaf je dash bedient volgens mij. De uitblaasopening zit onder de 2e zitrij in de vloer (moet je dan omhoog trekken) deze kachel wordt verwarmd door het koelsysteem en is dus geen standkachel.

Als je een standkachel hebt moet er ergens een schakelklokje zitten denk ik of een thermostaat ofzo om het ding aan te zetten, de standkachel zit onder de auto ter hoogte van de "linker schuifdeur"(die de meeste T4's niet hebben) daar moet dan ook een uitlaatje zichtbaar zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bearlock

Bericht door gijsplas »

De camper heb ik verzekerd via http://www.camperpolis.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb bij een aantal maatschappijen / tussenpersonen geinformeerd en vond dit zelf de beste keuze.
Iedereen stelt zijn eigen voorwaarden en heeft zijn eigen voorkeuren dus iedereen kan een andere beste keuze hebben.
Zonder verder namen te noemen is een ander alternatief afgevallen omdat ik daar niet netjes te woord gestaan werd. Camperpolis doet niet moeilijk over niet recreatief verkeer en ook niet als je verder niet nóg een andere auto hebt. Anderen doen dat wel en daar is ook wel wat voor te zeggen.
Degene die mij niet netjes te woord stond (of eigenlijk moet ik zeggen dat hij ronduit onbeschoft begon te worden - en ik was dat zeker niet) vereist dat er naast de camper nog een auto in gebruik is. Dat is bij mij het geval. Toen ik echter vroeg hoe dat dan met de camperverzekering moest als de andere auto er ooit eens uit gaat (tenslotte worden we allemaal ouder en komt er misschien ooit een moment dat we alleen nog maar gaan camperen) ging meneer er vanuit dat ik helemaal geen andere extra auto had en zei hij dat ik niet acceptabel was.
Ik ging daar verder niet over in de strijd - als ze al moeilijk doen bij het afsluiten van een polis dan weet je bijna zeker dat er in geval van schade zeker nog veel moelijker gedaan wordt.

MVG
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie