Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Laadstroom problemen
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom
Ja als ik het zo elders lees valt dat wel mee inderdaad.
Maar is nog niet met 100% zekerheid gezegd dat hij kapot is, zal morgen wel wat horen.
Als hij wel defect is en ze niet aan ruildelen doen dan vraag ik wel een rekening voor de arbeid van het uitzoekwerk en koop ik zelf zo'n ding.
Multi eraf, dynamo losnemen, bouten los en alles met de nieuwe erop weer terugplaatsen.
Maar is nog niet met 100% zekerheid gezegd dat hij kapot is, zal morgen wel wat horen.
Als hij wel defect is en ze niet aan ruildelen doen dan vraag ik wel een rekening voor de arbeid van het uitzoekwerk en koop ik zelf zo'n ding.
Multi eraf, dynamo losnemen, bouten los en alles met de nieuwe erop weer terugplaatsen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Laadstroom problemen
Wat zullen ze berekenen voor een accuvulling?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Laadstroom
En Roel waarom is dit dan volgens jou onzin, van die diode?Roel schreef:Van 120A naar 150A is opzich geen probleem, dat van een extra voorschakel diode is onzin.
Wel moet je weten wat voor Bosch er nu op zit. er kan een 0 123 ... ... serie opzitten of een 0 124 ... ...
Het verschil zit hem in de stekkers deze kan vierkant of rond zijn.
Als je het Bosch nr. even doorgeeft van de dynamo wat er nu opzit ,kan ik zo voor je kijken wat de mogelijkheden zijn en wat zo'n dynamo kost (speciale ww prijs )
Groet Roel
P.s ook moet je nooit uitgaan van metertjes in de auto..... wil je het echt weten, moet je eerst kijken of je wel een lampje (accu symbool) hebt op je daschboard, deze zorgt er namelijk voor dat de dynamo bekrachtigd wordt.
Als je deze hebt en hij gaat ook netjes uit met lopende motor. dan kan je het beste achterop de dynamo meten. min op massa (huis van dynamo) en de dikke B+ moet dan tussen de 13.8V en 14.2V zitten (bij volle accu)
De D+ en B+ moeten bij lopende motor dezelfde waarde hebben.
Succes
Groet, Oskar.
Re: Laadstroom
Geef mij één reden waarom er wel een diode tussen moet?Oskar 725 schreef:Roel schreef:Van 120A naar 150A is opzich geen probleem, dat van een extra voorschakel diode is onzin.
Wel moet je weten wat voor Bosch er nu op zit. er kan een 0 123 ... ... serie opzitten of een 0 124 ... ...
Het verschil zit hem in de stekkers deze kan vierkant of rond zijn.
Als je het Bosch nr. even doorgeeft van de dynamo wat er nu opzit ,kan ik zo voor je kijken wat de mogelijkheden zijn en wat zo'n dynamo kost (speciale ww prijs )
Groet Roel
P.s ook moet je nooit uitgaan van metertjes in de auto..... wil je het echt weten, moet je eerst kijken of je wel een lampje (accu symbool) hebt op je daschboard, deze zorgt er namelijk voor dat de dynamo bekrachtigd wordt.
Als je deze hebt en hij gaat ook netjes uit met lopende motor. dan kan je het beste achterop de dynamo meten. min op massa (huis van dynamo) en de dikke B+ moet dan tussen de 13.8V en 14.2V zitten (bij volle accu)
De D+ en B+ moeten bij lopende motor dezelfde waarde hebben.
Succes
En Roel waarom is dit dan volgens jou onzin, van die diode?
Ik heb er in al die jaren dat ik dit werk doe er nog nooit van gehoord als je een zwaardere dynamo monteert een diode erbij zou moeten plaatsen (zou ook werkelijk niet weten wat het nut ervan zou moeten zijn)
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: Laadstroom problemen
@ Sebastiaan,
Het nr voor diode met weerstand is 7D0 959 263C en daar hoort een kabelboompje bij met nr. 7D0 971 067C dat laatste kan ik zo voor je maken.
Waar het voor dient vertel ik later.
Ik heb een originele VW ruildynamo liggen met nr. 074 903 018 AX Het is een Bosch. Zal ook een foto van de achterkant plaatsen.(dynamo is NIET te koop )
Op een 150 Amp. dynamo zit een vrijloop poellie dit om je multiesnaar en je spanner te ontzien. Dus overzetten van je 120 Amp. dynamo kan wel maar is niet aan te raden.
