Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bankje 2e zitrij

vragen over de T4
scharreleitje
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 okt 2009, 15:48

bankje 2e zitrij

Bericht door scharreleitje »

Advies gevraagd.
Kan iemand mij vertellen hoe het zit, met het plaatsen van een extra bankje in een camper?
Even uitleggen: ik heb een camper maar heb dringend 2 extra zitplaatsen nodig, kan ik ter hoogte van de schuifdeur een bankje plaatsten? ik zag een mooi bankje voor weinig geld op MP, deze zou opklapbaar zijn en makkelijk eruit te halen zijn, de verkoper heeft het over een hendeltje waarmee ie eruit te halen is. Ik heb een houten vloer in de camper, hoe kan zo'n 2e zitrij bevestigen?

Alvast bedankt voor de reactie, groet Jan
scharreleitje
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 okt 2009, 15:48

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door scharreleitje »

Oke, heb even gechecked, er staat :
Omschrijving van de inrichting kampeerwagen
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd.
Betekent dit dat je zelf mag kiezen hoe je het regelt met zitplaatsen?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Egbert&Manon »

Ja, mooi hé.
Maar of er een gordelplicht is, hangt af van het bouwjaar en of je camper grijs of geel kenteken heeft.
Leuker kunnen we het niet maken. :knipoog

Mijn brandweerauto is op grijs kenteken, bwjr 1986, 7 simpele zittingen achterin, geen gordels (ook niet voorin)..............resultaat 9 persoons!
(ik heb wel gordels voorin gemonteerd ivm stukje veiligheid)


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door sgsdebruijn »

heb je een westfalia met glijrails? matje heeft nog een mooi bankje incl goede 3 punts gordels (wel zo veilig). kost alleen wel 700 euro
Als je camper op kenteken hebt is hij altijd geel
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Harry 341 »

scharreleitje schreef:Oke, heb even gechecked, er staat :
Omschrijving van de inrichting kampeerwagen
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd.
Betekent dit dat je zelf mag kiezen hoe je het regelt met zitplaatsen?
Is een bankje dat in de goten moet....neem aan dat je het 100 euro bankje gezien hebt....
grtzHarry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
scharreleitje
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 okt 2009, 15:48

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door scharreleitje »

Klopt, het is het bankje van 100 eu, begrijp ik het goed dat daar een goot of rail voor nodig is..?
verder is het zo dat op mijn kenteken staat kampeerwagen, hoewel ook in het kenteken staat grijs kenteken.
hij is van 96. Mij is verteld dat ik achterin op het bed mensen mag vervoeren. Maar dit is niet echt veilig te noemen, het bed is in de lengte van de bus met een pianoscharnier gemonteerd in de lengte van de bus, en staat met twee klappootjes op de grond...
Vandaar mijn vragen over dit onderwerp. Het liefst heb ik, een bankje met geintergreerde gordels, die ik er makkelijk uit kan helen, bestaat zoiets? en hoe moet je dat dan bevestigen?

groet, en bedankt Jan
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Wim T4 935 »

sgsdebruijn schreef: Als je camper op kenteken hebt is hij altijd geel
Dat klopt niet helemaal. Er rijden heel veel campers rond met een grijs kenteken. Binnen :wjw bijvoorbeeld Peter 111, Oskar 725 en Harry 62.

Houderschapsbelastingtechnisch wordt altijd uitgegaan van het personenwagentarief, zo u wilt GEEL kenteken. Eventueel kan dan het 25% tarief van toepassing zijn.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Oskar 725 »

Wim T4 935 schreef:
sgsdebruijn schreef: Als je camper op kenteken hebt is hij altijd geel
Dat klopt niet helemaal. Er rijden heel veel campers rond met een grijs kenteken. Binnen :wjw bijvoorbeeld Peter 111, Oskar 725 en Harry 62.

Houderschapsbelastingtechnisch wordt altijd uitgegaan van het personenwagentarief, zo u wilt GEEL kenteken. Eventueel kan dan het 25% tarief van toepassing zijn.

Mijn keuring viel nog onder de regeling dat een auto altijd in de categorie bleef waarin hij was ingeschreven, ik ben +/- een van de laatsten. camper keuringen van kort na mij kregen een ander (geel) kenteken.
Wel heb ik een max. aantal zitplaatsen vermelding op het kenteken. :campingT4
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door sgsdebruijn »

Ok, das duidelijk maar wel weer apart
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Egbert&Manon »

Mijn brandweerauto kon gewoon op grijs (mei 2011), als het een kampeerwagen zou worden :nuts
Misschien omdat ie 25 jaar oud is?


Jan, heb je rails/goten op de vloer?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door sgsdebruijn »

Als ik het zo lees is het een zelfbouw, die goten zouden wel erg handig zijn
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
scharreleitje
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 okt 2009, 15:48

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door scharreleitje »

Hallo Egbert en anderen,

Het is inderdaad een zelfbouwer, rails op de vloer maken lijkt me geen optie, ik heb een houten plaat erin bekleed met linoleum.
Zou ik er een bankje in mogen maken, wat gewoon door de vloer zit met bouten?
Dan kan ik hem als we gaan kamperen eruit sleutelen, of met vleugelmoeren zou nog mooier zijn.
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Jefta »

Evt heb ik wel een bankje voor de 2e zitrij, een 2 zits en een 1 zits bank.

Komt uit een originele Caravelle en je kan de rugleuning helemaal platzetten (heb je een tafeltje met bekerhouders, alleen de 2 zits)

Deze zitten in de originele situatie vast met bouten in de bodem, en kan je er ook makkelijk uithalen (met hendel). De gordel zit bij de middelste als "heupgordel" vast aan de bank zelf. Evt heb ik een 2e heupgordel zodat je de 2 zitsbank helemaal met vaste gordels kan creëren (of heb ik een 3 puntsgordel, zul je alleen wel in de orginele gaten moeten maken).

Stuur me anders een mailtje als je geinteresseerd bent.

Groet Jefta
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door PJJ-65535 »

beste,

Het monteren van de zitplaats is in essentie geen probleem, deze moet deugdelijk vast zitten aan het chasis. Bij voorkeur (maar niet noodzakelijk) op de originele bevestigingspunten. Bij andere wijze zal de rdw inspectuer hier zijn licht over kunenn laten schijnen.
Het venijn zit 'm in de gordels. Deze moeten bevestigd worden aan goedgekeurde gordelbevestigingspunten. Lees: originele bevestigingspunten.

Bij een t4 zijn er versies (grijs) die achterin geen gordelbevestigingspunten hebben, deze moesten t.b.v. het verkrijgen van een grijs kenteken verwijderd zijn.

Bij de "gele"uitvoeringen zitten er wel degelijk bevestigingspunten, in de c stylen en bij de achterste zijruiten.

Volgens mijn weten (weet niet zeker) geeft het chasisnummer aan of er orriginele bevestigingspunten zijn. xxxW2 is volgens mijn een "gele personenuitvoering, waar dan maximaal 9 zitplaatsen in kunnen. (ik heb er 7 in de camper, staat ook op kentekenebewijs)

suc6
pieter
Life's no monkey business.........
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: bankje 2e zitrij

Bericht door Egbert&Manon »

Een grijskentekenauto uit 96 heeft volgens mij geen gordelpicht op de achterbank.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie