Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

de nieuwe DQ500 (DSG)

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

de nieuwe DQ500 (DSG)

Bericht door gertned »

In 2009, zes jaar na de lancering van de eerste DSG versnellingsbak met dubbele koppeling ® in de wereld, Volkswagen presenteerde een nieuw lid van de uiterst succesvolle DSG ® familie. Deze versnellingsbakken vormen een unieke synthese van comfort, sportiviteit en zuinigheid. Voortbouwend op de ervaringen die wordt geboden door de bewezen DQ200 en DQ250 versnellingsbakken, de nieuwe DQ500 maakt nu dubbele koppeling technologie beschikbaar voor klanten met grotere en high-performance auto's. De DQ500 is momenteel 's werelds enige zeven-snelheid dwarsgeplaatste versnellingsbak voor hoge draaimomenten die in grootschalige serieproductie. De koppeling is ontworpen voor een motorkoppel van 600 Nm, en toch 8 mm kleiner dan in de DQ250. Het kan worden gebruikt voor een scala van toepassingen van sportieve personenauto's bedrijfsvoertuigen.

De transmissie wereld wordt nog steeds gedomineerd door handgeschakelde transmissies in Europa en conventionele automatische transmissies in de VS en Japan. Beide concepten hebben hun voordelen: Handgeschakelde versnellingsbakken zijn robuust en zijn voorzien van lage prijzen en een hoog rendement. Chauffeurs ook de waarde van hun rijplezier en sportiviteit. Conventionele automatische transmissies zijn vooral ook comfortabel. Versnellingen zonder onderbreking in trekkracht biedt een unieke rijervaring. De Volkswagen dubbele koppeling versnellingsbak combineert het beste van beide werelden.

Automatische transmissie liefhebbers laat de gekozen versnelling aan de verfijnde rij-programma's, terwijl sportieve bestuurders genieten van de sequentiële, manuele schakelen. Als met het brandstofverbruik, DSG ® dual clutch transmissie even efficiënt zijn als handgeschakelde transmissies en, afhankelijk van het type motor, kan het brandstofverbruik nog lager zijn.

Net als de dubbele koppeling geïnstalleerd in de DQ250, de dubbele koppeling van de DQ500 bestaat ook uit twee concentrische, "natte" individuele koppelingen. Hun belangrijkste taak is om het motorkoppel overbrengen en versnellingen in het sub-uitzendingen. Bovendien maken zij het mogelijk voor een comfortabele acceleratie vanuit stilstand in de eerste versnelling (buitenste koppeling) en in de achteruitversnelling (binnenste koppeling). Koppeling 1 is de buitenste koppeling die de versnellingen 1 verschuivingen - 3 - 5 - 7. Koppeling 2 is de innerlijke koppeling die de versnellingen 2 ploegen - 4 - 6 - R. In tegenstelling tot de DQ250, koppeling 2 is dus ook gebruikt om te versnellen vanuit stilstand in zijn achteruit. Het regelen van de versnellingen 1 en R in de afzonderlijke sub-uitzendingen maakt voor de snelle veranderingen van richting bij het manoeuvreren gewoon door op te treden op de dubbele koppeling.

Ingewikkelde mechanische en tijd-gerelateerde processen hoge eisen te stellen aan de complete besturing van de DQ500. De software - ontwikkeld in-house bij Volkswagen - speelt een doorslaggevende rol bij het bereiken van de precisie en het comfort van de nieuwe versnellingsbak. Deze complexe processen zijn vrijwel niet waarneembaar door de bestuurders - zelfs als ze handmatig in te grijpen in de versnelling selectie.

Terwijl eerder bestaande DSG versnellingsbak ® zijn geïnstalleerd in voertuigen van de A0, A en B klassen, de DQ500 zal zijn première te zien in de nieuwe generatie van de Transporter en Multivan. De nieuwe DSG versnellingsbak ® is uitermate geschikt voor deze klasse en biedt een unieke rijervaring in de competitieve omgeving. De 7e versnelling is ontworpen als een overdrive, die een positief effect op de consumptie is vooral in klantgerichte flyball reizen. In combinatie met de volledig nieuwe, twee-traps turbo 2,0 l TDI biturbo-motor die ook is geoptimaliseerd met betrekking tot de consumptie, de DQ500 zorgt voor brandstofverbruik worden verbeterd met 1,6 l/100 km ten opzichte van de voorganger rijden configuratie.

De geschiktheid ervan voor four-wheel drives, hoge draaimomenten motor en sportieve concepten benadrukt dat dit DSG ® zal, net als de andere DSG ® versnellingsbakken, spelen een belangrijke rol in de module-systeem van Volkswagen. Deze versnellingsbak markeert de uitbreiding van Volkswagen's DSG ® strategie om high-performance vertrou gurations te nemen en verder versterkt haar marktpositie in de fi eld van de dual clutch versnellingsbak. DSG ®-technologie draagt aldus bij tot de vermindering van het brandstofverbruik en emissies ook in het hoger voertuigklassen nu.
Afbeelding
Plaats reactie