Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door rick_k »

Bij een standaard turbo hoef je niet boven de 1.1 bar te komen. Alles daarboven heeft geen zin.

Mijn Pug 205 loopt met een 2.1 TD ook op 1.1 bar en een mooi rookgordijn. Optimaal afgesteld, EGT staat niet op maximaal. Hogere druk heeft geen zin, je brandstofpomp moet dan eerst een grotere plunjer. Heb heel wat afgeklooit met de 1.8 Dturbos en de 2.1 TD.

Mijn T4 ACV heeft ook een roetbox, het verschil zonder en met is wel lekker, zeker met de kar erachter. Roet is trouwens niet erg, zolang je uitlaatgassen maar niet te heet worden. Hij start ook gelijk een stuk sneller als ie warm is...

Maar goed, dieseltuning is veel moeilijker dan benzinetuning. Ik kan het alleen handmatig...

mvg Rick
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

rick_k schreef:Bij een standaard turbo hoef je niet boven de 1.1 bar te komen. Alles daarboven heeft geen zin.

Mijn Pug 205 loopt met een 2.1 TD ook op 1.1 bar en een mooi rookgordijn. Optimaal afgesteld, EGT staat niet op maximaal. Hogere druk heeft geen zin, je brandstofpomp moet dan eerst een grotere plunjer. Heb heel wat afgeklooit met de 1.8 Dturbos en de 2.1 TD.

Mijn T4 ACV heeft ook een roetbox, het verschil zonder en met is wel lekker, zeker met de kar erachter. Roet is trouwens niet erg, zolang je uitlaatgassen maar niet te heet worden. Hij start ook gelijk een stuk sneller als ie warm is...

Maar goed, dieseltuning is veel moeilijker dan benzinetuning. Ik kan het alleen handmatig...

mvg Rick
Die peugeot heeft geen computer... de 151 pk t4 heeft ook een 11mm plunjer, het maakt wel degelijk uit of de druk verhoogt wordt met meer inspuiting dat voel ik duidelijk en ik heb bijna geen rook meer.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

julien schreef:Ben trouwens wel benieuwd wat jouw acv doet kwa vermogen toz van de mijne, ik rij al tijden met tuningsbox en turbodruk op 1,3 bar met alles standaard op egr, lmm na.
Keertje sporten tot 100 per uur? voordat ik de boel allemaal overgebouwd heb van de volvo.
Kom vaak zat langs je woonplaats...
Trouwens al 320.000 met zelfde 2massa vliegwiel.
Nou, zal ik dan ook maar effe reageren...........Was deze week nog niet op het W.W.forum geweest.

@Julien:
Powerbox......ik heb daar een uitgesproken mening over, er maar één woord voor: Bocht...Troep.....Rommel....Storingveroorzakers. Ik wil wel tunen, maar ik kan het niet :muur
Is hetzelfde als dat een tuner in de software alle parameters op maximaal zet. Doet niets anders als de LMM en de MAP sensor voor de gek houden om zo de waarden in de kenvelden te beïnvloeden.
Vandaar ook de naam ROETBOX

Bij mij zitten er Fratelli Bosio PP520 verstuiver-nozzels in, JD-Software op maat, wastegate fijn afgesteld, EGR dicht & katvervanger.
Zal niet veel voor een standaard 150PK onderdoen, alleen zit ie wat hoger in de toeren, als een standaard 150pk TDI, puur om het 2 MV/koppeling te beschermen. Deze is nog puur met de orginele stock wastegate turbo, dus incl turbogat....je vangt het op door wat hoger in de toeren te gaan zitten. Alles met minmale roetuitstoot.
De koppeling is nu de beperkende/belemmerde factor om eventueel verder te gaan. Er zit maar een 220mm koppeling in. Vandaar ook dit topic.

Een druklager van een 150PK is hetzelfde als van een 102 PK. N.L. Sachs 3182 998 401. Zie onderstaande tabel. In deze motoren verwerkt/ gemonteerd.
TRANSPORTER T4 Bus (70XB, 70XC, 7DB, 7DW) Info
2.8 VR 6 (103 kW ; 11/1995 - 04/2000)
2.8 V6 (150 kW ; 04/2000 - 04/2003)
2.5 TDI (65 kW ; 05/1998 - 04/2003)
2.5 TDI (75 kW ; 09/1995 - 04/2003)
2.5 TDI Syncro (75 kW ; 01/1996 - 04/2003)
2.5 TDI (111 kW ; 05/1998 - 04/2003)

De beperkte maximale uitslag van het lager is de bottelnek, net niet ver genoeg om een Sachs SRE koppeling vrij te laten komen.

@ Pascal:
Aan jou straks de eer om als eerste Weetjeweller in m'n bus te rijden, als ie afgemonteerd is.
Dat heb ik je beloofd, en daar hou ik me ook aan...... aankomende week gaan we eraan beginnen.

En dat gestripte onderblok, heb ik wel oren naar......Peter had nog een bak, vertelde ie laatst.....
Frame lassen, alles erin hangen, takeltje erbij.....
Tjeee, ik barst van de projecten op dit moment.....na de bus gaan we aan de Chevy Pickup (1950) weer verder.

Misschien wil Oskar of jij dit wel oppakken, om deze koppeling door te ontwikkelen?

Groetjes.......Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:
@ Pascal:


Misschien wil Oskar of jij dit wel oppakken, om deze koppeling door te ontwikkelen?

Groetjes.......Geert
Geert, ik volg het geintresseerd ,maar ik neem er voorlopig geen extra werk meer bij , ik zit momenteel tot over mijn oren in het werk en projecten ...
Moet mijn T5 nog inrichten in de laadruimte, ben aan een T3 motorombouw bezig , ben aan een T2b restauratie bezig ,de restauratie vd T1 pick-up staat even op pauze nu ,daar mijn T4's nog bij , en het is wintertijd nu , dus ga ik binnenkort ook terug aan de slag in mijn vaders bos , stookhout klaarmaken voor volgende winters.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Multivan Generation »

Geert G schreef:......Peter had nog een bak, vertelde ie laatst.....
Ja,
die bak gaat er binnenkort bij mij zelf onder..
en de bak die er vanaf komt, is niet geschikt voor dit soort zware experimenten,
want die kan dat koppel niet aan.

Dat is ook de reden, dat mijn huidige bak er van onder gaat,
met het oog op de toekomst en de enorme koppel toename.. en dat is met de huidige 88 pk bak die ik heb,
niet houdbaar.
Er wordt beweerd dat EWA en EWB bakken, maximaal 250 Nm aan kunnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Endebendebus »

Multivan Generation schreef:
Geert G schreef:......Peter had nog een bak, vertelde ie laatst.....
Ja,
die bak gaat er binnenkort bij mij zelf onder..
en de bak die er vanaf komt, is niet geschikt voor dit soort zware experimenten,
want die kan dat koppel niet aan.

Dat is ook de reden, dat mijn huidige bak er van onder gaat,
met het oog op de toekomst en de enorme koppel toename.. en dat is met de huidige 88 pk bak die ik heb,
niet houdbaar.
Er wordt beweerd dat EWA en EWB bakken, maximaal 250 Nm aan kunnen.
Vast wel (hopelijk) met mooie foto reportage!!! :zwaai :jump
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

@Geert G

Als ik op mijngrossier op onderdeelnummers zoek zit er op een ahy toch echt een ander druklager dan acv..

Ik ben het met je eens dat een roetbox troep is maar de mijne geeft alleen een verkeerde brandstoftemp door aan computer en verandert niks aan lmm waardes en turbodruk en is afstelbaar.
Ik heb trouwens geen lmm meer maar een germaniumdiode en afgesloten egr.
Mijn map sensor zit in de computer en turbodruk is met box gelijk aan zonder box.
Met de roetbox roet idd enorm maar nadat ik mijn turbodruk verhoogde dmv drie "kraantjes" om ook de computer op die manier in de zeik te nemen had ik bijna geen roet meer wel meer inspuiting en meer turbodruk en meer vermogen.
Ik ga ook liever voor op maat chiptunen en dat ga ik ook doen maar pas als me grotere turbo en verstuivers erin zitten.
Oh ja en pomptiming zo vroeg mogelijk gezet zodat ie bij hogere toeren meer ruimte heeft om te vervroegen.
Nog geen foutmeldingen gehad na dit alles bij uitlezen.
Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.

Gr. Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Multivan Generation »

julien schreef: Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.

Gr. Julien
Is ook niet nodig, want bij die toerentallen wordt er normaal gesproken al teruggeregeld op brandstof
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

Multivan Generation schreef:
julien schreef: Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.

Gr. Julien
Is ook niet nodig, want bij die toerentallen wordt er normaal gesproken al teruggeregeld op brandstof

Niet na chippen... hij kan gewoon door tot 4800 toeren en aangezien hij z'n turbo pas bij bij een hoger toerental laat opspoelen is het geen overbodige luxe om ook je turbodruk te behouden.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Multivan Generation »

Tis geen benzine..
Met een diesel hoef je niet in dat toerengebied te komen :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door julien »

Koppel maal toerental is vermogen of je nou een benzine of een diesel hebt...
Dus wil je bij hogere toerentallen ook genoeg inspuiting en turbodruk, tenzij je de motor gewoon standaard wilt houden natuurlijk.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Pascal-141 »

julien schreef:Koppel maal toerental is vermogen of je nou een benzine of een diesel hebt...
Dus wil je bij hogere toerentallen ook genoeg inspuiting en turbodruk, tenzij je de motor gewoon standaard wilt houden natuurlijk.
Tja ... dat moet jij voor jezelf uitmaken natuurlijk ... Maar ik ga akkoord met Peter : een diesel rijd je niet in de toeren vind ik , als je wil toeren maken , dan koop je een Type R Civic .
Mijn T5 is ook gechipt , op maat gechipt naar mijn eigen wensen . En mijn wensen waren : veel vermogen vanaf een zo laag mogelijk toerental tot pakweg 3000-3500toeren , boven de 3000tr kom ik weinig , boven 3500tr bijna nooit . Is ook helemaal niet nodig bij een diesel . Hij trekt zo al 'de stenen uit de grond' .
Ik trek heel vaak zware aanhangers , en dan is dat extra koppel in dat lage toerengebied welkom , en word dan ook ten volle aangesproken bij mij .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door rick_k »

Diesels rij je over het algemeen tussen de 1500 en 3000 toeren. Je zal ook zien dat je max vermogen rond de 3000 tot 3500 toeren zit. Zo gauw je over dat toerental heen gaat, neemt het koppel en het vermogen af. Heel simpel.

De 205 2.1 heeft vanaf 2000 toeren zijn max koppel (rond de 245 nM standaard bij 0,7 bar turbodruk) en bij de 4000 is ie echt klaar, want dan heeft ie zijn maximale vermogen bereikt.

Verder werkt een conventionele brandstofpomp gewoon hetzelfde, alleen geeft een T4 gas met een potmeter en de 205 met een bowdenkabel. Mijn T4 is net goedgekeurd met roetbox voor de APK. Onbelast roet ie niet, belast wel. En dat is niet erg, mits de EGT binnen de perken blijft.

Maar ik vind het serieus opvoeren wel erg leuk om te doen, alleen ik heb er gewoon de tijd niet meer voor...

mvg Rick
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Geert G »

Het schijnt......dat een koppelingskit/2mv van een een T5 174pk AXE/BPC motor ook past op een T4. :jump
Sachs 3000 951 149
Deze kit heeft een diameter van 240mm en kan een koppel verwerken van rond de 530-560NM.
Ook is deze koppelingskit een stuk sterker als de standaard 151PK AHY/AXG koppeling.

Dan zou je dus alleen de spievertandingsbus van je oude koppelingsplaat om moeten klinken om je T4 versnellingsbak eraan te kunnen prikken. :groteogen :vraagteken
Koppelingsplaat vertanding:
AXE/BPC T5 = 26 tands
AHY/AXG 151PK T4 = 23 tands
ACV 102PK T4 = 28 tands
Eigenlijk zou je bij een grossier naar binnen moeten stappen en al deze kits langs elkaar leggen, om de hoogte uit te meten.

Lees dit draadje effe goed: http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=bnz" onclick="window.open(this.href);return false;
Note TDI-Freak:
AXD, AXE, BNZ, BPC, all 2.5 TDI's.
174hp AXE and BPC might have a bit stronger parts than AXD and BNZ but all of them are much better than T4 parts.
My friend has put it on his AHY or AXG T4 Multivan.

Die Finnen zijn ook knettergek, maar krijgen het wel altijd voor elkaar. :jumpklap :yes
TDI-Freak is een maatje van Shadowmaker,

Voor degene die niet weten wie Shadowmaker is, zie Pascal's Topic: viewtopic.php?f=2&t=22611" onclick="window.open(this.href);return false;
Shadowmaker Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor

Bericht door Multivan Generation »

Is leuk om te weten,
maar gaat fysiek niet passen in het koppelingshuis van een ACV.
Vergelijk 228 mm maar eens met 240 Nm :zwaai
Plaats reactie