Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

"Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Heb afgelopen weekeinde een project voltooid, met hulp van een andere "T4 gek" en iemand die in mijn ogen tot de top behoord op het gebied van chip-tuning en maatwerk op de milimeter.
Het gaat over het volgende:
We gaan van klein naar groot
We gaan van klein naar groot
net als deze
net als deze
De "grote" solo
De "grote" solo
Interesse gewekt????? mooi zo,
Morgen verder.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Geert G »

Zekers, want dit staat bij mij ook nog op het verlanglijstje in de toekomst :sjaal
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door René »

Wat kan er bij mij nog op Oskar?

René
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Dirk/970 »

Laat maar zien! Ik sta er steeds weer verbaasd van hoe handig sommige weetjewellers zijn met de technische en motorische kant van de T4 :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Pascal-141 »

leuk projectje !
de Garett van een 151pk , tegen de KKK van de 102/88pk gewisseld ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Harry 341 »

:hebbeuh
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Jurgen VH »

Tof projectje Oskar en wat zijn nu de gemeten en al rijdend geteste resultaten en bevindingen ?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Mooi wordt leuk, een klein stukje geschiedenis:
Zoals de meeste weten heb ik mijn bus gekocht als 1.9 TD met korte neus, standaard kaal, met niks.(is erg kaal) heb 'em sinds 2003 en er al veel aan veranderd.
In 2008 omgebouwd naar kampeerauto met max. 7 zitplaatsen, na de goedkeuring de motor omgebouwd en laten keuren naar 2.5 TDI 102 Pk met bijbehorend remsysteem.
Dit was het helemaal....dacht ik! behalve de remmen :huilen Opgewaardeerd naar 16 inch onderstel met 313 mm schijven en de GROTE FN-klauwen voor.
Achter een maatje groter en sport remschijven voor +achter. ABS met ESP had ik er al opgebouwd.
Ook de vering aangepast inclusief de dikste stabilisatoren voor en achter.
Fijne bus, veel plezier van.....Totdat die andere "T4 gek" Peter genaamd in een gezellige discussie zei: "Weet je dat de synchro met AXL motor (is een 102 Pk ACV) uitgerust is met een VTG lader" STILTE.... nee dat wist ik niet.... nog meer stilte. Vertel eens hoe zit dat dan Peter?? Maar ik had toen al een besluit genomen! :hebbeuh :hebbeuh :hebbeuh.
Na wat zoek en puzzel werk een VTG turbo van een 150 Pk op ebay gekocht,(één van een AXL werd niet aangeboden, zijn zeer schaars) compleet met uitlaatspruitstuk.
VTG+spruitstuk
VTG+spruitstuk
Een Inlaat spruitstuk van een AXG (150 Pk) zat er al op wat de auto qua ademhaling een stuk soepeler maakte.
Dit is de "hardware" maar zonder software gaat het dus niet werken.
Nou had ik met de inbouw van ABS/ESP al kennis gemaakt met Johan, DE tuner van Marja, deze had mij een motorcomputer bezorgd om mijn ABS/ESP werkend te krijgen, tevens wat aanpassingen gedaan in het onder gebied van de trekkracht, omdat de bus inmiddels in gewicht wel wat gegroeid was.
Hij heeft voor mij een motorcomputer gebouwd, volledig op maat en in één keer voor 97% naar volle tevredenheid.
Het is Johan achteraf behoorlijk tegen gevallen (het werk wat er in is gaan zitten) maar aangezien hij de uitdaging van deze twee "T4 gekken" wel zag zitten is hij er helemaal in mee gegaan. :kus
De 3% "ontevredenheid" is polijst werk, puntjes op de i zetten. Nu eerst rijden en genieten! Waarvan?......
De originele turbo
De originele turbo
De Grote
De Grote
Morgen verder! :ikrij
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
William
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2010, 22:33
Locatie: ijselstein

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door William »

Respect dat je dat ook maar "ff" doet
Ben benieuwd naar het eindresultaat
:wjw
Ja dit is mijn T4

Nee ik help je niet met verhuizen

Typ en drukfouten voorbehouden
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Henk-1 »

:groteogen goed bezig Oscar :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Multivan Generation »

Het rijdt zaalig :jump :jump
Ik mocht maar een kilometer of 20 :bonk :bonk
maar dat was wel genieten hoor :bifun :bifun

:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Nou weer een bijzonder projekt waar weer een hoop tijd en centjes in zitten denk ik
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Egbert&Manon »

sgsdebruijn schreef:Nou weer een bijzonder projekt waar weer een hoop tijd en centjes in zitten denk ik

Dat noemen we Hobby :wjw
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 »

Allemaal bedankt zover voor de leuke reacties. :love
@ René wat zou je er nog op willen hebben? (alleen origineel uit de VW groep) :bifun

Wat ik heb bereikt met dit project is dat ik nu in een bus rij die ongeveer 130 Pk levert met een koppel van rond de 300+ Nm (dit zijn geen exact gemeten waarden). Maar wat ik veel Fijner vind is dat ik al bij 1200 rpm. trekkracht heb, dat ik bij 50 Km/u in de 4de versnelling een auto heb die vooruit wil als ik gas geef en niet meer hoef terug te schakelen. Bij de oorspronkelijke opbouw deed de turbo beneden de 1800 rpm niets, reed ik rustig 50 Km/u in 4 maar als ik dan gas gaf gebeurde er heel lang niks (weinig).
De bus geeft nu bij nagenoeg IEDER toerental thuis.
In het extreme: Als ik nu 30 Km/u rij in de 3e versnelling op een natte klinkerweg en het gaspedaal vloer komt er zoveel vermogen vrij dat ESP ingrijpt.
Heb ik het hiervoor gedaan NEE! maar in elke versnelling bij ieder toerental reageert 'ie direct op het gaspedaal waardoor je vanzelf heel relaxt gaat rijden.
ik ben iemand die van doorrijden houdt niet perse hard, maar vlot en scherp, ik hield bij de "oude turbo" altijd rekening met het (behoorlijk grote) turbogat.
Dat is er nu niet meer!!
Wat nu de top snelheid is weet ik nog niet maar vind dat (in het belang van mijn rijbewijs) niet heel interessant (oud was 160 p/u op de TOM , 164 p/u op de teller) :politie Probeer het straks in Duitsland zeker een keer uit. :lach
Dan de prijs: ben bij 100,- euro gestopt met tellen, de vraag is al zinloos, als je dit wil moet je je daar niet mee bezig houden want dan is het altijd te duur.
Heb ik dan een boom waar de euro's aan groeien? NEE!
Ben hier al een klein jaar mee bezig: Voorbereiding, onderdelen verzamelen, uitzoeken/overleggen of het ook software matig haalbaar was en vooral de technische kennis en sleutelvaardigheid hebben om er überhaupt aan te beginnen.
Nou is dat laatste bij ons alle drie geen probleem, maar zonder de hulp en morele steun van Johan en Peter was ik er nooit aan begonnen. We hebben met z'n drieën heel veel geleerd en iets unieks gebouwd, en dat is onbetaalbaar . :T44EVER
Groet, Oskar.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Harry 341 »

Echte liefhebberij super de luxe non plus ultra..... :yes :yes
Super om te lezen en te leren!!
Bijlagen
Kopie van IMG_0148.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie