Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

staal staal en rubber

vragen over de T5
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

staal staal en rubber

Bericht door mettesboy »

Hello,

waarschijnlijk een oerdomme vraag maar ja daar zijn we hier voor hé...
Mijn caravelle 180pk staat op 17" thunders met 235/55 r17 zomerbanden.

Voor een setje winterbanden wou ik eigenlijk de stalen multivan trendline velgen (zie foto) nemen.
maar dat is ook 235/55 r17 en winterbanden in deze maat zijn reteduur vind ik.

Als je 4seizoensbanden op stalen velgen hier in Belgie kiest uit de optielijst dan liggen daar 215/60 r17 banden op.
Winterbanden in die maat zijn meer dan de helft goedkoper.Maar...

Liggen die dan op dezelfde stalen velg, m.a.w. kan ik een 215/60 r17 band op die velg leggen waar normaal een 235/55 r17 band op ligt? of zouden dat van die standaard oerlelijke velgen zijn :lach
Ik vermoedde van niet, maar heb hier op het forum precies al die combinatie ooit te koop zien staan.
Of
Bijlagen
mu1605.jpg
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
wiem
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 okt 2009, 12:58

Re: staal staal en rubber

Bericht door wiem »

als de J-waarde overeenkomt is dat geen probleem...
staat dat niet in je deur?
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: staal staal en rubber

Bericht door johnny van de voorde »

hey,

Dat kan, maar dan klopt je kilometerteller en snelheidsmeter niet meer : Even verduidelijken :

Je hebt nu 235 x 55 x 17 dus : 235 mm = bandbreedte , 55mm is de bandhoogte en de velg is 17 duim

Wanneer je een 235 x 60 x 17 zou monteren dan is dus je bandhoogte 5 mm hoger, waardoor je omtrek vergroot. Hiermee klopt de snelheidsmeter en kilometerteller niet meer die uiteindelijk is afgesteld op jouw 55mm bandhoogte. Snappie ? :groteogen

Dus : Het kan wel maar is niet aan te raden. Geen idee trouwens of dit bij de keuring toegelaten is ? Iemand ??? :nuts

Groeten, John.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: staal staal en rubber

Bericht door J. Jolliffe »

Kijk even naar de breedte van de velg. Ik vermoed dat de 235 er redelijk als een ballon omheen zit dus dan zou 215 geen probleem moeten geven.
De rolomtrek van 215/60/17 blijft ook identiek aan 235/55/17.
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: staal staal en rubber

Bericht door Syste »

johnny van de voorde schreef:hey,

Dat kan, maar dan klopt je kilometerteller en snelheidsmeter niet meer : Even verduidelijken :

Je hebt nu 235 x 55 x 17 dus : 235 mm = bandbreedte , 55mm is de bandhoogte en de velg is 17 duim

Wanneer je een 235 x 60 x 17 zou monteren dan is dus je bandhoogte 5 mm hoger, waardoor je omtrek vergroot. Hiermee klopt de snelheidsmeter en kilometerteller niet meer die uiteindelijk is afgesteld op jouw 55mm bandhoogte. Snappie ? :groteogen

Dus : Het kan wel maar is niet aan te raden. Geen idee trouwens of dit bij de keuring toegelaten is ? Iemand ??? :nuts

Groeten, John.
Even een kleine rectificatie: die 55 en 60 zijn geen mm. maar het aantal %-en van de band breedte..
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: staal staal en rubber

Bericht door emil »

bovenstaande klopt
is de wanghoogte aangegeven in procenten van het loopvlak
dus 55% van 235 = 129,25mm
en 60 % van 235 =141 mm dus de wang word 11,75 mm hoger dus
23.5 mm word de band hoger dus je wiel omtrek veranderd wel
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: staal staal en rubber

Bericht door johnny van de voorde »

Syste,

Je hebt gelijk : Ik ben er even mijn cursus gaan bijhalen (van zo'n jaar of 30 geleden) en inderdaad, de 55 of 60 staat voor de %-en in verhouding tot je bandbreedte.

Dus , negeer mijn vorige berichtgeving.

Zo word ik toch weer wat wijzer zie ! :jump

John.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: staal staal en rubber

Bericht door Klusman »

Ik heb deze al eens eerder geplaatst, kun je de afrolomtrek berekenen.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje teller afwijking is niet zo erg.
Kan best dat als je een grotere afrolomtrek hebt dat je snelheid wel overeen komt met de gps.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: staal staal en rubber

Bericht door mettesboy »

afwijking zal er normaal niet veel zijn denk ik
60% van 215 =129mm
55% van 235 =129,25mm
dus in diameter 0.5mm verschil is echt niet veel

maar als ik het zo lees dan zou deze bandenmaat op deze velg moeten kunnen?
en de band 235 steekt inderdaad redelijk uit de velg uit.

zowel de waarde 215/60 als 235/55 staat idd op de sticker van m'n deur. Maar ik vroeg me af of voor die verschillende breedtes de velg ook een andere breedte moest hebben.
wiem schreef:als de J-waarde overeenkomt is dat geen probleem...
staat dat niet in je deur?
waar staat de J-waarde voor?

greetz

ps: ondertussen op 7.8l/100km gemiddeld met een 180pkbitd!!! en dat met nog maar 7500km op de teller. Je kan er zuinig mee rijden dus!
Maar het kan ook ver in de andere richting als je het gas weet staan ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: staal staal en rubber

Bericht door Marcel E »

Klusman schreef:Ik heb deze al eens eerder geplaatst, kun je de afrolomtrek berekenen.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje teller afwijking is niet zo erg.
Kan best dat als je een grotere afrolomtrek hebt dat je snelheid wel overeen komt met de gps.
Kijk, da's een handige site aangezien ik ook nog op zoek ben naar lichtmetaal en rubber.

