Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke slang AAB

vragen over de T4
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

welke slang AAB

Bericht door wivo »

Idiote vraag: waar hoort dit slangetje.
SInds 1/2 jr eigenaar van Semi-integraal camper Knaus 580 met VW T4 2.4D Top 125 km, verbruik nog niet echt duidelijk.

In het kort: veel file gereden in stijle, hoge Alpen, 5 x te heet, afkoelen koelvloeistof bij etc. ws lamellen niet goed open, bimetaal nog niet getest. Bij optrekken in file af en toe zwarte rookpluim (niet erg, onverbrandde diesel) geen blauwe rook (dus geen overmatig olieverbruik) geen witte rook (dus koppakking nog heel)
Ik had mijn olie al een tijdje niet gecontroleerd...Op de snelweg bij 2000 tr/m (bleek later) ging olielampje knipperen.Geen verschil in rijden / trekken etc. 2 ltr olie bijgegooid, stond toen op minimum, Na een paar km weer knipperen daarna nog 1 ltr erbij was nu max. Na een paar km opnieuw knipperen. Aan de kant gezet en ANWB. Naar duitse garage, conclusie: iets met een cilinder. Maar... geen blauwe rook, geen witte rook, natte nokkenas (voor zover ik kon zien omdat er een plaat tussen de kleppendeksel en nokkenas zit) toevoer naar radiator werd hard bij toeren maken, geen olielekkage, liep netjes stationair, ook op de weg; gewoon niets.... . uiteindelijk gerepatrieerd.

Nu komt de vraag:
bij mijn eigen garage heb ik het een en ander voor-gecheckt, er bleek een slangetje van ongeveer 4mm en 75 cm los te zitten.... een hard plastic met een rubber uiteinde. Harde leek te zijn gebroken... Zat aan beide zijden los.Voor zover ik weet heeft de duitse garage het niet losgemaakt . Lag over de lengte van de motor, tussen radiator en inlaatspruitstuk.Geen idee waar dit aan hoort, wie wel? Natuurlijk wezenloos gezocht..... maar niet gevonden.
WIE OH WIE DENKT DIT MYSTERIE OP TE KUNNEN LOSSEN? :muur
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: welke slang AAB

Bericht door Harry 341 »

Een plaatje zegt meer....heb zelf al even bij de mijne gekeken maar kan zo.n slangetje niet vinden...
grtz.Harry
Bijlagen
IMG_6188.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: welke slang AAB

Bericht door harry t5 191 »

Loopt dat slangetje niet naar het expantievat?

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: welke slang AAB

Bericht door Harry62 »

Een vacuumslangetje?
Zit aan het koppelstukje van de rembekrachtigerslang net iets links van het wandje van de accu"bak".
Andere kant gaat naar het dashboard.

Maar zoals gezegd een foto zegt meer.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

Re: welke slang AAB

Bericht door wivo »

maandag zal ik een fotootje maken (camper staat bij de garage), maar de reeds genoemde mogelijkheden zijn het niet.... voor zover ik me kan herinneren,
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: welke slang AAB

Bericht door BenTDI »

Was het oliepeil na de tweede keer bijvullen wel tussen max en min teken?
Die olie moet toch ergens blijven :nuts
Hoeveel km op de teller ? en hoelang geen olie gechekt?
Hij kan ongemerkt toch olie verbruiken door slijtage van van alles,zuigers zuigerveren etc...en dat warmlopen heeft een oorzaak ..hoeveel % stijging gehad in de alpen... :winter
Laatst gewijzigd door BenTDI op 05 mar 2011, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

Re: welke slang AAB

Bericht door wivo »

Het lijkt mij idd een vacuüm slangetje. Als deze van een koppelstuk naar het dashboard zou moeten gaan (lijkt trouwens wel mogelijk) heeft dit dan geen effect op de rem? Of zou dit iets met het 'knipperlicht' te maken kunnen hebben, want daar gaat het me eigenlijk om...... gezien dit slangetje los zit hoopte ik dat dit de sleutel zou zijn ;-) :groteogen
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

Re: welke slang AAB

Bericht door wivo »

