Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

na aanhoudend gerammel en dergelijk vanmorgen zelf eindelijk eens een werk broek aangedaan en dat ding op de brug gezet...
overduidelijk hebben nu gezien dat de veerschotel naar onder komt als ik met mijn handen de veer naar onder trek als deze helemaal is uitgeveert... ene kant van de auto doet het wel andere kant lukt het niet.

nu is de auto abt verlaagd met veren productie datum 5-2008... volgens mij heb ik in het verleden iets gehoord dat een t5 gp origineel andere veren heeft als een oude t5....

weet iemand hier meer over te vertellen.. dinsdag gaat de bus wederom terug naar de dealer.... dan kan ik ze misschien beter uitlgeggen wat er niet klopt..
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door Inbouwer »

Ik heb mijn bus T5 GP vorige week verlaagd met een Eibach pro kit -30mm.

Volgens mij zijn voor mijn 180 PK DSG (03/2011) exact dezelfde veren als mijn 130PK automaat (01/2009).

Ook de as lasten zijn volgens mij identiek.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

ik weeg zelf 124 kilo.... als ik aan de veer trek dan zie ik dat "dekseltje" wat er boven op ligt naar onderen komen.... bij de andere veer kan ik hem niet eens naar beneden trekken...

wat is hier dan de logica achter??
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door Inbouwer »

raymondo schreef:ik weeg zelf 124 kilo.... als ik aan de veer trek dan zie ik dat "dekseltje" wat er boven op ligt naar onderen komen.... bij de andere veer kan ik hem niet eens naar beneden trekken...

wat is hier dan de logica achter??
de originele veer staat onder een enorme voorspanning zelfs als de veerpoot compleet is uitgebouwd.
de verlagings veer is in uitgebouwde situatie niet zo erg voorbespannen, het is een progressieve veer. Je moet echt geloven dat het door de fabrikant van de verlagingsveer echt goed is getest. :ikrij
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

dat snap ik wel.... maar hoe heet dat schijfje dat boven op me veer ligt???? is dat normaal die los zit ? en waarom kan ik 1 veer wel omlaag trekken en de andere niet..?? de bus ston op een brug... met 2 bokken eronder .. dus de voorwielen hingen helemaal los....

de jongen in de garage zei wederom dat het veerschotel lager kapot is aan 1 kant.. maar zoals eerder vermeld. vind me dealer van niet....
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door fokkert »

Ramondo,

Wat is het hoogte verschil tussen de orginele veren en de verlagingsveren. Veel verlagen met standaard schokdempers is NIET goed. :politie
Of zijn je schokdempers ook vervangen?

grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

schokdempers zijn niet vervangen...

en daar gaat het me nu om... volgens heeft de t5gp standaard 1 cm lagere veren als een oude t5..... de veren die ik nu heb zijn van abt 35 mm verlaagd.

dus volgens mij moet dat geen probleem zijn kwa hoogte... maar is er niet meer veranderd dan alleen de veren? dat vraag ik me af...
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door fokkert »

raymondo schreef:schokdempers zijn niet vervangen...

en daar gaat het me nu om... volgens heeft de t5gp standaard 1 cm lagere veren als een oude t5..... de veren die ik nu heb zijn van abt 35 mm verlaagd.

dus volgens mij moet dat geen probleem zijn kwa hoogte... maar is er niet meer veranderd dan alleen de veren? dat vraag ik me af...
als de T5 gp standaard 10mm lager ligt kan eigenlijk geen kwaad. ik zou ze terug uitbouwen en de hoogte van de 2 verlagingsveren opmeten. ik vind het raar dat je de ene kant naar beneden kan trekken en de andere niet. Misschien 2verschillende veren? Er kunnen altijd fouten gebeuren.

grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

morgen gaan ze de veerschotel lagers vervangen....!!! ben benieuwd of ik nu eindelijk me problemen oplos...
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

vandaag telefoontje gehad van de dealer.....

de veren en veerschotels passen niet naar behoren in elkaar..... nadere reactie van Pon moet uitwijzen wat de oplossing word.. ze wilden of konden niet zeggen of er nu wel of geen verschil in de schotels van een T5 en T5gp zit ....

ben benieuwd naar het antwoord van ze.. voor als nog gaan ze dus geen nieuwe lagers monteren... als de veren en shotels niet bij elkaar passen........

word vervolgd,..
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door Inbouwer »

Volgens mij geen verschil in veerpoot en in veerschotel.

Ik denk dat het probleem bij een setje verlagingsveren zit die niet goed zijn.

Nieuwe veren er onder en probleem opgelost.

Goede ervaring met Eibach pro kit.

Succes.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

ja.. ik weet wat je bedoelt.... ben benieuwd wat voor oplossing ze hebben.... ze hadden vandaag over rubber ringen over de bovenst wikkel... ander shoteltjes.... we zullen het morgen weten hoop ik... Pon moest beslissen...... van mij mogen ze de 700 ook terug gevenb... dan haal ik direkt een schroefset....;-)
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door fokkert »

dealers weten precies niet goed waar ze mee bezig zijn.

Ik heb trouwens ook goede ervaringen met Eibach.

Succes.

grtz fokkert :T54LIFE
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door henrib »

heb ook wat trammelant met de verlagingsveren gehad eerst MAD
dat was dus helemaal niks nu ei-bach pro kit voor de 180 pk met een aslast van 1720 kg
gewoon super
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: verlaagde voor veren t5 & t5 gp identiek?

Bericht door raymondo »

discussie ging vandaag verder..... verlagingset is van abt die door Hegeman is geleverd en gemonteerd is niet geschikt voor de 180 pk T5GP.

Er word nu gewacht op een oplossing van Pon...... Maar aangegeven is al wel dat alle kosten voor mijn rekening komen omdat de auto bij VW Hegeman is verlaagd.... |En hij staat nu bij Dago in Duiven... En deze neemt alleen garantie van originele VW delen over..

De bus is voor de klachten diverse malen na Hegeman geweest en deze gaf de velgen de schuld en voor de rest was alle speling normaal.. Kosten voor de levering en montage was 700 euro..

Nu moet er dus een andere set komen ( waarschijnlijk) en nieuwe schotels en lagers.. Volgens Dago zijn deze door toe doen van derde kapot gegaan en vallen dus niet onder de garantie.. Evenals het arbeisloon valt er niet onder.....

Veerpoten liggen nu nog uit elkaar en bus staat op de brug...die ze nu al 2 dagen niet gebruiken voor andere dingen.. Wachten is op Pon..... En dan wilt Dago eerste zekerheid dat rekening betaald gaat worden. Omdat ze natuurlijk snappen dat het voor mijn gevoel gewoon onder VW garantie moet vallen...

advies hier over?????
Plaats reactie