Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwen naar camper

vragen over de T4
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Beste mensen,

Ik ben al enkele maanden op deze site aan het lezen over alles mbt het ombouwen naar een camper. Heel veel informatie, super!
Echter veranderen de regels en kan ik toch nog steeds niet een heel duidelijk beeld krijgen over een aantal zaken (hoeveel er ook over geschreven staat).

Afgelopen maand zijn we met ons gezin (2 kids van 2,5 en 4 jaar) een weekje met een T4 op pad geweest. Ikzelf was vantevoren al overtuigd dat dit wel eens ons ultieme vakantiemiddel zou kunnen worden, met bijkomend feit dat men de T4 prima als dagelijks vervoer kan gebruiken (dit moet je natuurlijk wel zoveel mogelijk beperken mijn inziens). Maar om ook mijn wederhelft ervan te overtuigen hebben we een T4 met fietsdrager, bustent, enz. gehuurd. In 6 dagen 3 campings in Luxemburg bezocht, bustent steeds op- en afgebroken. Het was echt een probeer vakantie. Kids op het hefdak ging prima, zelfs in de breedte. Het camperen was voor mij heel lang geleden en voor mijn vriendin zelfs de eerste keer. De eerste nachttemperaturen van 4 graden waren dan ook weer even een bevestiging dat het camperen ook wel nadelen kan hebben ondanks de standkachel;) Maar al snel was het hele gezin is overtuigd van de mogelijkheden van de T4 camper. Af en toe ga ik even kwijlen bij mijn ouders, die hebben namelijk een t5 california. Voor ons is een T5 financieel en kwa kwetsbaarheid absoluut geen issue.

Mijn plan is om een T4 transporter of DC om te bouwen door het plaatsen van een origineel california interieur, hefdak, slaapbank, voorstoelen enz.
Ik ben vrij handig en zal muv het hefdak veel klussen alleen en natuurlijk mbv Weetjewel proberen te klaren. ;)

Mijn wensen: T4 transporter / DC (bj. 1999-2003 niet al teveel km)
Airco
Standkachel
California interieur

Mijn vragen: - Wat zal ongeveer de rest BPM gaan worden. (ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden) 1000 euro, of moet ik aan de
helft of juist het dubbele gaan denken?
- Ik lees steeds berichten over de gordelbevestiging. Mijn eis is dat we uiteraard met zijn vieren achter driepuntsgordels zitten
en ik wil deze op de originele manier bevestigen. Gaat dit goedkomen?
- Wat zou de beste volgorde zijn mbt de totale ombouw periode?
Kopen - hefdak en aan de andere campereisen voldoen+gordelbevestigingspunten en slaapbank monteren - naar de keuring
en campertarief aanvragen - afbouwen. Maak ik hier een denkfout?
-Ik zou het liefst de wagen meteen na aankoop schorsen. Ik lees echter berichten dat dit zeker het eerste kwartaal niet kan,
klopt dit?

De reden om voor deze weg te kiezen heeft vooral te maken met financien. Daarnaast vind ik het een enorme uitdaging om het juist
zelf te doen en durf ik de klus ook aan. Het zal waarschijnlijk niet zonder slag of stoot gaan en veel tijd kosten, maar uiteindelijk zal het veel voldoening geven.

Ik hoop dat jullie me een helder antwoord kunnen geven op mijn vragen en wellicht de aanschaf van deze droom wat dichterbij kunnen brengen.

Groetjes,
Jorrit
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Jan,

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik weer wat mee!
Je schrijft in je laatste alinea dat je een camperkeuring kunt krijgen zonder hefdak. Dwz, alleen voldoen aan de minimale eisen om aan dat camperkenteken te voldoen neem ik aan? Ik dacht dat het hefdak daar toch ook deel van uit maakt, of is het hefdak dit alleen nodig voor het kwarttarief en kan dat dan met het sturen van foto's worden aangetoond?

Trouwens de site http://www.eldiape.com" onclick="window.open(this.href);return false; en de topic hierover op dit forum zijn idd geniaal en vooral ongelofelijk handig. Daar raak je alleen maar enthousiaster door. :lach

Groet,

Jorrit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

jorritK schreef:Jan,
Je schrijft in je laatste alinea dat je een camperkeuring kunt krijgen zonder hefdak. Dwz, alleen voldoen aan de minimale eisen om aan dat camperkenteken te voldoen neem ik aan? Ik dacht dat het hefdak daar toch ook deel van uit maakt, of is het hefdak dit alleen nodig voor het kwarttarief en kan dat dan met het sturen van foto's worden aangetoond?
Jorrit
RDW camperkeuring kan zonder stahoogte
Belastingdienst camperkeuring kan zonder stahoogte
Wil je in aanmerking komen voor het kwart-tarief? Dan zul je aan de stahoogte eis moeten voldoen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik vraag me wel af of het inderdaad veel opleverd om het hefdak er naderhand op te zetten. Ik denk als je ten alle tijden de richtlijnen en de montagevoorschriften toepast er weinig afgekeurd kan worden.
Nog veel om over na te denken.

Jorrit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

jorritK schreef:Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik vraag me wel af of het inderdaad veel opleverd om het hefdak er naderhand op te zetten. Ik denk als je ten alle tijden de richtlijnen en de montagevoorschriften toepast er weinig afgekeurd kan worden.
Nog veel om over na te denken.

