Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo problemen T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Roy H
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2011, 21:27

turbo problemen T5

Bericht door Roy H »

Hallo,

Na het horen van een duidelijk schurende piep in de turbo, heb ik deze vervangen voor een andere van de sloop. Deze 'nieuwe' heeft direct hetzelfde probleem: een harde piep bij het inkopen van de turbo.

Aangezien ik totaal niet begrijp hoe dit kan stel ik jullie deze vraag.

Een aantal uitgangs punten:

- in de oude turbo zijn (alleen aan de uitlaat kant) snippers gevonden.
- we hebben voor en na montage van de 'nieuwe' turbo olie in het dopje aan de bovenkant degaan en het schoepenrad voorzichtig een aantal keer rondgedraaid.
- olie + filter zijn vervangen filter van mann en olie met de specificatie 507.00 (zoals VW voorschrijft.
- auto had met beide turbo's nog voldoende trekkracht

Heeft iemand hier nog een idee over?
:driveT5
T5 183pk 460Nm 60 jahre edition
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: turbo problemen T5

Bericht door fokkert »

Zit er veel speling op de turbines van de 2dehands turbo?

Zo ja! Weggooien en vervangen door een nieuw exemplaar. :muur

Grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Roy H
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2011, 21:27

Re: turbo problemen T5

Bericht door Roy H »

Nee zat gewoon de gebruikelijke speling op.

ik heb met de 2e turbo ook nog 10km probleemloos gereden voor deze ook stuk ging
:driveT5
T5 183pk 460Nm 60 jahre edition
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: turbo problemen T5

Bericht door erik 924 »

Lijkt mij een typisch geval van pech..Kan niets anders bedenken..foutieve montage olietoevoer gestremd>? :alarm lijkt me niet.
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: turbo problemen T5

Bericht door fokkert »

idd pech, dat denk ik ook.

Montage is correct gebeurt zo te zien.

grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: turbo problemen T5

Bericht door Roel »

Je moet als je een nieuwe turbo monteert goed alle leidingen en intercooler doorspoelen,
je geeft zelf al aan dat er metaalstukjes in de oude zaten.
als je alleen olie vervangt en niet de leidingen doorspoelt blijft dat er dus inzitten en komen vanzelf in je nieuwe terecht....... met als gevolg :huilen
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Roy H
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2011, 21:27

Re: turbo problemen T5

Bericht door Roy H »

Hebben we ook gedaan.

Alleen is er niets uitgekomen. er zaten ook alleen snippers aan de uitlaatzijde.

groeten Roy
:driveT5
T5 183pk 460Nm 60 jahre edition
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: turbo problemen T5

Bericht door Multivan Generation »

misschien kun je Pim328 eens een berichtje sturen?
Of repelsteeltje?

Die hebben veel ervaring met dit soort zaken.
Of kijk eens in het turbohandboek wat je kunt downloaden,
op http://www.turboworld.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: turbo problemen T5

Bericht door pieters »

Hallo Roy

Het is misschien handig omeens te kijken bij een storings zoekplaatje van een turbo revisie bedrijf.
Ik wil je niet bang maken maar als je dat alles leest durf je er zelf al bijna niet meer aan te beginnen een turbo te vervangen.

Nu zal het lang zo erg niet zijn maar je kunt je afvragen waarom is je eerste turbo gesneuveld??
Heel heel eventjes geen smering bij die enorme toerentallen en luchtsnelheden en het is gebeurd met je turbo.
Waarom is je tubo stuk gegaan? was en is er nu voldoende oliedruk naar je turbo toe weet je dat zeker??
Als er nog rommel in je circuit zat , dan kan er door de enrome luchtsnelheden in en op je turbo door aanstraling echt snel onbalans ontstaan in je turbine , bij de grote toerentallen in je turbo zijn de krachten op je oliefilm as en lagers enorm.
Dit gaat dan niet lang meer heel blijven.

Kijk uit met vloeibaar en pakking materiaal niet doen.

Begin bij het begin en informeer je goed.
Anders kun je turbos blijven vervangen tot je een ons weegt

Succes
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: turbo problemen T5

Bericht door Pim 328 »

Weet je zeker dat het geluid uit de turbo komt en niet een gescheurd uitlaatspruitstuk.

De eerste t5's hebben problemen gehad met het spruitsstuk, kreeg je ook een fluit geluid erin.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: turbo problemen T5

Bericht door johnny van de voorde »

Hey Roy,

Een "piep" ??? :bifun Geef eens een duidelijker beschrijving van "piep" ???

Wanneer hoor je het , wat hoor je precies , warm, koud, belast, onbelast, bedoel je "gefluit" ? of wat anders ?
Wat heb je precies doorgespoeld ? Hoe heb je "het" doorgespoeld ? Met wat heb je "het" doorgespoeld ?
Waar komt die turbo vandaan ? Heb je een turbo van dezelfde motor ? Een originele of namaak ?

Wat heb je ervoor betaald ? enz....

graag reactie , er zijn waarschijnlijk een schare aan mensen die je kunnen en/of willen verder helpen met de juiste info.

Greetz,,,,, John.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: turbo problemen T5

Bericht door pieters »

Hallo roy,

Tsja het zou kunnen je spruitstuk lek , en ik spreek uit ervaring.
Als je turbo echt stuk is dan is je vermogen ook echt weg.
Maar je verhaal van de snippers duid toch echt op turbo schade.
Begin bij het begin.

Succes nogmaals
Plaats reactie