Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Km stand carpass ??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

Ok het volgende doet zich voor:
De bus die ik morgen normaal gezien ga ophalen moest nog gekeurd worden "met carpass" de bus was juist gekeurd (periodiek) maar omdat hij niet gekeurd was voor verkoop moest dit nog gebeuren.
Ik heb dit op de verkoopsovereenkomst laten zetten als er iets mis was met de carpass dat de verkoop geanuleerd werd !!
Dit heeft de verkoper me laten weten
start carpass 2000 86000km
2001 286000km
dan in 2002 heeft de huidige eigenaar de bus gekocht met ongeveer 120000km
Hij kan ook niet verklaren hoe dit komt want hij is eigenaar van 2002 wat ik ook gezien heb op zijn inschrijvingsbewijs !
vanaf 2002 gaat de km stand normaal op met ongeveer een 20000km/per jaar.
Hij is direct naar de TC terug gegaan met het probleem hier zeiden ze dat hij hiervoor bij carpass moest zijn maar moest het onderhoudsboekje aantonen wat hij niet heeft.
Hij is nadien naar een vw garage geweest maar hier konden/wouden ze hem niet verder helpen met zijn probleem.
Ik ga morgen met het chassinr naar de vw garage waar mijn stiefvader gewerkt heeft.

Kan men de echte kms achterhalen en hoe, de persoon zit erg verveeld met de situatie.
Gebruikersavatar
henkt3t4
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mar 2011, 21:34

Re: Km stand carpass ??

Bericht door henkt3t4 »

lijkt me sterk dat de bus binnen 1jaar 200000km heeft gereden. :ikrij
Waarschijnlijk hebben ze een verkeerde kmstand ingevoerd bij de apk in 2001.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

henkt3t4 schreef:lijkt me sterk dat de bus binnen 1jaar 200000km heeft gereden. :ikrij
Waarschijnlijk hebben ze een verkeerde kmstand ingevoerd bij de apk in 2001.
lijkt mij ook wel onwaarschijnlijk maar het is een probleem !
Hij is met het chassinr naar een vw garage gegaan en die vonden niks terug van de wagen dit wil zeggen dat de wagen nooit officiele dealer op onderhoud geweest is (raar niet want je hebt toch enkel fabrieksgarantie als je bij een vw gaat)

De wagen heeft geen onderhoudsboekje dus hier kan men ook niks nagaan de huidige eigenaar heeft hem zo gekocht in 2002 en van toen heeft zijn broer die garagist is het ondehoud gedaan tot op de dag van vandaag !
Laatst gewijzigd door Jurgen VH op 20 mar 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Multivan Generation »

misschien is de teller unit een keertje vervangen omdat die defect was?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Km stand carpass ??

Bericht door DNS »

Volgens mij houden ze bij zo'n Carpass alleen de standen bij die ze door krijgen, dus daar zullen ze je ook niet veel meer kunnen vertellen denk ik. Dat VW's niet allemaal dealer-onderhouden worden is niets nieuws. Mijn eerste kocht ik zelfs met blanco boekje (wel met logische NAP-uitdraai en enkele bonnen van het onderhoud, maar toch wat vreemd).

Mogelijk een foutje bij het doorgeven, maar dat lijkt me sterk.

Misschien idd teller kapot, daarna vervangen door een werkende met hoge km-stand, om daarna weer een andere te plaatsen voor de verkoop die meer richting de werkelijkheid neigt...

Alleen de toenmalige eigenaar zal je dat waarschijnlijk kunnen vertellen, maar een raar verhaal blijft het toch.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

Voor ik hem koop wil ik toch wel zekerheid ivm de kmstand !
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Pascal-141 »

Jurgen VH schreef:start carpass 2000 86000km
2001 286000km
.
Er worden af en toe wel eens fouten gemaakt hoor , in iedere keuring vind je affiches terug waar op vermeld staat dat je de keuringsdocumenten moet controleren op juiste kilometerstandvermelding . Ik vermoed dat er waarschijnlijk een foutje is gebeurd ...

Ik geloof dat je met VAGCOM op de laptop de kilometerstand ook uit de motorsturing kunt halen . Misschien vind je iemand die eens met je mee wil gaan om dat eens te controleren ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

Pascal-141 schreef:
Jurgen VH schreef:start carpass 2000 86000km
2001 286000km
.
Er worden af en toe wel eens fouten gemaakt hoor , in iedere keuring vind je affiches terug waar op vermeld staat dat je de keuringsdocumenten moet controleren op juiste kilometerstandvermelding . Ik vermoed dat er waarschijnlijk een foutje is gebeurd ...

Ik geloof dat je met VAGCOM op de laptop de kilometerstand ook uit de motorsturing kunt halen . Misschien vind je iemand die eens met je mee wil gaan om dat eens te controleren ?
Ik wou dat ik zo iemand kende mss mijne jeugdmaat en garagist zal hem morgen is bellen thx 4 the tip Pascal :)
Is dit een groot werk of kan het ook gewoon effe snel in de vw garage ?
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

Dit zijn de km standen op de carpass of NAP
14/04/2000 65474km
10/04/2001 276996km
01/02/2002 86084km

Vanaf daar gaat het normaal ongeveer een 15 a 20dkm per jaar.
Das op 1j 211522km of gedurende 361dagen 586km per dag wat mogelijk is voor een koerierdienst :nuts
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Wim T4 935 »

Je hebt dus een volstrekt logische reeks met 1 afwijking. Als ik het zo zie is gewoon per abuis een 2 extra ingevoerd in 2002. En ik weet uit de praktijk dat dat soort fouten worden gemaakt, ik heb het zelf ook gehad met 1 van mijn Passat's, en corrigeren vergeet het maar dat lukt gewoon niet.

Ik zie in dit geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de huidige km stand
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

Wim T4 935 schreef:Je hebt dus een volstrekt logische reeks met 1 afwijking. Als ik het zo zie is gewoon per abuis een 2 extra ingevoerd in 2002. En ik weet uit de praktijk dat dat soort fouten worden gemaakt, ik heb het zelf ook gehad met 1 van mijn Passat's, en corrigeren vergeet het maar dat lukt gewoon niet.

Ik zie in dit geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de huidige km stand
Klopt al de andere gegevens kloppen tot op de dag van vandaag enkel die 1ne uitschieter in 2001.
Als je dit zelf voorgehad hebt kan je toch met je onderhoudsgegevens een correctie laten uitvoeren (als je deze hebt zou je dan toch denken).
In dit geval zijn er geen onderhoudsgegevens aanwezig !
Maar ik zou in dit geval ook denken aan een menselijke fout !
Het is natuurlijk wel een gegeven als ik de wagen later opnieuw zou verkopen de volgende koper ook wel argwanend zal zijn denk ik :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Multivan Generation »

Via vagcom kun je in de de motorcomputer kijken welke kilometerstand daar in staat.
Onder 01 engine en dan kanaal 4 of 5 of 6 zo uit mijn hoofd, daar staat de mileage ;-)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Jurgen VH »

Multivan Generation schreef:Via vagcom kun je in de de motorcomputer kijken welke kilometerstand daar in staat.
Onder 01 engine en dan kanaal 4 of 5 of 6 zo uit mijn hoofd, daar staat de mileage ;-)
Thx 4 the tip, deze had ik ook al gekregen op het belgische T4 forum maar zou enkel voor de edc15 stuurdozen gaat het zeker maar in een t4 van 98 nog een msa15 stuurdoos en ik dacht dat bij dit type dit nog niet in de immo chip zit opgeslaan.
Na controle poste de persoon dit "Ik heb het even gecontroleerd, in de oudere msa stuurdozen zit geen kmstand opgeslaan in de immo-chip".

geen geluk hiermee
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_kmteller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu effe langs de garage met de carpass en gegevens van de wagen ;)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Km stand carpass ??

Bericht door Multivan Generation »

Jurgen VH schreef:geen geluk hiermee
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_kmteller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu effe langs de garage met de carpass en gegevens van de wagen ;)
Nee logisch,
als je dat zou doen, dan zou je dezelfde kilometerstand vinden als die de tellerunit aangeeft.
Ook je andere opmerking, dat het in de IMMO zou staan,
ook dat is via 17 instruments, en dus via de tellerklok. :knipoog

Via 01 engine kun je het, als het goed is wel vinden(wat er in de motorcomputer staat)
Ik zal vanavond wel een screendumpje maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Km stand carpass ??

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:
Jurgen VH schreef:geen geluk hiermee
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_kmteller.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu effe langs de garage met de carpass en gegevens van de wagen ;)
Nee logisch,
als je dat zou doen, dan zou je dezelfde kilometerstand vinden als die de tellerunit aangeeft.
Ook je andere opmerking, dat het in de IMMO zou staan,
ook dat is via 17 instruments, en dus via de tellerklok. :knipoog

Via 01 engine kun je het, als het goed is wel vinden(wat er in de motorcomputer staat)
Ik zal vanavond wel een screendumpje maken..
met de immo-chip bedoel ik chip 24C02 en deze zit niet in het tellerblok hoor.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie