Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 4motion ervaring ?

vragen over de T5
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

T5 4motion ervaring ?

Bericht door EdwinBk »

Hallo,
Ik ben een trotse bezitter van een T4 2.5 5cil maar overweeg nu een nieuwe T5 bus aan te schaffen.
Het zou er een moeten zijn met genoeg vermogen , 4 fourwheeldrive, verlengde uitvoering.
Wie heeft hier enige ervaring mee :driveT5
Ik rijd veel ritten richting Slovenië met volle aanhanger, ook in de bergen met sneeuw.
Ik heb al een keer met mijn T4 met volle aanhanger bovenop een berg gestaan 250 mtr vanaf het eindpunt.
Ik kon door het natte wegdek niet naar boven komen en moest de aanhanger loskoppelen,omdraaien en weer terug rijden.
Ik wil bij mijn volgende bus toch wel iets meer te vertellen hebben.
Wie kan mij enig advies geven :jumpklap
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door ron philippo »

Hallo Edwin,

Ik rij nu 6 jaar met een 174 4motion.
Nooit geen problemen gehad.
Heb er een sperdif op zitten maar deze nog maar een enkele keer nodig gehad.
Ik gebruik deze als volgt:
Rustig het terrein in, als het te diep wordt, met de sper terug.
Als je de keus hebt zou ik wel voor een sperdif kiezen.
Vooral in los zand wil s'morgens erin wel lukken.
S,middags, als er een hoop badgasten naar boven zijn geklommen, heb je de sper nodig om boven te komen.
Met wegbanden het terein in lukt natuurlijk niet.
Op de weg zal sneeuw e.d. geen probleem geven met wegbanden.
Al heb ik met wegbanden geen ervaring.
Foto's: http://members.upc.nl/r.philippo5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr.Ron
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Harry4motion »

Ik heb ook een 4 motion, en ik wil echt nooit meer zonder!
Kom eigenlijk nooit in het terrein, maar zelfs als het gewoon helemaal droog is op de weg dan merk je nog het verschil.
Hij ligt erg goed op de weg, als je door een bocht gaat en een beetje gas bijgeeft trekt hij hem heel mooi door de bocht. Het geeft een heel vertrouwd gevoel.
En verder is het natuurlijk zeker een grote plus als het regent, of er liggen bladeren op de weg, of sneeuw of ijzel.
En natuurlijk bij het trekken van een aanhanger.
Wat mij betreft echt een aanrader, ik heb hiervoor een gechipte 86 pk gehad met alleen voorwielaandrijving natuurlijk, want die zijn er niet in 4 motion, maar ik had regelmatig wielspin vooral in de bochten, dan helt hij een beetje over, en spint je binnenste wiel. dus zeker als je een 176 pk hebt of zo rond de 200 na het chippen, dan is het denk niet mogelijk om zonder wielspin vol gas te geven in een bocht.
Met het sper differentieel heb ik geen ervaring, misschien is dit wel heel handig voor in het terrein.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Donald4Motion »

Perfect voor op de weg met sneeuw, bladeren enzo. Voor in het terrein kan je beter wat anders zoeken.
Net als Harry als zei, zogoed als geen wielspin. Had zelf 20" velgen met bandjes van 275 eronder en dan heb je gewoon geen wielspin :knipoog en het ligt erg strak op de weg.
Heb ook aardig wat kilometers met zware schamelwagen ermee kunnen rijden. 3500kg was voor de 5cil. geen probleem, maar voor de 4cil zou ik niet over het maximum trekgewicht gaan.
Zelfs een keer 1200+km gereden in 1keer en toch fris uit stappen :toppie

Sper is eigenlijk overbodig, gewoon je esp uit zetten en het ruwe terrein vermijden.
Persoonlijk vond ik de combi zware kar met koppelingsgevoel van een Polo gruwlijk irritant, en dan ook nog af en toe geërgerd
worden door een Hill hold :gif
Maar is die trein eenmaal op gang dan gaat'ie erg lekker :toppie
Gebruikersavatar
ron philippo
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:27
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door ron philippo »

Donald heeft gelijk.
20 inch met wegbanden zonder sper.
Daar ga je niet ver mee komen in het terrein.
Dan beter wat anders.
Landrover S111?
Ik heb ze ermee zien modderen.
Low gears geblokkeerd omdat de steekassen anders om de oren viegen.
Met enkel high gears staat dat vast als hij zand ruikt.
(4x4 en lengtesper alleen in lowgear)
Misschien scheelt het iets als je weet hoe het werkt.
Zolang de T5,s met de Dakar de finish halen is het voor mij goed genoeg.
Een Leopard is mij te oncomfortabel.

Gr. Ron
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Roel »

Ik heb het er ook op zitten,
laatst (met kerst) naar duitsland geweest vollop sneeuw en geen enkele moeite om de besneeuwde helling op te komen (andere T5 kwam er niet op)
Met caravan erachter is het ook toppie, en als je bijvoorbeeld langs een vrachtwagen rijd heb je totaal geen last van de "zuiging"

Dus ik kan het je ook zeker aanraden.

Succes met je keuze :toppie
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door heemskerk »

[quote="Donald4Motion"]Perfect voor op de weg met sneeuw, bladeren enzo. Voor in het terrein kan je beter wat anders zoeken.
Net als Harry als zei, zogoed als geen wielspin. Had zelf 20" velgen met bandjes van 275 eronder en dan heb je gewoon geen wielspin :knipoog en het ligt erg strak op de weg.
Heb ook aardig wat kilometers met zware schamelwagen ermee kunnen rijden. 3500kg was voor de 5cil. geen probleem, maar voor de 4cil zou ik niet over het maximum trekgewicht gaan.
Zelfs een keer 1200+km gereden in 1keer en toch fris uit stappen :toppie

1200+km in een keer en toch fris uitstappen? Wat een beetje geextraheerd Cocablad al niet kan doen he... :knipoog :knipoog Kidding!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Pascal-141 »

EdwinBk schreef:Ik wil bij mijn volgende bus toch wel iets meer te vertellen hebben.
Wie kan mij enig advies geven :jumpklap
Wil je in je T5 meer vermogen dan in je huidige T4 , dan zul je toch naar een 174PK versie moeten uitkijken , want de 130pk in de T5 heeft nagenoeg ongeveer dezelfde trekkracht dan een 102pk in een T4 . Nochtans heeft de 130pk T5 meer koppel , maar het voelt gewoon hetzelfde aan als de 102pk T4 . Vooral bij het trekken van aanhangwagens .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door emil »

even reactie op pascal
dat een 130 pk t5 hetzelfde rijd als een t4 102 pk wil ik toch even "aanvechten"
ik heb zelf een t5 130pk en mijn ouders een t4 102 pk dus ik kan goed vergelijken maar
mijn t5 is toch best een stukje sneller dan de t4
wat wel weer het geval is dat als je met een 102 pk t4 en een 105 pk t5 rijd het lijkt alsof
de 1.9 105 pk minder presteerd dan de 5 cil van de t4 wat waarschijnlijk een gevoels kwestie is
want het vermogen en koppel is ongeveer het zelfde waarschijnlijk komt dat ook door het geluid
van de 5 cil. wat hier al een omschreven is als een "trekker" maar persoonlijk vind ik het geratel
heerlijk :yes
maar de topic starter had het over een nieuwe dus ik denk dat 1.9 of 2.5 er niet toe doen
het zal dan wel een 2.0 worden
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Pascal-141 »

