Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koude TDI houdt in + rookt

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door DNS »

Hallo mede-WJW'ers,

Sinds een maandje zijn we in het bezit van een 2e T4, ditmaal een 96-er TDI. Bij de aankoop was (natuurlijk) alles in orde, maar nu zijn we met de busjes in Denemarken en wat ons opgevallen is, is dat de TDI bij deze koudere temperaturen inhoudt na het starten en bij dat inhouden ook behoorlijk rookt. Het vreemde hieraan is dat hij bij het wegrijden blijft hangen op zo'n 1500 toeren, ook al geef je meer gas. Op dat moment trekt hij ook een flink rook-gordijn. Na een paar seconden, met wat gas bij, neemt hij het gas ineens wel en schiet hij vooruit. Bij die hogere toeren (vanaf 2000 toeren) is de rook ook ineens weg, maar stop je vervolgens en probeer je weer weg te rijden, komt hetzelfde inhouden en roken weer terug. Na ongeveer een minuutje is dit over en loopt alles weer prima, maar vreemd blijft het wel. Warm loopt hij prima, het probleem heb ik alleen als hij een dag/nacht heeft stilgestaan en dus goed koud is. Filters zijn al vervangen, verse diesel + dieselreiniger hebben ook niet mogen helpen.

Iemand een idee? Alles suggesties zijn welkom.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door Egbert&Manon »

Welke kleur heeft de rook?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door J. Jolliffe »

Is dat geen klep van luchttoevoer die vast blijft zitten door roetaanslag ? Zwarte rook -> te weinig lucht. Of een brandstofpomp die teveel diesel opvoert bij koude motor ? Timing goed zetten ?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door DNS »

Zwart is het zeker niet, eerder (licht) blauw. Ik heb er zelf ook even achter gestaan/gelopen, maar het rook gewoon als diesel. Geen olie-lucht en het olie-peil blijft ook in orde. Hij loopt na zo'n koude start inderdaad wat onregelmatig, schommelend tussen de 900-1100 rpm direct na het starten.

Zelf dacht ik ook aan de timing, maar zou die dan warm ook niet wat onregelmatig moeten lopen? En verklaart dat het dan ook inhouden?

Bedankt voor het meedenken trouwens.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door koekie520 »

Een gloeibougietje kapot en daardoor draait hij met een cilinder minder tot hij warm is. Dat maak ik uit jouw verhaal.
Je zou ze eens kunnen uitmeten, en alleen de kapotte vervangen, of gewoon ineens allemaal vervangen als ze er al een tijd in zitten.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door chv »

Ik heb precies hetzelfde euvel, bij mij zijn de gloeiers vervangen en de timing gecontroleerd, maar dat heeft niets geholpen.
Mijn garage (ABC in Schiedam) heeft geen idee wat het kan zijn zonder het blok open te maken. Die stap heb ik maar even uitgesteld. Wel is het zo dat dit zich pas voordoet nadat hij is gechipt bij JB autoservice, maar of dat de oorzaak is kan niemand me vertellen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door DNS »

Zal het maandag even navragen, maar volgens mij zijn de gloeiers 4 weken geleden nog vervangen met de grote beurt (bon ligt nog thuis, dus kan het nu niet nakijken). Het vrouwtje zegt dat de bus voor het onderhoud ook al eens zo ingehouden heeft (is in NL voornamelijk haar auto), dus als de gloeiers al vervangen zijn kan ik die waarschijnlijk uitsluiten. Nameten wordt ook wat lastig, aangezien ik een deel van het gereedschap nog thuis heb liggen (heb wel een dopsleutelsetje mee, maar of ik ze er daarmee uit kan krijgen ?? ). Zijn de gloeiers van een ACV (met recht front) er een beetje redelijk uit te krijgen en welk gereedschap is daar voor nodig? En hoe lang zou de (dealer)garage er over mogen/moeten doen om en pomptiming te checken en stellen?

Zit voorlopig nog wel even in Denemarken, maar ben hier helaas nog niet echt bekend. 'Even naar de dealer' kost thuis al een bak geld, laat staan hier waar alles ongeveer minimaal 1,5x zo duur is ... :bonk Vandaar ook mijn vragen hier, zodat ik i.i.g. enigzins een idee heb waar het in kan zitten. Voor zover ik weet is deze trouwens nog niet gechipt (was nog wel de bedoeling bij terugkomst in NL i.c.m. een freeflow-uitlaat).

Ik wacht maandag even af en hou jullie op de hoogte. Verdere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom :wjw .
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door Multivan Generation »

Grote kans dat het door de motorcomputer komt.
Van die oude motorcomputers gaan zo langzamerhand, de electronische componenten problemen geven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door harry t5 191 »

Ik betwijfel of het van ouderdom van de computer komt.
Kan me herinneren dat mijn eerste t4 uit 96' het precies zo deed vanaf dag één.
De dealer is er destijds tig keren mee bezig geweest.
Op een gegeven moment was het probleem weg.
Wat het is geweest? Niemand weet het, :muur
Maar het is allemaal onder garantie (gelukkig)opgelost.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door rick_k »

Mijn TDI van 1996 heeft het ook.
Lekker laten gaan, hij doet het toch? Nou ben ikzelf monteur en het is een probleem met de inspuiting en ik denk dat het in de plc zit aangezien de bus zelf prima loopt, timing klopt.
Tenminste dat is mijn insteek...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door Wim T4 935 »

rick_k schreef:Mijn TDI van 1996 heeft het ook.
Lekker laten gaan, hij doet het toch? Nou ben ikzelf monteur en het is een probleem met de inspuiting en ik denk dat het in de plc zit aangezien de bus zelf prima loopt, timing klopt.
Tenminste dat is mijn insteek...

mvg Rick
plc ???? Ik heb echt geen idee wat hiermee wordt bedoeld
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door rick_k »

Sorry...

Bedoel de motorcomputer ECU.

mvg Rick
hanson
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2009, 09:37

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door hanson »

hey,

heeft iemand al de oorzaak gevonden intussen?
sedert het vervangen van mijn distributieriem + waterpomp heb ik hetzelfde probleem. In de garage stelt men voor om eens een engine flush kuur te doen. dat heb ik nog niet gedaan...

mvg,
hans
T4 TDI 2.5 Westfalia Multivan bj 1996
T2 1.6 Adventurewagen bj 1969
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door Geert G »

Hang de auto aan VCDS VagCom.
Dit programma heeft een TDI checker voor afstellen exacte inspuitmoment.
De VW-VAS kast heeft dit niet. (maatje van mij werkt bij VW-Seat dealer)
VagCom kan op dit moment meer als de VW-VAS tester

Als je auto voor de distributieriem wissel goed loopt en daarna niet meer, dan zitten er wel degelijk afstelfouten in je klep/pomp timing. Omdat de brandstofpomp d.m.v. een aparte getande riem aan de andere kant van de nokkenas wordt aangedreven, moeten ze bij een distributieriem-wissel de pomp opnieuw op tijd zetten. Een nokkenas tandwiel op een conische klemverbinding kun je nooit 100% exact terug zetten, zoals het stond vóór de distributie riem wissel. Zal altijd een paar graden verschil in zitten. En dat teld zich op aan de inspuitpomp zijde van de nokkenas.
Als je pomp van te voren al aan de buitenkant zat (rode lijn) van z'n meetwaarde bereik, gaat ie na de riemwissel er nu overheen, ECU gaat bijregelen tot aan einde van zijn meetwaarde bereik.
Koud heeft de ECU een groter correctiebereik nodig om de pompvervroeging goed te laten functioneren.

Kortom:
Eerst distributie nokkenas exact op tijd afstellen.
Dan pas pomptiming exact afstellen (groene lijn) d.m.v. TDI checker VCDS VagCom.
Denk dat dit 80% van bovenstaande problemen oplost.

Effe zoekfunctie gebruiken op dit forum, zijn genoeg topics over dit onderwerp te vinden.

Suc6

Groetjes, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Koude TDI houdt in + rookt

Bericht door DNS »

Was het topic al vergeten, maar toch nog even een update dan:

Met de mijne heb ik toen gewoon doorgereden, omdat het al warmer werd en het probleem daarmee ook minder werd. In de loop van die zomer moest er toch een nieuwe distributie op, dus heb met het vervangen de pomp door de diesel-specialist op tijd laten zetten. Dat scheelde al vrij veel, maar nu met nieuwe gloeistiften lijkt het helemaal over (finetunen over ecu heb ik nog niet laten doen, maar lijkt dus ook niet nodig).

Als het na na de distributiewissel ontstaan is verdenk ik idd een versprongen pomptiming. Dus even uit laten lezen en indien nodig op de pomp laten verstellen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie