Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB 2.5 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Jurgen VH »

kurt&oxana schreef:
Pascal-141 schreef:
mot schreef: En ondertussen maar schuren... ! :nuts

Afbeelding



:werkaanT4

:ie Waarom schuur je al de verf eraf ??? Als je hem wil opnieuw lakken (en zeker met de rol) is gewoon matteren (dus gewoon met scotch ) mat zetten van de lak voldoende hoor !

ik denk dat de verkleuring van de geschuurde vernislaag is Pascal , maar hij is inderdaad meer of voldoende geschuurd
Kurt ik denk hetzelfde als Pascal hij zit al verder dan de vernislaag hoor, lijkt mij al eerder op blank metaal :nuts

Tom ik weet niet hoeveel budget je hebt voor het spuitwerk maar de persoon die mijn busje gespoten heeft zie viewtopic.php?f=12&t=41911" onclick="window.open(this.href);return false; doet het voor een heel degelijke prijs hoor :knipoog als het enkel een overblow moet zijn zal het zeker goed meevallen, indien interesse stuur je maar een :mail :zwaai

Suc6 met de werken !
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Pascal141, die ScotchBrite gebruik ik voor de hoekjes/randjes, de rest (grote vlakken) met de machine (korrel 320), is dit de goede methode?

S E B A S, heb je toevallig een artikelnummer van die binnenbumper? Voor die prijs kan ik inderdaad beter een nieuwe steken...

Jurgen VH, ik heb je een :mail gestuurd.

Het is enkel de vernislaag die eraf is hoor, de rest is stof... hieronder wat beelden zonder stof.

Zoals ik al zei, is het de eerste keer dat ik zoiets doe, hopelijk ben ik goed bezig... Hier en daar ook wat grote blutsen weggewerkt, en nog een hele hoop diepe krassen, putjes, steenslag... die moet ik nog onder handen nemen. :nuts

Ook een beter verwerkbare plamuur zoeken, nu werk ik met Soudal, maar vind deze nogal taai en moeilijk verwerkbaar... iemand een suggestie?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef:Pascal141, die ScotchBrite gebruik ik voor de hoekjes/randjes, de rest (grote vlakken) met de machine (korrel 320), is dit de goede methode?

Ja dat is goed , maar niet te veel afschuren hoor
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef:Ook een beter verwerkbare plamuur zoeken, nu werk ik met Soudal, maar vind deze nogal taai en moeilijk verwerkbaar... iemand een suggestie?
Ik gebruik ook de Soudal , maar de "soft" , die laat zich goed verwerken en makkelijker afschuren dan de normale .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: mijn eerste bus !

Bericht door S E B A S »

mot schreef:Pascal141, die ScotchBrite gebruik ik voor de hoekjes/randjes, de rest (grote vlakken) met de machine (korrel 320), is dit de goede methode?

S E B A S, heb je toevallig een artikelnummer van die binnenbumper? Voor die prijs kan ik inderdaad beter een nieuwe steken...

Jurgen VH, ik heb je een :mail gestuurd.

Het is enkel de vernislaag die eraf is hoor, de rest is stof... hieronder wat beelden zonder stof.

Zoals ik al zei, is het de eerste keer dat ik zoiets doe, hopelijk ben ik goed bezig... Hier en daar ook wat grote blutsen weggewerkt, en nog een hele hoop diepe krassen, putjes, steenslag... die moet ik nog onder handen nemen. :nuts

Ook een beter verwerkbare plamuur zoeken, nu werk ik met Soudal, maar vind deze nogal taai en moeilijk verwerkbaar... iemand een suggestie?

Afbeelding

binnenbumper ZF 7DO 000T/BMP VW-accessoires catalogus van Pon
check wel even of een bosal hebt
gr
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: mijn eerste bus !

Bericht door odorf »

mot schreef: Ook een beter verwerkbare plamuur zoeken, nu werk ik met Soudal, maar vind deze nogal taai en moeilijk verwerkbaar... iemand een suggestie?
Bijkomend advies: Nooit direct op kaal metaal plamuren. Waarom? Plamuur is nogal hygroscopisch, trekt dus vocht aan, en transporteert dat direkt naar het kale metaal. Eerst zorgen voor een goede primerlaag en daarop plamuren.

En verder ... goed bezig :toppie ben benieuwd naar het eindresultaat :gekte
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Jurgen VH »

Info :mail terug gestuurd Tom :zwaai

Het schuren is een tof werkje, ik had zelf maar 10 schuurvelletjes wegens niet op tijd geleverd zoals beloofd en heb bijgevolg bijna alles met de hand geschuurd :nuts Kan het me nog herinneren alsof het gisteren was :bonk maar dan zijt ge wel blij dat het resultaat toch ook wel loont :yes

Keep up the good work ... cuz your gonna get payed for it :zwaai
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

En we werken rustig verder...

Ondertussen plamuur Soudal Soft aangeschaft en die werkt inderdaad een stuk prettiger !

Ook de zijruiten eruit gehaald, en dit was nodig...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Pascal-141 »

Amai Tom , voor een bwj 2000 te zijn , was die precies ook al goed krokant aan het worden ...
Maar goed dat je het nu allemaal aanpakt .
Nog niet aan spuiten toe ? :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: mijn eerste bus !

Bericht door rick_k »

Primer is ook poreus.

Mvg Rick
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Ja, ik had niet veel langer moeten wachten met het aan te pakken... aan de bestuurderszijde is de raamsponning al doorgeroest ! Hier zal ik een stukje moeten inlassen denk ik... of is er een andere manier om dit op te lossen? Eerst maar eens wat youtube filmpjes checken over "leren lassen"... :gekte

Dus nog niet aan spuiten toe... :knipoog

Afbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: mijn eerste bus !

Bericht door odorf »

rick_k schreef:Primer is ook poreus. Mvg Rick
Met 'goede' primer bedoel ik 2K Epoxyprimer. Normale primer uit een spuitbus is inderdaad veel poreuzer. :yes

mot schreef: Eerst maar eens wat youtube filmpjes checken over "leren lassen"... :gekte
Misschien wat tips:
viewtopic.php?f=12&t=43884
Een goede over plaatwerk zelf maken met relatief simpele middelen:
http://retrorides.proboards.com/thread/70135?page=1

Als je een MIG-apparaat tot je beschikking hebt; Neem 0,6 draad en haal een stuk 0,8mm ZINCOR-plaat bij de betere automaterialen zaak. En ga daar dan wat mee proeflassen. Wordt meteen een aardige uitdaging deze stukjes. Maar het moet wel te doen zijn. Of anders stukken uit een sloopbus halen en die erin? Voordeel is wel dat -als je het kunt beperken tot de gebieden die achter het raam vallen- het raam eventuele beginnersfouten afdekt. :toppie

Op de raamsponning zelf (het vlakke deel achteraan waar het raam tegenaan wordt geplakt) kun je proplassen. Dat is niet zo heel moeilijk. De aansluiting met de rest wordt iets lastiger.

Met andere oplossingen, dichtplakken etc zit je na een half jaar weer met dezelfde ellende.

Succes in ieder geval!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 22 nov 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Odorf, alvast bedankt voor je uitleg en de verwijzingen naar het nodige leesvoer ! :yes

Een lasapparaat heb ik niet... ik zou er een gaan huren. (met elektrode) Maar eerst alle laswerken in kaart brengen, er zijn hier en daar nog kleine stukjes die gedaan moeten worden...

Wat betreft het "primeren", ik heb hier 1K primer staan, maar deze kan ik dus beter niet gebruiken heb ik begrepen. Ik heb ook ergens gelezen van eerst zinkspray te spuiten... is dit aan te raden? En is een primer dan nog nodig? Dat was wat ik in gedachte had, dus eerst zinkspray en dan 1K primer erover. We zullen alvast maar een bus 2k primer halen dan.

Nog veel te leren, maar ik vind het boeiend. En er is geen haast bij mijn project, dat is al een voordeel... :lach

Hoe staat het trouwens met het vervangen van je dorpel?
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: mijn eerste bus !

Bericht door limburger »

mot schreef:Een lasapparaat heb ik niet... ik zou er een gaan huren. (met elektrode)
:politie niet doen, met elektrode is echt niet veel te beginnen aan zo een plaatwerk. en voordat je begint nog ff wat oefenen, het huren van een lasapparaat is makkelijker dan het gebruik ervan. dat er wat aan die rottigheid gedaan moet worden dat is wel duidelijk. misschien eens overleggen met een professionele hersteller of die een mooie prijs kan maken als je zelf het voorwerk doet en afwerken (lasapparaat huren kost ook wat)

succes ermee

:driveT4 :T44EVER
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: mijn eerste bus !

Bericht door rick_k »

Ook een 2k epoxy is poreus, daarom roest geprimerd materiaal gewoon door. Primer eronder is meer zodat de hechting aan het staal beter is. Maar goed, dat is mij verteld. Ikzelf gebruik ook 2k epoxy primer.

Mvg Rick
Plaats reactie