Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 automaat met problemen
T4 automaat met problemen
Besten,
ook wij hebben een T4 uit 1999 met 2,5L TDI en de "befaamde" automaatbak. En ja ook deze automaat geeft problemen! Als de bus koud is dan rijdt hij goed maar zodra op goede warmte gaat de bak moeilijk doen en uiteindelijk gaat de bak niet meer in zijn versnellingen! uiteraard direct gestopt en met auto ambulance terug laten komen
Nu is de bak uitgelezen geeft aan:
01192 - koppel omvormer en dan met de volgende bij codes: 04-10.
Klopt het dat ik zeg 04 = mechanical malfunction 10 = adaption limit not reached.
Nu is mijn 1ste vraag, wat wordt er bedoelt met code 10?
Verder hebben we geconstateerd dat de ophangbeugel voor de rechteraandrijfas niet bevestigd was! Zie foto. Zou het kunnen dat dit ook de oorzaak is van de bak problemen of is de bak simpelweg gewoon "overleden" en dus toe aan revisie? het geeft uiteraard behoorlijke onbalans.
Alle hulp / info is gewaardeerd!!
ook wij hebben een T4 uit 1999 met 2,5L TDI en de "befaamde" automaatbak. En ja ook deze automaat geeft problemen! Als de bus koud is dan rijdt hij goed maar zodra op goede warmte gaat de bak moeilijk doen en uiteindelijk gaat de bak niet meer in zijn versnellingen! uiteraard direct gestopt en met auto ambulance terug laten komen
Nu is de bak uitgelezen geeft aan:
01192 - koppel omvormer en dan met de volgende bij codes: 04-10.
Klopt het dat ik zeg 04 = mechanical malfunction 10 = adaption limit not reached.
Nu is mijn 1ste vraag, wat wordt er bedoelt met code 10?
Verder hebben we geconstateerd dat de ophangbeugel voor de rechteraandrijfas niet bevestigd was! Zie foto. Zou het kunnen dat dit ook de oorzaak is van de bak problemen of is de bak simpelweg gewoon "overleden" en dus toe aan revisie? het geeft uiteraard behoorlijke onbalans.
Alle hulp / info is gewaardeerd!!
Re: T4 automaat met problemen
Hey Ferry (naamgenoot)
Ik denk dat het gewoon het bekende bakken syndroom is, omdat er niks aan de hand is zodra hij koud is.
Verder zou ik die aandrijfas ( beugel )even vastzetten en dan ga je gewoon weer een rondje rijden, is je olie pijl nog goed ?
Ik ben alleen bang dat het echt aan die beroerde vw bak ligt.
Suc6 Gr Ferry
Ik denk dat het gewoon het bekende bakken syndroom is, omdat er niks aan de hand is zodra hij koud is.
Verder zou ik die aandrijfas ( beugel )even vastzetten en dan ga je gewoon weer een rondje rijden, is je olie pijl nog goed ?
Ik ben alleen bang dat het echt aan die beroerde vw bak ligt.
Suc6 Gr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Re: T4 automaat met problemen
Hi Ferry (inderdaad naamgenoot )
Ik ben er zelf ook bang voor ware het niet dat ik de bus pas afgelopen week gekocht heb...........hoop alleen dat de losse beugel geen verdere schade aanricht / heeft aangericht.
Mbt het oliepeil weet ik niet?! Zal dat enigzins KUNNEN helpen?
Enne enig idee mbt de code 04 en 10?
Alvast dank!
gr
Ik ben er zelf ook bang voor ware het niet dat ik de bus pas afgelopen week gekocht heb...........hoop alleen dat de losse beugel geen verdere schade aanricht / heeft aangericht.
Mbt het oliepeil weet ik niet?! Zal dat enigzins KUNNEN helpen?
Enne enig idee mbt de code 04 en 10?
Alvast dank!
gr
Re: T4 automaat met problemen
Hey Ferry
Dat meen je niet vorrige week pas gekocht , heb je geen garantie oid en ook al heb je hem bij een particulier gekocht zou ik diegene toch even bellen, ooit ook eens iets gehad maar de verkoper had toch een deel mee betaald.
En ja als er te weinig olie inzit zal hij niet meer goed schakelen.
Alleen als de codes aangeven dat er iets met de koppel omvormer is, is dat een stuk minder.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in zeeland zit super bedrijf die bakken reviseerd, en wie weet kan hij je verder helpen met je vragen.
En ik zou zoiezo even die beugel vast zetten, wat mij wel doet vermoeden dat de bak er al onderuit is geweest of de steekas zelf ( waardoor er dan ook olie uitloopt).
Gr Ferry
Dat meen je niet vorrige week pas gekocht , heb je geen garantie oid en ook al heb je hem bij een particulier gekocht zou ik diegene toch even bellen, ooit ook eens iets gehad maar de verkoper had toch een deel mee betaald.
En ja als er te weinig olie inzit zal hij niet meer goed schakelen.
Alleen als de codes aangeven dat er iets met de koppel omvormer is, is dat een stuk minder.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar in zeeland zit super bedrijf die bakken reviseerd, en wie weet kan hij je verder helpen met je vragen.
En ik zou zoiezo even die beugel vast zetten, wat mij wel doet vermoeden dat de bak er al onderuit is geweest of de steekas zelf ( waardoor er dan ook olie uitloopt).
Gr Ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
- Locatie: ittervoort
Re: T4 automaat met problemen
zou ook even contact opnemen met de verkoper, want dit soort problemen zijn er niet van de ene op de andere dag. En helaas voor jouw dit wordt alleen maar erger. Je hebt toch ook bij particuliere verkoop rechten!!
Ik weet niet wat er voor foutcodes bij mij uitkwamen maar ik heb iig al een revisie achter de rug en heb er al weer 60 dkm op de teller staan en vindt het toch nog steeds fijn.
groeten Sven
Ik weet niet wat er voor foutcodes bij mij uitkwamen maar ik heb iig al een revisie achter de rug en heb er al weer 60 dkm op de teller staan en vindt het toch nog steeds fijn.
groeten Sven
Re: T4 automaat met problemen
heb je nog iets van garantie... of particulier gekocht?
dit is gewoon flink balen! zeker als je de bus nog geen week hebt...
ik heb zelf ook een automaat, die hangt wel aan een 2,5l benzine op lpg. heb de bus 2,5 jaar geleden met 170.000km gekocht, af en toe ging de bak in het noodprogramma en doet dan alles in de 3 tenzij ik met de hand de 1 of 2 kies. als ik dan een constante snelheid en toerental houd dan gaat de bak vanzelf weer uit zijn noodprogramma en doet het dan weer goed. na olie en filter wissel is dit probleem veel minder vaak voorgekomen. ik zit nu op 200.000km en zeker de laatste 5.000km dit probleem niet meer gehad. ik rijd zowel lange als korte stukken snelweg en binnendoor.
dus mijn advies, olie en filter wisselen. is wel zelf te doen als je een beetje handig bent. kun je meteen nameten hoeveel olie eruit komt en als je dan de nieuwe olie op nivo hebt en weet hoeveel liter erin gegaan is kun je nagaan of je nu met te weinig hebt gereden.
er gaan hier veel verhalen over revisie... daar wordt vooral je beurs niet vrolijk van... er zijn mensen die dan meteen extra koeler plaatsen en de originele eraf slopen, hier heb ik mijn twijfels over... de warmtewisselaar die origineel erin zit doet namelijk 2 dingen: olie opwarmen als je pas begint te rijden (aangezien je blok sneller op temperatuur is en de automaat dan nog koud is) tot 90graden. en dan koelen als je automaat veel warmer gaat worden vanaf 90graden. met een nieuwe koeler heb je dus langer een te koude olie wat volgens mij ook niet goed is voor je bak?
helaas kan ik je niet verder helpen met foutcodes aangezien ik die zelf ook nooit uitgelezen heb.
succes ermee!
dit is gewoon flink balen! zeker als je de bus nog geen week hebt...
ik heb zelf ook een automaat, die hangt wel aan een 2,5l benzine op lpg. heb de bus 2,5 jaar geleden met 170.000km gekocht, af en toe ging de bak in het noodprogramma en doet dan alles in de 3 tenzij ik met de hand de 1 of 2 kies. als ik dan een constante snelheid en toerental houd dan gaat de bak vanzelf weer uit zijn noodprogramma en doet het dan weer goed. na olie en filter wissel is dit probleem veel minder vaak voorgekomen. ik zit nu op 200.000km en zeker de laatste 5.000km dit probleem niet meer gehad. ik rijd zowel lange als korte stukken snelweg en binnendoor.
dus mijn advies, olie en filter wisselen. is wel zelf te doen als je een beetje handig bent. kun je meteen nameten hoeveel olie eruit komt en als je dan de nieuwe olie op nivo hebt en weet hoeveel liter erin gegaan is kun je nagaan of je nu met te weinig hebt gereden.
er gaan hier veel verhalen over revisie... daar wordt vooral je beurs niet vrolijk van... er zijn mensen die dan meteen extra koeler plaatsen en de originele eraf slopen, hier heb ik mijn twijfels over... de warmtewisselaar die origineel erin zit doet namelijk 2 dingen: olie opwarmen als je pas begint te rijden (aangezien je blok sneller op temperatuur is en de automaat dan nog koud is) tot 90graden. en dan koelen als je automaat veel warmer gaat worden vanaf 90graden. met een nieuwe koeler heb je dus langer een te koude olie wat volgens mij ook niet goed is voor je bak?
helaas kan ik je niet verder helpen met foutcodes aangezien ik die zelf ook nooit uitgelezen heb.
succes ermee!
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 automaat met problemen
foutcode: 01192
nl Overbrugging van de koppelomvormer werkt niet
du Kupplung für Wandlerüberbrückung
en Torque Converter Lock-Up Clutch
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Koppelomvormer slipt
Transmissie misschien in noodloop
Mogelijke oorzaken:
Koppelomvormer defect
Valve Body faulty
Interne fout in de transmissie
Mogelijke oplossingen:
Controleer de koppelomvormer
Heeft de versnellings-indicator van de achteruit-versnelling wel normaal contrast? Want dat kan duiden op noodloop, misschien vanwege fouten in de kopperomvormer
Wat gebeurt er als je de fouten wist en een basic setting op de transmissie doet?
Speciale opmerkingen:
Indien aangetroffen in een 4-Speed Automatic Transmission (01M), check Meetwaardeblok (MWB) 007.
Altijd, en zeker bij oudere auto's, is de conditie (en soort!) van de olie in de versnellingsbak van belang. De versnellingsbak-olie moet elke 30.000 km worden vervangen. En waarschijnlijk moet het een speciale olie van VAG zijn. Vuile of verkeerde olie is niet best voor de koppelomvormer
René ( 04-10 zegt mij zo ff niets,)
nl Overbrugging van de koppelomvormer werkt niet
du Kupplung für Wandlerüberbrückung
en Torque Converter Lock-Up Clutch
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Koppelomvormer slipt
Transmissie misschien in noodloop
Mogelijke oorzaken:
Koppelomvormer defect
Valve Body faulty
Interne fout in de transmissie
Mogelijke oplossingen:
Controleer de koppelomvormer
Heeft de versnellings-indicator van de achteruit-versnelling wel normaal contrast? Want dat kan duiden op noodloop, misschien vanwege fouten in de kopperomvormer
Wat gebeurt er als je de fouten wist en een basic setting op de transmissie doet?
Speciale opmerkingen:
Indien aangetroffen in een 4-Speed Automatic Transmission (01M), check Meetwaardeblok (MWB) 007.
Altijd, en zeker bij oudere auto's, is de conditie (en soort!) van de olie in de versnellingsbak van belang. De versnellingsbak-olie moet elke 30.000 km worden vervangen. En waarschijnlijk moet het een speciale olie van VAG zijn. Vuile of verkeerde olie is niet best voor de koppelomvormer
René ( 04-10 zegt mij zo ff niets,)
Re: T4 automaat met problemen
Tja mensen
Ik heb hem bij een autodealer gekocht en ben nog met hem in conclaaf mbt een mogelijke oplossing.
maar wat ik graag zou willen weten is of dat de losse aandrijfas ook de foutmelding op de bak kan veroorzaken? dit ivm met de onbalans.
zou graag de aandrijfas vast willen zetten maar aangezien ik de bus pas 1 week heb en al van dag 1 gedonder hiermee heb, moet en wil ik eerst het autobedrijf de kasn geven om het op te lossen; dit moet namelijk ook volgens het wetboek!
maar terug te komen op rene, dank voor de info maar code 01192 was al vrij duidelijk. Code 04 10 is mij niet helemaal duidelijk en dit kan misschien veroorzaakt worden door de losse aandrijfas??
als de koppelomvormer niet goed is en de bus is op temp klopt het dan dat de automaatbak echt knakkende en bonkende geluiden gaat geven?
gr
Ik heb hem bij een autodealer gekocht en ben nog met hem in conclaaf mbt een mogelijke oplossing.
maar wat ik graag zou willen weten is of dat de losse aandrijfas ook de foutmelding op de bak kan veroorzaken? dit ivm met de onbalans.
zou graag de aandrijfas vast willen zetten maar aangezien ik de bus pas 1 week heb en al van dag 1 gedonder hiermee heb, moet en wil ik eerst het autobedrijf de kasn geven om het op te lossen; dit moet namelijk ook volgens het wetboek!
maar terug te komen op rene, dank voor de info maar code 01192 was al vrij duidelijk. Code 04 10 is mij niet helemaal duidelijk en dit kan misschien veroorzaakt worden door de losse aandrijfas??
als de koppelomvormer niet goed is en de bus is op temp klopt het dan dat de automaatbak echt knakkende en bonkende geluiden gaat geven?
gr
Re: T4 automaat met problemen
Hallo allemaal
Nou lang overleg met garagebedrijf maar we gaan er samen aan uitkomen dus dat is wel prettig.
Weet iemand een goede bakkenspecialist voor dit probleem die een bak kan leveren gereviseerd MET garantie en voor een acceptabele prijs in de omgeving van Eindhoven?
Alvast dank!
Nou lang overleg met garagebedrijf maar we gaan er samen aan uitkomen dus dat is wel prettig.
Weet iemand een goede bakkenspecialist voor dit probleem die een bak kan leveren gereviseerd MET garantie en voor een acceptabele prijs in de omgeving van Eindhoven?
Alvast dank!
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
- Locatie: ittervoort
Re: T4 automaat met problemen
peter achten in deurne, hele schappelijke man. Ik ben er iig goed geholpen.
groeten sven
groeten sven
Re: T4 automaat met problemen
Peter gesproken en netjes offerte bekomen!
Maar uiteraard moet garage die de bus geleverd heeft ook meedoen.....
heeft iemand ervaring met R.R. Oudijn (http://www.mobiele-transmissie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)? Dit bedrijf doet ook volledige revisie en geeft 18 maanden garantie; ook niet gering.
ik hoor graag van jullie!
Maar uiteraard moet garage die de bus geleverd heeft ook meedoen.....
heeft iemand ervaring met R.R. Oudijn (http://www.mobiele-transmissie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)? Dit bedrijf doet ook volledige revisie en geeft 18 maanden garantie; ook niet gering.
ik hoor graag van jullie!
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 automaat met problemen
Even vraagje uit interesse van mijn kantFerryS schreef: 01192 - koppel omvormer en dan met de volgende bij codes: 04-10.
Klopt het dat ik zeg 04 = mechanical malfunction 10 = adaption limit not reached.
Nu is mijn 1ste vraag, wat wordt er bedoelt met code 10?
Hoe kom je erbij dat deze code iets met de bak te maken heeft. ( de storingsmelding )
Zou het ook de datum kunnen zijn toen deze storing voor het eerst optrad?
Ik vraag dat vanwege dat je er Mechanical Malfunction bij zet, wat zet je op die gedachte?. (vindt die gedachte op zich nog niet eens verkeerd hoor)
René
Re: T4 automaat met problemen
Hoi Rene
nou de 04-10 gaf de uitlezing aan;datum lijkt me niet logisch, heb namelijk niet gezien dat ik een datum moet invoeren op het dashboard?
enne volgens http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutc ... additional" onclick="window.open(this.href);return false;
Additional Information - Extra code at end of error messages:
01 Signal Shorted to B+
02 Signal Shorted to Ground
03 No Signal
04 Mechanical Malfunction
05 Input Open
06 Signal to High
07 Signal to Low
08 Control Limit Surpassed
09 Adaption Limit Surpassed
10 Adaption Limit not Reached
zie hierboven de codes 04 en 10
gr
nou de 04-10 gaf de uitlezing aan;datum lijkt me niet logisch, heb namelijk niet gezien dat ik een datum moet invoeren op het dashboard?
enne volgens http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutc ... additional" onclick="window.open(this.href);return false;
Additional Information - Extra code at end of error messages:
01 Signal Shorted to B+
02 Signal Shorted to Ground
03 No Signal
04 Mechanical Malfunction
05 Input Open
06 Signal to High
07 Signal to Low
08 Control Limit Surpassed
09 Adaption Limit Surpassed
10 Adaption Limit not Reached
zie hierboven de codes 04 en 10
gr
Re: T4 automaat met problemen
Foutcode 01192 geeft de storing aan van de overbruggingskoppeling.
De overbruggingskoppeling zit in de koppelomvormer en wordt gesloten tijdens rijden in de 3e versnelling en is gesloten in de 4e versnelling.
Als de overbruggingskoppeling is ingeschakeld slipt de koppelomvormer niet meer en ontstaat er een vaste overbrenging.
Als er teveel slip ontstaat tijdens het rijden met ingeschakelde overbruggingskoppeling krijg je foutcode 01192.
Het probleem zit dan niet in de bak en is op te lossen door de koppelomvormer te vervangen. Dat is minder kostbaar dan een volledige bak revisie, maar reken op 1000 euro.
Helaas is bij onze auto de koppelomvormer al 2 maal vervangen vanwege een versleten overbruggingskoppeling. De overbruggingskoppeling is niets anders dan een rand frictiemateriaal wat in de koppelomvormer is gelijmd en verslijt.
Slijtage is te zien op de magneet in de pan onder de bak. Of er overmatig slip optreed tijdens het rijden kan de dealer voor je uitlezen. Een proefrit is voldoende en kijken in meetwaardeblok 7 van het regelapparaat van de versnelingsbak.
Succes,
Richie
De overbruggingskoppeling zit in de koppelomvormer en wordt gesloten tijdens rijden in de 3e versnelling en is gesloten in de 4e versnelling.
Als de overbruggingskoppeling is ingeschakeld slipt de koppelomvormer niet meer en ontstaat er een vaste overbrenging.
Als er teveel slip ontstaat tijdens het rijden met ingeschakelde overbruggingskoppeling krijg je foutcode 01192.
Het probleem zit dan niet in de bak en is op te lossen door de koppelomvormer te vervangen. Dat is minder kostbaar dan een volledige bak revisie, maar reken op 1000 euro.
Helaas is bij onze auto de koppelomvormer al 2 maal vervangen vanwege een versleten overbruggingskoppeling. De overbruggingskoppeling is niets anders dan een rand frictiemateriaal wat in de koppelomvormer is gelijmd en verslijt.
Slijtage is te zien op de magneet in de pan onder de bak. Of er overmatig slip optreed tijdens het rijden kan de dealer voor je uitlezen. Een proefrit is voldoende en kijken in meetwaardeblok 7 van het regelapparaat van de versnelingsbak.
Succes,
Richie