Vanmiddag mijn busje maar wat gymnastiek laten doen.
Via VCDS de variabele turbo z'n kunstje laten doen via een test deel van het programma.
In mijn geval een 128kw lwb DC automaat met 203800km uit 2006
Waardes zijn als volgt, 1407 r/min wisselend tussen 999.6 en 1234.5 mb
Had gelezen op het T5-board dat er minimaal 200mb verschil moest zijn dus ben wel tevreden.
Nog meer mensen die dit gemeten hebben bij hun bus?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
VTG gymnastiek
VTG gymnastiek
Grtzzz,
Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting is sold
Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting is sold
- Harry4motion
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Re: VTG gymnastiek
Hoe kan je dit meten dan?
Vind ik wel interessant om te weten hoe de waardes zijn bij mijn bus
Vind ik wel interessant om te weten hoe de waardes zijn bij mijn bus
Re: VTG gymnastiek
Dit is te meten via Vag Com Diagnose Software.
Deze werd recentelijk door René aangeboden compleet met kabel, waarvoor nog mijn dank, en hierin zit een functie om dit te kunnen testen.
Ben nu even niet thuis maar als ik het me goed herinner groep 01 (engine), bouwsteen of groep 11, en daar verschijnt dan boven in het venster een drukknop on/off/..... nog iets.
als je deze aanklikt, gaat hij een test programma draaien, welke ook te loggen is, toerental wordt tot ongeveer 1400 r/min verhoogt en afwisselend de klep voor de geometrie van de turbo aansturend van min naar max.
De eerste keer is het een hele vreemde gewaarwording als de motor "vanzelf" sneler gaat lopen
Dat doet hij geloof ik een stuk of 5 tot 10 keer(min tot max verstelling) en laat dan het toerental weer zakken.
dat gaf bij mij dus de genoemde waardes
Het schijnt dat hiermee in sommige gevallen de verstelling weer gangbaar gemaakt kan worden wat uiteraard voordeliger is dan een nieuwe turbo
Mocht iemand in omgeving van Nijkerk dat ook willen laten doen dan hoor ik het wel :yingyang
En wellicht dat René nog meer van die sets heeft of kan leveren
Deze werd recentelijk door René aangeboden compleet met kabel, waarvoor nog mijn dank, en hierin zit een functie om dit te kunnen testen.
Ben nu even niet thuis maar als ik het me goed herinner groep 01 (engine), bouwsteen of groep 11, en daar verschijnt dan boven in het venster een drukknop on/off/..... nog iets.
als je deze aanklikt, gaat hij een test programma draaien, welke ook te loggen is, toerental wordt tot ongeveer 1400 r/min verhoogt en afwisselend de klep voor de geometrie van de turbo aansturend van min naar max.
De eerste keer is het een hele vreemde gewaarwording als de motor "vanzelf" sneler gaat lopen
Dat doet hij geloof ik een stuk of 5 tot 10 keer(min tot max verstelling) en laat dan het toerental weer zakken.
dat gaf bij mij dus de genoemde waardes
Het schijnt dat hiermee in sommige gevallen de verstelling weer gangbaar gemaakt kan worden wat uiteraard voordeliger is dan een nieuwe turbo
Mocht iemand in omgeving van Nijkerk dat ook willen laten doen dan hoor ik het wel :yingyang
En wellicht dat René nog meer van die sets heeft of kan leveren
Grtzzz,
Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting is sold
Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting is sold