Het schijnt dat de bijverwarmer eigenlijk de standkachel is zonder seperate circulatie pomp
In het geval van af fabriek standkachel klopt het verhaal van Donald volledig, echter dat is om te bouwen, heb ik reeds bij mijn bus gedaan, betrefd een stekker, draad en weerstand en voila de motor wordt mee verwarmd.
Bij de later omgebouwde bijverwarmer schijnt dat er geen electrische klep wordt ingebouwd, dus in die gevallen wordt de motor wel mee verwarmt, is dus de effectieve warmte opbrengst in de cabine iets lager.
Gelijk gassen kan natuurlijk altijd, echter niet aan te raden want de olie is inderdaad wat kouder, en ook je versnellingsbak laat dat weten!
Aangezien je ook een automaat hebt zul je merken dat bij lage temperaturen hij bij het wegrijden tot 60 km/h bijvoorbeeld nog niet in lock-up gaat totdat de bak enigzins is opgewarmd.
Heel duidelijk te merken als je op cruise control zo'n 60 rijdt, dan zul je zien dat je begint om en nabij de 2000, en als er iets warmte in de bak is zakt hij naar ongeveer 1600/1700 dacht ik.
In een ander draadje wordt gevraagt voor een temp. meter op de T5.2, daar wordt ook zeer duidelijk vermeld dat je rustig aan zult moeten doen tot je olie warm is.......
Als je kachel is omgebouwd gewoon de standkachel inschakelen, en na een 30 minuten eens op contact zetten, wordt de motor meeverwarmt zal deze zo'n 60 tot 70 graden aangeven op de temp.meter, zoniet zal deze dus in de hoek blijven liggen.
Let wel, dat is de temperatuur van het water dat een koud blok verwarmt!!!!! dat is dus iets anders dan de temperatuur van water dat een blok koeld!!!!
info met betrekking tot de electrische klep:
http://www.t5-wiki.de/wiki/Motorvorw%C3%A4rmung