Hoi allemaal,
Heb een 2.5tdi uit 1997 met 246.000km op de teller
Onlangs was het tijd om de distributieriem te vervangen. Daarbij werd er vastgesteld dat de gloeibougies
allemaal stuk waren.
Had in het verleden echter nog nooit problemen met het starten gehad, behalve soms na een week stilstaan
(dan duurde het starten iets langer maar dacht dat dit dan aan de batterij lag).
Nu de gloeibougies zijn vervangen, start ie heel slecht. Het voorgloeilampje licht maar een halve seconde op,
en als ik dan start, slaat ie niet aan, hoelang ik ook probeer. Als ie na een paar keer starten toch aanslaat => veel witte rook
Wannneer ik hem 's morgens wil starten moet ik dus minstens 5 keer achter elkaar voorgloeien en dan start ie zoals vroeger.
Bij warme start is er geen probleem.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Oh ja, 2 dagen na het vervangen van de riemen + gloeibougies heb ik hem 10min stationair op de oprit laten draaien:
gevolg was een teerachtige olievlek onder de uitlaat. Sindsdien wel niet meer voorgehad.
Alvast bedankt!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Re: Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Lekke pakking van de brandstofpomp of brandstofleiding ?
Daardoor drukverlies na een tijdje stilstaan.
Of distributieriem toch een tandje verschoven.
Daardoor drukverlies na een tijdje stilstaan.
Of distributieriem toch een tandje verschoven.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Als ik er gemakshalve vanuit ga dat ook de riem die de brandstofpomp aandrijft is vervangen dan denk ik dat de timing van de brandstofpomp niet goed staat.
Groeten van Wim
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Joeke schreef:Hoi allemaal,
Heb een 2.5tdi uit 1997 met 246.000km op de teller
Onlangs was het tijd om de distributieriem te vervangen. Daarbij werd er vastgesteld dat de gloeibougies
allemaal stuk waren.
Had in het verleden echter nog nooit problemen met het starten gehad, behalve soms na een week stilstaan
(dan duurde het starten iets langer maar dacht dat dit dan aan de batterij lag).
Nu de gloeibougies zijn vervangen, start ie heel slecht. Het voorgloeilampje licht maar een halve seconde op,
en als ik dan start, slaat ie niet aan, hoelang ik ook probeer. Als ie na een paar keer starten toch aanslaat => veel witte rook
Wannneer ik hem 's morgens wil starten moet ik dus minstens 5 keer achter elkaar voorgloeien en dan start ie zoals vroeger.
Bij warme start is er geen probleem.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Oh ja, 2 dagen na het vervangen van de riemen + gloeibougies heb ik hem 10min stationair op de oprit laten draaien:
gevolg was een teerachtige olievlek onder de uitlaat. Sindsdien wel niet meer voorgehad.
Alvast bedankt!
-zijn alle sensoren terug aangesloten na de werken ? (soms word tijdens de werken wel eens een en ander afgekoppeld om er wat makkelijker bij te kunnen , maar als er een stekkertje niet terug is aangesloten kan dat uiteraard dergelijke problemen geven)
-zijn er wel gloeibougies van het correcte type (snelle) gebruikt ? Als er verkeerd type gloeibougies zijn gebruikt , kan het zijn dat het gloeien uiteraard niet correct gaat
-met de huidige temperatuur moet een TDI zelfs zonder voorgloeien bijna meteen aanslaan (misschien wel een paar seconden langer starten en met een extra rookpluimpje , maar hij moet nagenoeg bijna direct aanslaan zonder gloeien , als de motor in goede conditie is)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Ga er maar vanuit dat het inspuittijdstip niet goed staat.
Ga eens terug na de garage en laat het controleren.
Vraag wat de waarde is die ze aflezen.
Inspuittijdstip moet tussen de 55 en 65 staan.
Afhankelijk van hoe je hem het prettigst vindt rijden en de fijn afstelling zegt men dat +/- 57 ideaal zou zijn.
Timing moet gemeten worden met voldoende warme motor en juiste motorcode.
René
Ga eens terug na de garage en laat het controleren.
Vraag wat de waarde is die ze aflezen.
Inspuittijdstip moet tussen de 55 en 65 staan.
Afhankelijk van hoe je hem het prettigst vindt rijden en de fijn afstelling zegt men dat +/- 57 ideaal zou zijn.
Timing moet gemeten worden met voldoende warme motor en juiste motorcode.
René
Re: Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Ok,
alvast bedankt allemaal.
Zal de mechanieker deze tips volgende week doorspelen.
Laat jullie nog weten wat het probleem was.
alvast bedankt allemaal.
Zal de mechanieker deze tips volgende week doorspelen.
Laat jullie nog weten wat het probleem was.
Re: Start slechter sinds vervangen gloeibougies
Allen,
Het was dus idd het inspuittijdstip dat niet juist was.
Het was dus idd het inspuittijdstip dat niet juist was.