Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedrijfsauto rijden prive

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door ZwedenTransporter »

We hebben een vraag.
Mijn dochter heeft een eigen koeriersbedrijf en een lease-bestelauto.
Nu wilt ze een bedrijfs T4 of T5 met enkele cabine, om zoveel mogelijk laadruimte te behouden, er bij kopen voor de drukke periode.
Ik ben niet in dienst bij haar maar help haar in de drukke periode en heb dan die auto nodig.
Nu is mijn vraag als ik die auto leen van haar in de tijd dat het niet zo druk is wat zijn daar de consequenties van ?
Is hier iemand bekend mee ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door RPS »

Het bedrijf moet opgeven wie de regelmatige bestuurder is van de auto, deze bestuurder krijgt van de belasingdienst een formulier waarmee hij/zij aan moet geven of er privegebruik is met de auto. Hierna volgt een procedure bijtelling privegebruik auto.
Omdat jij niet in loondienst bent kan ze jou niet opgeven en wordt het bedrijf aangeslagen voor de bijtelling behalve als zij de bovengenoemde verklaring invullen en een sluitende kilometeradministratie bijhouden(jij kan dan niet rijden want de kilometers kunnen niet verantwoord worden).
Voor onder andere schildersbedrijven bestaat de mogelijkheid om de administratie procedure af te kopen door een vooraf vastgesteld bedrag aan de belastingdienst te betalen (schildersbedrijven hebben aangegeven dat er te vaak verschillende bestuurders zijn zodat kilometer administratie niet goed is bij te houden).
Je dochter zou kunnen informeren of zij van deze regeling gebruik zou kunnen maken, of de bijtelling via het bedrijf voor haar rekening nemen en jij de aan haar betalen, voordeel is dat eventuele reparaties of onderhoud dat door de garage wordt uitgevoerd afgetrokken kan worden van de belasting(ook onderdelen die je koopt wannneer je het sleutelwerk zelf doet).
Dit is zover ik het zelf weet maar ongetwijfeld zijn er anderen die dit kunnen aanvullen.
Succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Roger B. (11)61 »

RPS schreef:(schildersbedrijven hebben aangegeven dat er te vaak verschillende bestuurders zijn zodat kilometer administratie niet goed is bij te houden).
is natuurlijk lariekoek.......elke bestuurder kan zelf bijhouden hoeveel kilometer hij rijdt op een lijst in de auto, of dat nu één bestuurder per auto is, of dat dat er meer zijn (even naam bij de rit erbij zetten)

Als ze daar de discipline niet voor hebben moeten ze er maar een fatsoenlijk electronisch systeem....
ik bouw dagelijks dergelijke systemen in, elke bestuurder heeft zijn eigen unieke datakey waarmee hij zich aanmeld op het systeem (anders start de auto niet) en het systeem registreert wie er wanneer waar reed met de auto.....

maar als en niet-zakelijke kilometers mee gemaakt worden moet er bijtelling betaald worden (percentage is afhankelijk van de auto, maar een T4 of T5 zal wel 25% van de cataloguswaarde INCLUSIEF BPM zijn.) voor auto's waar je van opgeeft dat er geen privé mee gereden wordt dien je een sluitende kilometerregistratie bij te houden (met verklaring waarom je de betreffende adressen bezocht hebt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Multivan Generation »

als je het mij vraagt,
klinkt het mij in de oren als: ik doe mijn bus weg,
er komt een bus op het bedrijf van dochterlief.
Als ze hulp nodig heeft dan kan ik haar helpen,
en in de andere gevallen, kan ik de bus van haar lenen..
Wat zou de belastingdienst daar van vinden?

Is dat eenvoudigweg de vraag?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door repelsteeltje »

schildersverhaal heeft een voorwaarde, auto mag niet naar huis maar "slaapt" op het bedrijf. Dit kan gecontroleerd worden.

wij hebben ook zo'n geval, enkelcab pickup. Wordt gebruikt om ons eigen gemaakte produkten te bezorgen, door een ieder die toevallig even tijd over heeft. Gaat nooit mee naar huis, kent geen vaste berijder.
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Rafke 108 »

amai das in Belgie toch veel handiger dan allemaal ze als ik dit zo lees
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door ZwedenTransporter »

Multivan Generation schreef:als je het mij vraagt,
klinkt het mij in de oren als: ik doe mijn bus weg,
er komt een bus op het bedrijf van dochterlief.
Als ze hulp nodig heeft dan kan ik haar helpen,
en in de andere gevallen, kan ik de bus van haar lenen..
Wat zou de belastingdienst daar van vinden?

Is dat eenvoudigweg de vraag?
Kort gezegd NEE
Ik heb nog steeds de T4 al staat die nog steeds in de garage van het revisie bedrijf
Maar buitendat ik rij zelf heel weinig hier in Nederland en bijna alleen naar Zweden.
Die afstanden zijn niet te verantwoorden door mijn dochter bij de belasting.
Plus dat als het een drukke week is als ik twee maanden in Zweden zit dan komt zij in problemen want van enig begrip of hulp van TNT hoef je niets te verwachten. Dan moet iemand anders haar helpen en is die bus dus hier nodig.
Het gaat er ons om dat als ze een bus koopt en ik haar help in de drukke periodes dan wil ik de auto mee nemen naar huis, dus vanaf de overslag van TNT naar mijn huis en de ochtend er na weer terug naar de overslag van TNT. Dit zijn privé km.
Vandaar onze vraag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Roger B. (11)61 »

datgzijn geen privé kilometers maar woon-werk kilometers en dat ziet de belastingdienst als zakelijk verkeer..... maar kilometerverantwoordign moet je wel goed bijhouden (of handmatig, of via ritregistratiesysteem)


ik rij met de auto van de baas ook elke dag naar huis, en van huis naar de werklokatie, maar geen bijtelling want ik rij geen priveritten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door ZwedenTransporter »

We betwijfelen dat of dat wel zo is.
Op een belastingsite hebben gelezen dat als ik niet in dienst bent ik dus geen woon-werk verkeer mag rijden met een bedrijfsauto.
Zelfs iemand in dienst mag dat niet eens volgens die site.
Ook vul ik voor voor iemand, die loodgieter was maar nu gepensioneerd is, de belastingformulieren in en enkele jaren geleden toen hij nog werkte kreeg hij een belastingaanslag omdat hij met een bedrijfsauto naar huis reed.
We konden via een bezwaarschrift verklaren dat hij storingsdiensten draaide in het weekend en de aanslag werd vernietigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door RPS »

Ik rij als loodgieter met een Vivaro van mijn werk en gewoon van huis naar de zaak en van de zaak naar huis, dit zijn woon-werk kilometers (moet wel over de kortst mogelijke route)
Als je van huis direct naar de klant rijdt als eerste rit en als laatste van de klant naar huis dan zijn dit ook woon-werk kilometers, ik heb van de besalsting een formulier ingevuld dat ik geen prive gebruik maak van de auto en houd dan ook een kilometeradministratie bij, je mag van de belastingdienst 500 privekilometers rijden per jaar.Maar pas op als je in de eerste maand al bijv.100kilometer hebt gereden en met een steekproef je gegevens moet presenteren dan rekend de belastingdienst heel simpel 1e maand 100 kilometer dus 1200kilometer per jaar, dit is boven de 500 dus aanslag volgt.
als jij niet in dienst bent kan de belastingdienst nooit bij jouw aankloppen maar zal het bedrijf waar de auto op kenteken staat de kilometers moeten verantwoorden.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door Multivan Generation »

Als het goed is, dan weet je bij welk belasting-kantoor je aangesloten bent.
Je kunt die mensen ook eens opbellen,
of er een afspraak mee maken.
Dan weet je meteen hoe ze over dit probleem denken..

Internet is niet zaligmakend he(vaak ook achterhaald),
het gaat er om hoe de ambtenaar die achter het bureau zit, de boel interpreteert..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door ZwedenTransporter »

Bedankt iedereen en inderdaad is het internet soms ook verwarrend en achterhaald.
Mijn dochter gaat de boekhouder vandaag bellen voor advies.
Afbeelding
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door m.c van den berg »

Belasting dienst wordt je vaak van het kastje naar de muur gestuurd. en geen slapende honden wakkermaken.
Vraag het bij de KAMER VAN KOOP HANDEL die geven ook voorlichting :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
liv
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:36

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door liv »

Hallo,
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.
Als het een zakelijke auto is dan betaald zij een vast bedrag aan bijtelling voor al het prive gebruik. Dat is standaard 25 % van de nieuwwaarde.
Als de wagen ouder is dan 15 jaar dan betaald zij slechts 35 % van de dagwaarde.
Als het een prive auto betreft dan moet iedereen die er in rijd een km admin. voeren. Zodat het totaal aan km's aansluitend klopt. Met hierin beschreven welke rit zakelijk is en welke rit prive.
Als het een zakelijke auto betreft waar aantoonbaar slechts 500 km prive in wordt gereden dan is een zelfde waterdicht km admin. nodig.
Als er regelmatig een ander prive rijd in de auto dan zal dat laatste niet lukken, lijkt mij zo.

Wat wel handig is om aan te geven bij de verzekering dat er een tweede 'vaste' bestuurder is.
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Bedrijfsauto rijden prive

Bericht door rene930 »

Volgens mij bestaat er ook nog de regel dat als je de bijrijdersstoel eruit haalt en de bevestigingspunten weghaalt je geen rittenadministratie bij hoeft te houden en alleen bijtelling hoeft te betalen over de daadwerkelijk prive gereden kilometers vermenigvuldigd met de kilometerkostprijs van de auto.
Deze regel geld ook als de auto een enkele cabine heeft, de bijrijdersstoel er nog inzit maar het laadruim (bijna)uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen en er regelmatig iemand mee gaat om de goederen te lossen.
Hier is de laatste tijd veel over te doen en er is nog niet echt duidelijkheid over.
De hoge raad heeft al enkele gunstige uitspraken gedaan hierover, zo ben ik bezig om te proberen om van 5 jaar de bijtelling terug te krijgen.
Er is best veel over te vinden op internet, mr google weet het wel te vinden.
T5 GP Multivan Edition 25
Plaats reactie