Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

vragen over de T5
Plaats reactie
Theo-Cantor-
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2010, 07:36
Locatie: Eindhoven

Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Theo-Cantor- »

Ik rijd nu even in een 140 PK handbak (4motion is nog niet uitgeleverd) de radio werkt 110 % RNS310 !!!!!!

Ik heb er over gesproken met mijn dealer (bedrijfswagencentrum Eindhoven) en ze zijn vanuit Duitsland geweest om de problemen te verhelpen.
Het heeft te maken met vertikale antennepolarisatie.
Dit moet in Nederland uitreraard horizontaal zijn...............vandaar de problemen.

Opgelost geen problemen meer.

groetjes,

Theo
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door raymondo »

deze tip komt voor mij een beetje laat.... er is nu inmiddels een 16v antenne gemonteerd...... werkt ook perfect.. en eigenlijk stoort het me niet eens.. ik zie hem niet.. en hoor hem ook niet....
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door alfagek »

Theo-Cantor- schreef:Ik rijd nu even in een 140 PK handbak (4motion is nog niet uitgeleverd) de radio werkt 110 % RNS310 !!!!!!

Ik heb er over gesproken met mijn dealer (bedrijfswagencentrum Eindhoven) en ze zijn vanuit Duitsland geweest om de problemen te verhelpen.
Het heeft te maken met vertikale antennepolarisatie.
Dit moet in Nederland uitreraard horizontaal zijn...............vandaar de problemen.

Opgelost geen problemen meer.

groetjes,

Theo
Hoe bedoel je opgelost,
Kan de dealer dit doen dan ?

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Harry4motion »

wat is vertikale en horizontale antenne polarisatie.
En hoe kunnen we dit zelf omswitchen, dan ga ik het ook doen, want nu luister ik alleen naar mijn Ipod, is ook wel relaxed, maar ik mis het nieuws :nuts :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kunnen jullie soms ook eens in het T4 forum kijken?
Daar heeft Leo-45 het eens uitgelegd hoe dat werkt.

Misschien kun je de zoekfunctie eens gebruiken :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Theo-Cantor-
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2010, 07:36
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Theo-Cantor- »

Vertikale en horizontale polarisatie heeft te maken met de manier van uitzenden van radiozenders.
Met een kleine 1/4 golf antenne voor de FM band in Nederland zoals gemonteerd in de spiegel van een t5 komt het erg naukeurig hoe deze is gepolariseert.
Om het even eenvoudig uit te leggen in Jip en Janneke taal:
wanneer een zender horizontaal uitzend hoort daar een horizontaal gepolariseerde antenne bij voor ontvangst.
Waneer een zender vertikaal uitzend zoals bv een taxicentrale met mobilofoons, hoort daar een vertikale antenne bij.
Kijk maar nar de taxi's die hebben allemaal een antenne die rechtop staat.
Autoantennes op het dak staan meestal schuin en zijn dus meer geschikt voor horizontaal gepolariseerde antennes.
Nu is het zo dat de FM radiostations in Duitsland vertikaal uitzenden en in Nederland horizontaal. Je voelt hem al aankomen.........

Omdat de antennes in de spiegels zo klein zijn hebben we hier in Nederland meer last van dan in Duitsland.O

Voor de echte technici onder ons: Ik weet dat het iets complexer in elkaar zit maar dit is enigzins begrijpelijk voor onze T5 vrienden.

Sorry voor de saaie stof maar zo zit het dus.

Ga naar je dealer en vraag hierover de hardware die hiervoor nodig is om een aanpassing te maken.

Groetjes,

Theo
(tegenwoordig 4motion Theo.....sorry Harry!!!!!)
:geflitst
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Donald4Motion »

Ik wilde het ze net uitleggen, maar je was me net voor Theo.

Hopen dat ze het nou wel begrijpen :knipoog :nuts
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Danny »

vandaar dus de slechter wordende gsm verbinding als ik mijn hoofd schuin houd... :bifun :bonk
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Harry4motion »

Bedankt voor de uitleg nu snap ik het wel geloof ik....
Maar het streepje op mijn voorruit, (dat volgens mij de antenne is) loopt vertikaal, en dit zou al optimaal zijn voor in Nederland, maar ik vind het nog steeds slecht. Dus niets aan te doen denk.....
Theo-Cantor-
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2010, 07:36
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Theo-Cantor- »

Neen Harry,
In Nederland is het HORIZONTAAL !!!
Geeft niks,

groetjes,

Theo

PS de 4 motion rijd als een speer!!
Moet alleen mijn Iphone nog even koppelen aan mijn RNS510.........dussss FF zweten...
mark...
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007, 10:09

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door mark... »

Hallo

Ik kwam een leuk stukje tegen van verticale fm antennes....zie over het algemeen de steunzenders uitgerust met verticale antennes.
Gr
Mark

Radio ( AM, FM, DAB, Digitenne, Internet radio)

Radio ontvangst is algemeen bekend. Meestal zal men radiostations in de FM band beluisteren.
De ontvangst kwaliteit op de middengolf is het predikaat HiFi niet waard. Ook op andere golflengten (lange golf, korte golf) is de ontvangst kwaliteit ook niet beter dan die van een matige telefoonverbinding.

