Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Adres spruitstuk vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Adres spruitstuk vervangen

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,

Weet er iemand een adres, anders dan de VW garage, voor het vervangen van een spruitstuk? Het liefst omgeving Amsterdam/Zaandam. Het ziet er naar uit dat deze vervangen moet worden, en de prijsopgaaf van VW is weer behoorlijk. 500 euro ex BTW alleen al montage, plus het spruitstuk zelf.

Heb ook geinformeerd bij Groen Wullink om deze te reviseren, maar die hebben niets op voorraad liggen. Sommige monteurs raden me juist of een gebruikte te kopen, anderen zeggen dat dit juist een goed idee is.

Wat ik me ook afvraag, ik had deze vraag ook gesteld in een ander onderwerp, kan ik gewoon doorrrijden met een lekkend spruistuk? Alleen bij starten komt er wat rook uit, op temperatuur lijkt alles keurig via de uitlaat te gaan. Heb ook genoeg vermogen maar vraag me af of er iets stuk kan gaan met het trekken van valse lucht, behalve dat de motor wat onrustig loopt uiteraard

alvast dank,
Lars Johansson
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Adres spruitstuk vervangen

Bericht door vaniac »

Het al dan niet opknappen van gebruikte uitlaatspruitstukken is op het Duitse T5-Board uitgebreid aan de orde geweest. Het schijnt dat vakkundig opgeknapte spruitstukken op langere termijn minder problemen opleveren dan wanneer er telkens weer nieuwe gemonteerd worden die na 30.000 km weer de geest geven. Onze Duitse collega's controleren de spruitstukken op scheuren en potentiële scheuren en lassen deze dan af. Vervolgens worden de flenzen gevlakt. Wel lopen de meningen uiteen over het gebruik van pakkingen. Het schijnt dat roodkoperen pakkingen de beste resultaten geven op lange termijn.
Het idee achter het opknappen van gebruikte spruitstukken is het gegeven dat door het vele malen opwarmen en weer afkoelen tijdens het gebruik de inwendige spanningen in het materiaal afnemen. Inwendige spanningen ontstaan bij het productieproces en geven aanleiding tot scheuren.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Adres spruitstuk vervangen

Bericht door pieters »

Hallo Lars,

Hete gassen die voor langere tijd door een nauwe opening onder hoge druk er door worden geperst,gaan op den duur het metaal oppervlak aantasten. Nu zal dat nietzo een twee drie gebeuren maar ik zou er geen jaar mee doorrijden.
Als er sprake is van lekkage tussen de kop en het spruitstuk zeg maar.
Is de lekkage ergens anders dan is de vervolgschade niet zo erg.
Het probleem met de meeste spruitstukken is dat ze niet vlak genoeg zijn. Dan worden ze inlijn getrokken bij het monteren en dan ishet wachten op een scheurtje. Een scheurtje bij de aansluiting van de eerste cilinder komt volgens mij het meest voor. Ik heb er al eens een netjes gelast en dat ging prima.
Ook wil het nog wel eens voorkomen dat ze scheuren in het flexibele gedeelte naar je egr toe.
Hier valt meestal niets meer mee te beginnen.
Als ze bij vw een montage tarief van 500 euro rekenen, Ik schat dat ze er bijvw iets meer dan een halve dag over doen. dan reken maar uit.
Ik kan jehelaas geen advies geven voor wat betreft een gelegenheid in amsterdam.

Succes
Plaats reactie