SInds 1/2 jr eigenaar van Semi-integraal camper Knaus 580 met VW T4 2.4D Top 125 km, verbruik nog niet echt duidelijk.
In het kort: veel file gereden in stijle, hoge Alpen, 5 x te heet, afkoelen koelvloeistof bij etc. ws lamellen niet goed open, bimetaal nog niet getest. Bij optrekken in file af en toe zwarte rookpluim (niet erg, onverbrandde diesel) geen blauwe rook (dus geen overmatig olieverbruik) geen witte rook (dus koppakking nog heel)
Ik had mijn olie al een tijdje niet gecontroleerd...Op de snelweg bij 2000 tr/m (bleek later) ging olielampje knipperen.Geen verschil in rijden / trekken etc. 2 ltr olie bijgegooid, stond toen op minimum, Na een paar km weer knipperen daarna nog 1 ltr erbij was nu max. Na een paar km opnieuw knipperen. Aan de kant gezet en ANWB. Naar duitse garage, conclusie: iets met een cilinder. Maar... geen blauwe rook, geen witte rook, natte nokkenas (voor zover ik kon zien omdat er een plaat tussen de kleppendeksel en nokkenas zit) toevoer naar radiator werd hard bij toeren maken, geen olielekkage, liep netjes stationair, ook op de weg; gewoon niets.... . uiteindelijk gerepatrieerd.
Nu komt de vraag:
bij mijn eigen garage heb ik het een en ander voor-gecheckt, er bleek een slangetje van ongeveer 4mm en 75 cm los te zitten.... een hard plastic met een rubber uiteinde. Harde leek te zijn gebroken... Zat aan beide zijden los.Voor zover ik weet heeft de duitse garage het niet losgemaakt . Lag over de lengte van de motor, tussen radiator en inlaatspruitstuk.Geen idee waar dit aan hoort, wie wel? Natuurlijk wezenloos gezocht..... maar niet gevonden.
WIE OH WIE DENKT DIT MYSTERIE OP TE KUNNEN LOSSEN?
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)