Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

vragen over de T5
Plaats reactie
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door Luitjes »

zoals onderwerp aangeeft, mijn koplampen dimmen. Dit komt dus voor als ik onder de 1500 toeren kom in de 6e versnelling of schakel tussen de 5e en 6e versnelling. Bij andere versnellingen zie ik dit fenomeen dus niet.
Dimmen van de koplampen is redelijk zichtbaar voor de bestuurder als ook voor tegenliggers.

Ik kan geloven dat de dynamo de oorzaak kan zijn, maar dan moet het stationair of in andere versnellingen ook zichtbaar zijn en dat is dus nu niet zo..

Iemand een idee?
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door Luitjes »

Het euvel is nu veranderd naar het feit dat elke x het toerental onder de 1500 toeren komt de dimlichten een kleine knippering geven. Continue verschil van lichtopbrengst is het niet onder de 1500 toeren, maar wel een goed zichtbare knippering voor zowel bestuurder als tegenkomend verkeer of auto's waar ik achterop kom. Zou de dynamo hier invloed op kunnen hebben?
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door J. Jolliffe »

Het zou ook kunnen komen door een minder werkende spanningsregelaar. Die vangt dan het afzwakken van het toerental niet goed op. Je zou het stroom gedeelte even na moeten lopen (of laten doen) en kijken of je een dip waarneemt rond 1500 toeren.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door Jay »

wat is het bouwjaar van je auto ? welke motor(code) ?
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door Luitjes »

t betreft een caravelle uit 2007 met 2.5 tdi motor (206pk) motorcode weet ik zo niet..

Maar dat doormeten kan ik wel even uittesten.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door Pascal-141 »

Luitjes schreef:zoals onderwerp aangeeft, mijn koplampen dimmen. Dit komt dus voor als ik onder de 1500 toeren kom in de 6e versnelling of schakel tussen de 5e en 6e versnelling. Bij andere versnellingen zie ik dit fenomeen dus niet.
Dimmen van de koplampen is redelijk zichtbaar voor de bestuurder als ook voor tegenliggers.

Ik kan geloven dat de dynamo de oorzaak kan zijn, maar dan moet het stationair of in andere versnellingen ook zichtbaar zijn en dat is dus nu niet zo..

Iemand een idee?
Dat verschijnsel had ik bij mijn T5 ook al opgemerkt een tijd geleden . Telkens de tiptronic schakelde , zag ik s'avonds de koplampen even verminderen in lichtsterkte .
Ik heb de standaard (vrij kleine) batterij vervangen door een grote batterij . (max. afmetingen genomen wat ik erin kwijt kon) .
Nu heb ik van de knipperende koplampen geen last meer.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door volvosurfer »

Het kan zomaar komen door de dynamo (waarvan dan de spanningsregelaar kapot is) of door de accu (die zijn capaciteit kwijt is) Je zou de accu een keer goed kunnen laten testen en kijken of hij zijn max amperage nog aan kan. Ik weet niet precies wat voor accu er in de T5 zit maar als die aan de krappe kant is zoals Pascal schrijft dan zou het best kunnen dat de accu op is na 3 jaar.

Succes en laat nog even weten wat je oplossing is.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Dimmende verlichting bij lage toerental 6e versnelling

Bericht door Jay »

Luitjes schreef:t betreft een caravelle uit 2007 met 2.5 tdi motor (206pk) motorcode weet ik zo niet..
Als tijdens de regeneratie van het roetfilter bij de 2,5 TDI (96 kW en 128 kW) motor het motortoerental onder 1.700 1/min daalt, worden (om de regeneratie te kunnen voortzetten) de gloeibougies ingeschakeld. Het inschakelen van de gloeibougies kan een daling van de boordnetspanning gedurende ca. 3 seconden veroorzaken en dat kan ertoe leiden dat de koplampen gedurende korte tijd minder lichtopbrengst hebben. In dit geval kan de dynamo afhankelijk van de belasting door verschillende andere verbruikers de boordnetspanning niet voldoende snel stabiliseren. Afhankelijk van welke softwarestand het motorregelapparaat nu heeft, is er een softwareaanpassing van het motorregelapparaat voor een gewijzigde aansturing van de gloeibougies.

Als jouw motorregelapparaat getuned is (2.5 tdi motor 206pk) zal de softwareaanpassing
of niet lukken of je bent je tuning kwijt.
Plaats reactie