emil schreef:even reactie op pascal
dat een 130 pk t5 hetzelfde rijd als een t4 102 pk wil ik toch even "aanvechten"
ik heb zelf een t5 130pk en mijn ouders een t4 102 pk dus ik kan goed vergelijken maar
mijn t5 is toch best een stukje sneller dan de t4
wat wel weer het geval is dat als je met een 102 pk t4 en een 105 pk t5 rijd het lijkt alsof
de 1.9 105 pk minder presteerd dan de 5 cil van de t4 wat waarschijnlijk een gevoels kwestie is
want het vermogen en koppel is ongeveer het zelfde waarschijnlijk komt dat ook door het geluid
van de 5 cil. wat hier al een omschreven is als een "trekker" maar persoonlijk vind ik het geratel
heerlijk :yes
maar de topic starter had het over een nieuwe dus ik denk dat 1.9 of 2.5 er niet toe doen
het zal dan wel een 2.0 worden
Tja , ik heb zelf enkele T4 en ook een T5 en spreek uit eigen ervaring . Ik heb het niet over topsnelheid , maar over 'trekken' . Het ging er bij de topicstarter over het trekken van een aanhangwagen op een helling enz .
En ik trek zelf wel heel veel aanhangwagens (zelfs +2,5T) en mijn T4 (ondanks zijn "slechts" 102pk) trekt dat even vlot als de T5 met 130pk . Mijn andere T4 heeft 150PK en die is minder geschikt om een aanhanger een helling op te trekken door de langere bakverhoudingen , of vanuit stilstand vertrekken gaat ook vlotter met de 102pk dan met de 150pk versie . De 102pk T4 is ideaal om met die aanhangers op weg te gaan , en als die 102pk nog gechipt is , dan is het zeker geen probleem meer .
Ik beweer helemaal niet dat de 130pk T5 moet "onderdoen" voor de 102pk T4 hé , begrijp me niet verkeerd , maar ik bedoel maar : die 28pk extra van de 130pk T5 gaat min of meer "verloren" bij het trekken van een aanhanger door het hogere eigen gewicht van de T5 , en door de andere bakverhoudingen .
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door RickyT5 »

Gewoon een Dodge Ram 4x4 met een 6,7L Cummins diesel. Dan heb je tenminste iets voor je aanhanger staan.

Daarmee vergeleken is een Transporter 4 motion Jip en Janneke werk :knipoog
Rick
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door EdwinBk »

Pascal-141 schreef:
EdwinBk schreef:Ik wil bij mijn volgende bus toch wel iets meer te vertellen hebben.
Wie kan mij enig advies geven :jumpklap
Wil je in je T5 meer vermogen dan in je huidige T4 , dan zul je toch naar een 174PK versie moeten uitkijken , want de 130pk in de T5 heeft nagenoeg ongeveer dezelfde trekkracht dan een 102pk in een T4 . Nochtans heeft de 130pk T5 meer koppel , maar het voelt gewoon hetzelfde aan als de 102pk T4 . Vooral bij het trekken van aanhangwagens .
Hoi,Pascal, Dat vind ik toch wel raar, 130 pk inplaats van 102. Dit moet toch een beter koppel geven ? Als het prijsverschil met de 174 pk niet zo heel erg groot is kies ik daar natuurlijk voor maar het moet wel nut hebben.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
EdwinBk
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 dec 2007, 22:32
Locatie: Drunen

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door EdwinBk »

emil schreef:even reactie op pascal
dat een 130 pk t5 hetzelfde rijd als een t4 102 pk wil ik toch even "aanvechten"
ik heb zelf een t5 130pk en mijn ouders een t4 102 pk dus ik kan goed vergelijken maar
mijn t5 is toch best een stukje sneller dan de t4
wat wel weer het geval is dat als je met een 102 pk t4 en een 105 pk t5 rijd het lijkt alsof
de 1.9 105 pk minder presteerd dan de 5 cil van de t4 wat waarschijnlijk een gevoels kwestie is
want het vermogen en koppel is ongeveer het zelfde waarschijnlijk komt dat ook door het geluid
van de 5 cil. wat hier al een omschreven is als een "trekker" maar persoonlijk vind ik het geratel
heerlijk :yes
maar de topic starter had het over een nieuwe dus ik denk dat 1.9 of 2.5 er niet toe doen
het zal dan wel een 2.0 worden
Hoi Allen,
Ja ik had het over een nieuwe.Ik was 2 wk geleden wederom in Slovenie en zag dat daar de transporters 30 % goedkoper waren als in Nederland.
Mijn oogje begonnen meteen te glimmen. :yes En daar mijn huidige busje van 2003 is met 270.000 km op de teller wil ik toch overwegen een nieuwe te kopen.
Deze moet dan een verlengde uitvoering, dubbele cabine zijn met 4 wieldrive en mogelijk wat meer trekkracht. Bij voorkeur een 2.5 5 cil als dat mogelijk is, maar ik begreep dat er alleen nog maar een 2 ltr uitvoering is ?? Ik heb eergisteren bij vw wat folders aangevraagd om te kijken wat mogelijk is. Ik heb vandaag wel iemand gesproken met een verlengde T5 maar deze was niet erg te spreken over zijn busje.
Zeker niet ten opzichte van prijs kwaliteit. Hij had al diverse problemen met achter schokbrekers, deur rubbers enz gehad binnen 3 jaar. Hij zei dat er nog enkele beginners kwaaltjes in de T5 zaten. Hij was meer te spreken over de oude T4 ! Maar ja deze worden niet meer gemaakt.
Maar goed ik wil me eigen toch wel oriënteren op de nieuwe T5, maar tot heden weet ik nog niet goed wat de mogelijkheden zijn.
Ik zal jullie advies graag doornemen.
Greetz Edwin Bk
Drunen.
Noord Brabant

