Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd geluid bij stationair.

vragen over de T4
Plaats reactie
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door Atlantis111Kw »

Nou ik heb een tijdje gelezen en geproefd aan het forum en het is allemaal zeer interresant!

Nu wil ik dan ook jullie om expertise vragen!

Mijn bus maakt een vreemd geluid!
De bus is een 2.5L 5 Cilinder 111Kw 150 Pk met chiptuning door Tunex Automotive in s'Heerenberg naar en obekend aantal pk's.
De auto is ingevoerd uit Duitsland als Multivan Atlantis en omgebouwd naar Camper!

Ik ken de geluiden van de motor niet en toen ik hem kocht kreeg ik de mededeling dat dat gerammel normaal was bij een TDI 5 Cilinder..Tjaa..De verkoper had nog een bus en die maakte dat zelfde lawaai.
Hij loopt als een speer, start in 1 keer met een grijs wit pluimpje die gauw wegtrekt en bij zon 2100 toeren pakt die hem op en drukt die je in de stoel, wow!
Wel vind ik dat die "veel" rookt transparantig grijzig van kleur en dit ruik je ook.

Nu komt het!
Bij stationair lopen lijkt het net of er een bakje rammelt en dat hoor je goed aan de passagierkant.
Het is niet de luchtinlaat, want daar hebben ze de luchtinlaat pijp uit de filterbak gehaald en dat kun je horen! Hij hapt met regelmaat naar lucht en dat kun je buiten via de luchtgrill ook horen.
Het gerammel daareentegen hoor je niet van buiten!Alleen binnen. Net of het uit de dashboard komt maar ook weer niet.
Als je gas geeft meer als 12oo rpm dan verdwijnt het geluid en hoor je de motor!
Het is ook niet een geluid (tikkend) zoals je vacuumpomp ofzo! Nee echt een rammeltje een onbalansig geluidje.

Ik heb hem op de brug gehad , de beschermplaat aan de onderkant weggehad en geluisterd!
Ik ben op aanraden naar Goritzlehner geweest en die konden er niet meer van maken dan dat het aan de multiriem zijde vandaan komt! Waterpomp,riem, demper...enz.

We hebben olie in de tank gedaan om te kijken of het de verstuivers waren maar ook dat was het niet echt!

Wat kan het zijn??

Thanks alvast voor alle suggesties!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door repelsteeltje »

demper die in de krukaspoeli zit is verdachte nummer een, moet je helaas ffe demonteren om de conclusie definitief te kunnen trekken.

wel mee oppassen, als hij uit elkaar loopt gaat de distributierem er ook af en is je motor in een dreun naar de eeuwige jachtvelden.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door René »

Kun je dat niet zien als ie gemonteerd zit dan?
Of zitten er dingen in de weg waardoor het niet kan?
Heb er zelf nog nooit na gekeken., dus vandaar de vraag.

René
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door kampertjes »

Komt me bekend voor. Na de nodige storingen en ellende bleek het de krukaspoelie te zijn. Daar zit een rubber in, die droogte uit oid en dan gaat de poelie iets trillen en geeft dat door aan de multiriem die vervolgens de spanrol en de dynamo naar z'n mallemoer helpt. Overiegns kan het ook een verslten waterpomp zijn. Toch een kwestie van slopen en zoeken.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

De trillingsdempers van de oude generatie zijn aan de zichtzijde niet te beoordelen omdat het rubber alleen aan de achterzijde te zien is.
Nieuwere type heeft zicht op het rubber en is daardoor in gemonteerde toestand te beoordelen.

Wat in het andere topic hierover al gezegd is kan het wellicht ook het 2MV zijn.
Ik heb zelf voor de lol hier bij de dealer even prijs opgevraagd......

man man...

2mv 934,-
kopp 400,-
druklager 172,-
krukaskeerring 154,-
arbeid 7 uur

TOTAAL 2.220,-

Ik denk er (heel) even over :muur
Bijlagen
oud niet zichtzijde.jpg
oud niet zichtzijde.jpg (23.52 KiB) 7001 keer bekeken
nieuw.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door sgsdebruijn »

Was voor mijn trillingsdemper en motorsteun rechts (waren ze toch al in de buurt bezig) incl montage dus 500 euro kwijt bij Ames Service only, dat was vorig jaar.
Kan op zich als er behoefte is wel van iedere zijde een foto maken van mijn oude trillingsdemper
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door Atlantis111Kw »

Dit ziet er allemaal goed uit jongens!
ik hoor nu veel dingen over van alles en nog wat!
Ik ben helaas geen handige wat betreft motortechniek, ik kan wel sleutelen want ik zit in het electrotechnisch onderhoud maar dit gaat me iets te ver!

Ik probeer nog wat suggesties aan te horen en dan zal ik echt naar een garage moeten! Man, man ,man wat een geld!

Als een van jullie dit ook allemaal kan dan gun ik liever het geld aan een van jullie!

Mustafa K
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

Ik denk dat bij een goede garage met T4 ervaring het karwei hoogstens de helft kost, dus een 1100 euro.
(is nog zat :bonk )
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door dijk »

Gaarne haak ik even in op dit topic.
Is er iemand die nauwkeurig kan omschrijven wat voor geluid zo'n ingedroogde in onbalans zijnde trillingsdemper nu eigenlijk maakt, of is dit in de categorie significant ondefinieerbaar gerochel in het vooronder.

Ik denk nml dat er bij mijn T4 ook iets niet helemaal pluis is, bij bepaalde toerentallen hoor ik een duidelijke resonantie, zoals stationair toerental, bij optrekken wat meer, eenmaal opgeschakelt en op zeg maar kruissnelheid is het geluid weg.
Als ik in de motorruimte luister kan ik niet waarnemen waar het vandaan komt..

Als ik het internet doorspit en alle verhalen lees over kapotte trillingsdempers keert mijn maag om :ie
je zou onderhand geen gas meer durven geven :nuts

Marcel.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door Geert G »

pluuke schreef:De trillingsdempers van de oude generatie zijn aan de zichtzijde niet te beoordelen omdat het rubber alleen aan de achterzijde te zien is.
Nieuwere type heeft zicht op het rubber en is daardoor in gemonteerde toestand te beoordelen.

Wat in het andere topic hierover al gezegd is kan het wellicht ook het 2MV zijn.
Ik heb zelf voor de lol hier bij de dealer even prijs opgevraagd......

man man...

2mv 934,-
kopp 400,-
druklager 172,-
krukaskeerring 154,-
arbeid 7 uur

TOTAAL 2.220,-

Ik denk er (heel) even over :muur
@ Pluuke
Waarom kijk je niet effe bij http://www.autoteilemann.de" onclick="window.open(this.href);return false;.
Dan ben je voor een derde klaar t.o.v. wat jij hierboven schetst.
Zou de koppelingsdelen en vliegwiel van Sachs pakken en niet van LUK of Valeo. Sachs is veel sterker.
Druklager Sachs kost iets van € 92,-
Losse krukaskering van het merk Elring iets van € 35,-
http://www.autoteilemann.de/elring-well ... 9-056.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Koppelingsonderdelen ACV motor:
http://www.autoteilemann.de/teilekatalo ... l?limit=25" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

Hoi Geert,

Da's een GOEDE tip !
Prijzen zijn de laagste die ik tot nu toe gezien heb, zms 434,-
Is wel LUK, geen Sachs.
http://www.autoteilemann.de/luk-luk-zms ... 03-10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel jammer dat er geen OEM nummers bijstaan.

Overigens weet ik wel dat de prijzen bij de dealer gemiddeld (veel) hoger liggen.
maar soms verbaas je je ook wel weer in de zin dat het "meevalt".
Dealer zit hier bij mijn werk om de hoek, dus heb even gekeken of dat een optie was, maar NIET dus.

Lastig met dit soort dingen vind ik de onzekerheid of je de juiste spullen koopt.
Wat dat betreft was eerst demonteren het beste.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

dijk schreef:de categorie significant ondefinieerbaar gerochel in het vooronder
:bifun prachtige kreet :toppie
dijk schreef:Ik denk nml dat er bij mijn T4 ook iets niet helemaal pluis is, bij bepaalde toerentallen hoor ik een duidelijke resonantie, zoals stationair toerental, bij optrekken wat meer, eenmaal opgeschakelt en op zeg maar kruissnelheid is het geluid weg.
Als ik in de motorruimte luister kan ik niet waarnemen waar het vandaan komt..
100% hetzelfde als mijn klacht !

Blijft een moeilijk verhaal.

Ik denk dat het 3 dingen kunnen zijn (aangezien we het over een AXG /HY hebben)
-riemspanner multi V-riem (zwak punt)
-trillingsdemper
-ZMS

Vanmiddag ga ik ik even zonder multi-Vriem rijden om te kijken of het geluid dan weg is.
In ieder geval is het bij stationair lopen WEL weg dan, dat heb ik reeds getest, ook bij optoeren.
Maar dan is er geen sprake van belasting dus zegt nog niet alles.

Is het geluid met rijden zonder multi V-riem nog steeds aanwezig, KAN het ook nog steeds de trillingsdemper zijn, maar het geluid zal anders zijn om dat de aggregaten niet aangedreven hoeven te worden ( ? ).

Speling op de ZMS kun je ook voelen schijnbaar met een schroevendraaier door kijkgat in de bak, ga ik ook even testen.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door dijk »

pluuke schreef:
Vanmiddag ga ik ik even zonder multi-Vriem rijden om te kijken of het geluid dan weg is.
In ieder geval is het bij stationair lopen WEL weg dan, dat heb ik reeds getest, ook bij optoeren.
Maar dan is er geen sprake van belasting dus zegt nog niet alles.

Is het geluid met rijden zonder multi V-riem nog steeds aanwezig, KAN het ook nog steeds de trillingsdemper zijn, maar het geluid zal anders zijn om dat de aggregaten niet aangedreven hoeven te worden ( ? ).

Speling op de ZMS kun je ook voelen schijnbaar met een schroevendraaier door kijkgat in de bak, ga ik ook even testen.
Het zal mij benieuwen of jouw speurtocht wat oplevert, ik wacht met spanning af.

Ik zal bij mij van de week de 'keienvanger' eens onder de auto vandaan halen en eens van onder luisteren/speuren, ik heb ook een beetje de indruk dat het geluid de laatste tijd wat prominenter aanwezig is, vooral als de motor koud is.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

dijk schreef:de laatste tijd wat prominenter aanwezig is, vooral als de motor koud is.
Ik heb het al 2 jaar, het wordt heel langzaam steeds erger.
Bij koude motor is het idd sterker dan wanneer op temp.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door Atlantis111Kw »

Inderdaad!
Bij koude motor is het zeker prominent meer!
En wat een reakties. Heren bedankt! We komen inderdaad tot een paar conclusies!
Vandaag heb ik een automonteur die ik ken het laten horen en die denkt aan een poulie. En wel ,eerder genoemd, de krukaspoulie!
Die zou ook uit 2 delen bestaan ofzo.Waarschijnlijk het rubber!

Man , man wat een zoektocht!
Ik hoop dat ik naar de meeting kan komen op zaterdag eventjes!

Thanks guys!1

MK
Plaats reactie