Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie, gat in me dak?

vragen over de T4
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie, gat in me dak?

Bericht door viktor_r »

Ik ben op zoek naar een T4 om tot eenvoudig campertje om te bouwen.

Nu zag ik op Marktplaats een ex-politie busje bij een handelaar. Het is een tdi 88pk Kombi uit 2001 met 60k
op de teller. Er zit geen onderhoudsboekje bij. Nu blijkt dat ook de km stand volgens NAP niet logisch is. De stand
was een paar jaar geleden rond de 60k, een jaar later 30k, en nu dus weer ruim 60k. Blijkbaar is de teller vervangen?
Of iets anders? Blijft hoe dan ook raden, maar de echte stand zal dus hoogstwaarschijnlijk rond de 100k zijn.
Het enige dat verder op papier staat is dat de laatste APK is afgegeven door regiopolitie Amsterdam Amstelland. Ik heb
de werkplaats daar even gebeld, maar die kunnen/mogen geen info geven.

Moet ik dit maar links laten liggen vanwege het ontbreken van de historie? Op zich heb ik er wel vertouwen in
dat de bus goed is onderhouden, maar bij eventuele verkoop heb ik natuurlijk niks op papier..

Bijkomend vraagje: kenteken zegt gewicht 2020 kilo! En het is een kale kombi met 2 driezitsbankjes... :vraagteken

edit: De verkoper geeft wel garantie op motor en bak, en in overleg (lees: in ruil voor extra euro's) eventueel ook op de rest.
Laatst gewijzigd door viktor_r op 06 jun 2011, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door matje86 »

kale combi met 9 zitplaatsen is rond de 1700 kg
er zal wel wat anders in gezeten hebben met de keuring
je koopt dan een gestripte bus, i.o.l met de verkoper ff over de weegbrug en laten herkeuren scheelt weer in de wegenbelasting ( keuring rdw is 53 eur)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door viktor_r »

Goeie tip. Ik ben weliswaar van plan om binnen een paar maanden om te bouwen en als camper om te keuren,
maar 300 kilo op geel kenteken is snel terugverdiend :nuts
Bijna 100 euro per kwartaal als ik me niet vergis...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door matje86 »

300 kg is normaal je caravelle binnenbekleding inc hang en sluitwerk
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door Multivan Generation »

ik vind het gewicht ook nogal hoog,
maar misschien zat er destijds ook nog wel een afschermrek voor arrestanten in :knipoog

Maar dat zou betekenen dat er weer een ex-politiebus in de club zou komen..
Zouden ze langzaam aan, infiltreren? :gekte :nuts :bifun :bifun

Overheidsauto's worden over het algemeen goed onderhouden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken..
Wel kun je aangepaste bedrading tegenkomen, die afwijkt van Volkswagen kabelbomen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door Wim T4 935 »

Ik zou toch ook eens kijken naar de Domeinen. Bij voorbeeld: http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... fotos=7311" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is een :wjw ér die er ervaring mee heeft. RIMU
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door Joop1972 »

Hallo

Ik heb zelf ook een voormalige politiebus, een 1.9 TD uit 1996 met ABL motor. Op zich een prima bus.

Ikzelf heb ooit nog bij de politie gewerkt en weet dat de auto's op tijd, conform voorschrift VW, worden onderhouden. Ook op reparaties wordt niet bezuinigd.

Wel komen deze auto's vaker bij de spuiter/plaatwerker voor kleine/grote reparaties door ongelukjes.
Ze nemen wat vaker stoeprandjes, rijden vaker op onverharde wegen (tenminste in plattelandsgebieden), de vering en ophanging heeft dus iets meer te lijden gehad.

Ook heeft het wisselend aantal chauffeurs soms sporen nagelaten op de koppeling.

Maar, zoals de meeste forumleden kunnen beamen, de bus kan wel wat hebben.
Ik heb de mijne met 120.000 km op de klok gekocht (meestal gaan ze rond deze stand eruit) en inmddels zit ik rond 275.000 km zonder ernstige problemen. Wel de normale slijtage, wiellagers, remschijven, wat keerringetjes, 2x distributieriemwissel (1x bij aankoop en 1x later), een trillingsdemper vervangen en nog wat kleine dingen.

Het verschil in gewicht zal komen door de kevlar pantserplaten die erin hebben gezeten en nu verwijderd zijn.

Kort samen gevat, tot op heden geen spijt van mijn bus. :T4politie

Verder is het wel belangrijk goed te kijken naar de bus, kleine lekkages, beschadigingen etc.
En neem de tijd voor een proefrit, luister naar de motor en evt vreemde geluiden. Neem desnoods een kundige mee.

Succes !

Joop
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door viktor_r »

Ik heb vanmiddag de bus een uurtje meegehad, samen met een vriend die er meer kijk op heeft.
Loopt en schakelt mooi soepel, motorisch/technisch is er weinig op aan te merken. Plaatwerk is wel wat
klein werk aan en dan met name waar de zwaailichten gezeten hebben. En nu dus doodleuk 2 gaten, met flinke
roestplekken eromheen uiteraard. Niet doorgerot nog gelukkig. En ik vrees dat m'n geplande hefdak daar niet
overheen gaat vallen...

Ben wel in onderhandeling, hij gaat onder andere proberen om de onderhoudsgeschiedenis voor me op
papier te krijgen bij politie en/of Leaseplan. Maandag beslis ik of het 'm gaat worden

edit: de bekabeling is ook nog wel een kleine puzzel inderdaad.

@multivan: Ik maak me zelf weinig zorgen over het onderhoud, maar het feit dat de papieren er niet bij zijn
heeft natuurlijk wel invloed op de marktwaarde.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door ardesch 879 »

Op de site wat Wim hier noemt is maandag weer kijkdag, er worden geveild 9x T4 en 3x T5
Wim T4 935 schreef:Ik zou toch ook eens kijken naar de Domeinen. Bij voorbeeld: http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... fotos=7311" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is een :wjw ér die er ervaring mee heeft. RIMU
Groetjes Driekus Ardesch
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door JanpeterJ »

Mijn t4 tdi 88pk 2002 komt ook bij de domeinen vandaan. (stond toen op 95.000)
Ik heb hem nu bijna 2 jaar en zeker geen spijt van gehad.

Mijne is ex recherche, dus geen last van zwaailichtgaten enzo,
behalve het eruit halen van een paar handen overbodige bedrading heb ik er niks aan hoeven doen.
Maar het is dan ook een werkbus, dus kleine deukjes/krassen zijn niet erg.

dit is hem, in die kleur, alleen dan met een raam minder in het midden: :werkaanT4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door bartt4 »

mijn tweede groene busje was ook ex politie. niks mis mee worden goed onderhouden bij twijvel word de boel vervangen.
wil wel proberen meer te weten te komen via leaseplan. waarschijnlijk zat die bij deze lease maatschapij. Mail me dan ff het kenteken en de meldcode dan wil ik maandag wel ff horen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door Endebendebus »

:T4politie Hoi, Ik heb ook een ex politiebus en afgezien van een paar deuken en een paar(6) gaten ter grote van een euro in het dak, een prima auto. Ik kon bij VW overigens de gehele onderhoudshistorie uit de computer krijgen. Zonder problemen. Mits onderhouden door VW natuurlijk. De boekjes halen ze bij de politie uit de auto :bonk En de gaten op het dak heb ik plaatjes rvs gelijmd met sikaflex, daarna op kleur gelakt.
Met een beetje massel heb je ook de bedrading voor een tweede accu onder je stoel liggen, had ik ook. Succes met beslissen :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door Mac »

Mijn vorige bus was ook :T4politie 1.9 TD, gekocht met 37.000 km, prima bus, niks mis mee.
De huidige bus (camper) is ook :T4politie bj, '98 2.5 TDI 102pk 67.000 km
Ben er zeer tevreden mee, er zaten wel 'n paar gaten in het dak, maar verder 'n puntgave bus.
Wel voor nog wel 'n bus bedrading er uitgehaald. :driveT4
It's not what you buy
It's what you create.
viktor_r
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:39
Locatie: Aalten

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door viktor_r »

Dat zijn al heel wat politiebussen! Ik snap nog niet helemaal hoe dat onderhoud geregeld was.
Lijkt erop dat de bus eigendom was van Leaseplan, en aangezien de APK is uitgegeven door
de werkplaats van de regiopolitie neem ik aan dat daar al het onderhoud gepleegd is.
Hopelijk kan ik er nog iets van op papier krijgen, zou wel prettig zijn...

De twee gaten in het dak zijn inderdaad ongeveer maatje euro. Ze zitten ter hoogte
van de B stijlen, op de verhoging/versteviging op het dak. Ik zal nog een aardig stukje
rondom de gaten schoon moeten maken (roest), en vraag me af hoe dat stukje er binnen
in de bus uitziet? Kan ik daar gewoon goed bij om te ontroesten als de hemel eruit is?
Of is het echt een koker/balk?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: T4 kombi ex-politie

Bericht door Multivan Generation »

viktor_r schreef: Ze zitten ter hoogte van de B stijlen, op de verhoging/versteviging op het dak. Kan ik daar gewoon goed bij om te ontroesten als de hemel eruit is?
Of is het echt een koker/balk?
Inderdaad, daar kom je vanaf de binnenzijde met goed fatsoen niet bij..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie