De waterpomp van mijn vorige T5 174 pk uit 2004 is bij 80 000 km preventief vervangen door een VW-monteur die gespecialiseerd is in Transporters.
De beste man gebruikte VW-gereedschap en had deze klus al vaker uitgevoerd. Binnen 2 uur was de klus geklaard, paar liter koelvloeistof en een nieuwe gemodificeerde pomp van 80 of 130 EUR ex. BTW (ik weet het niet meer zeker). Hoe dan ook, ik was minder dan 200 EUR kwijt.
Ik zou iedereen, die een T5 van voor 2006 heeft aanbevelen om de waterpomp preventief te vervangen. Zo kun je de ellende zoals Satnoot nu beschrijft voorkomen. De eerste generatie waterpompen heeft veel last van cavitatie, waardoor de schoepen enorm te lijden hebben. Daarnaast is binnenwerk van de pomp niet bestaand tegen corrosie. De pomp roest aan de blok vast, waardoor het erg moeilijk is om deze te demonteren.
Bij mijn T5 in na 4 jaar en 80 000 km de pomp vervangen maar het ging niet van leien dakje. Mijn geluk was de ervaren VW-monteur en het feit dat ik net op tijd was.
Er is in 2008 een topic hierover geweest:
"Waterpomp preventief vervangen"
Hier kun je de foto's van de uitgebouwde pomp vinden:
http://img269.imageshack.us/g/pomp1.jpg/
Gr. Babson