Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airride probleempje

vragen over de T5
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

airride probleempje

Bericht door Rico »

Hi,

Ik zet deze vraag toch maar even bij het T5-deel, want het BSS-airride systeem dat onder mijn auto zit is vrijwel identiek aan dat wat soms onder een T5 wordt geschroefd.

Ik heb een vorstprobleem met het systeem. Als het vriest bevriest eerst de pressostaat. Deze zorgt ervoor dat de compressor bij 10 bar afslaat. Aangezien dit vorig jaar ook al het probleem was, heb ik nu een schakelaar op het dashboard waarmee ik zelf de compressor uit kan zetten. De pressostaat is trouwens liggend gemonteerd. Wilde hem zelf staand gaan monteren, wellicht is het vorstprobleem dan over, maar BSS heeft de pressostaat vastgelijmd (!!!!!!!!!!!!!) aan de montageplaat van het systeem. Heel erg slordig.....

Gister, bij -9, had ik weer een nieuw probleem. Ondanks dat de compressor werkt, kan ik de voorvering niet oppompen. Behoorlijk aan het zoeken geweest, en verschillende delen met m'n handen verwarmd. Op een gegeven moment werkte de voorvering weer, volgens mij was de terugslagklep tussen compressor en luchttank bevroren.

Op het systeem zit een waterafscheider, die ook zeer regelmatig wordt afgetapt. Ook blaas ik regelmatig even wat lucht af uit de luchttank, daar komt nooit vocht uit.

Komt jullie dit probleem bekend voor? Wat hebben jullie ondernomen om het evt. op te lossen? Het systeem is al ruim uit de garantietermijn.

Ik kan niet goed tegen dit soort gedoe. Een auto moet het bij mij gewoon doen, en geen gezeur. Krijg de neiging om m'n schroefveren weer te laten monteren, maar dan kan m'n vrouw niet meer gebruik maken van een auto die op z'n buik ligt als het slechter met haar gaat. Dus dit is amper een optie.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: airride probleempje

Bericht door ron philippo »

Hoi,

Niet geremd door enige kennis van dit systeem, deden we vroeger wat spiritus in het remluchtsysteem.
Dit lost in luchtremmen iig het bevriezingsprobleem op.

Gr.Ron
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: airride probleempje

Bericht door johnny van de voorde »

Jouw probleem is meer dan waarschijnlijk een vochtprobleem;
Ondanks het regelmatig aftappen van het vocht uit de waterafscheider, zit er vochtige lucht in het systeem. Het zijn deze minuscuul kleine waterdruppeltjes (vocht) wat gaat bevriezen).
In de vrachtwagenwereld zit er daarom een bokaal met alcohol in het systeem ingewerkt. deze alcohol voorkomt het bevriezen van deze minuscuul kleine waterdruppeltjes.
Neem eens contact met een firma die luchtremsystemen / luchtveringsystemen service doet. Zij kunnen je beslist helpen en zo'n toestelletje plaatsen.
Weg probleem.

Suc6,

John.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: airride probleempje

Bericht door emil »

nou ..... het goedje wat u bedoelt word al een aantal jaren niet meer gebruikt
er zitten tegenwoordig speciale drogers op
het goedje heet trouwens wabcotyl en het is een soort spriritus maar er schijen wat toevoegingen
in te zitten om te voorkomen dat de rubbers opgevreten worden maar ondanks dat blijkt het alsnog niet
errug fijn te zijn voor kleppen en rubbers
maar het werkt wel erg goed!!!!!!!!!!!!!!!!
sucses
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: airride probleempje

Bericht door johnny van de voorde »

Inderdaad, tegenwoordig worden er drogers gebruikt, maar zijn systeem uitrusten met een vloeistoftype zal stukken goedkoper zijn (even er tussen plaatsen) en minstens even goed werken.

suc6,

John.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: airride probleempje

Bericht door emil »

ach tussen bouwen.... gewoon een beetje in de 1e voorraad ketel na de cpmpressor
door het rijden nevelt het een beetje en komt het ook (bijna) overal
en kost dan inderdaad bijna niets
te koop bij de meeste vrachtwagen dealers (cosmo daf in ieder geval)
en zoals gezegd wabcotyl bus van 1 liter
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: airride probleempje

Bericht door Rico »

Heeee, da's idd een goeie tip! Had ik zelf kunnen bedenken, hahaha, want ik heb in m'n school/studietijd bij een transportbedrijf gewerkt. Ze reden daar met DAF's 2800 (de eerste versie, dus met de Fuller-versnellingsbak dus dubbel clutchen) en die hadden die vloeistofpotjes er inderdaad ook op zitten. Vulden we altijd met spiritus. Later kregen we de nieuwere versies van de 2800 en 3300, en daar zaten luchtdrogers op. Ik las wat jullie schreven en dat was meteen één en al herinnering ;-)

Volgens mij zit er hier in Hengelo een Cosmo-dealer, dus daar ga ik even langs.

Groet,

Rico
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: airride probleempje

Bericht door johnny van de voorde »

En RICO,

Is't opgelost ?

John.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: airride probleempje

Bericht door Rico »

Normaal reageer ik sneller op berichtjes, maar ben de hele kerstvakantie ziek geweest (buikgriep), dus er kwam even niks van. Ben dus ook nog even niet in de mogelijkheid geweest om achter zo'n spirituspotje aan te gaan, maar dat gaat de komende dagen wel gebeuren uiteraard. Probleem treedt nu niet op, het vriest nu niet genoeg.

Groet,

Rico
Plaats reactie