Ook moet je de hoofdzekering van de dynamo wat zwaarder uitvoeren: van 150 naar 175 Amp. Deze zit in de zekeringkast voor je accu.
Het nr voor diode met weerstand is 7D0 959 263C en daar hoort een kabelboompje bij met nr. 7D0 971 067C dat laatste kan ik zo voor je maken.
Waar het voor dient vertel ik later.
Ik heb een originele VW ruildynamo liggen met nr. 074 903 018 AX Het is een Bosch. Zal ook een foto van de achterkant plaatsen.(dynamo is NIET te koop )
Op een 150 Amp. dynamo zit een vrijloop poellie dit om je multiesnaar en je spanner te ontzien. Dus overzetten van je 120 Amp. dynamo kan wel maar is niet aan te raden.
Ook moet je de hoofdzekering van de dynamo wat zwaarder uitvoeren: van 150 naar 175 Amp. Deze zit in de zekeringkast voor je accu.
Groet, Oskar.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom problemen
Bedankt Oskar, dat van de poelie is een goeie tip,
Nu blijft de vraag, wel of geen diode enz... ben benieuwd
Zou ik eventueel m'n stekker aan kunnen laten passen Oskar net als bij de sproeierpomp?
Roel toevallig indien nodig incl vrijlooppoelie te verkrijgen?
Nu blijft de vraag, wel of geen diode enz... ben benieuwd
Zou ik eventueel m'n stekker aan kunnen laten passen Oskar net als bij de sproeierpomp?
Roel toevallig indien nodig incl vrijlooppoelie te verkrijgen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom problemen
Sorry Oskar,
Maar van die poelie klopt ook niet, op een 150A zit gewoon een vaste poelie......
Maar nu weten we inderdaad nog niet wat het nut van die diode? Ben ook benieuwd
Die dynamo die jij daar laat zien heeft een andere uitstuur van regelaar, niet alleen de stekker is anders (rond-vierkant)
de andere dynamo heeft een D+ W aansluiting (lampje en toerenteller) de afgebeelde dynamo heeft D+ DFM je mist dus je toerenteller. Nu is dit er wel op te maken.......
Groet Roel
Maar van die poelie klopt ook niet, op een 150A zit gewoon een vaste poelie......
Maar nu weten we inderdaad nog niet wat het nut van die diode? Ben ook benieuwd
Die dynamo die jij daar laat zien heeft een andere uitstuur van regelaar, niet alleen de stekker is anders (rond-vierkant)
de andere dynamo heeft een D+ W aansluiting (lampje en toerenteller) de afgebeelde dynamo heeft D+ DFM je mist dus je toerenteller. Nu is dit er wel op te maken.......
Groet Roel
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: Laadstroom problemen
Ik kan er een andere stekker aan maken (aan de kabelboom), maar kan met originele stekkers ook een verloop voor je maken, zodat je altijd terug kan. Kan je ook een goede, gebruikte 120 Amp. dynamo leveren. keus genoeg!sgsdebruijn schreef:Bedankt Oskar, dat van de poelie is een goeie tip,
Nu blijft de vraag, wel of geen diode enz... ben benieuwd
Zou ik eventueel m'n stekker aan kunnen laten passen Oskar net als bij de sproeierpomp?
Roel toevallig indien nodig incl vrijlooppoelie te verkrijgen?
Die voorschakel diode met weerstand is om je dynamo lampje uit te krijgen (de dynamo te bekrachtigen), het is een originele VW toevoeging bij gebruik van 150 Amp.dynamo's in een T4.
Groet, Oskar.
Re: Laadstroom problemen
Oskar 725 schreef:@ Roel,
ik heb ook nooit beweerd dat ie er TUSSEN moet.
Zal mij manier van lezen dan wel zijn ?????Oskar 725 schreef:Sebastiaan,
dat kan, je hebt alleen een extra voorschakel diode nodig!
De dynamo heeft wel degelijk een W aansluiting, of de auto een toerenteller heeft is een tweede (de één namelijk wel en de ander niet)Oskar 725 schreef:Roel, een TDI heeft geen W-aansluiting.
Maar ik vind het allemaal best, probeerde alleen iemand te helpen.
Wat betreft een weerstand om een lampje uit te krijgen, de 150A begint bij een lager toerental te laden dan een 120A dus zal je lampje zowiezo eerder uit gaan.
Succes verder, ik denk dat jullie er wel uit komen.
Groet Roel
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Laadstroom problemen
ik stond afgelopen zomer met exact hetzelfde probleem met m'n california in noorwegen....
gewoon een nieuwe spanningsregelaar, kostte omgerekend zo'n 60 euro, bij de plaatselijke vw dealer. Inbouwen is een prikkie werk, dynamo kan in de bus blijven. (mits de afgebroken stukken koolborstel niet in de dynamo verdwijnen zoals bij mij het geval was)
ofwel ffe nieuwe regelaar scoren, bij bosch service waarschijnlijk goedkoper dan bij dealer.
gewoon een nieuwe spanningsregelaar, kostte omgerekend zo'n 60 euro, bij de plaatselijke vw dealer. Inbouwen is een prikkie werk, dynamo kan in de bus blijven. (mits de afgebroken stukken koolborstel niet in de dynamo verdwijnen zoals bij mij het geval was)
ofwel ffe nieuwe regelaar scoren, bij bosch service waarschijnlijk goedkoper dan bij dealer.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom problemen
Gisteren aan het eind van de dag de garage aan de tel dat de dynamo stuk was.
600 euro een nieuwe ex arbeid
300 euro revisie + de bus tot volgende week kwijt + arbeid, duurt me te lang.
Gisteren en kort gebruikte revisie opgehaald bij Oskar 120A. Roel toch bedankt voor het meedenken!
Bus opgehaald vanochtend, 112 euro incl arbeid is nog te doen
Denk dat ze het niet echt leuk vonden maar ach, zijn mijn centen he en moeten ff zuinig zijn omdat we wellicht toch een Suzuki Swift uit 2007 erbij aan willen schaffen.
Het lulligste is nog dat ze m'n linker spiegel kapot hebben gereden tegen een kolom van de brug, dus nieuw spiegelhuis bestellen, spuiten en monteren, zal wel wat kosten.
In ieder geval vanmiddag de boel vervangen.
600 euro een nieuwe ex arbeid
300 euro revisie + de bus tot volgende week kwijt + arbeid, duurt me te lang.
Gisteren en kort gebruikte revisie opgehaald bij Oskar 120A. Roel toch bedankt voor het meedenken!
Bus opgehaald vanochtend, 112 euro incl arbeid is nog te doen
Denk dat ze het niet echt leuk vonden maar ach, zijn mijn centen he en moeten ff zuinig zijn omdat we wellicht toch een Suzuki Swift uit 2007 erbij aan willen schaffen.
Het lulligste is nog dat ze m'n linker spiegel kapot hebben gereden tegen een kolom van de brug, dus nieuw spiegelhuis bestellen, spuiten en monteren, zal wel wat kosten.
In ieder geval vanmiddag de boel vervangen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Laadstroom problemen
Graag gedaan.... Je hebt dus toch maar afgezien om een zwaardere dynamo te monteren.sgsdebruijn schreef: Roel toch bedankt voor het meedenken!
Succes met monteren, en qua prijzen bij de garage tja € 112,= betalen om te constateren dat een dynamo defect is is al belachelijk.
Groet en een goed weekend
Roel
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Laadstroom problemen
Ja op zich is 120A genoeg, anders weer allemaal extra kosten, tijd enz..
ach, is ook weer niet het bedrag om echt moeilijk over te gaan doen.
Is toch,
aannemen auto
starthulp ivm niet meer starten
brug op
motorplaat er van onder
dynamo doormeten
wellicht nog wat andere zaken uitsluiten
motorplaat monteren
van de brug af rijden
spiegel slopen
administratie
bellen naar mij
mij lief aankijken bij ophalen
en daarna nog ff praten dat het een onrendabele klus was
ach, is ook weer niet het bedrag om echt moeilijk over te gaan doen.
Is toch,
aannemen auto
starthulp ivm niet meer starten
brug op
motorplaat er van onder
dynamo doormeten
wellicht nog wat andere zaken uitsluiten
motorplaat monteren
van de brug af rijden
spiegel slopen
administratie
bellen naar mij
mij lief aankijken bij ophalen
en daarna nog ff praten dat het een onrendabele klus was
VW T4 Multivan 2.5TDI+++