Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Van DC naar Camper
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Het volgende is natuurlijk het paneel.
Op zich was ik heel tevreden met mijn 100Wp Lensun paneel.
Voor mij is het een vereiste, dat de nieuwe weer zwart is. Ik heb even getwijfeld, of ik 2 keer 50Wp zou nemen en die in serie zetten, maar op zich is de opbrengst van 100Wp over de MPPT voor ons gebruik voldoende. Het prijsverschil vind ik te groot. Uiteindelijk daarom toch weer bij Gerritsma in Makkum uitgekomen. http://www.kleinezonnepanelen.nl/?gclid ... zKQSC2iHBI
Het bedrijf met de tip voor polycarbonaat, heeft voor mij niet het juiste paneel.
Bij Gerritsma het volgende paneel besteld. Dit keer geen Lensun, maar een ander merk.
100 Watt SunPower Flexibel Black Zonnepaneel
Monokristallijn Back Contact Black Edition
Afmetingen 100W Flexibel Zonnepaneel (H x B x D) in mm: 1150 x 535 x 3
Gewicht in kg: 2,40 kg.
Type cel: Monokristallijn Sunpower Back Contact Zwart
Max. vermogen (Pmax): 100 W
Max. spanning: 17,60 V
Max. stroom (Imax): 5,72 A
Open spanning: 21,10 V
Kortsluitstroom: 6,30 A
Rendement: ± 20,0 %
Toplaag: ETFE
De afmetingen wijken iets af van het vorige paneel, maar het past weer perfect op dezelfde plaats.
Morgen ga ik het ophalen.
Enkele plaatjes van de website van Gerritsma:
Wie goed kijkt, ziet dat dit verschillende panelen zijn. Het onderste plaatje is niet het 100Wp paneel.
Op zich was ik heel tevreden met mijn 100Wp Lensun paneel.
Voor mij is het een vereiste, dat de nieuwe weer zwart is. Ik heb even getwijfeld, of ik 2 keer 50Wp zou nemen en die in serie zetten, maar op zich is de opbrengst van 100Wp over de MPPT voor ons gebruik voldoende. Het prijsverschil vind ik te groot. Uiteindelijk daarom toch weer bij Gerritsma in Makkum uitgekomen. http://www.kleinezonnepanelen.nl/?gclid ... zKQSC2iHBI
Het bedrijf met de tip voor polycarbonaat, heeft voor mij niet het juiste paneel.
Bij Gerritsma het volgende paneel besteld. Dit keer geen Lensun, maar een ander merk.
100 Watt SunPower Flexibel Black Zonnepaneel
Monokristallijn Back Contact Black Edition
Afmetingen 100W Flexibel Zonnepaneel (H x B x D) in mm: 1150 x 535 x 3
Gewicht in kg: 2,40 kg.
Type cel: Monokristallijn Sunpower Back Contact Zwart
Max. vermogen (Pmax): 100 W
Max. spanning: 17,60 V
Max. stroom (Imax): 5,72 A
Open spanning: 21,10 V
Kortsluitstroom: 6,30 A
Rendement: ± 20,0 %
Toplaag: ETFE
De afmetingen wijken iets af van het vorige paneel, maar het past weer perfect op dezelfde plaats.
Morgen ga ik het ophalen.
Enkele plaatjes van de website van Gerritsma:
Wie goed kijkt, ziet dat dit verschillende panelen zijn. Het onderste plaatje is niet het 100Wp paneel.
- Multivan Generation
- Berichten: 34140
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
@geert.
De theorie met die geribbelde plaat klinkt leuk,
Maar geeft ook veel stationaire warme lucht in de kanaaltjes.
Lijkt me misschien ook alleen te werken tijdens rijden door aerodynamische drag aan achterzijde..
De theorie met die geribbelde plaat klinkt leuk,
Maar geeft ook veel stationaire warme lucht in de kanaaltjes.
Lijkt me misschien ook alleen te werken tijdens rijden door aerodynamische drag aan achterzijde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34140
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
@Geert.. Zie pb
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Jan,
Het paneel is wel bestand tegen hitte, maar ik denk, dat met name de flexibele in deze toch kwetsbaarder zijn.
Er zijn meer berichten met flexibele panelen, die het niet redden.
Volgens de leveranciers komen er van boten minder terug dan van campers.
Op het water is het toch koeler.
Daarnaast is het denk ik toch ook een kwestie van oververhitting en verschil van temperatuur onder het paneel door de gleuf. Ik acht het reeel. In het midden van het paneel zit de gleuf. Beide zijden hebben een andere temperatuur onder het paneel , dan in het midden. Het zijn buitengewoon dunne verbindingen onder de cellen. Een minimaal uitzettingsverschil zou een breuk kunnen veroorzaken.
Peter,
Ik betwijfel of de lucht statisch is in de kanaaltjes. Veel logischer acht ik het, dat er wel degelijk lucht stroomt. Zeker als je het hefdak omhoog hebt. De lucht stijgt en koelere lucht komt weer in de kanaaltjes.
Maar nog veel belangrijker. Een meer gelijkmatiger temperatuur onder het paneel.
Maar we gaan het zien.
Het paneel is wel bestand tegen hitte, maar ik denk, dat met name de flexibele in deze toch kwetsbaarder zijn.
Er zijn meer berichten met flexibele panelen, die het niet redden.
Volgens de leveranciers komen er van boten minder terug dan van campers.
Op het water is het toch koeler.
Daarnaast is het denk ik toch ook een kwestie van oververhitting en verschil van temperatuur onder het paneel door de gleuf. Ik acht het reeel. In het midden van het paneel zit de gleuf. Beide zijden hebben een andere temperatuur onder het paneel , dan in het midden. Het zijn buitengewoon dunne verbindingen onder de cellen. Een minimaal uitzettingsverschil zou een breuk kunnen veroorzaken.
Peter,
Ik betwijfel of de lucht statisch is in de kanaaltjes. Veel logischer acht ik het, dat er wel degelijk lucht stroomt. Zeker als je het hefdak omhoog hebt. De lucht stijgt en koelere lucht komt weer in de kanaaltjes.
Maar nog veel belangrijker. Een meer gelijkmatiger temperatuur onder het paneel.
Maar we gaan het zien.
Re: Van DC naar Camper
Geert,
Wat een pech dat het paneel nu alweer kapot is. Heb je ergens een breuk kunnen ontdekken wat bevestigd dat het defect ontstaan is nabij de gleuf in het dak?
Ik overweeg ook om een paneel te plaatsen en ben benieuwd of je aan kunt geven wat de gemiddelde opbrengst is per dag met een 100 WP paneel.
Wat een pech dat het paneel nu alweer kapot is. Heb je ergens een breuk kunnen ontdekken wat bevestigd dat het defect ontstaan is nabij de gleuf in het dak?
Ik overweeg ook om een paneel te plaatsen en ben benieuwd of je aan kunt geven wat de gemiddelde opbrengst is per dag met een 100 WP paneel.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Van DC naar Camper
Er is nóg een belangrijke reden om de koeling van je zonnepanelen goed te bekijken. De temperatuur is niet alleen van invloed (zo lijkt het hier) op de levensduur, maar vooral ook op het rendement van zonnecellen.
De opbrengst in Wp wordt bepaald bij 25 graden Celsius. Op een beetje zonnige dag kan een paneel al gauw 65 à 75 graden warm worden, wat een verlies aan vermogen van 20-25% oplevert (vuistregel: zo'n 0,5% per graad Celsius boven de 25. Daarom wordt goede koeling, vooral ook onder de cellen aanbevolen. Reden waarom vele installateurs liever geen cellen op een dak of dek plakken, maar ze 'ouderwets' zodanig op steunen monteren dat er vrije ruimte onder zit.
Ziet er dan wel lomper uit dan plakcellen en levert extra dakhoogte op, zoals bij onze bus, maar dan zit er wel zo'n 4 cm vrije ruimte onder:
Nog een overweging bij parallel/in serie plaatsen: bij cellen in serie wordt de totale laadstroom bepaald door de cel met de laagste waarde. Als je er bijv. drie in serie hebt, waarvan twee in de volle zon, en één in de schaduw, wordt de totale laadstroom beperkt tot die door de schaduwcel. Bij parallel geschakelde cellen heb je dat probleem niet: de cellen in de volle zon leveren dan hun volle bijdrage
De opbrengst in Wp wordt bepaald bij 25 graden Celsius. Op een beetje zonnige dag kan een paneel al gauw 65 à 75 graden warm worden, wat een verlies aan vermogen van 20-25% oplevert (vuistregel: zo'n 0,5% per graad Celsius boven de 25. Daarom wordt goede koeling, vooral ook onder de cellen aanbevolen. Reden waarom vele installateurs liever geen cellen op een dak of dek plakken, maar ze 'ouderwets' zodanig op steunen monteren dat er vrije ruimte onder zit.
Ziet er dan wel lomper uit dan plakcellen en levert extra dakhoogte op, zoals bij onze bus, maar dan zit er wel zo'n 4 cm vrije ruimte onder:
Nog een overweging bij parallel/in serie plaatsen: bij cellen in serie wordt de totale laadstroom bepaald door de cel met de laagste waarde. Als je er bijv. drie in serie hebt, waarvan twee in de volle zon, en één in de schaduw, wordt de totale laadstroom beperkt tot die door de schaduwcel. Bij parallel geschakelde cellen heb je dat probleem niet: de cellen in de volle zon leveren dan hun volle bijdrage
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Bart het is mij allemaal bekend.
Twee redenen waarom ik wel weer voor een plakpaneel ga.
1. Inderdaad vind ik een glaspaneel te lomp. ik heb mij er wel op georiënteerd, maar zie er vanaf.
2. Ik vind een plakpaneel vele malen mooier, maar het is ook nog eens lichter. Verder kan ik het weer op exact dezelfde plaats plakken.
Dat de opbrengst minder is bij hoge temperaturen vind ik niet zo'n punt. Als de accu maar weer vol komt en of die nu om 15.00 uur vol is, of om 15.30 uur maakt niet zoveel uit. het 100Watt paneel is bij ons verbruik en campergedrag voldoende.
Jasper.
Nee ik kan geen geen breuken constateren. Was bij het andere paneel ook niet zo. Het zit ergens in het paneel. De verbindingen zijn zeer dun.
De gemiddelde opbrengst is niet zomaar te geven. Is namelijk afhankelijk van locatie en tijd van het jaar. Op mijn blog vind je hierover veel informatie. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Twee redenen waarom ik wel weer voor een plakpaneel ga.
1. Inderdaad vind ik een glaspaneel te lomp. ik heb mij er wel op georiënteerd, maar zie er vanaf.
2. Ik vind een plakpaneel vele malen mooier, maar het is ook nog eens lichter. Verder kan ik het weer op exact dezelfde plaats plakken.
Dat de opbrengst minder is bij hoge temperaturen vind ik niet zo'n punt. Als de accu maar weer vol komt en of die nu om 15.00 uur vol is, of om 15.30 uur maakt niet zoveel uit. het 100Watt paneel is bij ons verbruik en campergedrag voldoende.
Jasper.
Nee ik kan geen geen breuken constateren. Was bij het andere paneel ook niet zo. Het zit ergens in het paneel. De verbindingen zijn zeer dun.
De gemiddelde opbrengst is niet zomaar te geven. Is namelijk afhankelijk van locatie en tijd van het jaar. Op mijn blog vind je hierover veel informatie. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Ook leuk stenen op het dak.
Nu eerst even wachten totdat de zon niet meer op het dak schijnt en dan kunnen we de polycarbonaat gaan lijmen.
Nu eerst even wachten totdat de zon niet meer op het dak schijnt en dan kunnen we de polycarbonaat gaan lijmen.
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
En een raadseltje.
Voor de goede verstaander. Wat als een geintje begon.
Het antwoord kun je vinden op camperforum.nl
Voor de goede verstaander. Wat als een geintje begon.
Het antwoord kun je vinden op camperforum.nl
Re: Van DC naar Camper
lijkt me een thermometer ?
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
- Multivan Generation
- Berichten: 34140
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
@ Geert,
ik vind het nogal van erg veel liefde getuigen,
dat je het hefdak een hotstone massage geeft..
ik vind het nogal van erg veel liefde getuigen,
dat je het hefdak een hotstone massage geeft..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Er liggen nu stoeptegels op.
Na massage het stevige werk.
Na massage het stevige werk.