FM radio geeft een behoorlijke geluidskwaliteit, en bijna altijd stereo.
De aangewezen ontvangst apparatuur is de FM-tuner. Er zijn hedentendage nauwelijks slechte tuners in de handel, afgezien van de "wekkerradio's" die meestal een belabberde antenne hebben, waardoor alleen de sterkste staions te ontvangen zijn. (in sommige delen van het land is bijv. radio 4 totaal niet te ontvangen op een wekkerradio, en ik word zo graag gewekt met iets klassieks of anderszins interessants....Helaas woon ik net in zo'n dekkings gat)

Minder bekend is wellicht dat sinds ca. 1996 de polarisatie richting van de FM radio zenders in Nederland vertikaal is. Dat was vroeger horizontaal. Als je FM ontvangst pleegt met een eigen antenne moet je de "tanden van de hark" vertikaal zetten, als een hoofdletter H.

In woonkernen en stedelijke gebieden zijn de FM stations die "via de ether" uitzenden meestal op de kabel te vinden, samen met FM-stations die niet "via de ether" uitzenden (zoals de Concert Zender) of normaliter niet ter plekke te ontvangen zijn, zoals buitenlandse stations.
Gebruikersavatar
ND4SPD
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2011, 08:46
Contacteer:

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door ND4SPD »

Nou dat is dus weer lachen met VW. Heb sinds 3 weken mijn koetsje binnen en er zijn al talloze dingen die me tegenvallen.
Sommige dingen zijn misschien wel mijn eigen fout maar dat van de radio dus absoluut niet.
Heb er 1 gekozen met RCD310 en multistuurwiel. De radio is gewoon zwaar klote, zelfs radio 1 waar ik onderweg veel naar luister
valt soms gewoon weg, terwijl ik stilsta. Ik bedoel dus niet dat de radio uitvalt maar de zender is gewoon pleite.
Bel ik op naar Goritzlehner hier in Hengelo, krijg ik de mededeling dat dit geval alleen bij de eerste serie T5GP onder de garantie valt
en zelf dus op zoek moet gaan naar een oplossing. Ze konden mij ook niet zeggen of ik een tweede antenne had want dat schijnt niet standaard te zijn.
Wie weet hoe het nou verder moet? Ik heb voor aanstaande maandag een afspraak bij de garage maar ik zou zelf ook graag een oplossing aan willen dragen.
T5 GP 2011 2.0 180 pk cruisecab automaat
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Klusman »

ND4SPD schreef:Nou dat is dus weer lachen met VW. Heb sinds 3 weken mijn koetsje binnen en er zijn al talloze dingen die me tegenvallen.
Sommige dingen zijn misschien wel mijn eigen fout maar dat van de radio dus absoluut niet.
Heb er 1 gekozen met RCD310 en multistuurwiel. De radio is gewoon zwaar klote, zelfs radio 1 waar ik onderweg veel naar luister
valt soms gewoon weg, terwijl ik stilsta. Ik bedoel dus niet dat de radio uitvalt maar de zender is gewoon pleite.
Bel ik op naar Goritzlehner hier in Hengelo, krijg ik de mededeling dat dit geval alleen bij de eerste serie T5GP onder de garantie valt
en zelf dus op zoek moet gaan naar een oplossing. Ze konden mij ook niet zeggen of ik een tweede antenne had want dat schijnt niet standaard te zijn.
Wie weet hoe het nou verder moet? Ik heb voor aanstaande maandag een afspraak bij de garage maar ik zou zelf ook graag een oplossing aan willen dragen.

Aan de ontvangst , gaan ze(van den Udenhout Eindhoven)een paar dingen doen in opdracht van de fabriek.
Mijn auto gekocht bij Autozaak.nl stempels zijn ook van jou dealer, onderhoud en garantie hier bij van den Udenhout , werd meteen bevestigd bij de klacht van de radio ontvangst.
Volgens dit forum zit er bij een radio van Vw altijd 2 antennes, dus in elke spiegel 1.
Radio voorbereiding alleen in een spiegel een antenne.
De polarisatie is het probleem, en dit heb ik op mijn retour Praag gemerkt, geen slechte ontvangst in duitsland (tsechie weet ik niet cd opgezet)en telkens weer een nieuwe zender.
Degene die ik gesproken heb, zeggen dat een ferrietkern , de problemen heeft opgelost.
Dit is duidelijk garantie, het is bekend bij VW er is een oplossing voor, maar de dealer moet het oplossen, misschien ligt daar het probleem.
Succes
Gebruikersavatar
ND4SPD
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2011, 08:46
Contacteer:

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door ND4SPD »

Daar is-ie weer, de bus dan. Ze hebben om het probleem maar op te lossen zo'n stomme antenne in het midden van het dak gezet. (Ik vind hem in elk geval niet mooi) er scheen geen andere oplossing te zijn volgens de dealer omdat er maar 1 antenne in de linkerspiegel zit en niet in de rechterspiegel.
Bij het ophalen bleek dat ik er ook nog voor moet gaan bij betalen. Volgens hun is het maar gedeeltelijk een garantie geval.
Ook konden ze de parrot niet laten 'praten' met het stuur, dus ik denk dat ik alles er maar uitsloop en een goede andere radio in laat zetten.

Na me er toch op verheugd te hebben valt de bus me nu erg tegen, het verdriet zit hem in de kleine dingetjes. Bij het bestellen zijn ze ook al vergeten de stoelverwarming aan te kruisen dus dat zit er dan ook nog weer niet op.
T5 GP 2011 2.0 180 pk cruisecab automaat
Theo-Cantor-
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2010, 07:36
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe is het nu met jullie radio ontvangst?????

Bericht door Theo-Cantor- »

Ik rijd nu al weer 17000 Km me de 4motion T5 en heb geen enkel probleem met de radio ontvangst.
Ik heb een Rns510 en die werkt fantastisch.
Sky radio komt zelfs goed door....

Gr.
Theo
Plaats reactie