Jorrit
Geen gezeur bij de RDW over versterking en geen weging en alleen een schriftelijke actie met de Belastingdienst,
dat levert het op.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

weging is toch bij kentekenwijziging altijd nodig?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door matje86 »

ja dus dat scheelt weer kilo.s
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Geen gezeur bij de RDW over versterking en geen weging en alleen een schriftelijke actie met de Belastingdienst,
dat levert het op.
omdat bovenstaand geschreven werd...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door matje86 »

bij keuring eerst wegen en dan pas naar binnen rijden( amsterdam)
Bijlagen
t4 005 (3).JPG
t4 006 (3).JPG
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:weging is toch bij kentekenwijziging altijd nodig?
Ja dat wel,
maar als je eerst naar de RDW gaat voor een camper keuring,
dan moet je ook een weging ondergaan,
Daarna naar de Belastingdienst voor de camper keuring (iets zwaardere eisen),
rest-BPM voldoen en klaar ben je, en dan kun je rijden voor het vol-tarief.

Als je later dan voor het kwart-tarief in aanmerking wilt komen,
dan ben je dus al een camper op kenteken, dus daarvoor hoef je niet meer langs.
Het is dan alleen nog een administratieve actie tussen jou en de Belastingdienst.
Dus dat kan schriftelijk afgedaan worden, door foto's in te sturen, samen met de aanvraag voor het kwart-tarief.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door matje86 »

tis maar net bij welk keuringsstation je langs gaat he :ie
Bijlagen
t4 004 (5).JPG
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

jan2009 schreef:Niks nada gewogen bij ons door de rdw bij omkeuring naar camper !
:lach
ik moest altijd relaas van weging meenemen, moest je op bepaalde dagen bij weegbrug langs, daar was dan rdw/douane medewerker aanwezig die je auto woog en papieren opstelde dat je dan bij de keuring moest inleveren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Het begint me allemaal een stukje duidelijker te worden. Blijf het alleen vreemd vinden dat die extra kilo's van het hefdak op deze manier buiten beschouwing blijven, of neemt men daar een standaard aantal kilo's extra voor tijdens het aanvragen van het kwarttarief?

Verder is mij nog 1 ding niet helder. Misschien dat ik beter kan bellen naar de RDW, maar wellicht weten jullie deze vraag simpel te beantwoorden. Er van uitgaande dat ik bv. een transporter t4 aanschaf uit 2002. Hierin wil ik 4 personen veilig vervoeren. Wat is dan de meest simpele manier om aan de camperkeuring te voldoen?

Afgelopen dagen bezig geweest met een camper op marktplaats. Vrijdag stond hij voor 6700 te koop. Originele fabrieks westfalia stond erbij. Veel extra's en 260000 op de teller. Koopje dacht ik (ondanks de km-stand), en maar eens kijken waar dit op uitloopt. Ergens vond ik het al vreemd dat er klapdeuren ipv een klep aan de t4 zaten. Omgebouwd dus. Maar dan nog goedkoop. Uiteindelijk via verschillende emails en wat uitzoekwerk erachter gekomen dat dit dus pure oplichting is. In het kort komt het er op neer dat de camper vanuit UK bij een tussenstation wordt gekeurd en nagekeken, ik betaal dan, probeer 5 dagen, en daarna zal dit tussenstation de papierzaken verder afhandelen, of, je geld terugstorten. Na wat speurwerk op de website waarnaar verwezen werd, hebben we ontdekt dat het logo er niet al te jovel uitzag. Bovendien blijkt via een ip-trace dat de host van de site vanuit Roemenie plaatsvind! Lekker dan! Het was ook te mooi om waar te zijn, al had het hele verhaal erachter ook best gekund.

Denk toch dat ik me beter kan richten op zelfbouw. Ik ga eerst maar weer eens verder lezen in het welbekende zelfbouwboek "Jetzt helfe ich mir selbst".
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door Multivan Generation »

jorritK schreef:Het begint me allemaal een stukje duidelijker te worden. Blijf het alleen vreemd vinden dat die extra kilo's van het hefdak op deze manier buiten beschouwing blijven, of neemt men daar een standaard aantal kilo's extra voor tijdens het aanvragen van het kwarttarief?
Er komen dan geen extra kilo's meer bij, omdat je dan alleen nog maar met de Belastingdienst te maken hebt, het RDW traject heb je dan al immers achter de rug.
DUS ER WORDT NIETS MEER BIJ OPGETELD.
jorritK schreef:Verder is mij nog 1 ding niet helder. Misschien dat ik beter kan bellen naar de RDW, maar wellicht weten jullie deze vraag simpel te beantwoorden. Er van uitgaande dat ik bv. een transporter t4 aanschaf uit 2002. Hierin wil ik 4 personen veilig vervoeren. Wat is dan de meest simpele manier om aan de camperkeuring te voldoen?
Het codewoord is hiervoor beveiligde zitplaatsen. Kijk in het voertuigreglement in hoofdstuk 6, of bel naar de RDW en vraag waaraan beveiligde zitplaatsen in een van oorsprong grijskentekenbus moeten voldoen. En of het überhaupt nog mogelijk is :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Ombouwen naar camper

Bericht door jorritK »

Jan,
Ik had die personenbus idd al gezien. Vraag me alleen af of je daar niet heel veel rest BPM voor gaat betalen, vanwege de hogere nieuwwaarde. De nieuwprijs zou 49000 euri zijn volgens mijn kenteken applicatie op mijn telefoon. Weet niet of dat juist is. Daarbij staat ook een kleine 14000 BPM vermeld. Dit is neem ik aan het reeds betaalde bedrag?

Mbt die gordels, ik zie ook wel eens dat er een bank (met gordels) te huur is ofzo. Dat zou natuurlijk ideaal zijn om door de keuring te komen.
Maar het is idd zo dat die gordelbevestigingspunten in een multivan of personenautobus vanuit de fabriek zijn.De bevestiging voor de rail/bank is in iedere t4 bus te vinden zoals ik opmaak uit dat boek.
Plaats reactie