Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Geert G schreef:Heb al een idee voor de toekomst......... voor het 150PK Turbo verhaal in m'n eigen busje......met korte neus :lach
Denk dat ik toch maar eens ga brainstormen of er het niet mogelijk is om in elk spatbord of daar ergens in de buurt 2 intercoolers in serie te zetten, 1-links & 1-rechts, b.v. uit een A6 2.5 V6 TDI. Daar zitten ze ook in de modderkuip verwerkt. :toppie
Er zijn zeker mogelijkheden, je zou alleen onderdelen moeten kunnen lenen om het uit te proberen, wordt anders een lang en duur verhaal, zelfs als je met onderdelen van de sloop kunt werken! :bonk :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Mickel Moen »

Dag Oskar,

Van dit soort dingen heb ik geen enkele sjoege. Wel vind ik het indrukwekkend om te lezen, dus petje af. :klappen

Weer veel plezier met je bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

@ Mickel Moen: Dank je voor het compliment.

@ Jan: wil de koppeling zo eerst eens even laten, zit er sinds de motor ombouw nu 60.000 km in en ga nu eens kijken hoe snel ik de rest "oprook".
Gaat dit te snel naar mijn zin zal er iets anders in moeten maar voor als nog verander ik er niks aan. :ikrij
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door m.c van den berg »

Hoi Oscar, zo dicht bij elkaar ,en dan deze verrasing, supper :toppie
veel rijplezier.

Kan zoiets ook in mijn auto gebouwd worden?

Rij wel eens even aan bij je.
Groet Marinus
Laatst gewijzigd door m.c van den berg op 08 apr 2012, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
brandweer peter
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door brandweer peter »

Oskar kan die turbo ook op een 88pk :jump of word het gewoon chippen :nuts
groet brandweer :alarm peter
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Dat kan wel, maar de koppeling en vooral het 2massavliegwiel van mijn 102 Pk heeft er al moeite mee...... ben bang dat de koppeling van een 88Pk het vroegtijdig opgeeft, ook de versnellings-bak zal moeite met het koppel hebben.
Ik denk dat chippen en het plaatsen van de intercooler al een hoop plezier zal geven. :werkaanT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
brandweer peter
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door brandweer peter »

oke bedankt voor het advies dan laat ik hem wel chippen.

groet brandweer :alarm peter
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door BenTDI »

Oscar gaat ie dan ook wat meer "Lurken".
Is er ook een systeem met gecomprimeerde lucht op de (bestaande turbo) dan hoef je ook geen grotere toch?
In Amerika doen ze dat ook toch ?
Wel mooi gepresteerd Oscar met die zeelander en de Tuner...erbij ..leuk om al lerend te lezen en visueel te aanschouwen.
Groet Ben :yes tot zondag
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Nee Ben,
hij is juist zuiniger geworden, ook omdat je geen turbo gat meer hebt ga je veel relaxter rijden. (ik met mijn rijstijl in ieder geval. :bifun :bonk )
De bus rijdt veel gelijkmatiger, ik hebt vermogen tot mijn beschikking wanneer ik wil, trekt beter, dus ga je ook vloeiender rijden.
Vergeet niet dat dit op maat van mijn wensen is gemaakt: zoals IK het prettig vind dat de bus rijdt. :ikrij
Een ander kan daar weer heel anders over denken.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door BenTDI »

Ik heb vroeger veel bromfietsen opgevoerd en motoren maar altijd kwam ik na een tijdje bedrogen uit want idd je moet als je iets sneller laat rijden alles aanpassen, en de krachten die overal op komen moet het materiaal aankunnen.
Dus ik hou het lekker orgineel ,maar ik vind wel als ik die projecten lees dan gaat het hartje kloppen en doet me wel goed en leef ik esthetisch gezien wat langer daarom ook lid geworden van :wjw :bifun :bifun :bifun :werkaanT4
Groet Ben :toppie
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Multivan Generation »

En Oskar,

bevalt het goed?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Multivan Generation schreef:En Oskar,

bevalt het goed?
Peter,
we zijn inmiddels 1.5 jaar en +/- 15.000 km verder en heb van de hele ombouw nog geen seconde spijt gehad!! :ikrij
Een goede drie weken terug heb je zelf nog met mijn bus gereden en volgens mij was die grijns op je gezicht echt. :bifun
Het is een super bus, en zeker dankzij het werk wat Johan er in heeft gestopt, want zonder zijn software was het dus nooit wat geworden. :jumpklap :jumpklap
Groet, Oskar.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door rick_k »

Geen leuk ideetje om dan een bi-turbo te gaan doen? Dus een grote turbo een kleine laten voeden? Dan heb je ook bijna geen turbogat, maar wel een megadruk. Lijkt mij nog weleens leuk om te doen, maar erg kostbaar en veel software voor nodig. Software kan ik dus niks mee, technisch is het niet zo moeilijk.

Ik heb nog een 205 staan met een 2.1 TD blok erin, dus tunen en dan zeker motorisch vind ik prachtig om te zien en mee te maken.

Alleen met mijn T4 heb ik er geen zin in, dat is gewoon mijn werkpaard. Alhoewel meer koppel wel lekker zou zijn, hij voelt zo lui aan met de aanhanger erachter...

mvg Rick
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Als je werkpaard een 2.5tdi is kan ik je aanraden om hem door Johan aan te laten passen.
Mooi aanpassing voor een redelijk bedrag
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door rick_k »

Naja, weet je wat het is? Hij is nu 16 jaar oud met ongeveer 5 ton achter zijn kiezen. Om de motor dan nog te gaan kietelen, nee liever niet. Daarbij heeft hij al een koudloop probleem (zit in de computer, hebben die oude computers weleens last van).

En verder ga ik hem gewoon oprijden en dan eens kijken voor een andere bus of auto. Hij wordt nog wel verlaagd binnenkort. Heb een Weitec setje gekregen...

mvg Rick
Plaats reactie