T4 * 2003* korte uitvoering.
102 Pk 2.5 L TDI 5 cil
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Donald4Motion »

RickyT5 schreef:Gewoon een Dodge Ram 4x4 met een 6,7L Cummins diesel. Dan heb je tenminste iets voor je aanhanger staan.

Daarmee vergeleken is een Transporter 4 motion Jip en Janneke werk :knipoog
P0rn :love
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 4motion ervaring ?

Bericht door Pascal-141 »

EdwinBk schreef:
Pascal-141 schreef:
EdwinBk schreef:Ik wil bij mijn volgende bus toch wel iets meer te vertellen hebben.
Wie kan mij enig advies geven :jumpklap
Wil je in je T5 meer vermogen dan in je huidige T4 , dan zul je toch naar een 174PK versie moeten uitkijken , want de 130pk in de T5 heeft nagenoeg ongeveer dezelfde trekkracht dan een 102pk in een T4 . Nochtans heeft de 130pk T5 meer koppel , maar het voelt gewoon hetzelfde aan als de 102pk T4 . Vooral bij het trekken van aanhangwagens .
Hoi,Pascal, Dat vind ik toch wel raar, 130 pk inplaats van 102. Dit moet toch een beter koppel geven ? Als het prijsverschil met de 174 pk niet zo heel erg groot is kies ik daar natuurlijk voor maar het moet wel nut hebben.
Tja , een T5 weegt al snel 300kg zwaarder dan een T4 in vergelijkbare uitvoering. Mijn T5 woog leeg 1970kg , mijn T4 woog leeg 1650kg .Allebei KWB met 2 zitplaatsen . De T4 had een houten plaat op de bodem van 18mm dik over de gehele laadruimte , de T5 heeft een houten plaat van slechts 12mm over de gehele laadruimte .(Dus toch wel een lichtere plaat)en toch is die T5 zoveel zwaarder , en ja , 300kg , dat voel je hoor :knipoog

Een ander verhaal : een paar jaar geleden , toen we terug naar huis reden komende van het 60-jaar Transporter Evenement in Hannover , waren we met een groepje Transporters . We wilden wel eens proberen wat het verschil was tussen onze auto's op de Autobahn . Vanaf een parking reden we allen achter elkaar de snelweg op , ik met mijn toenmalige zilverkleurige T4 KWB met 102pk (niet gechipt)en toch nogal wat gewicht mee (tent , 2 elektr.frigoboxen , stroomgroep,jerrycan benzine,enz) , en mijn vriend reed met een T5 LWB , een 174PK uitvoering (niet gechipt) en tot 150km/u raakte hij goed met mij mee , maar kon me toch niet voorbij . Eens boven de 160km/u ging het bij mij wat langzamer tot +/-185km/u , en de 174pk T5 ging toen me nog net voorbij , tot hij +/- 195km/u deed . Dus het verschil was wel miniem , ondanks dat hij toch 72pk extra zou moeten hebben ...
En dit verhaal is niet uit de lucht gegrepen , want ook Raf (zit hier ook op het forum)reed achter ons aan (met zijn gechipte 102Pk T4 ) Hij kan dit bevestigen.
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie