Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wetgeving hefdaken (België)

vragen over de T5
Plaats reactie
jan4motion
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2011, 15:23

wetgeving hefdaken (België)

Bericht door jan4motion »

Ik heb een vraag voor de Belgische forumleden/T5-bezitters.

Mag ik een T5 bestelwagen, ingeschreven als lichte vracht (want omzetten naar camper lijkt onmogelijk anno 2011), voorzien van een slaaphefdak? Moet ik daarbij voldoen aan bepaalde attesten of keuringen? Of is het gewoon laten plaatsen en klaar? Ik heb het proberen op te zoeken maar vind er nergens iets over.

groeten, jan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door Pascal-141 »

Dat kan je best vragen aan de stationchef van het lokale keuringsstation .
Ik denk niet dat het zal mogen , want in een lichte vracht mag je in principe ook geen camperinterieur hebben .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door mettesboy »

maar je mag er wel een camper-interieur mee vervoeren :knipoog
iets modulair /uitneembaar erin dat mag wel.
En ik hoop dat hefdak ook, je gebruikt dit toch niet terwijl je rijdt en in gesloten toestand is het dan een gewone camionette zou ik zo denken.
maar ja de echte regeltjes zijn wat minder positief vrees ik. je kan dat altijd hier eens posten in de vraagbaak van http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
jan4motion
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2011, 15:23

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door jan4motion »

Alvast bedankt voor het "meedenken"

Camperuitrusting in een lichte vracht is geen enkel probleem. Je mag echter in geen enkel geval personen vervoeren achteraan, en in principe ook geen zitplaatsen hebben achteraan, maar dat is op te lossen met draaiconsoles onder de 2 voorstoelen. Wij hebben momenteel onze vito uit 1999 te koop staan, die is ook lichte vracht. Beschikt over vast ingebouwde kasten, spoelbak, keuken, koelkast én slaaphefdak en is geen enkel probleem voor de keuring.

Mijn vrees is echter dat ik op een dag, bij een slecht gehumeurde controleur, een attest zal moeten voorleggen van een hefdak in een nieuwe T5, en ik denk ook niet dat VW zo'n attest zal willen afleveren. Dan heb ik dus een groot probleem met dat hefdak in mijn nieuwe bus.

De California past jammer genoeg niet binnen mijn budget, dus het zal hoogstwaarschijnlijk een 'lichte vracht campertje' worden zonder hefdak.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door Pascal-141 »

jan4motion schreef:Alvast bedankt voor het "meedenken"

Camperuitrusting in een lichte vracht is geen enkel probleem. Je mag echter in geen enkel geval personen vervoeren achteraan, en in principe ook geen zitplaatsen hebben achteraan, maar dat is op te lossen met draaiconsoles onder de 2 voorstoelen. Wij hebben momenteel onze vito uit 1999 te koop staan, die is ook lichte vracht. Beschikt over vast ingebouwde kasten, spoelbak, keuken, koelkast én slaaphefdak en is geen enkel probleem voor de keuring.

Mijn vrees is echter dat ik op een dag, bij een slecht gehumeurde controleur, een attest zal moeten voorleggen van een hefdak in een nieuwe T5, en ik denk ook niet dat VW zo'n attest zal willen afleveren. Dan heb ik dus een groot probleem met dat hefdak in mijn nieuwe bus.

De California past jammer genoeg niet binnen mijn budget, dus het zal hoogstwaarschijnlijk een 'lichte vracht campertje' worden zonder hefdak.
Sorry , ik moet je teleurstellen : camperinterieur in een lichte vracht is NIET toegestaan . Indien jij jouw huidige auto zo door de keuring hebt gekregen , dan ben jij een geluksvogel en dan heb je waarschijnlijk een keurder gehad die graag een oogje dichtkneep , of die de regels zelf niet kent .
Ik ken wel een paar mensen die hun T4 zagen afgekeurd worden wegens camperinterieur in hun lichte vracht . Het hele camperinterieur moest verwijderd worden , ofwel langsgaan bij D'Ieteren en een homologatie aanvragen als camper ipv lichte vracht .

Indien je je lichte vracht inricht als camper en je maakt alles demonteerbaar zodat je het eruit kan halen voor de keuring , dan kun je het wel zo oplossen natuurlijk .
Wat ze op de keuring zeggen van een hefdak (achteraf ingebouwd) dat weet ik niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jan4motion
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2011, 15:23

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door jan4motion »

OK, bedankt.

Dan heb ik nog een tweede vraag. Bij een bestelwagen lichte vracht is een tussenschot niet noodzakelijk als alleen vooraan stoelen staan. Hoe zit dat bij een 4motion? Meen ergens gelezen te hebben dat bij een 4motion een (laag) tussenschot altijd verplicht is?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door Pascal-141 »

jan4motion schreef:OK, bedankt.

Dan heb ik nog een tweede vraag. Bij een bestelwagen lichte vracht is een tussenschot niet noodzakelijk als alleen vooraan stoelen staan. Hoe zit dat bij een 4motion? Meen ergens gelezen te hebben dat bij een 4motion een (laag) tussenschot altijd verplicht is?
In principe is bij een lichte vracht altijd een laag tussenschot van min hoogte 20cm verplicht , maar daar word (vind ik ) tegenwoordig niet meer zo op gelet . Bij mijn T4 zat dat er ook niet in , en ze hebben er nooit iets van gezegd .
Maar wat heeft het type aandrijving (4-motion) te maken met het interieur ? Daar zie ik het verband niet tussen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Erik701
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door Erik701 »

Ik ben al 2 jaar op rij naar de keuring geweest met de bus, T5 LWB, met 'camperuitrusting' ingebouwd. Bus werd al 2x goedgekeurd voor 6 inzittenden (was origineel een DC), terwijl er maar 3 zitplaatsen beschikbaar waren. Beetje geluk hebben met de persoon die de keuring uitvoert denk ik, en bepaalde keuringsstations zijn sowieso minder streng als andere.
jan4motion
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2011, 15:23

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door jan4motion »

Dat 4x4's een verplicht tussenschot moeten hebben, zou een gevolg zijn van het feit dat vroeger elke dikke SUV als lichte vracht kon worden ingeschreven. Om dat te beperken moest er voortaan een tussenschot ingebouwd worden. (of het werkelijk zo is, weet ik niet) Indien dat bij een T5 4motion ook zo is, zal hem dat niet worden vanwege het ruimteverlies.

In ieder geval zal in mijn toekomstige T5, voor alle zekerheid, geen vaste contructie ingebouwd worden. Ik denk nu eerder aan een uitneembare module met schuiflades die het toelaten om rechtstaand onder de achterklep te koken. Eventueel in combinatie met de originele VW achterkleptent.
jan4motion
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2011, 15:23

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door jan4motion »

De vito werd gisteren probleemloos goedgekeurd voor verkoop.

Ik heb me gisteren op de keuring in Geel ook even geïnformeerd naar de inbouw van hefdaken. Dat mag niet zomaar, wegens het verwijderen van steunbalken, maar indien er een verstevigingsprofiel is aangebracht is het toegelaten. Voor zowel camper, personenbus, als lichte vracht.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door mettesboy »

ahaaa

de keuring van geel, da's handig om weten, daar ga ik ook altijd ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wetgeving hefdaken (België)

Bericht door Multivan Generation »

jan4motion schreef:Ik heb me gisteren op de keuring in Geel ook even geïnformeerd naar de inbouw van hefdaken. Dat mag niet zomaar, wegens het verwijderen van steunbalken, maar indien er een verstevigingsprofiel is aangebracht is het toegelaten. Voor zowel camper, personenbus, als lichte vracht.
Dat is dan voor die mensen daar, vast geen moeite om dat even op schrift te bevestigen inclusief stempels en handtekening van de stationschef :knipoog

Dan kun je ze er mee confronteren als ze ineens van mening veranderd zouden zijn ...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie