Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bijverwarmer onderhoud
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 jun 2009, 16:19
bijverwarmer onderhoud
Hallo,
mijn bijvermarmer slaat niet aan en het lijkt me toch wel lekker met dit weer.
wie heeft een adres waar hij een onderhoudsbeurt kan krijgen?
Groeten Henri
mijn bijvermarmer slaat niet aan en het lijkt me toch wel lekker met dit weer.
wie heeft een adres waar hij een onderhoudsbeurt kan krijgen?
Groeten Henri
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bijverwarmer onderhoud
henrihendriksen schreef:Hallo,
mijn bijvermarmer slaat niet aan en het lijkt me toch wel lekker met dit weer.
wie heeft een adres waar hij een onderhoudsbeurt kan krijgen?
Groeten Henri
ebersbacher specialist, alleen rekenen die prijzen waar je beter gelijk een nieuwe voor kunt halen.
ding opereren, meestal defecte gloeipit. (meten met ohmmeter) kost 6 tientjes bij de vw dealer, kun je met enige handigheid zelf monteren zonder kachel uit te bouwen.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bijverwarmer onderhoud
die van mij slaat helaas ook niet meer aan, vorig jaar nog wel lekker.
Gloeiplug vervangen a 45 euro maar helaas nog niet, met uitlezen geeft hij de code AF20 wat betekdn gloeiplug probleem.
Zaterdag ding eronderuit en verder kijken en/of wegbrengen, ding moet het doen die kl@te TDI worden maar langzaam wamr binnen de bebouwde kom
Zet nu maar iedere keer mijn standkachel aan om het warm te hebben als ik weer in de bus stap (max 2uur weg dan he
)
Weet iemand de binnendiameter van de koelslangen di eop de zuheizer zitten? om ze door te kunnen verbinden!
Gloeiplug vervangen a 45 euro maar helaas nog niet, met uitlezen geeft hij de code AF20 wat betekdn gloeiplug probleem.
Zaterdag ding eronderuit en verder kijken en/of wegbrengen, ding moet het doen die kl@te TDI worden maar langzaam wamr binnen de bebouwde kom
![fun :winter](./images/smilies/winter.gif)
Zet nu maar iedere keer mijn standkachel aan om het warm te hebben als ik weer in de bus stap (max 2uur weg dan he
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Weet iemand de binnendiameter van de koelslangen di eop de zuheizer zitten? om ze door te kunnen verbinden!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bijverwarmer onderhoud
sgsdebruijn schreef:die van mij slaat helaas ook niet meer aan, vorig jaar nog wel lekker.
Gloeiplug vervangen a 45 euro maar helaas nog niet, met uitlezen geeft hij de code AF20 wat betekdn gloeiplug probleem.
Zaterdag ding eronderuit en verder kijken en/of wegbrengen, ding moet het doen die kl@te TDI worden maar langzaam wamr binnen de bebouwde kom![]()
Zet nu maar iedere keer mijn standkachel aan om het warm te hebben als ik weer in de bus stap (max 2uur weg dan he)
Weet iemand de binnendiameter van de koelslangen di eop de zuheizer zitten? om ze door te kunnen verbinden!
meeste automateriaalzaken verkopen hele handige klemmen om de koelwaterslangen af te knellen.... hoef je niets af te tappen ook.
nieuwe gloeipit van 45€, juiste type, en heb je de ohmse weerstand gemeten??? ook een nieuwe kan stuk zijn...... Kousje om de pit heen kan ook nog spelbreker zijn.
(fabrikagefout, ik had b.v. afgelopen week een doos splinternieuwe naar alle waarschijnlijkheid made in china TL buizen van een bekend niet nader te noemen nederlands fabrikaat; 3 stuks op de 25 defect in doos..... Hoe bedoelt u eindcontrole)
gaan we het probleem van de leverancier nog van maken, maar dat terzijde.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: bijverwarmer onderhoud
De Eberspacher stopt met voorgloeien zodra de accuspanning onder een bepaalde waarde zakt.
Gaat dus in storing !!!!
Die waarde is bijvoorbeeld bij een D2L 11,85 volt.
Het gloeien duurt hierbij 70 seconden.
Als je accu deze waarde niet 70 seconden kan overleven, dan heb je vergelijkbare problemen als hierboven.
Zet dus een voltmeter op je accu een schakel je verwarmer aan.
Egbert
Gaat dus in storing !!!!
Die waarde is bijvoorbeeld bij een D2L 11,85 volt.
Het gloeien duurt hierbij 70 seconden.
Als je accu deze waarde niet 70 seconden kan overleven, dan heb je vergelijkbare problemen als hierboven.
Zet dus een voltmeter op je accu een schakel je verwarmer aan.
Egbert
Laatst gewijzigd door Egbert&Manon op 02 dec 2010, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bijverwarmer onderhoud
ik ga zaterdag inderdaad eerst even meten of er wel stroom gaat lopen.
Heb in ieder geval nog een extra gloeier besteld, als de huidige toch goed is wil ik van de zomer de standkachel er ook uithalen en schoonmaken, tevens gloeier vervangen.
Is dat kousje makkelijk te vervangen of moet hij er echt vanonder?
Wilde ff met wat tangen en plaatjes de boel afknellen en dan doorverbinden zodat als er meer stuk is ik hem weg kan brengen en gewoon nog kan rijden
Heb in ieder geval nog een extra gloeier besteld, als de huidige toch goed is wil ik van de zomer de standkachel er ook uithalen en schoonmaken, tevens gloeier vervangen.
Is dat kousje makkelijk te vervangen of moet hij er echt vanonder?
Wilde ff met wat tangen en plaatjes de boel afknellen en dan doorverbinden zodat als er meer stuk is ik hem weg kan brengen en gewoon nog kan rijden
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: bijverwarmer onderhoud
Wat bedoel je met een kousje?
Als een gloeibougie stuk is, is dat gewoon zichtbaar (het gloeidraadje is dan gebroken).
Het lijkt mij geldverspilling om een nieuwe te kopen.
!!!!!!!!!!Accuspanning is belangrijk!!!!!!!!
Zelfs met een defecte bougie zal het een minuutje of 2 tot 3 werken met zeer veel onverbrande dieselrook/geur.
Als een gloeibougie stuk is, is dat gewoon zichtbaar (het gloeidraadje is dan gebroken).
Het lijkt mij geldverspilling om een nieuwe te kopen.
!!!!!!!!!!Accuspanning is belangrijk!!!!!!!!
Zelfs met een defecte bougie zal het een minuutje of 2 tot 3 werken met zeer veel onverbrande dieselrook/geur.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bijverwarmer onderhoud
Egbert&Manon schreef:Wat bedoel je met een kousje?
Als een gloeibougie stuk is, is dat gewoon zichtbaar (het gloeidraadje is dan gebroken).
Het lijkt mij geldverspilling om een nieuwe te kopen.
!!!!!!!!!!Accuspanning is belangrijk!!!!!!!!
Zelfs met een defecte bougie zal het een minuutje of 2 tot 3 werken met zeer veel onverbrande dieselrook/geur.
in het gat waar de gloeibougie in zit zit een soort kousje, een staalgaas gevalletje, kun je er met een haaknaald uit halen.
ding kan totaal dicht zitten, kachel ontsteekt dan niet.
accuspanning ????? boeit totaal niet...... het gaat hier om een bijverwarmer, die start alleen als de motor draait, dus het D+ signaal aanwezig is en de dynamo dus zijn werk doet.....
gloeidraadje???? ik hoor al dat je er nog geen een open hebt gehaald.... er zit een gloeistift in zoals je die ook in de motor van een T4 tegen komt, alleen een kleinere uitvoering die ook nog eens zelf regelend is. (schakelt bij bereiken van temperatuur zelf af)
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bijverwarmer onderhoud
Ik heb de gloeistift een tijdje terug vervangen voor een nieuwe, gaasje dan ook maar even nakijken.
Als dat helemaal vol roet en roest zit dan heeft gloeien ook weinig tot geen effect.
En inderdaad, als de motor loopt heb je toch inderdaad de laadspanning van +14v, bijvervarmer gaat niet gelijk actief worden nadat de motor is gestart, las dat het een kleine minuut kan duren.
Kan toch ook wel even draaien zonder gaasje om te testen als hij helemala verroet en verroest is?
Als dat helemaal vol roet en roest zit dan heeft gloeien ook weinig tot geen effect.
En inderdaad, als de motor loopt heb je toch inderdaad de laadspanning van +14v, bijvervarmer gaat niet gelijk actief worden nadat de motor is gestart, las dat het een kleine minuut kan duren.
Kan toch ook wel even draaien zonder gaasje om te testen als hij helemala verroet en verroest is?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bijverwarmer onderhoud
sgsdebruijn schreef:Ik heb de gloeistift een tijdje terug vervangen voor een nieuwe, gaasje dan ook maar even nakijken.
Als dat helemaal vol roet en roest zit dan heeft gloeien ook weinig tot geen effect.
En inderdaad, als de motor loopt heb je toch inderdaad de laadspanning van +14v, bijvervarmer gaat niet gelijk actief worden nadat de motor is gestart, las dat het een kleine minuut kan duren.
Kan toch ook wel even draaien zonder gaasje om te testen als hij helemala verroet en verroest is?
nope, dat gaasje is essentieël om te kunnen ontsteken..... diesel hoort daarop te vergassen en komt tot zelfontbranding, gecontroleerd. Verwacht als het direct op de gloeipit komt dat hij gaat ploffen maar niet ontsteekt......
Krijg die van me eigen kachel er trouwens niet zonder geweld uit, heb ik dus maar laten zitten, zo veel mogelijk schoon gemaakt met remmenreiniger en eens met de persluchtspuit goed doorgespoten. Werkt dus weer top na deze aktie. Ding verrroet helemaal als de kachel een tijdje slecht ontsteekt door rotte gloeipit.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bijverwarmer onderhoud
Morgen eerst de gloeistift doormeten, zou rond de 1 ohm moeten zijn
Voor de zekerheid de tempsensor doormeten (you never know) of hij wel gesloten is
Daarna de + en - van de gloeistift meten tijdens motorloop om te kijken of er iets gaat lopen
(weet niet of er een stroom/spanning gaat lopen als ik de 2 draden los ga trekken dus maar ook proberen met stift eraan
Gaasje proberen eruit te krijgen en schoonmaken en anders met bovenstaande techniek (remmenreiniger en spuiten)
Helaas nog niet de extra gloeier binnen
Als dit niet helpt trek ik dat ding er vanonder
Moet dinsdag toch eindelijk de winterbanden ophalen, die Nokian's waren een drama om te krijgen, werden steeds niet geleverd.
Ben dan in de buurt van de Eberspacherdealer/servicepunt dus afdroppen (TCC in Numansdorp, heeft hem ook gratis even uitgelezen voor me, code AF20 (gloeistift(was reeds vervangen))
@Hendrik, jij al verder? sorry voor de topickaping![neutral :peace](./images/smilies/peace.gif)
Voor de zekerheid de tempsensor doormeten (you never know) of hij wel gesloten is
Daarna de + en - van de gloeistift meten tijdens motorloop om te kijken of er iets gaat lopen
(weet niet of er een stroom/spanning gaat lopen als ik de 2 draden los ga trekken dus maar ook proberen met stift eraan
Gaasje proberen eruit te krijgen en schoonmaken en anders met bovenstaande techniek (remmenreiniger en spuiten)
Helaas nog niet de extra gloeier binnen
Als dit niet helpt trek ik dat ding er vanonder
Moet dinsdag toch eindelijk de winterbanden ophalen, die Nokian's waren een drama om te krijgen, werden steeds niet geleverd.
Ben dan in de buurt van de Eberspacherdealer/servicepunt dus afdroppen (TCC in Numansdorp, heeft hem ook gratis even uitgelezen voor me, code AF20 (gloeistift(was reeds vervangen))
@Hendrik, jij al verder? sorry voor de topickaping
![neutral :peace](./images/smilies/peace.gif)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bijverwarmer onderhoud
sgsdebruijn schreef:Morgen eerst de gloeistift doormeten, zou rond de 1 ohm moeten zijn
Voor de zekerheid de tempsensor doormeten (you never know) of hij wel gesloten is
Daarna de + en - van de gloeistift meten tijdens motorloop om te kijken of er iets gaat lopen
(weet niet of er een stroom/spanning gaat lopen als ik de 2 draden los ga trekken dus maar ook proberen met stift eraan
Gaasje proberen eruit te krijgen en schoonmaken en anders met bovenstaande techniek (remmenreiniger en spuiten)
Helaas nog niet de extra gloeier binnen
Als dit niet helpt trek ik dat ding er vanonder
Moet dinsdag toch eindelijk de winterbanden ophalen, die Nokian's waren een drama om te krijgen, werden steeds niet geleverd.
Ben dan in de buurt van de Eberspacherdealer/servicepunt dus afdroppen (TCC in Numansdorp, heeft hem ook gratis even uitgelezen voor me, code AF20 (gloeistift(was reeds vervangen))
@Hendrik, jij al verder? sorry voor de topickaping
die winterbanden heb je dinsdag niet meer nodig hoor;
![fun :winter](./images/smilies/winter.gif)
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bijverwarmer onderhoud
Nou ff bezig geweest vandaag,
Gloeier doorgemeten, 0.9ohm, geeft de nieuw ook dus die is goed.
Gecontroleerd of er spanning op de gloeier komt, helaas niet af en toe een pulsje van 0.2v.
Blazer gaat wel iedere keer even heel snel blazen maar verder gebeurt er niets.
Boel eruit gehaald, wel handig die koelslangklemmen (kosten 5 a 6 euro ex btw kan je niet voor tobben) pvc verlenger voor 22mm pijp ertussen gezet met 2 slangenklemmen.
Iemand nog een tip, anders dinsdag of woensdag wegbrengen en hopen dat het niet teveel gaat kosten.
Als het stuurapparaat in de zuheizer defect is zou wel shit zijn
dus alle tips welkom, iemand eventueel even een brandstofpompje te leen?
Gloeier doorgemeten, 0.9ohm, geeft de nieuw ook dus die is goed.
Gecontroleerd of er spanning op de gloeier komt, helaas niet af en toe een pulsje van 0.2v.
Blazer gaat wel iedere keer even heel snel blazen maar verder gebeurt er niets.
Boel eruit gehaald, wel handig die koelslangklemmen (kosten 5 a 6 euro ex btw kan je niet voor tobben) pvc verlenger voor 22mm pijp ertussen gezet met 2 slangenklemmen.
Iemand nog een tip, anders dinsdag of woensdag wegbrengen en hopen dat het niet teveel gaat kosten.
Als het stuurapparaat in de zuheizer defect is zou wel shit zijn
dus alle tips welkom, iemand eventueel even een brandstofpompje te leen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: bijverwarmer onderhoud
Iemand een idee of er voor iedere kachel een apart doseerpompje is iengebouwd?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bijverwarmer onderhoud
idd, heb je goed.sgsdebruijn schreef:Iemand een idee of er voor iedere kachel een apart doseerpompje is iengebouwd?