Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoudsproject: Filterwissels

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Lisboa

Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door Lisboa »

Beste Mede wjw'rs

Regelmatig komen hier de volgende vragen voorbij, hoe vervang ik de filters van mijn T5, daarom deze topic.
In amper een half uurtje werk heb ik de volgende onderhoudswerkzaamheden aan m'n T5 verricht: Lucht, Brandstof en interieurfilter. Voor de juiste materialen kun je op diverse adressen terecht, uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de filters niet via internet te bestellen. Ik liep bij het bestellen tegen het probleem aan dat er verschillende keuzemogelijkheden waren zonder dat deze nader werden gespecificeerd. Een zaak waar ik goede ervaring mee heb en wel de juiste uitleg ontving heb ik het van harte gegund en ik bleek achteraf nóg goedkoper uit te zijn. Voor de extra service was een eventuele meerprijs geen probleem geweest maar dat terzijde. Het verschil tussen origineel VW en het alternatief? Waarschijnlijk een hoop geld maar qua funtioneren voor de filters naar mijn idee weinig. De leverancier zit 200 km bij mij vandaan en was er toevallig in de buurt, zoals gezegd goede ervaring in het verleden en ook nu was het weer als vanouds. En alles was ook nog eens op voorraad maar da's misschien geluk? Reclame maken zal ik niet doen en heb er verder ook geen binding mee, voor wie het graag wil weten wie wat waar, PB'tje aan mij richten. Voor de olie heb ik wel een bewuste keuze gemaakt, absoluut niet anders dan de norm: VW Longlife 3 507. Die verschillen zijn wel groot en merkbaar. Op het gebied van filters komt het er merendeel op neer van, loshalen-vervangen-vastzetten. Niet erg ingewikkeld en er zijn niet veel dingen VW dealer/Bosch service.

Ieder doet het op z'n eigen manier, maar opbouwende kritiek is gratis advies en altijd welkom :yes


Luchtfilter

Slang en behuizing van het luchtfilter loshalen, da's die grote zwarte doos rechts bovenin onder de motorkap.
Oude filter verwijderen, hieronder zit een soort van rekje waar het filter op ligt/rust. Deze heb ik er ook even uitgenomen.
Vervolgens met de stofzuiger alle rotzooi weg gehaald en de gehele behuizing weer schoon gemaakt.
In mijn geval lag het vol met kleine blaadjes/gevogelteveren en ander gruis :ie , dit hoeft bij jou niet zo te zijn!
Het oplegrekje weer terug geplaatst, dit kan maar op 1 manier, en hierboven het nieuwe luchtfilter geplaatst.
Het verschil tussen het oude en nieuwe filter was aanzienlijk, ik heb bij het nieuwe filter gekozen voor een extra laagje wat voorkomt dat de lamellen van het filter dichtslibben.

Foto volgt!
Laatst gewijzigd door Lisboa op 28 jul 2011, 18:58, 6 keer totaal gewijzigd.
Lisboa

Re: Filterwissel: Olie, Brandstof, Interieur en luchtfilter.

Bericht door Lisboa »

Brandstoffilter.

Voor het vervangen van deze filter heb ik eerst een foto gemaakt van de oude situatie.
Zo kan ik later terug kijken welke slangen er later weer terug moeten op de juiste positie.
Om het filter er uit te kunnen pakken ik expansievat losgehaald van de steun waar het op rust.
Hiervoor heb je een torx schroevendraaier nodig.
Het expansievat zelf wordt uiteraard niet losgekoppeld!
De brandstoffilter zit in een huls die is vastgeklemd met een bout, om deze los te draaien heb ik de afdekplaat van de accu losgehaald en ook een tussenschotje om gemakkelijk bij deze bout te komen. Daarna heb ik de slangen 1 voor 1 losgekoppeld, deze zitten vast met een snelsluiting, een beetje aanduwen en de slangen komen zonder kracht los. De slangen opzij gelegd en het filter omhoog gehaald uit de huls/behuizing.
Het oude filter voelde een stuk zwaarder aan dan het nieuwe, dit omdat het oude nog vol met diesel zat. Die diesel heb ik afgevoerd naar het milieudepot. Op de brandstoffilter zit een aanwijzing hoe het teruggeplaatst moet worden, aan de onderkant ook een lipje, kan niet veel mee fout gaan. De nieuwe brandstoffilter geplaatst en de bout weer vastgezet, vast is vast toch?
De genomen foto er even bij gepakt om zo de slangen weer op de juiste positie terug te plaatsen.
Check, dubbel check!
Daarna het expansievat weer aan de steun vastgezet, daarna het tussenschotje bij de accu en vervolgens de afdekplaat terug.
Alles bij elkaar goed zelf te doen!
Bijlagen
Oude brandstoffilter T5
Oude brandstoffilter T5
Lisboa

Re: Filterwissel: Olie, Brandstof, Interieur en luchtfilter.

Bericht door Lisboa »

Interieurfilter

Om bij de interieurfilter te komen moet je onder het dashboardkastje zijn, daar zit een afdekplaat met 3 torcxschroeven vast.
Deze haal je los en de plaat komt er onderuit, en dan zit er een lange afdekplaat voor het filter met 2 schroeven vast.
Als die los zijn pak je de afdekplaat van het filter er zo uit, en in mijn geval een hoop droge troep, blaadjes e.d.
Daarna kom je uiteindelijk bij het filter uit, ik moest ook even goed kijken hoe het zat, maar hij zit er echt.
Het filter pak je er vervolgens zo uit, wat overigens zijn nut bewezen heeft, ook hier zat een hoop troep achter(zie foto)
Om het verschil te laten zien heb ik beide filters even bij elkaar gelegd, in mijn geval werd 't hoog tijd.
Voor zover ik er bij kon komen heb ik meteen de behuizing vrij gemaakt van rotzooi, het merendeel valt er vanzelf uit.
Op de filter staat een pijl welke richting je het moet terug plaatsen(airflow). Ik kon aan beide kanten geen verschil zijn maar heb me aan de instructies gehouden. Daarna de afdekplaat van het filter weer terug geplaatst, deze hang je aan de ene zijde aan de behuizing, de andere zijde zet je weer vast met de originele schroeven. Tot slot de afdekplaat weer terug plaatsen met de torcxschroeven en klaar is kees!

Een eenvoudig klusje wat zijn nut zeker opbrengt!

Mvg,

Luuk
Bijlagen
het oude en nieuwe interieurfilter, schrikken!
het oude en nieuwe interieurfilter, schrikken!
Laatst gewijzigd door Lisboa op 28 jul 2011, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Lisboa

Re: Filterwissel: Olie, Brandstof, Interieur en luchtfilter.

Bericht door Lisboa »

Olie en Oliefilterwissel

En dan nu de olie en oliefilter wissel;
Voor dat ik hier aan begonnen ben heb ik eerst eens gekeken welke olie ik voor mijn T5 nodig had, in mijn geval
de Longlife 3 VW norm 507. Dan de werkzaamheden, eerst de beschermplaat aan de onderzijde losgeschroefd 6X dop nr. 13. En dan blijft ie nog hangen onder de voorbumper en aan een haakje met snelsluiting, even inknijpen en de plaat komt los. En zag ik al wat ik vermoedde, 2 jaar geleden een steenmarter onder de motorkap gehad en een vernielde kabel, nu zag ik dat dat beest aan de bekleding had geknabbeld. Nadat ik een poos geleden de onderzijde zoveel mogelijk met kippengaas had dichtgezet geen last meer van die rotbeesten gehad. Ik moest ook niet de kans krijgen...... :gif Met dop nr. 19 de carterplug losgedraaid en meteen een emmer eronder om de olie op te vangen. Die emmer liep goed vol met motorolie en omdat ik de auto met de achterwielen hoger had staan kon ik alles er goed uit laten komen. Daarna de dop van het oliefilter losgedraaid en deze langzaam omhoog gehaald om zo min mogelijk te morsen. Hierdoor kwam er nog meer olie uit de carterpan. De oliefilter zit in de dop geklikt en deze zonder geweld losgehaald, de oude filter heb ik in de olie emmer laten zakken. De dop heb ik daarna schoongemaakt en voorzien van een nieuwe O-ring die bij het nieuwe filter was meegeleverd, ff insmeren met wat olie om een goei afdichting te krijgen. De oliefilterdop met nieuw oliefilter terug geplaatst in de behuizing en deze langzaam dicht gedraaid. Het laatste stukje gaat wat zwaarder maar uiteindelijk is vast ook echt vast. Vervolgens de nieuwe olie in de olievuldop gegoten, als je begint met een fles van 5 liter is het handig om deze op de zijkant te leggen zodat de olie er niet in klotst en je niet morst met de olie. Bij 7 liter ben ik even gestopt om het oliepijl te controleren, er kon idd nog wat meer bij. Iets erbij is altijd makkelijker dan iets er weer uit halen, het laatste beetje een paar keer controleren hoe het oliepijl staat. Daarne heb ik even gewacht om de olie te laten zakken en vervolgens de motor gestart. Daarna opnieuw het oliepijl gecontroleerd en toen was het goed. De oliedop er weer op gedraaid en de bodemplaat weer terug geplaatst.
Al met al een uurtje mee bezig geweest, de dop van het oliefilter heb ik los gekregen met geduld en zonder geweld(kunstof)
Van alle filterwissels vond ik deze toch het pittigst om zelf te doen, maar het is gelukt.

Mvg,

Luuk
Klaas D
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jun 2010, 22:49

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door Klaas D »

hoi,

Ik doe ook zelf het onderhoud aan mijn t5.
Nu heb ik wel gezien dat het niet nodig is om de brandstoffilter terug vol te gieten met diesel,
alvorens hem terug te plaatsen? Is het nodig om deze terug vol te gieten, omwille van lucht in de leidingen?

Groetjes
Klaas
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door Rotor »

Klaas D schreef:hoi,

Ik doe ook zelf het onderhoud aan mijn t5.
Nu heb ik wel gezien dat het niet nodig is om de brandstoffilter terug vol te gieten met diesel,
alvorens hem terug te plaatsen? Is het nodig om deze terug vol te gieten, omwille van lucht in de leidingen?

Groetjes
Klaas
Dat is inderdaad niet nodig dat vol gieten, maar je moet daarna wel een poosje starten voordat hij weer aanslaat, en lang starten is natuurlijk niet zo best voor de startmotor.
Lisboa

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door Lisboa »

Klaas D schreef:hoi,

Ik doe ook zelf het onderhoud aan mijn t5.
Nu heb ik wel gezien dat het niet nodig is om de brandstoffilter terug vol te gieten met diesel,
alvorens hem terug te plaatsen? Is het nodig om deze terug vol te gieten, omwille van lucht in de leidingen?

Groetjes
Klaas
Idd niet nodig om de brandstoffilter vol te gieten met diesel, als het je al lukt via die kleine openingen.
Vervangen en alle slangen weer op dezelfde manier terug plaatsen, daarna heb ik 10 keer de auto op contact gezet om de filter vol te laten lopen met diesel. Daarna gestart en hij deed 't meteen. Bij het op contact zetten van de T5 hoor je het bekende 'slurp' geluid van de brandstof pomp.
Als je te snel achter elkaar de T5 op contact zet dan kan de brandstofpomp een keer overslaan, beter is om dan tussen elke keer op contact zetten even te wachten.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door Pascal-141 »

Lisboa schreef:
Klaas D schreef:hoi,

Ik doe ook zelf het onderhoud aan mijn t5.
Nu heb ik wel gezien dat het niet nodig is om de brandstoffilter terug vol te gieten met diesel,
alvorens hem terug te plaatsen? Is het nodig om deze terug vol te gieten, omwille van lucht in de leidingen?

Groetjes
Klaas
Idd niet nodig om de brandstoffilter vol te gieten met diesel, als het je al lukt via die kleine openingen.
Vervangen en alle slangen weer op dezelfde manier terug plaatsen, daarna heb ik 10 keer de auto op contact gezet om de filter vol te laten lopen met diesel. Daarna gestart en hij deed 't meteen. Bij het op contact zetten van de T5 hoor je het bekende 'slurp' geluid van de brandstof pomp.
Als je te snel achter elkaar de T5 op contact zet dan kan de brandstofpomp een keer overslaan, beter is om dan tussen elke keer op contact zetten even te wachten.

Mvg,

Luuk
.

Inderdaad , om het brandstoffilter te ontluchten gewoon het contact 10 a 20x aanzetten . Dit omdat dan de elektrische brandstofpomp in de tank de brandstof aanvoert en zo het filter volpompt. Doe je dit niet , dan moet je heel lang gaan starten , en da's niet gezond voor de startmotor én ook niet gezond voor het inspuitsysteem omdat dan droog draait op die moment . (en droogdraaien = slijtage . de diesel heeft een "smerende werking") :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door InfoMuis »

Toch een vraagje over de verschillende soorten oliefilters:
Er zijn:
Afbeelding
en
Afbeelding

Of wel met een toren en zonder toren. Wat is het verschil ?
Lisboa

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door Lisboa »

InfoMuis schreef:Toch een vraagje over de verschillende soorten oliefilters:
Er zijn:
Afbeelding
en
Afbeelding

Of wel met een toren en zonder toren. Wat is het verschil ?
Klopt, je moet de bovenste hebben met dat lange tuutje.
Als je op internet zoek komen er per onderdeel vaker meerdere keuzes naar voren, waarvan ik ook niet wist welke ik moest hebben.
Ook dat was weer een voordeel van mijn leverancier die net ff dat stukje extra service heeft en geeft.
Voor de luchtfilter heb ik voor de versie gekozen met extra fijnstoffilter, houdt net wat mee troep tegen en voorkomt dat de lammellen dichtslibben. Suc6!

Mvg,

Luuk
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door TsX »

hoe geraak jij makkelijk aan je oliefilter ?
bij de 2.5 5cyl staat die toch zo een moeilijke plaats... :ie

en met welk gereedschap zet je de dop vd oliefilter los en vast ?
als ik me niet vergis is dit 36mm.
ik moet hiervoor een veel te grote engelse sleutel gebruiken die overal tegenaan zit dan.

ps. welke motorcode heb je ? AXD ? dan heb je toch de verkeerde oliekwaliteit, of niet ?
Laatst gewijzigd door TsX op 26 sep 2011, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Onderhoudsproject: Filterwissels

Bericht door WouterW »

Luuk heeft een BNZ met DRF en géén AXD, de BNZ draait op 507.00 specs, de AXD/AXE moet 0w30 506.01 hebben. De oliefilterdeksel krijg je het beste eraf met een dop 32 of 36(bouwjaarafhankelijk), een verlengbus 1/2" (of twee..) en een ratelsleutel 1/2". Makkelijk daarbij is om eerst je stuurbekrachtigingsvaatje los te draaien en aan de kant te leggen + intercoolerslang richting Turbo los te nemen. Dan heb je redelijk de ruimte om met beleid bij oliefilter te kunnen. en kalm aan, 't blijft kunststof...
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie