Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

piepsignaal na starten + koelvloeistof

vragen over de T5
Plaats reactie
Erik701
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door Erik701 »

Hey weetjewellers,

Ik heb al sinds de aanschaf van mijn T5 (2ehands, toen 167.000 km) iets vreemd wat ik niet onmiddellijk kan plaatsen. Ik gebruik de bus sporadisch, om te gaan surfen of op vakantie te gaan, dus meestal staat hij gewoon stil in de garage. Enkele minuten na het starten hoor ik een onderbroken piepgeluid uit de speakers, pakweg 6 korte piepjes achter elkaar. Dit heeft hij niet altijd, en komt niet van de radio, want zelfs zonder frontje op de radio hoor ik het soms. Wat zou dat kunnen zijn ?

2 weken geleden heb ik ook voor het eerst koelvloeistof moeten bijvullen. Ik had net 200km gereden, de bus had daarna een paar uurtjes stilgestaan, en bij het starten ging het lampje op oranje. Gezien ik enkel wat er bij had heb ik er een half litertje bij gekapt, 200km naar huis gereden zonder probleem. Vorige week dan, pakweg 300km na het bijvullen, en de bus had de hele week stil gestaan in de garage, ging het lampje weer aan. Reservoir gevuld met water tot het maximum, waar het nu nog steeds staat. Ik ben net een busje G12 gaan halen om het water te vervangen, maar ik vroeg me toch af of het normaal is dat hij een halv litertje gebruikt op 300km. Onder de bus lagen geen plasjes, ik ga vanmiddag de bodemplaat eens verwijderen om te zien of ik ergens drupjes zie. Onder de dop van de motorolie zit wel een klein beetje grijze smurrie, maar dat zou normaal kunnen zijn las ik ?

De bus is een T5 2.5 96kw van 09/2004, met momenteel ongeveer 235.000km op de teller. Recent werden de startmotor en alternator vervangen na een defect (afzonderlijk).

Alvast bednakt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door Mickel Moen »

Erik,

Het lijkt op een kapotte waterpomp. Kijk maar eens onder je oliedop. Als je allemaal smurrie ziet, lekt het koelwater in de olie.

Zie verder: viewtopic.php?f=3&t=29317#p191117" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Erik701
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door Erik701 »

Dat had ik inderdaad ook al gelezen, maar gezien de hoge kilometerstand zou deze toch al vervangen zijn waarschijnlijk ? Of is ie weer kapot ? :bonk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door Mickel Moen »

Als precies dezelfde er weer ingekomen is, kan dat kloppen, want die eersten gingen na ± 80.000 km kapot.

Later schijnt er een gemodificeerd type gekomen te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Maar hier is vast iemand die dat wel weet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Erik701
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door Erik701 »

Niemand een ideetje wat dat piepsignaal kan zijn?
Erik701
Berichten: 169
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door Erik701 »

Zoals verwacht inderdaad de waterpomp defect. Kosten voor herstelling:
+- 450 eur excl. BTW voor vervangen waterpomp (stukken en werkuren). Daarbovenop komt nog longlife olie aan 23 eur excl. / liter en natuurlijk een nieuwe filter.
Zij deze prijzen wat normaal, of is mijn dealer me weer wat aan het voorhouden ? :)
jonasdb
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 nov 2011, 20:56

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door jonasdb »

Bij onze dealer is het ongeveer 19€/liter longlife.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: piepsignaal na starten + koelvloeistof

Bericht door heemskerk »

En op bijv, Ebay €6- a €7,- de liter is ook niet ongebruikelijk.
Plaats reactie