Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke fietsendrager?

vragen over de T4
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Welke fietsendrager?

Bericht door koekie520 »

Ik ben aan het uitkijken naar een fietsendrager, maar welke zou ik nemen? Met de zoekfunctie heb ik maar weinig topics hierover gevonden. Ik heb ondertussen al massa's merken gevonden maar welke is de beste? Kan ik de koffer nog open doen zonder dat de fietsen het doek van m'n hefdak beschadigen? Welke veroorzaakt de minste schade aan de kofferklep? De gasdrukveren zijn er al op voorzien want ik moet al goed trekken om de klep te sluiten.
Wie heeft ervaring met de volgende merken:

Votex (Oigineel VW)
Westfalia
Paulchen
Thule
Fiamma
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door odorf »

Hallo Koekie,

Ik heb ervaring met de Westfalia fietsendrager, deze zat al op mijn '94 T4 en lijkt redelijk origineel. Weet niet of hij nog leverbaar is in een modernere uitvoering. Als de klep open gaat heb ik, dacht ik, nog ruimte tussen het stuur en hefdakdoek. Bij lagere fietssturen is er wel een risico dat bijvoorbeeld handremmen tegen het plaatwerk komen. Dit heb ik opgelost met wat losse Thule/Fiamma beugels om de fietsen stevig maar met wat afstand vast te kunnen zetten. Hij is geschikt voor maar 2 fietsen.

Om beschadigingen van de ophangbeugels te voorkomen heb ik een paar lagen transparant stickermateriaal op mijn klep geplakt op de plekken waar de beugels zitten. De afstelling is vroeger niet helemaal goed geweest en daardoor hadden de bovenbeugels een klein deukje in de bovenrand van mijn klep gedrukt. :ie

Votex, origineel VW, schijnt het beste te zijn.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door Multivan Generation »

Welke fietsendrager je het beste kunt kiezen, hangt in mijn ogen af van een aantal vragen:

Voor hoeveel fietsen zoek je? 2 of 3 of 4 ?
Wil je hem voor fietsen gebruiken, of bijvoorbeeld om een bagagebox op te zetten?

Dit is misschien ook een interessant linkje:

multifornia forum

Wij hebben een originele volkswagen fietsendrager voor 4 fietsen (type is logo en die werden door Votex gemaakt), en die bevalt ons erg goed. Als je wilt dan kun je hem eens komen bekijken.
2de hands nog steeds rond de 160-220 euro, maar goede kwaliteit.

En constructie van de beugel(waarop de fietsen komen in de gootjes) die haaks op een andere buis staat, zou ik niet kiezen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door koekie520 »

Er moeten maar 2 fietsen op, en een kist is natuurlijk ook wel handig maar dat bekijk ik later wel. Die kan mijns inziens op elke drager. Binnen een uurtje loopt er een veiling af op ebay voor een Votex met 3 goten. Daar kijk ik al sinds vanmorgen naar uit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door Multivan Generation »

Maar 2 fietsen? Dan zou ik voor een oude westfalia gaan, die met die aluminium plaat,
zeer betaalbaar vaak.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door Mickel Moen »

Dit iets?

viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198670" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door koekie520 »

Kvind het wel een mooi systeem, maar het is toch niet zo praktisch want dan hangen die fietsen wel in de weg als je dan je klep open hebt gekregen. Mijn tandarts zei onlangs nog dat hij zoiets had voor z'n T5 California en dat hij z'n fietsen een paar km meegesleurd had.
2 fietsen moeten er minstens op maar af en toe een 3e zou niet slecht zijn. Als ik die Votex kan krijgen ga ik er wel voor.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door heartbeat »

Waarom niet gewoon 1 op de trekhaak hoef je ook niet zo hoog te tillen en altijd te gebruiken op een andere auto
Rob & Lize
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door repelsteeltje »

heartbeat schreef:Waarom niet gewoon 1 op de trekhaak hoef je ook niet zo hoog te tillen en altijd te gebruiken op een andere auto

gaat je klep niet open, en door de maat van een klep van een t4 is het geen optie om een drager te nemen die je kunt wegkantelen....


dragers aan de klep, leuk, 3 fietsen, vooral doen.... Plaatwerk bij de scharnieren scheurt zomaar ineens. HOe kan dat nou??? Misschien is er iets een beetje te zwaar. 2 extreem lichte fietsen, zo kort mogelijk op de klep gemonteerd is echt de maximale gezonde belasting voor een achterklep.

En dit is serieus, ik heb al tientallen bussen gezien met roesterij langs de scharnieren van de klep, door gebruik van fietsrekken. Tot eentje met totaal losgebroken scharnieren aan toe, bleek die man elke vakantie met 3 stadsfietsen a 20 kg per stuk op de klep te rijden.....

rekken van votex of westfalia (nagenoeg identiek aan elkaar) zijn prima.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door koekie520 »

Ik ga hem zaterdag ophalen in de buurt van Keulen. Een Votex voor 3 fietsen, maar er zullen er meestal maar 2 van 13kg op staan.
Ik begrijp ook wel dat je die klep niet moet dichtgooien met de fietsen erop.

Nu enkel nog een paar stukken goeie folie zoeken om de beugels op te zetten. Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door pluuke »

Heb een stuk gehaald bij een beletteraar.
Is van http://www.averygraphics.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Transparant en heel dik.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door heartbeat »

Bij de dealer hebben ze velletjes origineel lekker dikke follie onderdeel nummer AKL448300 04
Laatst gewijzigd door heartbeat op 16 mar 2011, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob & Lize
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door pluuke »

In het boekje wat bij de Votex / Westfalia drager wordt geleverd zit een afbeelding van
de folie met maten erbij.
Als je wil kan ik die hier wel plaatsen, dan heb je meteen een malletje voor het knippen /snijden.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door koekie520 »

heartbeat schreef:Bij de dealer hebben ze velletjes origineel lekker dikke follie onderdeel nummer AKL448300 04
Ik weet welke je bedoeld, ze zaten er bij mij op toen ik m'n bus kocht, maar het rek niet. Ik heb ze eraf gepeuterd omdat er wat vuil tussen zat. Later op T4wiki gelezen dat mijn bus zowiso met fietsendrager werd geleverd af fabriek. Dus ook wel een klein beetje daarom dat ik voor een Votex gekozen heb. Bedankt voor de tip!


@pluuke
Staan er toevallig ook afbeeldingen of maten waar je ze moet kleven? Of andere gebruiksaanwijzingen?
Ben wel geïntresseerd.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Welke fietsendrager?

Bericht door pluuke »

Ja, ik zal het scannen en plaatsen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie