Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zuheizer ?

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Zuheizer ?

Bericht door gijsplas »

Het onderwerp zuheizer / standkachel in mijn 1995 Multivan blijft me bezig houden.
Ik ben er inmiddels redelijk zeker van dat ik geen echte standkachel heb (die aan de linkerzijde onder de auto moet zitten, met een eigen uitlaatje ?) maar dat ik wel een zuheizer heb (waarvan de uitlaat ergens in de linkervoorwielkast zit en de heizer zelf ergens verstopt zit in de motorruimte, toch ?).
En als ik het goed begrijp gaat zo'n zuheizer vanzelf (?) werrken als de buitentemperatuur beneden de 7 graden komt (ja toch ?).
Nu heb ik in mijn dashboard dit display zitten:
Afbeelding
Daarmee zou ik de zuheizer aan en uit kunnen zetten door op de middelste knop te drukken. En ik kan hem er ook mee programmeren zodat de voorverwarming aan gaat op een bepaalde dag en tijdstip zelfs zonder dat ik (al) in de auto zit (ja toch ?).
Helaas werkt het volgens mij niet. Als ik op de aan/uit knop druk dan gebeurt er niets. Volgens mij is de 2e accu in goede conditie en is hij ook vol genoeg. Of ik nu stilsta of rij, er gebeurt met de zuheizer niets (of merk je ook niets als hij het wel doet ?) - en ik zie op het display ook niets gebeuren.
Overigens: als ik rij geeft het display gewoon de tijd aan.
Onder de bestuurdersstoel zouden één of meerdere zekeringen moeten zitten die iets met de zuheizer te maken hebben. Ik vind 2 zekeringen, allebei heel, maar weet eigenlijk niet waar ze voor zijn. Ook zitten er 2 relais , waarvan er 1 de accu's scheidt (de grijze) en de andere , daar weet ik weer niet van waar die voor is.
Hier een fotootje van onder de stoel:
Afbeelding
Misschien werkt het niet omdat het nog te warm is , maar ik dacht toch dat ik als ik het knopje op het display indruk de zuheizer aan zou moeten gaan.
Anyway, wie kan me nu eens goed uitleggen hoe dit nou precies zou moeten werken ?
Alvast bedankt.
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Zuheizer ?

Bericht door kurt&oxana »

ik heb vorige week deze uitbreiding geinstaleerd , nu heb ik gisteren voor de eerste een klein beetje getest , dus inderdaad met de middelste knop kan je hem inschakkelen , als ik op deze knop druk hoor ik in het klokje iets klikken , direkt daarna hoor ik de zuheizer een paar seconden doorblazen ( normale gang van zaken ) na een klein minuutje begint de zuheizer normaal gezien te werken , ik hoor hem ook niet echt werken , maar ik voel wel een beetje warme lucht uit het uitlaatje komen . ik moet het geheel wel nog eens uitebreid testen en mischien de zuheizer eens een goede onderhoudsbeurt geven
ik hou u op de hoogte
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Zuheizer ?

Bericht door HenkK »

Ik neem aan dat je ook al eens op wikiT4 hebt gekeken, maakt volgens mij alles duidelijk, hier nog even de link

http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Zuheizer ?

Bericht door gijsplas »

WikiT4 ken ik inderdaad en ook de betreffende info over de zuheizer had ik al eens gezien.
En, eerlijk gezegd snap ik ook daar niet zoveel van. Schema's lezen kan ik sowieso niet - snap er wel iets van maar zeker niet voldoende - maar ook de rest gaat mij veelal boven de pet.
Ik hoop natuurlijk dat het niet functioneren komt door een kapotte zekering of relais, da's makkelijk op te lossen (ook door mijzelf denk ik), maar verder is het waarschijnlijk beter dat ik er maar vanaf blijf.
Wat ik weet is dat'ie het niet doet, maar ik weet geeneens of ik hem wel ga missen. Daarvoor heb ik de bus nog te kort. Aan de andere kant wil ik eigenlijk dat alles wel datgene doet waar het voor gemaakt is, dus ook de zuheizer.
Kan iemand wat meer duidelijkheid geven over wat er onder mijn stoel zit ?
(zie foto boven)
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zuheizer ?

