Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Beste forummers,
Onlangs heeft mijn 2.5 tdi uit '99(88pk) na een kapotgelopen waterpomp een koprevisie ondergaan. Uitgaande van wissel bij 100.000 km, 30.000 te vroeg, dus dikke pech
Er zijn 6 kleppen + toebehoren, retourslangen,olie- en brandstoffilter, koppakkingset, distributieset+waterpomp+spanrol en meelooprol en 1 gloeibougie vervangen.
Kortom de hele bups. Het onderblok was helemaal ok.
Kosten; 1730 euro
Na deze operatie loopt de bus weer als een zonnetje, maar ruik ik na een km of 2 een sterke diesellucht (voornamelijk) in maar ook rond de auto, start deze zo nu en dan moeizaam bij koude start, lijkt de bus een tikje minder vermogen te hebben en last but not least; getik in de motor. Dit getik is niet de vacuümpomp want reageert niet op het rempedaal en klinkt iets dunner/metaliger en is pas hoorbaar bij gas geven en niet bij stationair draaiende motor.
Volgens mijn garage is het waarschijnlijk een verstuiver en afgaande op de symptomen neig ik ook naar een of meerdere defecte verstuivers.
volgende week wordt dit gecheckt, maar ik was toch even nieuwsgierig wat jullie er van denken en wat eventueel andere defect-opties kunnen zijn.
Alvast dank!
Mvg, Martijn
Onlangs heeft mijn 2.5 tdi uit '99(88pk) na een kapotgelopen waterpomp een koprevisie ondergaan. Uitgaande van wissel bij 100.000 km, 30.000 te vroeg, dus dikke pech
Er zijn 6 kleppen + toebehoren, retourslangen,olie- en brandstoffilter, koppakkingset, distributieset+waterpomp+spanrol en meelooprol en 1 gloeibougie vervangen.
Kortom de hele bups. Het onderblok was helemaal ok.
Kosten; 1730 euro
Na deze operatie loopt de bus weer als een zonnetje, maar ruik ik na een km of 2 een sterke diesellucht (voornamelijk) in maar ook rond de auto, start deze zo nu en dan moeizaam bij koude start, lijkt de bus een tikje minder vermogen te hebben en last but not least; getik in de motor. Dit getik is niet de vacuümpomp want reageert niet op het rempedaal en klinkt iets dunner/metaliger en is pas hoorbaar bij gas geven en niet bij stationair draaiende motor.
Volgens mijn garage is het waarschijnlijk een verstuiver en afgaande op de symptomen neig ik ook naar een of meerdere defecte verstuivers.
volgende week wordt dit gecheckt, maar ik was toch even nieuwsgierig wat jullie er van denken en wat eventueel andere defect-opties kunnen zijn.
Alvast dank!
Mvg, Martijn
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Hallo,
zitten de verstuvers wel goed vast? ik heb het ooit zoiets eerder gehoord bij een auto van een maat van me. dat waren toen los zittende verstruivers.
Het is te controleren.
Groet Rick
zitten de verstuvers wel goed vast? ik heb het ooit zoiets eerder gehoord bij een auto van een maat van me. dat waren toen los zittende verstruivers.
Het is te controleren.
Groet Rick
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
alle dieselretourleidingen droog?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Ik hoop het van harte, want nieuwe verstuivers zal wel een dikke duit kosten.
Als dit zo is zal mijn garage hier volgende week wel achterkomen.
Bedankt voor je reactie!
En voor de volledigheid; de bus heeft 190.000 km op de teller.
Als dit zo is zal mijn garage hier volgende week wel achterkomen.
Bedankt voor je reactie!
En voor de volledigheid; de bus heeft 190.000 km op de teller.
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
retourleidingen zijn droog, maar zou dit het getik verklaren was dit niet zo?
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
nee maar bv wel de dieselluchtMFB schreef:retourleidingen zijn droog, maar zou dit het getik verklaren was dit niet zo?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Een koprevisie zou ik dat niet noemen , eerder gewoon een reparatie . (Aangezien slechts 6 kleppen vervangen zijn , dus zitten er nog 4 "oude , deels afgesleten kleppen" in )MFB schreef:Beste forummers,
Onlangs heeft mijn 2.5 tdi uit '99(88pk) na een kapotgelopen waterpomp een koprevisie ondergaan. Uitgaande van wissel bij 100.000 km, 30.000 te vroeg, dus dikke pech
Er zijn 6 kleppen + toebehoren, retourslangen,olie- en brandstoffilter, koppakkingset, distributieset+waterpomp+spanrol en meelooprol en 1 gloeibougie vervangen.
Kortom de hele bups. Het onderblok was helemaal ok.
Kosten; 1730 euro
Is het onderblok open geweest om te controleren ? Zijn bvb de zuigers eruit gehaald om de zuigers en zuigerstangen op te meten ? Zijn de krukaslagers opgemeten ?
Ik vraag dit omdat je zegt dat de motor nu tikt . De kans is namelijk heel groot dat bij het breken van de distributieriem de kleppen volop tegen de zuigers knallen , met de nodige zichtbare en vaak ook niet zichtbare schade tot gevolg , zoals de kapotte kleppen die jij laten vervangen hebt . Maar het gebeurd vaak dat ook de zuigerstangen beschadigd zijn , deze kunnen bvb krom zijn . Ook de krukaslagers kunnen stevig op hun donder gehad hebben ...
Dit kan wel eens de oorzaak zijn van het tikken . En als het dat is , dan vrees ik dat je blok terug open mag , en dat toch alles dient vervangen te worden ...
Wij hebben een gezegde : meten = weten .
Waarmee ik maar bedoel : bij zo'n ernstige motorschade , niet "zomaar" aannemen dat het onderblok geen schade heeft omdat je het niet ziet , maar demonteren en opmeten .
Een setje krukaslagers ("schelpen") en meteen ook een setje zuigerveren vervangen kost ook de wereld niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Dat is zo. Hier moest ik zelf ook meteen aan denken, maar bleek de diesellucht niet te verklaren.
Ga je überhaupt diesel in de cabine ruiken als er een verstuiver defect is vroeg ik me nog af? Lekt de diesel dan niet in een gesloten systeem, de motor zelf?
Ga je überhaupt diesel in de cabine ruiken als er een verstuiver defect is vroeg ik me nog af? Lekt de diesel dan niet in een gesloten systeem, de motor zelf?
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Volgens mijn garage waar ik al jaren kom naar volle tevredenheid, hebben ze het onderblok grondig geinspecteerd en goed bevonden, dus ja, dan moet ik daar maar vanuitgaan toch? Ze hebben echt de tijd genomen om dit te doen en niks overhaast. Maar goed, ik wacht hun bevindingen af en mocht dit geen soelaas bieden dan zullen ze verder moeten zoeken. Ik heb er flink voor betaalt en ze hebben me gezegd dit op te lossen, dus daar ga ik dan ook vanuit. ik zal hetgeen oppert meenemen in eventuele onderhandelingen.
En trouwens, alle 10 kleppen zijn vervangen. 6 defect 10 vervangen.
En trouwens, alle 10 kleppen zijn vervangen. 6 defect 10 vervangen.
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Inspuittijdstip eens controleren. Een pomp die niet goed op tijd staat kan ook vreemde geluiden produceren.
Diesellucht duid ergens op een lekkage, die zou je zo terug moeten vinden/zien.
Geen plas onder de auto??
René
Diesellucht duid ergens op een lekkage, die zou je zo terug moeten vinden/zien.
Geen plas onder de auto??
René
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Zal ik doen. Geen plas onder de auto inderdaad. De dieselgeur komt ook pas opzetten na een tijdje rijden en komt via de vents de auto in. De motor loopt verder heel stil, regelmatig en rond. Het is ook voornamelijk het licht blikkerige tikken waar ik me zorgen over maak. Kan een defecte verstuiver voor de diesellucht zorgen?
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Als de verstuiver naar buiten lekt wel ja, maar dat moet je zien.
Wat ook mogelijk is, is dat er een (1 van de 10 koppelingen) wartel onvoldoende aangedraaid is.
Kijk eens aan de onderzijde vd pomp of daar lekkage optreedt. Dan met name tussen de metalen kop en de aluminium behuizing.
René
Wat ook mogelijk is, is dat er een (1 van de 10 koppelingen) wartel onvoldoende aangedraaid is.
Kijk eens aan de onderzijde vd pomp of daar lekkage optreedt. Dan met name tussen de metalen kop en de aluminium behuizing.
René
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Bedankt voor het meedenken. Ik zal dit meenemen als ik maandag naar m'n monteur ga.
ik houd jullie op de hoogte!
Gr. Martijn
ik houd jullie op de hoogte!
Gr. Martijn
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Ben het helemaal met je eens René.Berrie en Rene schreef:Inspuittijdstip eens controleren. Een pomp die niet goed op tijd staat kan ook vreemde geluiden produceren.
René
Pas bij Freddy ook een tikje en was nadien ook de pomp die niet 100% op tijd stond.
Alles opnieuw afgesteld en sindsdien okee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: diesellucht en tikken motor na koprevisie 2.5 TDI
Bedankt voor de goeie tips allen! Maandag ga ik naar de garage en zal eea met ze doornemen.
mvg, Martijn
mvg, Martijn