Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Sinds enige tijd brandt het ABS lampje in het dashboard van mijn T4. Na een poosje rijden krijg ik de melding: ABS Fehler. Uitlezen levert de foutcode G85 op, stuurhoeksensor. Tijdens het remmen hoor ik een licht tikkend geluid. Remwerking etc. is verder prima.

Het is een T4 met ESP.

Ik heb de ABS-kransen gecontroleerd, die zijn alle heel. Linksvoor is een half jaar geleden vernieuwd omdat die was gebroken.

Heeft iemand enig idee hoe deze foutmelding veroorzaakt kan worden?

Ik begrijp dat je de sensor opnieuw kunt calibreren. Heeft iemand hier ervaring mee om dit zelf uit te voeren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Multivan Generation »

probleem zit waarschijnlijk in de sleepring net onder je stuur,
de weerstand kan wel eens te hoog worden.
Haal in ieder geval je stuur er eens af en bekijk het eens..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Bedankt voor je reactie! Ik zal het stuur eens verwijderen en e.e.a. controleren. Bedoel je dat de sleepcontacten teveel vuil verzameld hebben en daardoor weerstand opbouwen en storing geven?

Kan ik het stuur zonder problemen verwijderen en weer inbouwen? Het is een stuur met airbag.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Multivan Generation »

Onder je airbag zitten 2 kleine stekkertjes met een bruine draad er aan.
De verbindingen hiervan ook even opzuiveren en zorgen dat de stekkers wat krap zijn.
De airbag zul je dan even moeten verwijderen.

Maar kijk even goed naar de foutmelding,
het komt steeds vaker voor,
dat de spoel/spiraal in de sleepring een te hoge weerstand krijgt,
en als je hem uitleest,
je de melding weerstand te hoog krijgt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Oskar 725 »

De Stuurhoek sensor is niet een onderdeel van de sleepring spoel maar een apart deel in de sleepring onder je stuur het wordt gevoed/gestuurd door dat langwerpige kastje dat met een kabeltje je sleepring in gaat.
Als je stuur er af is zie je ook een soort oogje in het huis van de sleepring, bovenop.
LET OP!!! stuur altijd pas verwijderen als je wielen in de rechtuit stand staan en je stuur recht! Middenstand is van levensbelang voor je stuurspoel/hoeksensor. :politie
Wat is exact de storings code?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

De exacte storingscode is:
===============================================
Address 03: ABS Brakes Labels: 7D0-907-379.LBL
Controller: 7D0 907 379 D
Component: ESP 5.3 T4 FRONT V26
Coding: 06734
Shop #: WSC 69310
VCID: 321799CBED21
1 Fault Found:
00778 - Steering Angle Sensor (G85)
37-00 - Faulty
===============================================

Storingscode is dus 00778 en niet G85 zoals ik eerder aangaf.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Oskar 725 »

De storing geeft aan dat de stuurhoek sensor (G85) niet wordt herkend/stuk is.
Heb je resent iets bij de stuurkolom gedaan, stekkers los gehad, o.i.d?
is de auto uitgelijnd, het stuur los geweest, ergens iets elektrisch los geweest?
Je kan proberen de stuurhoek sensor opnieuw zijn nul-regeling in te leren, lukt dit niet/blijft de storing, is waarschijnlijk de sensor stuk.
Er zitten bij de zekering kast voor je accu (zwarte kastje) 3 kleine zekeringen, deze zijn van het ESP, zijn deze heel? :groteogen :toppie
Succes,
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Bedankt voor je antwoord. Ik vermoed zelf dat de stuurhoeksensor gewoon kapot is. Er is niets aan de auto gebeurd wat het in mijn ogen kan veroorzaken. Het enige wat een half jaar geleden is vervangen, is de linkerhomokineet omdat de ABS-krans gebroken was en ik hierdoor een foutmelding kreeg en een vreemd gevoel tijdens het remmen ondervond. Na reparatie was deze melding verdwenen en heb ik zeker 4 maand gestuurd zonder dat er een foutmelding optrad.

De melding is korte tijd nadat de voorbanden vervangen zijn ontstaan. Dat is ongeveer 2 maand terug. Of dit van invloed kan zijn? Ik weet het niet, lijkt mij wat vergezocht. Onderste fuseekogels heb ik 2 weken geleden vervangen omdat de stofkap van de linkerfusekogel kapot was maar de storing was daarvoor al aanwezig dus dat kan het ook niet zijn.

Ik zal de zekeringen bij de accu even controleren. Vermoedelijk zijn die wel heel daar ik vorige week nog de zekering van het gloeicircuit heb gecheckt vóórdat ik de gloeibougies heb vervangen. Daarbij heb ik de andere zekeringen ook gezien al heb ik die niet grondig nagekeken.

Is het opnieuw calibreren van de 0-positie zelf te doen? Zo ja, is er een VAG-COM versie waarmee je dat kunt doen? Ik neem aan dat dit met de VCDS versie niet mogelijk is?

Ik moet aanstaand weekend met de auto naar Duitsland. Wat ik me nog afvraag is of ik nu veilig met de auto kan rijden. Beinvloed een kapotte stuurhoeksensor de remwerking of blijft de remwerking gewoon 100%?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Oskar 725 »

Is bij het vervangen van de voorbanden de auto ook uitgelijnd? Staat tijdens rechtuit rijden je stuur nu scheef?
De remwerking blijft 100%, evenals je ABS, alleen ESP zal niet ingrijpen bij slip/over-, onderstuur.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Hallo Oskar,

Nee, de auto is niet uitgelijnd na het vervangen van de banden. Wel valt me op dat er wat veel bandgeruis is na het vervangen van de banden. Dat zou op een uitlijnprobleem kunnen duiden.

Vlak voor het vervangen van de banden heb ik ook het rechter motorophanglager (boven de spanner van de multiriem) vervangen want die was kapot. Daardoor kwam er veel motorgeruis de cabine binnen. Ik dacht eerst dat het aan de spanner lag maar het bleek het lager te zijn. De auto is sindsdien een stuk stiller en wellicht dat ik het bandengeruis daarvoor nooit hoorde.

Goed, ik weet nu zo ongeveer waar ik het zoeken moet en ga binnenkort het stuur maar eens loshalen. Weet jij of een stuurhoeksensor door te meten is? Ik lees in andere fora dat een dergelijke sensor nogal prijzig is nl.

groeten,
Bertel388
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Bertel, ik voeg een PDF bestand bij, misschien heb je er wat aan. :toppie
ESP-1.pdf
(172.04 KiB) 855 keer gedownload
ESP-2.pdf
(186.64 KiB) 561 keer gedownload
Hoop dat het leesbaar is, moest de bestanden eerst maken, dus heeft even geduurd. :nuts
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Hallo Oskar,

Bedankt voor de info en de pdf's. Ik ga er binnenkort mee aan de slag want die eeuwige foutmeldingen hangen me behoorlijk de keel uit. Ik laat je weten wat het geweest is, vooropgesteld dat ik het zelf kan vinden en repareren. Ben handig zat maar heb nog niet veel ervaring met het uitlezen en daar vanuit repareren. Maar, aldoende leert men en met een beetje weetjewel hulp komen we een eind. groeten, Bertel
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door rubenverhaaf »

is het niet zo dat je dit fout naar uitlijnen alleen krijgt als je het stuur veranderd ten opzichte van het stuurhuis..

ik lijn regelmatig T4's T5's uit.. deze komen via de Vw dealer om de hoek..

nou is het zo dat hun zorgen dat het stuur recht staat op het merkteken op het stuurhuis, vervolgens zetten ze de stuurhoeksensor op nul met de computer.
dan lijn ik hem uit..
ik kan het stuur ook wel op de merktekens zetten maar ben op de zaak niet in het bezit van Vagcom en kan hem na die tijd dus ook niet op Nul calibreren

het stuur word dan ook nooit losgehaald tenzij je stuurhuis midden niet correct is, maar dit geeft dan je stuurhoeksensor aan..
als het stuurhuis niet in het midden staat komt dat 99 % doordat iemand anders deze heeft veranderd of door schade

het enigste wat er gesteld word met uitlijnen is sporing wielvlucht en askanteling voor zo ver als mogelijk

mvg, Ruben
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Vandaag eindelijk de stuurhoeksensor gedemonteerd. Auto komt niet door de keuring omdat het ABS-lampje niet uitgaat, ook niet tijdelijk.

De sensor lijkt simpelweg versleten. Na hem geopend te hebben, zie ik sterke inslijtingssporen op de printplaat waardoor de geleidebanen zijn onderbroken. Waarschijnlijk is het kunststof van de behuizing en van de binnenring (grote koperkleurige ring met gaatjes) in de loop der tijd op elkaar ingesleten door het draaien van het stuur, waardoor de binnenring met de printplaat in contact komt en daar langzaam maar zeker invreet. Ik zal nog een paar foto's plaatsen bij gelegenheid.

Repareren zou theoretisch mogelijk zijn maar je hebt zeer beperkt ruimte om de onderbroken geleidebanen weer met elkaar in contact te brengen. De slijtage aan de behuizing is daarbij niet te repareren dus zal het een kwestie van tijd zijn voordat het verhaal weer opnieuw begint. Het zal een nieuwe sensor moeten worden en dan ben je zo'n 400 eurootjes verder :boos. Maar ja, we zeggen niet voor niets :T44EVER dus ik zal er wel aan moeten geloven.

Misschien heeft iemand nog een tip waar ik deze sensor gunstig kan kopen?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Foutcode G85 - Stuurhoeksensor

Bericht door Bertel388 »

Zoals beloofd, hierbij nog een paar foto's. Zo is goed te zien wat er ingesleten is. De binnenring moet normaalgesproken iets boven de printplaat "zweven". Doordat het kunststof van het huis en het kunststof van de binnenring teveel op elkaar inslijten, komt een deel van de binnenring in contact met de printplaat met als gevolg dat de unit niet meer functioneert.
geopende stuurhoeksensorunit, de binnenring is in deze foto verwijderd
geopende stuurhoeksensorunit, de binnenring is in deze foto verwijderd
Hier een close up van de slijtage op de printplaat
Hier een close up van de slijtage op de printplaat
dit is de onderzijde van de binnenring, het gedeelte met de letters/cijfers veroorzaakt de slijtage
dit is de onderzijde van de binnenring, het gedeelte met de letters/cijfers veroorzaakt de slijtage
Plaats reactie