Bericht door sgsdebruijn »

Relais 59 is volgens mij van je stoelverwarming, staat niet in het lijstje

http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Zuheizer ?

Bericht door kurt&oxana »

wat nogal veel voorkomt , is de gloeikaars die aan zijn einde is gekomen , ik heb de mijne vorig jaar vernieuwd , en de eerste dat hij dan opstarte stond de halve straat onder de rook , sindsdien geen problemen meer met de zuheizer , nu momenteel ben ik de uitbreiding naar standverwarming aan het testen , binnen een half uurtje weet ik meer
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Zuheizer ?

Bericht door dijk »

Als ik zo eens het gebeuren onder jouw stoel bekijk ziet dat er redelijk orgineel af fabriek uit en denk ik dat er de bedrading van een luchtstandkachel bij zit.
Je moet dan ook niet naar dat ding gaan zoeken in je motorruimte maar midden onder je auto, heb je niet toevallig een uitlaatje net voor het linker achterwiel?
Als je de kachel weer aan de praat wil krijgen moet je eerst op zoek gaan naar welk model kachel het is, op de kachel zelf zit hopelijk nog ergens een sticker met het modeltype, waarschijnlijk een Eberspächer D2L of D3LC.
Hier staan wat schema'shttp://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
MichelF
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 sep 2010, 10:35

Re: Zuheizer ?

Bericht door MichelF »

Onder de stoel zit ook een aluminium relais met een glaszekering (draaiknopje wat los kan). Heb je die al gecheckt?
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Zuheizer ?

Bericht door gijsplas »

Onder de stoel zit ook een aluminium relais met een glaszekering (draaiknopje wat los kan). Heb je die al gecheckt?
Nope, nog niet (bewust) gezien en dus ook niet gecheckt.
Ga ik morgen doen,
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zuheizer ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

geen idee of de zuneizer (al dan niet met ombouw) bij een camper anders is dan bij een normale t4, maar van de zuheizer zit NIETS onder de stoel en deze is ook niet op de 2e accu aangesloten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Zuheizer ?

Bericht door gijsplas »

Onder de stoel zit ook een aluminium relais met een glaszekering (draaiknopje wat los kan). Heb je die al gecheckt?
Zitten 3 zekeringen in die afgesloten houder, maar ze zijn alle 3 heel. ik weet overigens nog niet waar ze bij horen.
geen idee of de zuneizer (al dan niet met ombouw) bij een camper anders is dan bij een normale t4, maar van de zuheizer zit NIETS onder de stoel en deze is ook niet op de 2e accu aangesloten
Ik ben niet eigenwijs, wel onwetend :knipoog
Hier een kopietje uit het instructieboekje van mijn bus. Ik denk dan te lezen dat er onder de stoel toch iets (kan) zitten wat met de zuheizer te maken heeft ?
Afbeelding
Door het slechte weer heb ik nog niet echt veel verder in motorruimte en onder auto kunnen kijken, maar dat komt nog wel.
To be continued ...

MVG
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zuheizer ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals ik al zei, bij een t4 zonder camper uitrusting (en (dus) zonder tweede accu) zit er niets onder de stoel (daar zitten de zekeringen van de zuheizer onder de zekeringkast) misschien dat het ook nog per bouwjaar verschillen kan overigens.

maar in jouw boekje staat inderdaad dat de zekeringen onder de stoel ook voor de zuheizer zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zuheizer ?

Bericht door sgsdebruijn »

Ook bij een camper zal het niet onder de stoel zitten, heel knap als je dat weg weet te werken onder de poot :zwaai
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Zuheizer ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

er zijn ook campers met de normale console en draaiplateau, daar heb je zat ruimte onder de stoel :klappen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zuheizer ?

Bericht door sgsdebruijn »

nog nooit gezien eerlijk gezegd maar dat wil inderdaad niet zeggen dat ze niet bestaan :kus zullen dat multivans zijn?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie