Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
hoi
ik loop al een tijdje met het idee om bij mijn hoofdmotor van mijn schip
de egr af te doppen
het is een daf XF motor aangepast voor de scheepvaart
misschien dat er mensen zijn die weten of het mogelijk is
ik ga er vanuit dat het principe het zelfde is,namelijkdat de uitlaatgassen gedeeltelijk weer mee de inlaat in gaan
er zit een servicebeurt aan te komen en dacht zo dan kan de motor gelijk goed afgesteld worden
gr.ruud
p.s. heb geen aftercooler op de motor
ik loop al een tijdje met het idee om bij mijn hoofdmotor van mijn schip
de egr af te doppen
het is een daf XF motor aangepast voor de scheepvaart
misschien dat er mensen zijn die weten of het mogelijk is
ik ga er vanuit dat het principe het zelfde is,namelijkdat de uitlaatgassen gedeeltelijk weer mee de inlaat in gaan
er zit een servicebeurt aan te komen en dacht zo dan kan de motor gelijk goed afgesteld worden
gr.ruud
p.s. heb geen aftercooler op de motor
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Je zou moeten weten wel type DAF motor dit is, een van de alleereerste uit 1998 Euro 2
Of een type later Euro3, daar zit weer meer electonica op. Volgens mij hebben die ook pompverstuivers i.p.v een lijnpomp.
Als het een van de laatste generaties XF motoren is, hebben ze geen EGR klep meer, want die werken op Adblue.
Kijk eens of je op de motor ergens een type plaatje kunt vinden.
IK weet wel dat DAF zowat alles aanstuurt via de het motormanagment. En dat lezen ze uit met DAF-Dififant. Daarmee kunnen ze ook voor 80% de EGR dichtzetten.
Maar scheepsmotoren zijn vaak totaal anders opgebouwd, i.v.m koeling d.m.v water, waarin je vaart.
Bel DAF dealer Allers in Roermond of Venlo, die kunnen je dat wel vertellen. http://www.allers.nl/dutch/total_framepage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of De Koning IN Meppel. Zij doen alleen maar vrachtwagen scheepsmotoren. http://www.ktbkoning.nl/nl/ond/revisie-daf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben wel nieuwschierig hoe dit in elkaar zit.
Of een type later Euro3, daar zit weer meer electonica op. Volgens mij hebben die ook pompverstuivers i.p.v een lijnpomp.
Als het een van de laatste generaties XF motoren is, hebben ze geen EGR klep meer, want die werken op Adblue.
Kijk eens of je op de motor ergens een type plaatje kunt vinden.
IK weet wel dat DAF zowat alles aanstuurt via de het motormanagment. En dat lezen ze uit met DAF-Dififant. Daarmee kunnen ze ook voor 80% de EGR dichtzetten.
Maar scheepsmotoren zijn vaak totaal anders opgebouwd, i.v.m koeling d.m.v water, waarin je vaart.
Bel DAF dealer Allers in Roermond of Venlo, die kunnen je dat wel vertellen. http://www.allers.nl/dutch/total_framepage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of De Koning IN Meppel. Zij doen alleen maar vrachtwagen scheepsmotoren. http://www.ktbkoning.nl/nl/ond/revisie-daf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben wel nieuwschierig hoe dit in elkaar zit.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Gebruikt DAF ook Pompverstuivers voor sommige types ? Dat wist ik niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Vanaf de Euro-3 motoren, as ik me niet vergis. Maaruhh, pin me daar niet op vast.Pascal-141 schreef:Gebruikt DAF ook Pompverstuivers voor sommige types ? Dat wist ik niet .
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
Van Volvo Trucks weet ik het zeker
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
hallo
het is een mechanisch geregelde motor met brandstofpomp en verstuivers
geen computer of electronika,gewoon zo simpel mogelijk
wat er niet op zit kan ook niet kapot
de motor komt bij de Koning in meppel weg
heb hem 4,5 jaar terug ingebouwd
bij de binnenscheepvaart zijn ze nu op euro 2 norm
omdat ik veel op de brabantse kanalen vaar kan de motor niet veel in de hoge toeren draaien
met als gevolg dat de motor als het ware vervuilt
als ik dan op de rivier kom en meer water om het schip heb dan draai ik weer wat harder zodat de uitlaat temperatuur weer wat hoger is zodat er een schonere verbranding is
gr.ruud
het is een mechanisch geregelde motor met brandstofpomp en verstuivers
geen computer of electronika,gewoon zo simpel mogelijk
wat er niet op zit kan ook niet kapot
de motor komt bij de Koning in meppel weg
heb hem 4,5 jaar terug ingebouwd
bij de binnenscheepvaart zijn ze nu op euro 2 norm
omdat ik veel op de brabantse kanalen vaar kan de motor niet veel in de hoge toeren draaien
met als gevolg dat de motor als het ware vervuilt
als ik dan op de rivier kom en meer water om het schip heb dan draai ik weer wat harder zodat de uitlaat temperatuur weer wat hoger is zodat er een schonere verbranding is
gr.ruud
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Gebruikt Volvo ze ook al ?
Ow , ik dacht dat pompinjectoren bijna alleen binnen de VAG groep werden gebruikt ...
Ow , ik dacht dat pompinjectoren bijna alleen binnen de VAG groep werden gebruikt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Scania en Caterpillar hebben ze ook
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
DAF zijn dan ook ontzettend lawaaiige motoren, sinds de Euro 3, alleen Mercedes weet het met herrie nog te overtreffen.
Maar goed, bij een volledig mechanische motor is het zeker gewoon mogelijk de EGR af te doppen ja.
mvg Rick
Maar goed, bij een volledig mechanische motor is het zeker gewoon mogelijk de EGR af te doppen ja.
mvg Rick
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
het is al minimaal 4 jaar geleden dat ik een daf motor los heb gehad maar ik weet vrij zeker dat
daf geen egr gebruikt en van de type's met de mechanische pompen hadden ze bij de vrachtwagens nog niet eens
van egr gehoord
je kunt het makkelijk controleren
als het goed is zit je uitlaat spruitstuk (met turbo) aan de rechter kant, als er egr op zit gaat vanaf hier ergens
en pijp met een klep ergens naar de inlaat
maar ben jij niet in de war met de waste gate ?????
opzij van de turbo zit een potje met een stangetje naar een hevel van op de turbo en een slangetje (+\- 6mm)
die vanaf koude kant (inlaat) van de turbo komt
de waste gate gaat los als als de turbo druk te hoog op zou lopen dus om de motor te beschermen
dus weet wat u doet
van de waste gate kun je beter afblijven , is wel af te stellen ,dat wel maar moet wel werken
sucses
daf geen egr gebruikt en van de type's met de mechanische pompen hadden ze bij de vrachtwagens nog niet eens
van egr gehoord
je kunt het makkelijk controleren
als het goed is zit je uitlaat spruitstuk (met turbo) aan de rechter kant, als er egr op zit gaat vanaf hier ergens
en pijp met een klep ergens naar de inlaat
maar ben jij niet in de war met de waste gate ?????
opzij van de turbo zit een potje met een stangetje naar een hevel van op de turbo en een slangetje (+\- 6mm)
die vanaf koude kant (inlaat) van de turbo komt
de waste gate gaat los als als de turbo druk te hoog op zou lopen dus om de motor te beschermen
dus weet wat u doet
van de waste gate kun je beter afblijven , is wel af te stellen ,dat wel maar moet wel werken
sucses
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Ten eerste heeft hij wel een turbo.Als hij deze heeft moet je deze ook anders afstellen. En de pomp.
En wat heeft het voor zin. Niets .Scheepsmotoren maken er te weinig toeren voor. Die worden vaak afgestelt op max 2400 toeren. Er zijn er zelfs die wij nog lager afstellen.En wat denk je er mee te winnen.Dat verschil is zo klein dat het zeker niet meetbaar is . Als het al wat scheelt.
Daf had de 575 die is ook veel omgebouwd tot scheepsmoter net als de mercedes 180.Zelf de nieuwere scheepsdiesels hebben vaak nog geen turbo. Ze zijn er wel. Maar worden nog maar weinig verkocht vanwege de prijs. Ik zelf heb een yamar en die bevalt goed. Tegenwoordig bouwen we veel sole in vanwege de gunstige prijs.Dan wordt er ook nog de uitlaat genoemd. Is dit een droge of een natte uitlaat.
Dick![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
En wat heeft het voor zin. Niets .Scheepsmotoren maken er te weinig toeren voor. Die worden vaak afgestelt op max 2400 toeren. Er zijn er zelfs die wij nog lager afstellen.En wat denk je er mee te winnen.Dat verschil is zo klein dat het zeker niet meetbaar is . Als het al wat scheelt.
Daf had de 575 die is ook veel omgebouwd tot scheepsmoter net als de mercedes 180.Zelf de nieuwere scheepsdiesels hebben vaak nog geen turbo. Ze zijn er wel. Maar worden nog maar weinig verkocht vanwege de prijs. Ik zelf heb een yamar en die bevalt goed. Tegenwoordig bouwen we veel sole in vanwege de gunstige prijs.Dan wordt er ook nog de uitlaat genoemd. Is dit een droge of een natte uitlaat.
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
Dick
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
Groetjes Dick 1076 ![Afbeelding](http://www.weetjewel.com/t4foto_bezoekers/1076/new-22.jpg)
![Afbeelding](http://www.weetjewel.com/t4foto_bezoekers/1076/new-22.jpg)
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
De Daf 575 DS heeft wel een turbo! De 575 DD niet!
Maar ik denk dat de scheepsmotor waar het hier over gaat een 1160 is.
Deze heeft wel een turbo maar geen EGR (Naar mijn weten)
De nieuwere XF motoren zijn euro 5 met ad blue,dus een heel ander verhaal!
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Maar ik denk dat de scheepsmotor waar het hier over gaat een 1160 is.
Deze heeft wel een turbo maar geen EGR (Naar mijn weten)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
De nieuwere XF motoren zijn euro 5 met ad blue,dus een heel ander verhaal!
![fun :T54LIFE](./images/smilies/T54LIFE.gif)
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
klopt wat je zegt harry.Maar ik zie het voordeel niet. wel leuk dat er meer zijn op de site die ook van scheepsmotoren afweten . Mijn yamar is een industrie motor die ik zelf omgebouwd heb. Een mooie zwarte die je ook in de kleine graafmachines tegenkomt. Hebben een langere slag in de krukas. Ik heb hem afgesteld op 2400 toeren. Ik heb een zeeschouw van 10 meter en vaar altijd op de waddenzee.Ik hoef nooit boven de 1800 toeren te varen met stroming tegen.
Dick![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
Dick
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
Groetjes Dick 1076 ![Afbeelding](http://www.weetjewel.com/t4foto_bezoekers/1076/new-22.jpg)
![Afbeelding](http://www.weetjewel.com/t4foto_bezoekers/1076/new-22.jpg)
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
als het een 1160 is dan is ie niet van een xf maar van de 1e serie 95
de xf was een 1260 en ook die hadden in het begin een mechanische pomp
later de euro 3 had een upec pomp en dat was ruwweg een ouderwetse pomp
maar alles electronisch geregeld
de motor van de 105 is een soort pld (dacht ik )
en wat betreft volvo ... die hebben al lang pomp verstuivers volgens mij vanaf het begin
van de fh en die zijn er al langer dan 10 jaar
de xf was een 1260 en ook die hadden in het begin een mechanische pomp
later de euro 3 had een upec pomp en dat was ruwweg een ouderwetse pomp
maar alles electronisch geregeld
de motor van de 105 is een soort pld (dacht ik )
en wat betreft volvo ... die hebben al lang pomp verstuivers volgens mij vanaf het begin
van de fh en die zijn er al langer dan 10 jaar
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
hallo allemaal
wat een reactie`s
blijkt weer dat er toch weer mensen iets met scheepsdiesels hebben
het is een 1160 blok maar helemaal opnieuw opgebouwd om aan de normen van de ccr 2 te voldoen
hij heeft daarom een droge uitlaat en aangepaste zuigers,normaal hebben de scheepsmotoren een natte uitlaat
wat er aan de turbo zit kan ik zo niet zien,moet ik eerst de afschermkap verwijderen
ik dacht dat het een xf motor was omdat mijn jonste zoon een tijdje op de kermis stage heeft gelopen
de vrachtwagens waar hun mee rijden daar zien de motoren er het zelfde uit qua opbouw
stel er is wel egr waarom zou het niets uitmaken ?
de motor ademt dan toch alleen schone lucht in,toch?
voor het vermogen doe ik het niet hij staat al terug gesteld vanwege de keerkoppeling
gr.ruud
wat een reactie`s
blijkt weer dat er toch weer mensen iets met scheepsdiesels hebben
het is een 1160 blok maar helemaal opnieuw opgebouwd om aan de normen van de ccr 2 te voldoen
hij heeft daarom een droge uitlaat en aangepaste zuigers,normaal hebben de scheepsmotoren een natte uitlaat
wat er aan de turbo zit kan ik zo niet zien,moet ik eerst de afschermkap verwijderen
ik dacht dat het een xf motor was omdat mijn jonste zoon een tijdje op de kermis stage heeft gelopen
de vrachtwagens waar hun mee rijden daar zien de motoren er het zelfde uit qua opbouw
stel er is wel egr waarom zou het niets uitmaken ?
de motor ademt dan toch alleen schone lucht in,toch?
voor het vermogen doe ik het niet hij staat al terug gesteld vanwege de keerkoppeling
gr.ruud
Re: zomaar een hersenspinsel,egrafdoppen bij een daf XF motor
Bij 2400 toeren is de turbo toch heel erg aan het werk.
Als je bedenk dat het max koppel rond de 1000 toeren ligt en de turbo al vanaf 800 tot 900 toeren lekker meewerkt...
Zelfs de T4 TD werkt de turbo al mee vanaf 1500 toeren.
Dus ja, met turbo is er zeker wel vermogen te winnen.
mvg Rick
Als je bedenk dat het max koppel rond de 1000 toeren ligt en de turbo al vanaf 800 tot 900 toeren lekker meewerkt...
Zelfs de T4 TD werkt de turbo al mee vanaf 1500 toeren.
Dus ja, met turbo is er zeker wel vermogen te winnen.
mvg Rick