Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BPM/BTW/grijs kenteken/ eigen zaak?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

BPM/BTW/grijs kenteken/ eigen zaak?

Bericht door Ron---63--- »

Hoe zit er nou eigenlijk allemaal?
Ik ben nu particulier en rij T4, betaal nu het gele tarief, `100 eurie per maand.
Heb gehoord als ik een T5 wil kopen dat je dan BPM moet betalen maar als je een bus koopt van ,voor juli 2003 dan is ie BPM vrij voor de particulier?

Mijn vrouw heeft een internetbedrijfje met een kamer van koophandelnr uiteraard maar bus kan niet gebruikt worden voor dit bedrijf omdat ze niks vervoerd in de bus.
Als ik een nieuwe bus koop en zet deze op haar naam, en ze trekt de bus niet af bij de belasting, dan betaal ik dus wel de BTW die op de bus zit maar niet de BPM ? Behoud ik dan het grijs kentekentarief ook nog?

Ik snap er eigenlijk weinig meer van maar jullie gaan me wijzer maken hoop ik. :lach

Veel vragen,dat weet ik maar wil toch ff weten hoe het zit. Je mag me ook melen op ron63weetjewel@gmail.com

Alvast bedankt allen !!

Groet Ron 63

(ps , is het bij jullie ook zo warm? Hier is het nu 28 grd in de schaduw, wel lekker met de laptop in de tuin nu :yes )
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Bericht door henk106 »

http://www.autoenfiscus.nl/
kijk hier even mischien word je er iets wijzer van
Gebruikersavatar
kachel
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2007, 18:48
Locatie: Assen

Bericht door kachel »

Ron
m.i. mag die auto gewoon op de zaak moet je nooit iets halen brengen voor het bedrijf??
Anders kun je er niks mee volgens mij.
Alleen als je hem voor het bedrijf koopt kun je de bpm "terug"krijgen.
en de BTW natuurlijk.
Andere optie is misschien de bus particulier kopen en verhuren aan het bedrijf.
Groeten Kachel
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

particulier

Bericht door vaniac »

Voor particulieren is er ook een grijskentekentarief. Dit is hoger dan voor ondernemers maar lager dan het geelkentekentarief. Voorwaarde is wel dat de auto aan de inrichtingseisen voor een bestelwagen moet voldoen.
Lambik
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:52

Bericht door Lambik »

Af 01-01-2007 hoef je geen BPM meer af te dragen als je een bedrijf hebt.
Voor heen moest je het altijd voorschieten en kreeg het later retour.

Gr Harry.
floepie
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2007, 23:44

Bericht door floepie »

De bus kan volgens mij ook gewoon op het bedrijf.

Wat zoals iemand al zei:
- je moet wel eens computers/onderdelen kopen/afhalen/bezorgen
- ritjes naar klanten die geinteresserd zijn in een website
- ritjes naar het datacenter voor installatie/onderhoud aan servers
- enz enz
Met openbaar vervoer is dit niet te doen en dat weet de belastingdienst ook wel.

Voordelen:
- BTW aftrekbaar
- Geen BPM
- Lager tarief wegenbelasting
- Autokosten aftrekbaar

Nadeel:
- Je krijgt elk jaar bijtelling bij je belastbaar inkomen van -ik dacht- 21% van de nieuwprijs van de auto. Behalve als je minder dan 500km privé rijd in de bus en je daarvoor een sluitende rittenadmi bijhoudt.

Maar het moet wel een beetje kloppen allemaal. De autokosten moeten bijvoorbeeld niet hoger zijn dan de omzet van de internetdiensten, ga ik vanuit. Maar dan nog, als je naar klanten moet dan zou je toch vervoer moeten hebben. Niet alles kan per mail...
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Bericht door InfoMuis »

floepie schreef: Voordelen:
- BTW aftrekbaar
- Geen BPM
- Lager tarief wegenbelasting
- Autokosten aftrekbaar
Vergeet de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek niet. volgens mijn mag je die juist wel toepassen op een bedrijfauto.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Oke heren ,bedankt vor de info. Heb net een nieuwe topic geplaatst op het T44 forum maar kan hem net zo goed ook hier plaatsen.

Heb nl een mail gestuurd naar een bedrijf met de nodige vragen.
Ze hebben mij dit als antwoord gestuurd:

Hallo.



Hierbij onze antwoorden. Je zet me wel aan het werk met al de vragen. Zal proberen het een en ander begrijpelijk neer te zetten. Als je er niet uit komt, kan je mij altijd bellen. Vraag dan altijd naar mij , ik weet er het meeste van.



Op een nieuwe auto bedraagt de BPM 45,2 % van de cataloguswaarde exclusief BTW. Aan de BPM zit een afschrijvingstabel gekoppeld waarbij de BPM steeds lager wordt naar mate de auto ook ouder wordt. Na 5 jaar is de BPM eraf bij een bedrijfswagen.



De BPM is ingevoerd op 1 juli 2005. Als u een gebruikte bedrijfswagen koopt van VOOR deze datum (dus 30 juni 2005 en ouder) dan is deze auto BPM-vrij. U krijgt voor deze auto’s nooit een naheffing voor de BPM. U kunt alleen een boete krijgen op moment dat de bedrijfswagen niet voldoet aan de eisen voor het grijze kenteken (bijvoorbeeld als u mensen vervoert in de laadruimte).



U moet als particulier persoon inderdaad de BTW voldoen (overigens net als een ondernemer). Een ondernemer vraagt de BTW terug, een particulier persoon niet. Als u een marge auto aanschaft (zijn heel sporadisch te vinden) hoeft u geen BTW te betalen.



Net als bij elke andere auto moet er wegenbelasting worden voldaan. Er zijn in totaal drie verschillende tarieven in omloop voor auto’s met een grijs kenteken, te weten voor gehandicapten, ondernemers en particulieren. Deze laatste groep betalen het ”gele” tarief, echter zonder de provinciale opcenten. Het particuliere tarief voor bedrijfswagens is altijd nog voordeliger dan het echte gele tarief en daarmee is de meerprijs beperkt ten opzichte van een flinke en ruime personenauto.



Om voor het lage belastingtarief in aanmerking te komen moet u aan kunnen tonen dat u ondernemer bent. Om te beginnen is een actief BTW-nummer noodzakelijk. Daarnaast moet u aan kunnen tonen dat de bedrijfswagen voor minstens 10% zakelijk wordt gebruikt (dus van elke 1000 km moet u minstens 100 km zakelijk rijden). Inschrijven bij de kamer van koophandel heeft geen zin. Op naam zetten van een bedrijf zorgt wel voor de lagere belasting, maar geeft bijvoorbeeld problemen met de bijtelling en de hierboven omschreven kilometeradministratie. Een en ander hangt natuurlijk nauw samen met wat voor bedrijf u heeft, een internet bedrijfje of bijvoorbeeld een kapper maakt geen zakelijke kilometers, een timmerman of metselaar heel veel.



Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Voor vragen kunt u mij altijd bellen. Een slimme move is te kijken naar een marge auto, maar deze zijn heel moeilijk te vinden. Als u bijvoorbeeld een auto in te ruilen heeft kunnen wij ook nog wel het een en ander doen met het toe te betalen bedrag. Hierover informeer ik u graag nader.
floepie
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 apr 2007, 23:44

Bericht door floepie »

Volgens mij klopt er een puntje niet in bovenstaande:

in 5 jaar is de BPM eraf.
Volgens de tabel op http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-2 ... P352_32946 is er zelfs na 9 jaar nog 10% BPM over.

Zelf heb ik 2 bussen uit 2004. Ik denk er weleens over om 1 van deze bussen om te bouwen tot camper en die op privé te zetten. Ze zijn van 2004 dus je zeggen ze zijn BPM-vrij. Maar op http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-10.html staat dat er dan toch BPM om de deur komt kijken. Stel dat ik er eentje ombouw in 2008, dan zou er volgens bovenstaande nog slechts 20% overheen komen (want 4 jaar steeds 20% eraf), maar volgens de douanetabel moet ik dan volgens mij toch echt nog 34% voldoen (de afschrijving zit dan namelijk op 66%).

Maar als je dus een bestelauto koopt van voor 1 juli 2005 dan is ie BPM-vrij. Houd je die auto ook als bestelauto dan blijft ie ook BPM-vrij.

O ja, nog een puntje. Als slechts 10% zakelijk hoeft worden gereden om hem op de zaak te zetten, dan kan dat natuurlijk ook bij een internetbedrijf(je). Want zoals ik al zei, je moet toch computerapparatuur kunnen kopen, weleens bij klanten afspreken om te praten over websites, en ritjes naar het datacenter ofzo. Dat is met het openbaar vervoer allemaal niet te doen hoor.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Allemaal weer bedankt voor de answers, ik weet genoeg denk ik !!
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Floepie,

Inderdaad is er een uitzondering voor grijs kenteken, daar wordt de BPM in vijf jaar afgeschreven. Dus na het vijfde jaar kan je de bus particulier kopen of verkopen zonder nog BPM verschuldigd te zijn.
arie2006
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2007, 22:58

bpm afschrijving na 5 jaar

Bericht door arie2006 »

ook als de auto in die 5 jaar de auto in eigendom is geweest van een particulier, of de moet de gehele 5 jaar de auto op naam van een onderneming hebben gestaan????

groeten, Sen
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Als particulier moet je sinds juli 2005 de BPM toch al betalen bij aankoop. Dus geldt de regeling voor de afbouw van de BPM toeslag in vijf jaar uitsluitend voor een grijs-kenteken auto in bezit van een BTW plichtige onderneming gedurende vijf jaar. Deze auto mag wel verkocht worden aan een andere onderneming, mits ook BTW plichtig.
Particulieren die een grijs-kenteken auto van vóór 1 juli 2005 kopen hoeven geen BPM bij te betalen.
arie2006
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2007, 22:58

bpm afschrijving

Bericht door arie2006 »

Oke Ruud,
maar het gaat om een grijskentekenauto van voor 1 juli 2005 en ik rij er prive in, en deze wil ik met de tijd (+- 5 jaar)omzetten naar geel kenteken.
Geldt deze bpm afschrijving van 5 jaar dan ook en moet deze auto dan ook 5 jaar in bezit geweest zijn van een bedrijf??? (hij is wel op kenteken gezet door een bedrijf)

groeten, Sen
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Tja, het gaat dus eigenlijk om het overzetten van grijs naar geel kenteken. Normaal hoef je geen BPM te betalen als je doorrijdt met deze wagen in de huidige staat. Maar ik ben er niet zeker van of bij omzetten naar een personenwagen kenteken de BPM nog een rol speelt. Ik zal dat nog eens nakijken, en als ik iets zinvols vind, meld ik dat.
Plaats reactie