Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eventuele aanschaf 1e bus
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
.. typefoutje dus
Inderdaad schrik je van de prijzen, vooral als je een nette wilt met wat extra luxe (geloof dat er meer mensen zijn die bijtelling willen ontduiken)
Ik weet er alles van, heb ook flink in de buidel moeten tasten voor de mijne, en ga niet in duitsland zoeken, dan ga je je helemaal kapot schrikken
Toch zou ik wat geduld hebben als ik jou was, of je moet er een zoeken uit 97 en dan de maanden die je vol tarief moet betalen maar voor lief nemen. Als je veel wilt trekken moet je echt een TDI nemen. Als je een ander blok wilt gaan opvoeren kost dat ook een hoop geld, en ik durf te betwijfelen of dat echt handig is als je hem veel gaat belasten (word toch meerendeel getuned op snelheid)
Inderdaad schrik je van de prijzen, vooral als je een nette wilt met wat extra luxe (geloof dat er meer mensen zijn die bijtelling willen ontduiken)
Ik weet er alles van, heb ook flink in de buidel moeten tasten voor de mijne, en ga niet in duitsland zoeken, dan ga je je helemaal kapot schrikken
Toch zou ik wat geduld hebben als ik jou was, of je moet er een zoeken uit 97 en dan de maanden die je vol tarief moet betalen maar voor lief nemen. Als je veel wilt trekken moet je echt een TDI nemen. Als je een ander blok wilt gaan opvoeren kost dat ook een hoop geld, en ik durf te betwijfelen of dat echt handig is als je hem veel gaat belasten (word toch meerendeel getuned op snelheid)
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Veel, laten we zeggen meestal tussen de 600 en 1600kg. En misschien enkele keer 2,5 ton.
Haha idd, als ik op marktplaats kijk wat zoiets moet opbrengen schrik je je dood vergeleken
met een 1.9 of 2.4. http://link.marktplaats.nl/506883968" onclick="window.open(this.href);return false; Die gaat dan nog, maar de rest is allemaal duurder.
Haha idd, als ik op marktplaats kijk wat zoiets moet opbrengen schrik je je dood vergeleken
met een 1.9 of 2.4. http://link.marktplaats.nl/506883968" onclick="window.open(this.href);return false; Die gaat dan nog, maar de rest is allemaal duurder.
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Die 600kg is geen probleem
Mijn 2.5 TDI mag max 2000kg trekken
Een 1.9 mag max 1720kg trekken
Een 2.4 weet ik niet ...
Mocht je het na willen kijken? Als je een auto ziet, kun je het kenteken ervan invullen bij https://ovi.rdw.nl/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zag het wel staan bij mijn auto en van een 1.9 die ik invoerde. Ik kreeg bij de 2.4 alleen geen gegevens .. maar je moet maar zien wat je met de info doet.
Succes
Mijn 2.5 TDI mag max 2000kg trekken
Een 1.9 mag max 1720kg trekken
Een 2.4 weet ik niet ...
Mocht je het na willen kijken? Als je een auto ziet, kun je het kenteken ervan invullen bij https://ovi.rdw.nl/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zag het wel staan bij mijn auto en van een 1.9 die ik invoerde. Ik kreeg bij de 2.4 alleen geen gegevens .. maar je moet maar zien wat je met de info doet.
Succes
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Nu ga ik mezelf even corrigeren .. en misschien kan iemand mij een verklaring geven.
Mijn Transporter uit 2001, ACV 2,5tdi heeft een laadvermogen van 700kg en een trekvermogen van 2000kg
mijn Caravelle uit 1997, ACV 2,5tdi heeft een laadvermogen van 1040kg en een trekvermogen van 1740kg
Nu kan ik de laadvermogen zelf verklaren, heeft te maken met de gemonteerde veren.
Maar het trekvermogen ??? Waarom heeft dezelfde wagen een ander trekvermogen ??
Mijn Transporter uit 2001, ACV 2,5tdi heeft een laadvermogen van 700kg en een trekvermogen van 2000kg
mijn Caravelle uit 1997, ACV 2,5tdi heeft een laadvermogen van 1040kg en een trekvermogen van 1740kg
Nu kan ik de laadvermogen zelf verklaren, heeft te maken met de gemonteerde veren.
Maar het trekvermogen ??? Waarom heeft dezelfde wagen een ander trekvermogen ??
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Die site gebruik ik idd ook.
Zijn trouwens zat 1.9's die 1920-2000kg mogen trekken :P
Zijn trouwens zat 1.9's die 1920-2000kg mogen trekken :P
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
heel simpel : dat heeft te maken met de MTM (max toegestane massa) van de sleep ; dat is bvb vaak 4500kg . Het aanhangwagen gewicht word bepaald door = MTM vd sleep - MTM auto (gewicht auto+laadvermogen) , wat er overblijft is het max aanhangwagen gewichtJefta schreef: Maar het trekvermogen ??? Waarom heeft dezelfde wagen een ander trekvermogen ??
Wat jij eerder vermeldde :
dat klopt helemaal niet altijd .Mijn 2.5 TDI mag max 2000kg trekken
Een 1.9 mag max 1720kg trekken
Een 2.4 weet ik niet ...
Er rijden zat 2,5TDI's die maar 1800kg mogen trekken , en ik heb al een 1,9td gehad die 2015kg mocht trekken . Alles hangt af van de MTM en uitvoering van de T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Aha bedankt.
Jij zegt
En qua uitvoering, is het chassis niet allemaal hetzelfde dan met die dingen?
Verder, een 1.9 zonder turbo of met turbo, met turbo valt meer uit te halen lijkt me?
Ombouwen las ik ook al iets over maar dan koop ik liever meteen een td.
'Gewone' zijn er nl veel meer van.
Jij zegt
Hieruit zou je dan concluderen dat een lichtere auto meer mag trekken...heel simpel : dat heeft te maken met de MTM (max toegestane massa) van de sleep ; dat is bvb vaak 4500kg . Het aanhangwagen gewicht word bepaald door = MTM vd sleep - MTM auto (gewicht auto+laadvermogen) , wat er overblijft is het max aanhangwagen gewicht
En qua uitvoering, is het chassis niet allemaal hetzelfde dan met die dingen?
Verder, een 1.9 zonder turbo of met turbo, met turbo valt meer uit te halen lijkt me?
Ombouwen las ik ook al iets over maar dan koop ik liever meteen een td.
'Gewone' zijn er nl veel meer van.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Inderdaad , het chassis is steeds hetzelfde , bij verschillend laadvermogen (0,8 ; 1,0 of 1,2) word eigenlijk alleen bepaald door de veren , voor de rest zijn die T4 hetzelfde.Guido schreef:Aha bedankt.
Jij zegtHieruit zou je dan concluderen dat een lichtere auto meer mag trekken...heel simpel : dat heeft te maken met de MTM (max toegestane massa) van de sleep ; dat is bvb vaak 4500kg . Het aanhangwagen gewicht word bepaald door = MTM vd sleep - MTM auto (gewicht auto+laadvermogen) , wat er overblijft is het max aanhangwagen gewicht
En qua uitvoering, is het chassis niet allemaal hetzelfde dan met die dingen?
Verder, een 1.9 zonder turbo of met turbo, met turbo valt meer uit te halen lijkt me?
Ombouwen las ik ook al iets over maar dan koop ik liever meteen een td.
'Gewone' zijn er nl veel meer van.
"Gewone" 1,9d die lopen niet dik meer hoor , die zijn alleen de eerste jaren gemaakt , nadien waren het allemaal 1,9td .
Ik zou je zeker een TDI aanraden , volgens mij is een 96-er of 97-er goed te vinden , en je zal zoveel meer rijplezier hebben van een TDI . En de TDI is zuiniger ook, bij het trekken van aanhangers .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Ik vind een 102PK versie toch best een vlotte trekker voor zware aanhangers . Ik heb er een paar honderdduizend km ervaring mee . Mijn TDI (acv) trok mijn zware aanhanger (tussen 2,5 en 2,8ton) toch veel en veel vlotter dan de LandRover Defender Td-i van een vriend van me , en die mag toch 3,5ton trekken . Maar die kon mijn T4 helemaal niet bijhouden hoor met de aanhanger erachter.rick_k schreef:
Laatst stond de Trafic van me pa erop (dan weegt de aanhanger ook ongeveer 2.7 ton) en toen was de T4 ook niet van zijn plek af te branden. Normaal gaat het wel, maar is ie nog steeds niet echt heel snel.
mvg Rick
Een paar voorbeelden van mijn trailerwerk :
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Tjah, hij is dan wel langzaam vind ik, maar het is inderdaad relatief. Ik weet wel dat ik voorheen met een Patrol met 3.3 diesel nog veel veel trager was.
Ik ben het wel eens met het trekken, het gaat wel vrij goed.
Ik wil het alleen nog weleens met de Trafic proberen, omdat deze toch ook 135 pk zou moeten hebben, maar hij de T4 maar net bijhoud (allebei leeg).
mvg Rick
Ik ben het wel eens met het trekken, het gaat wel vrij goed.
Ik wil het alleen nog weleens met de Trafic proberen, omdat deze toch ook 135 pk zou moeten hebben, maar hij de T4 maar net bijhoud (allebei leeg).
mvg Rick
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
2.5 TDI 75 kW kan idd wel mooi zuinig lopen met de aanhanger. Als ik gewoon normaal rijd, dus niet te gek met de toeren en lekker anticiperen, dan rij ik gewoon ook 1:13.
mvg Rick
mvg Rick
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Mooie bussen heb je pascal, zeker die blauwe, mooi met die sidebars :)
@Rick, 1:13 valt me alles mee eigenlijk.
@Rick, 1:13 valt me alles mee eigenlijk.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Inderdaad , die T4 TDI is echt een zuinige aanhanger-trekker . Dat verbruik haal je niet met bvb een Defender of Patrol of Landcruiser .rick_k schreef:2.5 TDI 75 kW kan idd wel mooi zuinig lopen met de aanhanger. Als ik gewoon normaal rijd, dus niet te gek met de toeren en lekker anticiperen, dan rij ik gewoon ook 1:13.
mvg Rick
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
Dank je , die blauwe heb ik ondertussen verkocht , en er is een T5 in de plaats gekomen omdat ik "legaal" met die meer mag trekken , ik had steeds teveel aanhangwagengewicht achter de T4 . (op papier)Guido schreef:Mooie bussen heb je pascal, zeker die blauwe, mooi met die sidebars :)
@Rick, 1:13 valt me alles mee eigenlijk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Eventuele aanschaf 1e bus
[/quote]
Inderdaad , die T4 TDI is echt een zuinige aanhanger-trekker . Dat verbruik haal je niet met bvb een Defender of Patrol of Landcruiser .[/quote]
Dat zijn prachtige auto's, maar ivm onderhoud, aanschaf en verbruik is een bus toch wel handiger.
Vaak een boete gehad dan voor overbelading?
Inderdaad , die T4 TDI is echt een zuinige aanhanger-trekker . Dat verbruik haal je niet met bvb een Defender of Patrol of Landcruiser .[/quote]
Dat zijn prachtige auto's, maar ivm onderhoud, aanschaf en verbruik is een bus toch wel handiger.
Vaak een boete gehad dan voor overbelading?