Voor alle duidelijkheid: mijn lieve zoon heeft me dit aangedaan :nuts De gegeven van onderweg heb ik dus uit zijn mond.
De olie is er gewoon in gebleven, de oliestand was ws gewoon veel te laag, maar niet heel erg gevaarlijk want hij is meteen gestopt en 2 ltr olie bijgedaan,(peil was nu min.) na een tijd toch nog maar een ltr erbij omdat hijk weer ging piepen. Maar ik vermoed dat de verdwenen olie gewoon verbrand zijn, in 2 wk is er 2200 km mee gereden, waarvan 200 real high in the mountains. Ik las dat verbruik van 1 op 5000 niet abnormaal is, dus als het peil al erg laag was (tegen 'piepen' aan) zou dit het een en ander verklaren..... maar het piepen is gebleven. Ik heb geen werkplaatshandboek (ben ik wel aan het zoeken).
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

Re: welke slang AAB

Bericht door wivo »

heb even het vacuumslangetje bekeken op een foto elders op het net,is het niet vgls mij. :ie
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: welke slang AAB

Bericht door Harry62 »

Ik neem aan dat je voor dat je een lange reis gaat maken toch even het één en ander aan vloeistof niveau's gaat nakijken.
Tenminste dat zou een verstandig rijder wel doen.
Als je dan 2200 km gereden hebt en 3 liter olie bij moet vullen dan denk ik dat zoonlief gewoon de hele weg volgas heeft gegeven :bonk
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

Re: welke slang AAB

Bericht door wivo »

Helemaal gelijk, als ik er zelf bij ben....
zowel mijn dochter (was naar Parijs e.d.) en direct daarna mijn zoon (zuid-Frankrijk hoge Alpen) hebben rond 110/u gereden. Ik heb niets kunnen controleren omdat ik op dat moment in Marokko was..... Had wel het een en ander op papier gezet (zoals antivries-ruitenwisservloeistof, zout in de afvaltank-is niet heel erg best, weet ik-, is niet gedaan dus toch alles bevroren; sneeuw van zonnepaneel, niet gedaan toch lege accu's etc etc) We hebben dit zelf nog niet door en door kunnen testen omdat we hem pas 6 mnd hebben....
Maar ja, het is gebeurd.. toch wel heel vervelend als je niet direct ter plekke kan zijn..... :gif

Heeft iemand van jullie ervaring met de rookstop? - even de gevaren niet meegenomen-
Gebruikersavatar
wivo
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2010, 17:30

welke slang AAB; IS NIET RELEVANT meer, probleem wel.

Bericht door wivo »

Oké, verder met de vraagstelling:
het slangetje had dus niets met wat dan ook te maken, was ws een achtergebleven controleslangetje ergens voor.
De onderdruk, bovendruk en oliedruk zijn door garage uitstekend bevonden, de oliedrukschakelaars zijn vervangen, printplaat niets kapot of gesmolten, probleem blijft. Bij 2000tr dus piepen en knipperen van olielampje, dus olieniveau en -druk.

Bij deze een nieuwe uitdaging...

btw de garagehouder kon via VW het juiste stroomschema niet krijgen omdat deze uit de database is... daarom via deze site van een mede-fan gedownload, Bedankt! Ik weet alleen niet van wie de schema's afkomstig zijn... :nuts

alvast bedankt, gr Willem
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke slang AAB

Bericht door Multivan Generation »

vanaf welke site heb je het gedownload dan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: welke slang AAB

Bericht door Geert G »

In je accubak zit tevens je motor stuurapparaat. (boordcomputer)
Bij de oudere types zit de MAP-Sensor binnen in de boordcomputer, hier hoort een vacuum slang aan te zitten.
MAP-sensor stuurt de N75 klep aan.
De N75 klep stuurt op zijn beurt de Waste-gate van je turbo aan.

Is een van die vacuum leidingen onderbroken, springt de auto in de noodloop. Hij trekt dan ook niet meer.
Lampje op het dashboard gaat knipperen (Noodloop)
Nu weet ik niet meer of dit het olielampje of het voorgloei lampje is.

Zou zeggen.......... Check dit traject effe.
N75 klep kan ook kapot zijn. Deze zit achter je expansievat.

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke slang AAB

Bericht door Multivan Generation »

Dag Geert,
een leuk verhaal maar 100% zeker niet van toepassing.. :knipoog

De vraagsteller heeft een AAB dus een 2400 diesel :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie