Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door pluuke »

Oskar 725 schreef:al bij 1200 rpm. trekkracht
:ie :ie :ie Dat is inderdaad fijn rijden ! er gaat niks boven koppel onderin.

Ben benieuwd hoe de koppel-kromme er werkelijk uitziet, denk dat je met deze setup (ook vanwege de overbrengingsverhoudingen)
een fijnere kracht-ontplooiing hebt als met de standaard 151pk setup. Heb je misschien een uitdraai die je kunt plaatsen ?

De 151 pk is natuurlijk ook best ok, maar het turbo-gat is duidelijk aanwezig.
Vind zelf nog steeds dat wat dat betreft het versnellen op de snelweg onovertroffen is (lange versnellingen, het blijft sleuren).
Maar gemiddeld gezien in de praktijk ben je toch veel meer vanuit onderin aan het optrekken, en dan kan het "wachten" best frustreren
(hangt van je bui af).

Mooi project hoor, complimenten ! :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Dirk/970 »

Chapeau Oscar, weer mooi werk! Dat zal heerlijk rijden :ikrij en zo heb je steeds meer een T4 als geen andere. Super toch zo'n team liefhebbers om zulke projecten te realiseren :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Geert G »

Erg mooi, Oskar....... toppie........
Ik heb dit ook al zo lang in mijn hoofd zitten, dat is ook de reden dat ik eerst de koppeling ben gaan ombouwen......zodat het straks ook de krachten vlot kan verdragen.....Maar zo'n 150PK turbo gaat er zeer zeker komen in de toekomst. :yes

Hoe heb jij het gefixt met de intercooler? Neem aan dat je nu een intercooler hebt die aan de voorkant zit, in de rijwind.
Wat zijn de mogelijkheden als je een korte neus hebt? :groteogen

Groetjes, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Egbert&Manon schreef:
sgsdebruijn schreef:Nou weer een bijzonder projekt waar weer een hoop tijd en centjes in zitten denk ik
Dat noemen we Hobby :wjw
Joh,
zo dan, een bijzonder project waar een hoop hobby in gaat zitten :bonk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

@ pluuke: wil wel eens in jouw bus rijden, en jij dan natuurlijk in die van mij, kijken wat de "gevoels"verschillen zijn.
log's heb ik nog niet ben dit wel van plan, ook om eventueel "schaafwerk" in de software te kunnen (laten) maken.

@ Geert: de GROTE interkoeler had ik er vanaf het begin na de ombouw naar lange neus al in zitten, wordt wel een probleem in een korte neus: past absoluut niet!
Ik volg jouw koppeling project op de voet, ben benieuwd naar het rij-comfort. Dat het gaat werken ben ik van overtuigd.

@ Harry: je kunt het een klein beetje vergelijken met jouw situatie, hoe anders rijdt de "blauwe" t.o.v. de "rode"?, de handeling en alles?
we maken beide dingen op maat, zoals wij het prettig, mooi en fijn vinden. :toppie

@ Egbert en Sebastiaan: dit is hobby "pur sang" en mooier (duurder) bestaat niet, maar daar is het hobby voor. daarom was wegdoen na de val van "grijs" voor MIJ niet bespreekbaar, je doet je hobby toch niet weg?
Ik hoop niet dat ik iemand pijn doe met een iets mindere portemonnee die het z'n hobby ook was, maar door de val van grijs een keuze MOEST maken. :troost

@ Dirk: je bent met 1700 kg + onderweg maar het rijdt net zo soepel als een moderne Golf of Passat, een Skoda Superb of een Audi A3, ga zo maar door.
Je zit alleen wat hoger. :bifun
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

dus bij een 150pk turbo heb je niet die irritante klemmen om de downpijp te bevestigen.
En komt het ijzeren steuntje van de downpijp netjes op het rubber nokje op de beugel die aan het chassis zit?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Het eerste Ja geen irritante klemmen meer het tweede nee, zie foto:
Steun down-pipe
Steun down-pipe
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

ok das wel een mooiere oplossing dan bij de 102 downpipe
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door René »

Oskar

Wat is het nr van die twee rubbers en wat kosten ze, die moet ik ook nog steeds plaatsen ( eerst bestellen natuurlijk)

René
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door pluuke »

Oskar 725 schreef:@ pluuke: wil wel eens in jouw bus rijden, en jij dan natuurlijk in die van mij, kijken wat de "gevoels"verschillen zijn
NO problemo !! :jump lijkt me leuk.
Heb je de kat er tussen uit overigens ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Pluuke, ik hou niet van katten, ik heb een konijn! :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
We spreken binnenkort wel iets af :zwaai
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Berrie en Rene schreef:Oskar

Wat is het nr van die twee rubbers en wat kosten ze, die moet ik ook nog steeds plaatsen ( eerst bestellen natuurlijk)

René
René ik heb de steun gekocht en deze is inclusief rubbers: nr 074 253 463 B, kostte in okt. 2010 19.20 euro ex.
de rubbers los weet ik dus niet maar heb wel het ond.nr: 1H0 253 147 B. :toppie
Groet, Oskar.
hm sijtsma
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jun 2010, 21:42

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door hm sijtsma »

denk er maar om dat je de koppelings platen er niet uit trekt dat probleem heb ik nu namelijk wel
t5 175 pk automaar langewielbasis en 60 jare pakket
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Geert G »

Heb al een idee voor de toekomst......... voor het 150PK Turbo verhaal in m'n eigen busje......met korte neus :lach
Denk dat ik toch maar eens ga brainstormen of er het niet mogelijk is om in elk spatbord of daar ergens in de buurt 2 intercoolers in serie te zetten, 1-links & 1-rechts, b.v. uit een A6 2.5 V6 TDI. Daar zitten ze ook in de modderkuip verwerkt. :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

hm sijtsma schreef:denk er maar om dat je de koppelings platen er niet uit trekt dat probleem heb ik nu namelijk wel
Was ik na de eerste keer proefrijden al achter: Niet als eerste weg willen zijn bij het stoplicht: dat ruikt erg verbrandt, fluwelen schoentjes aan! :toppie
Groet, Oskar.
Plaats reactie