Thanks. :toppie
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: staal staal en rubber

Bericht door Klusman »

mettesboy schreef:Hello,

waarschijnlijk een oerdomme vraag maar ja daar zijn we hier voor hé...
Mijn caravelle 180pk staat op 17" thunders met 235/55 r17 zomerbanden.

Voor een setje winterbanden wou ik eigenlijk de stalen multivan trendline velgen (zie foto) nemen.
maar dat is ook 235/55 r17 en winterbanden in deze maat zijn reteduur vind ik.

Als je 4seizoensbanden op stalen velgen hier in Belgie kiest uit de optielijst dan liggen daar 215/60 r17 banden op.
Winterbanden in die maat zijn meer dan de helft goedkoper.Maar...

Liggen die dan op dezelfde stalen velg, m.a.w. kan ik een 215/60 r17 band op die velg leggen waar normaal een 235/55 r17 band op ligt? of zouden dat van die standaard oerlelijke velgen zijn :lach
Ik vermoedde van niet, maar heb hier op het forum precies al die combinatie ooit te koop zien staan.
Of
De stalen velg heeft dezelfde gegevens, als de thunders.
Vw adviseerd eigenlijk alleen als winterband 215/60 r17 dus voor de 17inch velg, is er ook nog plaats tussen de voorband en de veerpoten, voor de sneeuwkettingen.
Dat resulteerd in een afwijkende snelheid van plus 6,16%.
Maakt alleen maar uit dat je snelheid, op de teller onder de werkelijke snelheid ligt, wat natuurlijk een probleem kan geven als :T4politie , even wat tijd over hebben om te controleren.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: staal staal en rubber

Bericht door J. Jolliffe »

Klusman, de tellerafwijking is toch vrijwel niets ? 215/60/17 heeft dezelfde rolomtrek als 235/55/17. Dus dit kan zonder enig probleem gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: staal staal en rubber

Bericht door BigRuud »

Ik heb een dikke 5 spaaks 19 inch winterset er onder van een BMW X5, Bus is verlaagt, maar door de dikkere banden staat hij nu swinters wat hoger, het is nu meer een T5 country. Het past allemaal net en loopt nergens aan. Banden zijn echt een stuk hoger maar het verschil met mijn teller is minimaal, hij geeft als ik 50 rij 1 k.m te weinig aan, en bij 100 km/h geeft hij 2 k.m te weinig aan. Is gemeten met de Navigatie.
Komt er dus op neer dat de teller anders dus aardig te weinig aangeeft.
Teller is trouwens bij te stellen voor afwijkingen.

Ik weet niet of een 1,9 er mee weg komt, maar mijn 174 p.k geeft er niks om. Bijkoment (klein) voordeel is, dat hij minder k.m maakt, en het langer duurt voor hij een beurt moet. :toppie
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: staal staal en rubber

Bericht door Klusman »

J. Jolliffe schreef:Klusman, de tellerafwijking is toch vrijwel niets ? 215/60/17 heeft dezelfde rolomtrek als 235/55/17. Dus dit kan zonder enig probleem gemonteerd worden.
Klopt helemaal, als je de verkeerde getalen ingeeft , komt er wat anders uit.
Vond het ook al raar dat Vw deze adviseerd.
Gelukkig wordt er hier goed opgelet. :toppie
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: staal staal en rubber

Bericht door Klusman »

mettesboy schreef:Hello,

waarschijnlijk een oerdomme vraag maar ja daar zijn we hier voor hé...
Mijn caravelle 180pk staat op 17" thunders met 235/55 r17 zomerbanden.

Voor een setje winterbanden wou ik eigenlijk de stalen multivan trendline velgen (zie foto) nemen.
maar dat is ook 235/55 r17 en winterbanden in deze maat zijn reteduur vind ik.

Als je 4seizoensbanden op stalen velgen hier in Belgie kiest uit de optielijst dan liggen daar 215/60 r17 banden op.
Winterbanden in die maat zijn meer dan de helft goedkoper.Maar...

Liggen die dan op dezelfde stalen velg, m.a.w. kan ik een 215/60 r17 band op die velg leggen waar normaal een 235/55 r17 band op ligt? of zouden dat van die standaard oerlelijke velgen zijn :lach
Ik vermoedde van niet, maar heb hier op het forum precies al die combinatie ooit te koop zien staan.
Of

Ik heb net even op de duitse sites gekeken, en daar zijn juist de 215/60 r17 duurder dan de 235/55 r17
Heb in het verleden al vaker in duitsland banden besteld , scheelt echt wel.
Plaats reactie