Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Sjoerd L
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:16
Contacteer:

Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Sjoerd L »

Hallo allen,

SInds kort ben ik de trotse eigenaar van een fantastisch mooie rooie T5. Deze gaat dienen als werk-voertuig voor mijn surf gerelateerde werkzaamheden, een surfbus op grijs kenteken dus. Nu zit ik met een aantal vragen, en dan ben ik hier volgens mij onder de juiste mensen. Ik ben al weken het forum aan het doorspitten maar bij deze dus het eerste punt waar ik blijf steken.

Mijn langste surfplank (9 voet) past helaas niet in de laadruimte van de kwb (enkele cabine zonder schot) zonder hem dubbel te vouwen.. De meest ideale oplossing die ik bedacht heb, om zoveel mogelijk ruimte over te houden, is om hem gedeeltelijk onder de bestuurderstoel te schuiven. Dan ligt hij dus in de lengte recht achter en onder de stoel. Nu zou dit bijna passen, maar helaas is de ruimte van het gat onder de stoel net niet breed genoeg om hem er ver genoeg in te kunnen schuiven.

De vraag: Bestaan er andere 'onder-frames' voor de voorstoel welke meer ruimte geven in de breedte? Of is het mogelijk het frame wat bij te slijpen/zagen? Zie onderstaande stippellijn. Waarschijnlijk niet de meest veilige oplossing. Graag zou ik de stoel in de toekomst ook draaibaar maken, misschien iets om bij een mogelijke oplossing in overweging te nemen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Inbouwer »

De onder console kun je makkelijk verwijderen, kwestie van 4 boutje / moeren en de stoel is er uit. En de console is ook 4 moeren los maken.
Je kunt als je een beetje handig bent hem wel aanpassen en verstevigingen aanbrengen op een andere plaats. Het is niets anders dan een soort verhogingsring.
:wjw
Gebruikersavatar
drikje
Berichten: 208
Lid geworden op: 18 okt 2007, 21:12
Locatie: Hoogezand-Sappemeer

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door drikje »

:lach :lach plank op zijkant in de bus :bifun
VW Caravelle Highline 180PK DSG- Black Magic.LWB
Gebruikersavatar
Sjoerd L
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:16
Contacteer:

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Sjoerd L »

Bedankt @Inbouwer, misschien dan toch maar op die manier. Nu nog iemand vinden die handig is met metaal.

@drikje - de plank langs de zijkant leggen was mijn eerste idee toen ik de bus kocht. Dan zou hij misschien iets tussen de bestuurdersdeur en stoel doorsteken, maar past helaas toch niet zo lekker.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door erik 924 »

Misschien gek maar op zijn kant tussen de stoelen, is een heel reeele optie. Je kunt dan een frame maken en hem met snelbinders vast leggen.
heb jij dan geen schot??? dat is toch verplicht voor grijs?
heb je een gat in de cabine gemaakt?
Bij mij zit er onder mijn stoel van de bestuurder een heel resiment aan Relay's en een accu?
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Marcel E »

erik 924 schreef: heb jij dan geen schot??? dat is toch verplicht voor grijs?
Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)

Laadruimte (blok):

minimaal 200 cm lang, minimaal 130 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm en een lengte van minimaal 200 cm

Zijruiten:

toegestaan in de laadruimte

Tussenschot:

niet nodig

Aanvullende eis:

voor het meten van de laadruimte: de bestuurdersstoel staat in de fabrieksmatige achterste stand, de rugleuning mag rechtop staan

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-36.html" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Sjoerd L
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:16
Contacteer:

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Sjoerd L »

Zoals Marcel aangeeft is het inderdaad toegestaan om geen schot te hebben als je aan die voorwaarden voldoet. In een T5 enkele cabine past het 'belasting-blok' prima.

Tussen de 2 voorstoelen doorschuiven kan zeker. Maar ik zoek een meer permanente oplossing zodat ik de plank ook in de bus kan laten liggen, maar toch de rest van de ruimte nog zo economisch mogelijk kan benutten.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door heemskerk »

Sjoerd L schreef:Zoals Marcel aangeeft is het inderdaad toegestaan om geen schot te hebben als je aan die voorwaarden voldoet. In een T5 enkele cabine past het 'belasting-blok' prima.

Tussen de 2 voorstoelen doorschuiven kan zeker. Maar ik zoek een meer permanente oplossing zodat ik de plank ook in de bus kan laten liggen, maar toch de rest van de ruimte nog zo economisch mogelijk kan benutten.
Misschien een tip: waarom maak je niet aan het dak (binnenzijde natuurlijk) een ophangsysteem? Ik kan moeilijk een inschatting maken of je met je hoofdruimte in de knoei komt maar je zou de punt van je surfplank ook in het midden of boven de bijrijdersstoel uit kunnen laten komen. Een soort van dakdragers maar dan aan de binnenkant? Op die manier kun je er zelfs nog meerdere of een langere versie kwijt, je weet immers niet wat je in de toekomst nog eens koopt....

Desnoods laat je de punt van de plank in het opbergvakje boven de achteruitkijkspiegel steken :knipoog :knipoog
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Marcel E »

Tegen het dak is inderdaad ook in welke richting ik het zou zoeken.
Bovendien houd je dan je laadvloer beschikbaar voor eventuele andere zaken.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Sjoerd L
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:16
Contacteer:

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Sjoerd L »

Tegen het dak heb ik geprobeerd, maar doordat hij een stuk de cabine insteekt en ook een kromming heeft in z'n neus zie ik ipv m'n vriendin een surfplank, niet heel gezellig :knipoog
CASINI
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:45
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door CASINI »

Ik zeg dubbelvloer maken en er is vast wel een metaalbedrijf bij jou in de buurt die effe je stoel beugel wil verbouwen.

MvG Cas
Je zit tegenwoordig langer vast in het verkeer dan in de bajes.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Danny »

Dat gedeelte wegslijpen een er aan de binnenzijde van de steun een versteviging inbouten of lassen kan toch 't grote probleem niet zijn. iedereen die een beetje met metaal overweg kan heeft kan dat maken.
Haal de steun er even uit dan is dat makkelijker om er wat in de lassen :toppie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door robertTREBOR »

koop gewoon een 20 cm kortere surfplank, ben je overal vanaf ;-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
ricos
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 feb 2007, 13:19

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door ricos »

sorry hoor, maar volgens mij heb je gewoon een verkeerde bus gekocht, ik leg mijn 9.6 er zo in.....
Ik heb zelfs een dubbele cabine (hout) met een dubbele bodem, zodat deze dus tot aan de voorstoel ligt, kan er 4 meenemen.
Gebruikersavatar
Sjoerd L
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:16
Contacteer:

Re: Gat onder bestuurderstoel groter maken ivm surfplank in kwb

Bericht door Sjoerd L »

ricos schreef:sorry hoor, maar volgens mij heb je gewoon een verkeerde bus gekocht, ik leg mijn 9.6 er zo in.....
Ik heb zelfs een dubbele cabine (hout) met een dubbele bodem, zodat deze dus tot aan de voorstoel ligt, kan er 4 meenemen.
Dan vermoed ik dat je een lwb hebt, zo niet dan zou ik graag wat foto's willen zien hoe je dat hebt ingepast. Ik heb bewust voor een kwb gekozen, dus zeker geen verkeerde bus gekocht.

Het wordt waarschijnlijk de oplossing die Casini aangeeft, een dubbele bodem met een aanpassing aan het stoel-frame. Als het zover is, zal ik het resultaat even posten. Allen bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Plaats reactie