Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Laadstroom problemen
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Laadstroom problemen
Afgelopen maandag alle massapunten geinspecteerd, losgehaald en goed schoongemaakt en terug gemonteerd evenals alle aansluitingen op de accu.
Tevens alle contacten van de startmotor bekenen en schoongemaakt, de draad op de startmotor was nog netjes intakt dus niet weggevreten door corrosie.
Dit omdat bij koud weer de startmotor wat moeite heeft met ronddraaien, even een doodpunt over en dan gaat het gewoon goed.
Neemt wel zodanig veel van de accu dat mijn display reset.
Voor de zekerheid gisterenavond de acculader (CTEK 3600) erop gezet om de accu weer eens helemaal vol te krijgen.
Maar vanochtend vroeg op weg naar Gorichem waar mijn broertje en zijn vriendin waren bevallen ging het accu lampje branden.
Op het display van de camper geen laadstroom te bekennen, dus sh!t lekker dan.
Meeste verbruikers uitgezet, lampies blijven wel handig met dit weer.
Gelukkig wilde de bus op de terugweg wel starten, maarja toen kwamen we ff stil (stoplichten op rood) te staan door file voor de tunnel bij sliedrecht dan denk je sh!t (alweer) dat kunnen we niet gebruiken wanneer zal de accu leeg zijn.
Maar gelukkig tot aan de garage heeft de boel het volgehouden, bij de garage wilde hij niet meer starten.
Kan natuurlijk zijn dat de dynamo defect is maar wellicht heeft iemand nog een suggestie, wel balen zal wel knaken gaan kosten bij de garage maar had er zelf geen trek in om er onder te gaan liggen.
Tevens alle contacten van de startmotor bekenen en schoongemaakt, de draad op de startmotor was nog netjes intakt dus niet weggevreten door corrosie.
Dit omdat bij koud weer de startmotor wat moeite heeft met ronddraaien, even een doodpunt over en dan gaat het gewoon goed.
Neemt wel zodanig veel van de accu dat mijn display reset.
Voor de zekerheid gisterenavond de acculader (CTEK 3600) erop gezet om de accu weer eens helemaal vol te krijgen.
Maar vanochtend vroeg op weg naar Gorichem waar mijn broertje en zijn vriendin waren bevallen ging het accu lampje branden.
Op het display van de camper geen laadstroom te bekennen, dus sh!t lekker dan.
Meeste verbruikers uitgezet, lampies blijven wel handig met dit weer.
Gelukkig wilde de bus op de terugweg wel starten, maarja toen kwamen we ff stil (stoplichten op rood) te staan door file voor de tunnel bij sliedrecht dan denk je sh!t (alweer) dat kunnen we niet gebruiken wanneer zal de accu leeg zijn.
Maar gelukkig tot aan de garage heeft de boel het volgehouden, bij de garage wilde hij niet meer starten.
Kan natuurlijk zijn dat de dynamo defect is maar wellicht heeft iemand nog een suggestie, wel balen zal wel knaken gaan kosten bij de garage maar had er zelf geen trek in om er onder te gaan liggen.
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 23 nov 2011, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
Indien de dynamo defect is wil ik hem eigenlijk gelijk wel vervangen voor een 150A, heb nu 120A is dat mogelijk?
Nog verschil tussen Valeo en Bosch heb nu Bosch.
Nog verschil tussen Valeo en Bosch heb nu Bosch.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
Sebastiaan,
dat kan, je hebt alleen een extra voorschakel diode nodig! zal het onderdeel nr voor je opzoeken.
dat kan, je hebt alleen een extra voorschakel diode nodig! zal het onderdeel nr voor je opzoeken.
Groet, Oskar.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
dank je, zou de vw garage dat ook kunnen regelen, enig idee van de kosten?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
Ik neem aan dat je gemeten hebt direct op de accu of de spanning gewoon oploopt tijdens stationair lopen.
Oplopen van de spanning is uiteraard een teken van lading.
Anders is misschien je accu zelf gewoon overleden.
Even stagneren van de startmotor in de eerste ronddraaifrequentie kan duiden op 1 kapotte accucel.
Lood wat van de platen afvalt ligt onderin de cel waardoor sluiting ontstaat.
Oplopen van de spanning is uiteraard een teken van lading.
Anders is misschien je accu zelf gewoon overleden.
Even stagneren van de startmotor in de eerste ronddraaifrequentie kan duiden op 1 kapotte accucel.
Lood wat van de platen afvalt ligt onderin de cel waardoor sluiting ontstaat.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
Display van de camper loopt niet op naar 14+ volt.
Accu kan defect zijn maar kan er altijd op starten, we wachten af, accu is nog geen 2 jaar oud.
Moet zeggen dat ik de symptonen ook had met de oude accu bij lagere temperaturen dus beneden de 5 graden
Accu kan defect zijn maar kan er altijd op starten, we wachten af, accu is nog geen 2 jaar oud.
Moet zeggen dat ik de symptonen ook had met de oude accu bij lagere temperaturen dus beneden de 5 graden
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
Van 120A naar 150A is opzich geen probleem, dat van een extra voorschakel diode is onzin.
Wel moet je weten wat voor Bosch er nu op zit. er kan een 0 123 ... ... serie opzitten of een 0 124 ... ...
Het verschil zit hem in de stekkers deze kan vierkant of rond zijn.
Als je het Bosch nr. even doorgeeft van de dynamo wat er nu opzit ,kan ik zo voor je kijken wat de mogelijkheden zijn en wat zo'n dynamo kost (speciale ww prijs )
Groet Roel
P.s ook moet je nooit uitgaan van metertjes in de auto..... wil je het echt weten, moet je eerst kijken of je wel een lampje (accu symbool) hebt op je daschboard, deze zorgt er namelijk voor dat de dynamo bekrachtigd wordt.
Als je deze hebt en hij gaat ook netjes uit met lopende motor. dan kan je het beste achterop de dynamo meten. min op massa (huis van dynamo) en de dikke B+ moet dan tussen de 13.8V en 14.2V zitten (bij volle accu)
De D+ en B+ moeten bij lopende motor dezelfde waarde hebben.
Succes
Wel moet je weten wat voor Bosch er nu op zit. er kan een 0 123 ... ... serie opzitten of een 0 124 ... ...
Het verschil zit hem in de stekkers deze kan vierkant of rond zijn.
Als je het Bosch nr. even doorgeeft van de dynamo wat er nu opzit ,kan ik zo voor je kijken wat de mogelijkheden zijn en wat zo'n dynamo kost (speciale ww prijs )
Groet Roel
P.s ook moet je nooit uitgaan van metertjes in de auto..... wil je het echt weten, moet je eerst kijken of je wel een lampje (accu symbool) hebt op je daschboard, deze zorgt er namelijk voor dat de dynamo bekrachtigd wordt.
Als je deze hebt en hij gaat ook netjes uit met lopende motor. dan kan je het beste achterop de dynamo meten. min op massa (huis van dynamo) en de dikke B+ moet dan tussen de 13.8V en 14.2V zitten (bij volle accu)
De D+ en B+ moeten bij lopende motor dezelfde waarde hebben.
Succes
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
Hoi Roel, het is het oudere T4 is vierkante stekker verwacht ik model '97, vanaf 1999 schijnen ze "rond" te zijn.
Verwacht bij mij niet anders.
Zoals in mijn openingspost aangegeven gaat het lampje van de accu branden, ook bij lopende motor, het schermpje van de camper is voor mij dan de bevestiging dat ik geen laadstroom heb.
Zou de steun nog anders kunnen zijn, dat geeft de man in het VW magazijn aan.
Ben benieuwd
http://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine
Verwacht bij mij niet anders.
Zoals in mijn openingspost aangegeven gaat het lampje van de accu branden, ook bij lopende motor, het schermpje van de camper is voor mij dan de bevestiging dat ik geen laadstroom heb.
Zou de steun nog anders kunnen zijn, dat geeft de man in het VW magazijn aan.
Ben benieuwd
http://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
Ik heb echt het nummer nodig van de huidige dynamo. dan kan ik daarmee kijken wat mogelijk is.
Als je er één hebt met een vierkanten stekker, lijkt het nummer op 0 123 515 016.
het begint in ieder geval met 0 123 en zijn in totaal 10 cijfers.
Groet Roel
Als je er één hebt met een vierkanten stekker, lijkt het nummer op 0 123 515 016.
het begint in ieder geval met 0 123 en zijn in totaal 10 cijfers.
Groet Roel
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
Hij staat bij de garage, geloof dat VW 600 euro rekent voor een dynamo, die zijn gestoord!
Dit zou hem volgens mij moeten zijn
http://www.mister-auto.nl/fl/dynamo-alt ... 0!360.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zou hem volgens mij moeten zijn
http://www.mister-auto.nl/fl/dynamo-alt ... 0!360.html" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
€ 600,= dan krijg je er vast een grote beurt bij
Dat bedrijf wat jij doorstuurd levert voor dat bedrag een immitatie. ze zeggen dat ze origineel leveren alleen klopt dit niet. ze zetten er ook bij dat het een Bosch Referentie nr. betreft.
Ik kan een originele 150A leveren voor € 240,25 incl. btw en verzendkosten deze heeft alleen een andere poelie (die moet dus overgezet worden)
een immitatie 120A kost € 150,=
Groet Roel
Dat bedrijf wat jij doorstuurd levert voor dat bedrag een immitatie. ze zeggen dat ze origineel leveren alleen klopt dit niet. ze zetten er ook bij dat het een Bosch Referentie nr. betreft.
Ik kan een originele 150A leveren voor € 240,25 incl. btw en verzendkosten deze heeft alleen een andere poelie (die moet dus overgezet worden)
een immitatie 120A kost € 150,=
Groet Roel
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
en deze? type 0 986 040 360 - a 217 euro 120A
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... rtcode=579" onclick="window.open(this.href);return false;
denk dat de dealer niet aan ruildelen doet vandaar die hoge prijs, voor die 600 euro kan ik het elders laten doen en kan ik nog een nieuwe startmtor erbij krijgen
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... rtcode=579" onclick="window.open(this.href);return false;
denk dat de dealer niet aan ruildelen doet vandaar die hoge prijs, voor die 600 euro kan ik het elders laten doen en kan ik nog een nieuwe startmtor erbij krijgen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
Dit is de officiële Bosch ruilprijs BSH 0 986 040 360 Normaalprijs Verkoopprijs 247,00 EURsgsdebruijn schreef:en deze? type 0 986 040 360 - a 217 euro 120A
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... rtcode=579" onclick="window.open(this.href);return false;
denk dat de dealer niet aan ruildelen doet vandaar die hoge prijs, voor die 600 euro kan ik het elders laten doen en kan ik nog een nieuwe startmtor erbij krijgen
Dus hun zetten op de site een hogere bruto prijs en dan -26% ....... tja zo kan het ook
Dealers werken wel degelijk met een ruilsysteem, wij doen dit werk al meer dan 30 jaar en meeste klanten zijn dealers, alleen is het de vraag of ze de voordelen ook met de klant delen.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
Roel, bedankt voor je aanbod ik hou het in gedachten en wat betreft prijzen, de wereld bestaat uit de kluit belazeren daarom is het zo'n kl@tezootje in europa alleen zullen we van een paar dynamo's niet ten onder gaan (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom
Het is ook jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik hem gewoon kunnen reviseren voor weinig
Denk dat je dan ongeveer € 135,= kwijt bent
Denk dat je dan ongeveer € 135,= kwijt bent
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!