Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

vragen over de T5
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

Bericht door Rico »

Hi,

Ik moest gister voor m'n werk naar Hamburg en vandaag weer terug gereden. Dat moeten we altijd met huurauto's, we mogen onze privé-auto's niet gebruiken. Had om een Caddy gevraagd omdat je dan net ff wat hoger zit dan in een huur-Golfie, en dat vink wel zo prettig. En wat kreeg ik mee? Een T5 1.9 TDI enkele cabine, lange WB. De versie met 102 pk.

Moet heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg eerlijk zeggen dat het me prima is bevallen! Toen ik van de T4 naar de Vito ging was dat al een flinke verbetering qua stilte in de cabine, maar de T5 is toch nog iets stiller dan de Vito. Vooral met optrekken merk je dat goed, de Vito "huilt" meer. In totaal 690 km mee gereden, en een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1:12,6! Vink errug netjes, want heb aardig door kunnen rijden. Ik moet bij de Vito tegenwoordig al blij zijn met 1:10,5 ok ok, die heeft dan wel een automaat.

Uiteindelijk is het me ook gelukt om een zitpositie te vinden waarbij ik niet het idee had met m'n knieën tegen het dashboard te zitten.

Dusssss, de T5 1.9 TD met rode I gaat definitief op m'n lijstje voor mogelijke vervangers van de Vito tzt. Op die lijst staat inmiddels ook de Opel Vivaro 2.0 CDTI met 115 pk met lange WB. Het lijkt erop dat met name de versnellingsbakproblemen van de Vivaro (en gelijksoortigen) zijn opgelost. Een Vito staat een stukje lager op de lijst, met name vanwege z'n brandstofverbruik. Want met de huidige brandstofprijzen wordt ook dat iets om op te gaan letten. Nu moet ik nog eens gaan proberen een keer als huurauto een 2.0 TDI 102 pk mee te krijgen of zo ;-)

Oh ja, nog een vraagje. Als ik op de site van http://www.trekauto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; de 102pk 1.9 TDI van de T5 selecteer en daar onze relatief lichte caravan achter selecteer (Kip Vision), dan verbaast me het trekkrachtrapport. Met name snelheid vasthouden op een snelweghelling is niet z'n sterke kant. En aangezien er hier vast wel mensen zijn met een 1.9 TDI die een caravan trekken, wil ik graag even van jullie horen wat de ervaringen zijn. Of heeft iedereen er een ander chippie in zitten?

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

Bericht door harry t5 191 »

Rico,
Ik heb dus een 102 pk.
Trok daar prima mijn Hobby caravan met 1400 kg mee.
Nu met tuning (zie onderschrift) en caravan met 1800 kg geweldig!
Constant 100-110 km/u geen probleem!
Bergie op 1 keer terug schakelen en gewoon doorgaan. :gekte

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

Bericht door Rico »

Pfoei, een caravan van 1800 kilo, da's niet mis!! Onze caravan weegt slechts 1150 kg beladen. Ik las elders op het forum dat je bewust voor de viercilinder hebt gekozen, en niet voor een vijfcilinder. Wat is daar de reden voor? En waarom heb je voor VVT gekozen, en niet voor b.v. JD? Of heeft dat meer te maken dat VVT misschien bij jou dichter in de buurt is?

Als er voor mij tzt een T5 komt, dan zal ik hem wel laten chippen bij JD verwacht ik. Lochem is maar een kippe-eindje hier vandaan.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

Bericht door harry t5 191 »

Ja Rico,bewust een 4 cylinder.
Het is de meest gebruikte motor binnen de VAG groep en loopt heel mooi.
Ik heb 2x een 5cyl T4 gehad en als je dan een 5cyl T5 hoort lopen :ie
Plus de ellende toen met waterpompen ,spruitstukken enzo.
En gekozen voor VVT omdat ik graag een uitdraai van de rollenbank wou hebben.
Niks ten nadele van JB of JD hoor! :lach
De bus loopt nu 5 jaar zonder problemen,dus ik ben tevreden!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

Bericht door Rico »

Harry, dank voor de info. Ga ik in het achterhoofd houden.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: reed best lekker, zo'n 1.9 TDI

Bericht door Pascal-141 »

Spijtig dat de 1.9TDI slechts 2200kg mag trekken , daarom heb ik voor de 2.5TDI gekozen (mag 2500kg trekken) bij de keuze van de T5(gelukkig wel voor de update versie van de 2.5TDI gekozen , die hebben minder problemen dan de eerste versie ) .
Anders had ik ook eerder een 1.9TDI genomen , met een chipje erin hebben die voldoende vermogen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie