Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat te doen: ruilmotor of ... ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Leenvandee
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2008, 18:09

Wat te doen: ruilmotor of ... ?

Bericht door Leenvandee »

Beste T4-enthousiastelingen,

Zojuist kreeg ik van mijn garagehouder het minder vrolijke bericht dat de motor van onze 2.5 TDi (LWB, dubbelcabine met achterstoelen, 2001, 350.000 km) het beste vervangen kan worden. Er waren veel problemen mee, die ik jullie bespaar, want daar word je niet vrolijk van. Rest van de bus kan waarschijnlijk nog jaren mee.
Dus komt de vraag: wat te doen? T4 willen we n og wel een paar jaar blijven rijden.
- andere motor? nieuw of gereviseerd? maar dan zal meteen die lekke rembekrachtiger worden vervangen, de koppelingsplaat vernieuwd, en misschien nog andere zaken. Grove schatting aan kosten: 3-5.000 €. Dit is wel een duurzame oplossing.
- verkopen in deze (niet-rijdende) staat en een andere kopen? wie krijg je nog voor deze? zouden er liefhebbers voor zijn, en zo ja, wie? wij zouden ervoor kiezen om er één te kopen waar de kop van af is. En dan kiezen voor T4 of T5?

Ongetwijfeld zijn er lezers die dit soort situaties (her)kennen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Dank bijvoorbaat!

Leen
Oosterbeek
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat te doen: ruilmotor of ... ?

Bericht door Pascal-141 »

Wat is er dan gebeurd met die TDI motor ? Wat is er precies aan kapot ?
Want 350.000km is een "gemiddelde" kilometerstand voor die blokken , is zelfs helemaal niet veel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Leenvandee
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 apr 2008, 18:09

Re: Wat te doen: ruilmotor of ... ?

Bericht door Leenvandee »

In het kort even een schets van de problemen: Problemen met de dieselinjectie, spanrol-problemen tot tweemaal toe, enorme olielekkage, tweemaal uit elkaar gespatte oliefilters. En nu een enorm kabaal als je ´m probeert te starten. In een eerder stadium (twee jaar geleden) een vastgelopen waterpomp waardoor de distributieriem kapot ging en de kop gereviseerd moest worden. Advies van de garage is om niet verder te gaan morrelen aan deze motor omdat de kans groot is, dat je problemen blijft houden.
Zelf ben ik niet deskundig genoeg om dit verder te beoordelen. Je brengt me wel op de gedachte om een second opinion bij een motorspecialist te laten uitvoeren.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Wat te doen: ruilmotor of ... ?

Bericht door Egbert&Manon »

Leenvandee schreef:.......
Zelf ben ik niet deskundig genoeg ............

Volgens mij je garage ook niet!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat te doen: ruilmotor of ... ?

Bericht door Pascal-141 »

Leenvandee schreef:In het kort even een schets van de problemen: Problemen met de dieselinjectie, spanrol-problemen tot tweemaal toe, enorme olielekkage, tweemaal uit elkaar gespatte oliefilters. En nu een enorm kabaal als je ´m probeert te starten. In een eerder stadium (twee jaar geleden) een vastgelopen waterpomp waardoor de distributieriem kapot ging en de kop gereviseerd moest worden. Advies van de garage is om niet verder te gaan morrelen aan deze motor omdat de kans groot is, dat je problemen blijft houden.
Zelf ben ik niet deskundig genoeg om dit verder te beoordelen. Je brengt me wel op de gedachte om een second opinion bij een motorspecialist te laten uitvoeren.
Ai , als ik dat zo allemaal lees , dan heb je :
-ofwel een motor die behekst is
-ofwel een garage die er nogal laks mee omgaat , of er gewoon geen verstand van heeft

Je kan altijd eens uitzien naar een tweedehandsmotor , die vind je wel voor een redelijke prijs . Koop dan liefst een complete motor (let wel op compatibiliteit) , dan kun je die zo in jouw T4 gooien en terug rijden . En laat hem ook inbouwen bij iemand die verstand heeft van T4 !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie